Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppvokst i seilbåt. Ikke noe er så avslappende som å seile i medvind i deilig vær. Seile jevnfort med snekker, men det eneste en hører er "klukk klukk" rundt baugen på båten. Mmmmm, sommer....

Skrevet

Hvilke motoralternativer får man 610ene i fredrik? Er vel en bensiner på 160hk eller så, samt en diesel på 220hk eller? Noe hissigere og eller?

Edit: 280hk bensin, og 140 samt 160hk diesel var det visst. Og 225 bensin. Det jeg fant på finn iallefall.

Skrevet

Vel, etter over ett år på the samba så skal jeg love det finnes mye tullinger i de classic vw kretsene, på godt og vondt.

Du har de som sitter på ei boble fra slutten av 40 tallet og som skal ha den 100% ekte, og de leter under hver stein etter den minste del, og er villige til å betale gull for det.

Så har du storsvina som via generasjoner sitter på deler de veier og regner om i gullverdi skulle man tro, og de får jo selvsagt pengene også.

Så har du dem som er som meg, de som vil ha en fin bil, uten at de plages av at detaljer ikke er tidsriktige. (og med tidsriktige i de kretsene så prater vi deler laget ca samme uke som bilen..)

Og en ting som dessverre går igjen er de overlegne drittsekkene som vet alt bedre enn deg, de som driter ut dem som ikke har tidsriktig tennplugg liksom, og de folka har fått flere seriøse entusiaster til å trekke seg fra forumet dessverre..

Derfor liker jeg kameratholdningen vi faktisk har her inne, dere er flotte sånn.

Skrevet
Hvilke motoralternativer får man 610ene i fredrik? Er vel en bensiner på 160hk eller så, samt en diesel på 220hk eller? Noe hissigere og eller?

Edit: 280hk bensin, og 140 samt 160hk diesel var det visst. Og 225 bensin. Det jeg fant på finn iallefall.

Det kommer veldig ann på årsmodell men alt fra Volvo Penta 4,3 V6er med enten 190 hk eller 225 hk! Får også Mercruiser 4,3 V6 (GM motor, samme som Volvoen) med 190 hk! På dieselfronten så kommer den med alt fra Mercruiser 1,7 DTI på 117 hk til Volvo Penta D3-180 på 180 hk! Fåes også med Volvo Penta KAD 32 på 163 hester! Denne sammen med DP290 duoprop drev er den beste kombinasjonen i 610! 117 hesten fra Merc går forøvrig uhyre billig, hadde den i 23 fots Uttern! Ikke noe fartsmonster med den cruisa fint i 28 knop

Hadde en Scand 7600 Dynamic med 4,3 liters Volvo på 225 hk, nydelig motor men tørst, veldig tørst :wink:

Skrevet

Ah, den siste der var herlig!! Fikk nesten "oldstyle" følelse.. Hatt en slik med en herlig brommle-V8 hadde nok gjort susen..

Skrevet
Ah, den siste der var herlig!! Fikk nesten "oldstyle" følelse.. Hatt en slik med en herlig brommle-V8 hadde nok gjort susen..

V8 er pjask, V12 vettu, deilige lyden:

Skrevet

Det stemmer. Gutta har peil, selv om den autofilbåten ikke var noen designperle. Finish og detaljer var det lite å si på.

Om jeg ikke tar feil er den øverste der sølvgrå. Lekkert!

Båt med V8 er kanskje artig for lyden sin del, men det koster jo skjorta å kjøre med!

Skrevet
Fredrik: se her. Fant jeg fant. Eikeli var det jeg hadde i tankene :)

Ikke så gale de heller synes jeg. Hvite skrog! Nå er jeg 100% sikker. Hehe.

Vi kan uten tvil bygge skikkelige båter i Norge og Danmark også... 8)

e1te5wst270haztuuih7.jpg

http://www.sy-ranger.com/new-ranger.html

Jeg er forøvrig vokst opp i tresnekke (landstedsbåt)... gammel original sak fra 30-årene. Finnes stadig Eikeli Trebåtbyggeri i Fevik eller har de også gått konkurs?

Skrevet

V8 er pjask, V12 vettu, deilige lyden:

Joda, høres ikke feil ut det der heller akkurat!!!

[space]: Har man råd til en slik båt så er det vel ingen hensikt i å bry seg om hva det koster å kjøre den ;)

Skrevet
Fredrik: se her. Fant jeg fant. Eikeli var det jeg hadde i tankene :)

Ikke så gale de heller synes jeg. Hvite skrog! Nå er jeg 100% sikker. Hehe.

Vi kan uten tvil bygge skikkelige båter i Norge og Danmark også... 8)

Jeg er forøvrig vokst opp i tresnekke (landstedsbåt)... gammel original sak fra 30-årene. Finnes stadig Eikeli Trebåtbyggeri i Fevik eller har de også gått konkurs?

Ja vi skandinaver kan båtbygging! Må ikke glemme at fra slutten av 60 tallet og til godt utpå 70 tallet så var Norske Fjord Plast og Draco Boats europas største produsenter av fritidsbåter! Danske Coronet var rett bak med Svenske Nimbus på fjerdeplass. Europas største og mest moderene båtfabrikk bygde Fjord Plast på Haseltangen utenfor Fevik i 1966! Huser i dag Marex, Joda og Scand

Eikeli eksisterer forøvrig fortsatt på Korken i Grimstad! Ett slikt nisje produkt er ikke så avhenging av resten av markedets svingninger. De større Eikeliene med plast skrog er forøvrig basert på Windy skrog :)

Skrevet
Vel, etter over ett år på the samba så skal jeg love det finnes mye tullinger i de classic vw kretsene, på godt og vondt.

Du har de som sitter på ei boble fra slutten av 40 tallet og som skal ha den 100% ekte, og de leter under hver stein etter den minste del, og er villige til å betale gull for det.

Så har du storsvina som via generasjoner sitter på deler de veier og regner om i gullverdi skulle man tro, og de får jo selvsagt pengene også.

Så har du dem som er som meg, de som vil ha en fin bil, uten at de plages av at detaljer ikke er tidsriktige. (og med tidsriktige i de kretsene så prater vi deler laget ca samme uke som bilen..)

Og en ting som dessverre går igjen er de overlegne drittsekkene som vet alt bedre enn deg, de som driter ut dem som ikke har tidsriktig tennplugg liksom, og de folka har fått flere seriøse entusiaster til å trekke seg fra forumet dessverre..

Derfor liker jeg kameratholdningen vi faktisk har her inne, dere er flotte sånn.

Utrolig at gutta med gamle bobler er mer snobbete enn vi er her inne med relativt nye BMW´er. Hmmm... det er kanskje på tide å rette blikket opp og fremover .... :-k

Skrevet

Apropos båt, her er jeg vokst opp :)

Uten+navngh.bmp

Var ni dager gammel første gang jeg ble dradd med på båttur, og har sett min andel av holmer oppgjennom årene. :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...