Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greia med slike "ustoppelige" biler (hvertfall mongosvære amerikanske og japanske SUVer) er det at man fort tenker "Shit... Kanskje jeg skal prøve å presse litt mer... Og litt mer..." og ender til slutt opp med å sette seg fast.

Jeg vet at jeg hadde dratt rett til skauen om jeg hadde kjørt en Forester, bare for å se hvor langt jeg kan komme før det har gått for langt :P

Skrevet

Det går alltid bare man tør å prøve hardt nok :mrgreen:

Tidlig versjon av gammelbilen min, er enda på den første motoren og uten sperre her

Landcruisern, med sperre, sleit i 20 min ca før han kom opp første kneika.

Skrevet

Skikkelig skogstralle det der. ;)

Kunne godt tenkt meg til å bygge noe slikt en dag. Mange fine "turstier" hjemme som er godt egnet for slike ferder.

Også er det jo uforskammet gøy å brumme rundt i skog og mark. ;)

Skrevet
Jeg vet at jeg hadde dratt rett til skauen om jeg hadde kjørt en Forester, bare for å se hvor langt jeg kan komme før det har gått for langt :P

Jeg testet akkurat det opplegget for 25 år siden med en Land Rover 88" Series III. Planen var på vinterstid å kjøre helt opp til en hytte innerst i Lommedalen. Den siste kilometeren er kun en sti og derfor kjøpte jeg for anledningen 4 stk. piggkjettinger på Thorsov Bilrekvisita. Satte jeg meg fast var det brute force som skulle hjelpe meg opp til hytta.

Selvfølgelig satte jeg meg fast og selvfølgelig gravde Land Roveren seg godt og grundig ned i sneen. Bilen buklandet og jeg kom ikke av flekken. Gode råd var dyre, men jeg var medlem av Land Rover klubben og jeg visste at formannen bodde på ikke så veldig langt unna. Han var sporty og sa seg villig til å redde newbien ut av sneen.

Alt endte godt, men min stolthet fikk seg en knekk da jeg oppdaget at han kjørte på sommerdekk... og lett og elegant "gynget" sin Land Rover oppover bakken (type: to skritt frem et tilbake) mot min hjelpeløse Land Rover. Deretter ble min Land Rover winchet løs og parkert i bunnen av bakken. Piggkjettingene ble tatt av og formannen demonstrerte skikkelige off road kunnskaper ved å kjøre Land Roveren lett og ledig helt opp til hytten uten problemer. En hyggelig og flink fyr... :)

htegec3l7w5vd945geyn.jpg

Skrevet
Hva er lett og hendig kjøring? Hva er hemmeligheten for å komme seg opp slike bakker? :)

Hemmeligheten er å bruke clutchen og ikke turtall samtidig som man stille og rolig "gynger" frem og tilbake... for å pakke sneen foran hjulene slik at den kan bære bilen.

Skrevet
Hva er lett og hendig kjøring? Hva er hemmeligheten for å komme seg opp slike bakker? :)

Hemmeligheten er å bruke clutchen og ikke turtall samtidig som man stille og rolig "gynger" frem og tilbake... for å pakke sneen foran hjulene slik at den kan bære bilen.

A-ha :) Now I know. Mæssi bokko!

Skrevet

Noen som har vært på Ringen?! Lenge fundert på en gutte tur ditt. så lurer litt åssen det fungere egentlig. ( Veit det er banekjøring ) men lurer litt på om det bare er å dra ned, betale å kjøe eller om det må bestilles no osv osv. håper på litt svar.

lest litt på siden dems, men skjønner pent lite av det ;)

Skrevet
Noen som har vært på Ringen?! Lenge fundert på en gutte tur ditt. så lurer litt åssen det fungere egentlig. ( Veit det er banekjøring ) men lurer litt på om det bare er å dra ned, betale å kjøe eller om det må bestilles no osv osv. håper på litt svar.

Var på 5. gear om det for etpar dager siden. Er visst bare å dukke opp, betale noen kroner å kjøre til du svetter blod :)

Skrevet

Du stikker ned (kan godt sjekke datoer på http://www.nuerburgring.de/en/angebote/ ... leife.html) til bygda og finner deg et billig hotell/motell. Anbefaler Gesthaus Weber, 60 euro natta for et dobbeltrom, 5km fra banen.

Så stikker du bort til banen og går i billettluka og kjøper deg et kort med f.eks 1, 4, 10 eller 20 runder på, blir selvsagt billigere pr runde dess flere du kjøper. Ca 200 kroner runden om du kjøper 4 runder tror jeg. Så er det bare hive seg i bilen, og stille seg i kø langs veien. Når du kommer fram til bommen holder du kortet ditt framfor leseren og bommen går opp. Rimelig enkelt og greit!

4 runder holder for en/to dager om det er første gangen og du ikke er innstilt på at du skal kjøre så mye som mulig. Jeg var der i fjor for første gang. Kjørte en runde, stoppet og lot bilen puste mens vi kikket på biler, nøt sola og slappet av litt, så hev oss i bilen og tok en ny runde. Da holdt 4 klipp en helg.

Skrevet

Det er noe med det "Må bare en siste gang"! Hadde meg en liten luftetur med bilen i stad og drev å utfordra bimmern i litt bratte bakker rundt her, gøy å teste bakkestart egenskapene. Siste bakken jeg prøvde meg i er en sånn typisk "må bare prøve", en helsikkes bratt bakke opp til noen hus hvor alle kjører firehjulstrekk. Er det glatt nok så sklir man i værste fall bakover og rett i en mur, men utrolig nok så klarte bilen bakken fint :)

Husker da en kompis nettopp hadde kjøpt seg en 2005 Chevy Tahoe, vi følte oss jo uovervinnelige i snøen med den bilen. Husker vi kjørte inn på traktorveier i skogen i over 1 meter snø, det føyka opp på panser og frontrute. Eller da vi satte inn på en ubrøyta skoleplass og sladda rundt i dypsnø :roll: Vi har i ettertid sagt at det er ett guds under at det gikk bra med alle den ville testinga om vintern

Kjørte oss kun grundig fast noen få ganger, men bank i bordet så kom vi løs for egen hjelp etter en time eller halvannen med graving og spinning. Det sto ikke på kreftene i V8ern men det kunne godt gå med bensin for 200-300 kr hvis vi kjørte oss fast og klarte å spinne oss løs igjen :wink:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...