Fredrik Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Burde være mulig med rundt 1700km/h. Ca 1 døgn på en runde, og ca 40 000km rundt. Ah! Thanks Dette er ikke praktisk mulig for alminnelige dødelige idag, men Aérospatiale-BAC Concorde brukte kun 30 timer på en tur rundt jorden i 1996 (45445 Km). New York-London ble unnagjort på 2 timer og 53 minutter. Phil Collins i den britiske popgruppen Genesis brukte Concorde i 1985 da han først sto på scenen på Wembley under Live Aid og 3-4 timer senere ble direktesendt på den samme scenen live fra et tilsvarende arrangement i USA. Concorde hadde en topphastighet på Mach 2.04 (2172 Km/t). Ved cruisehastigheten på Mach 2.02 (2124 Km/t) var rekkevidden 7250 Km. Concorde ble satt i tjeneste allerede i 1969. Den siste kommersielle flyturen ble gjennomført i 2003.
Marius2002 Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Vet det ikke er praktisk mulig for oss dødelige å gjennomføre dette idag. Concorde er et fantastisk fly og kanskje en av mine favoritter på flyfronten (som passasjerfly ja, Spitfire er mitt favoritt kampfly). Husker jeg i høst så en times dokumentar på NRK om Concorde faktisk. Fant et bilde som viser begge "mine" fly
Fredrik Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Kult... vi har en felles interesse og favoritter der.... Rule, Britannia!...
[space] Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Jeg så også den dokumentaren! Fasinerende, og den anbefales på det sterkeste! På første tur til New York var de de første til å oppleve at solen sto opp i vest, ettersom de tok igjen jordrotasjonen
wicky124 Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Så også den dokumentaren... Men hvorfor ble egentlig Concorden tatt ut av drift? Pga den ulykken?
Kvasi Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Var vel pga at det var alt for dyrt først og fremst.
[space] Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Også utrolig morsomt at det var så utrolig mye negativ presse om flyet før det ble vist, men når de rullet det inn i hangaren hvor pressen og folk var samlet ble det helt stille, til folk begynte å hviske om hvor utrolig flott flyet så ut Snakk om revolusjonerende fly! Ble først og fremst tatt ut av drift pga finanskrisen, som gjorde at markedet dems gikk over til videokonferanser osv.
wicky124 Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 ahaa... money rules... kanskje de burde re-lansere det om par år...
Kvasi Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Ikkesant at det eneste som hjelper når man er breddfull av influensa er øl? Tenker jeg må selvmedisinere meg litt.
Jordfræsar Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 ":2e58gabk]Også utrolig morsomt at det var så utrolig mye negativ presse om flyet før det ble vist, men når de rullet det inn i hangaren hvor pressen og folk var samlet ble det helt stille, til folk begynte å hviske om hvor utrolig flott flyet så ut Snakk om revolusjonerende fly! Ble først og fremst tatt ut av drift pga finanskrisen, som gjorde at markedet dems gikk over til videokonferanser osv. Det siste du nevner er ikke helt korrekt. Etter 9/11 mistet de mange av sine faste kunder. Før dette hadde de en dødsulykke pga et amerikansk fly og en løs del på veibanen. Disse 2 episodene + finanskrisen gjorde at de ikke hadde trua lenger og derfor stoppet opp helt. Det ble laget 20 fly, 2 er fortsatt "i live", men 18 er borte... Jeg er imponert over ingeniørene som jobbet/designet/utviklet flyet. Ikke faen om USA hadde klart tilsvarende i dag
Kvasi Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 ":1mk2ikt7]Også utrolig morsomt at det var så utrolig mye negativ presse om flyet før det ble vist, men når de rullet det inn i hangaren hvor pressen og folk var samlet ble det helt stille, til folk begynte å hviske om hvor utrolig flott flyet så ut Snakk om revolusjonerende fly! Ble først og fremst tatt ut av drift pga finanskrisen, som gjorde at markedet dems gikk over til videokonferanser osv. Det siste du nevner er ikke helt korrekt. Etter 9/11 mistet de mange av sine faste kunder. Før dette hadde de en dødsulykke pga et amerikansk fly og en løs del på veibanen. Disse 2 episodene + finanskrisen gjorde at de ikke hadde trua lenger og derfor stoppet opp helt. Det ble laget 20 fly, 2 er fortsatt "i live", men 18 er borte... Jeg er imponert over ingeniørene som jobbet/designet/utviklet flyet. Ikke faen om USA hadde klart tilsvarende i dag Er vel 3 konkordskier i live ennå også.
Marius2002 Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Kult... vi har en felles interesse og favoritter der.... Rule, Britannia!... Oi kult!
Jordfræsar Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Er vel 3 konkordskier i live ennå også. Du har så rett så rett
[space] Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Det siste du nevner er ikke helt korrekt. Etter 9/11 mistet de mange av sine faste kunder. Før dette hadde de en dødsulykke pga et amerikansk fly og en løs del på veibanen. Disse 2 episodene + finanskrisen gjorde at de ikke hadde trua lenger og derfor stoppet opp helt. Det ble laget 20 fly, 2 er fortsatt "i live", men 18 er borte... Jeg er imponert over ingeniørene som jobbet/designet/utviklet flyet. Ikke faen om USA hadde klart tilsvarende i dag Ja, det er den lange varianten USA / Boing ville jo ikke være med på utviklingen av flyet, og bygget sitt eget alternativ: 747. Så kan en jo diskutere hva som har vært mest lønnsomt Tror nok Boing trakk det lengste strået der, selv om Concorden selvfølgelig er teknisk og ytelsesmessig overlegen
Anbefalte innlegg