Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da kan du bare ta bilde av papirene/scanne dem, og så kan vi få bekreftet at du har 265 hk? Da er ingen her i tvil om Hartge-chippen din.

Haha :lol: Skal jeg begynne å leite rundt i huset midt på natta etter noen papirer for å bevise at bilen min er så sprek som jeg sier?

[-o<

Bilen din går som en dass, Ferdig med den saken.

Skrevet

Da kan du bare ta bilde av papirene/scanne dem, og så kan vi få bekreftet at du har 265 hk? Da er ingen her i tvil om Hartge-chippen din.

Haha :lol: Skal jeg begynne å leite rundt i huset midt på natta etter noen papirer for å bevise at bilen min er så sprek som jeg sier? Jeg gir vel faen i om noen ikke tror meg, om de tror jeg er så barnslig at jeg skryter på meg hester så får de heller bare tro det :roll:

Edit: Glem det, ikke verdt å bruke mer tid på...

Skrevet

hva diskuterer vi? At Fredrik90 har 325d? At han har 325d med Hartge chip? Eller at hartge chipen lever 270hk?

Sist det var diskusjon på akkurat det samme, så kom det opp bevis på at hargte faktisk hadde levert 270hk chip til 325d, selv om den ikke står på nettsiden deres nå. Nå fant jeg ikke det i farten, men hvis det er diskusjonen så skal jeg sikkert finne tilbake til den tråden.

Skrevet
Er forskjell på hva folk er vandt med da hylle.. :P

Noen synes en 316 går bra, andre synes e92 m3 går dass.. ;)

Alt er relativt. En 316i E46/E9x går godt nok og klarer å holde følge med de fleste biler langs de norske veier, en 320i E46/E9x går for en vanlig mann i gaten mer enn godt nok og noen kan kanskje oppleve denne som en hurtig bil. Mens andre synes en E46 330i såvidt er greit og en E46/E9x M3 er en bil som går bra, men kanskje vil ha ørten oppgraderinger som ESS osv. før de føler de har en bil som går godt nok.

Skrevet
Mye vil ha mer, med andre ord? :D

What he said. 8)

Vedr. lån har jeg bare lån på hus og båt. Ingen av bilene.

Men nå skal jeg framover fokusere på å betale ned billånet, og så spare litt og hive inn litt ekstra på huslånet. Er det noen økonomigeni her som kan si meg om det er lurest å betale ned et stort lån med lav rente, eller et lite lån med høyere rente først? Si man har huslån med 4% rente på 1 000 000, og billån på 6% rente på 100 000. Så plutselig vinner man jackpot i lotto, som selvsagt skal deles med 88 andre når man først er heldig, og sitter med 100 000 på hånd. Prioritere billånet eller huslånet?

Du får sette deg ned å regne på hva som lønner seg. :-P

Jeg ville ihvertfall betalt ut billånet og økt månedsbeløpet på huset etterpå.

Skrevet

Haha :lol: Skal jeg begynne å leite rundt i huset midt på natta etter noen papirer for å bevise at bilen min er så sprek som jeg sier?

[-o<

Bilen din går som en dass, Ferdig med den saken.

:mrgreen: e30n min med 620hk på hjula går jo ikke gått engang lenger, må ha mer :lol:

Skrevet

Det er alltid smartere å betale ned på det lånet med høyest rente uansett. Trenger ikke akkurat være økonom for å finne ut det. :)

Har man f.eks. studielån som normalt har lavere rente enn huslånet vil det være smartere å betale ekstra inn på huslånet (så lenge man ikke har lån med enda høyere rente).

I flere tilfeller kan det være mer økonomisk å sette pengene inn på BSU enn å sette de inn på lån også.

Skrevet

Ok jeg regner, trodde egentlig du awt tok feil, men du hadde rett i følge mine dype matematiske analyser.

Har man de to nevnte låna, og skal KUN betale inn 100 000 i begynnelsen av året for å gjøre det enkelt:

Alt 1, betale ned på lånet med høyest rente:

0 i lån med 6% rente, ingen renteutgifter

1 000 000 i lån med 4% rente; 40 000 i renteutgifter

Totalt 40 000,-

Alt 2, betale ned det største lånet:

100 000 i lån med 6% rente, 6 000 i renteutgifter

900 000 i lån med 4% rente, 36 000 i renteutgifter

Totalt 42 000,-

Så bimmern skal få bli min før huset!

Skrevet

jeg gjorde det slik.

Jeg tok først billån fordi det var lettest der og da. månedsummen ble tre tusen.

så gikk jeg i banken og sa til dem at jeg ønsket å betale ned billånet og heller låne det på boligen.

Også sa jeg at de tre tusen jeg betaler på billånet ønsker jeg heller å legge på avdragene på boliglånet.

Så siden billånet var f.esk på 150.000 over fem år. Ca 3000 i mnd for å betale det ned. Så vil jeg med 3000 ekstra på huslånet ha betalt ned billånet på litt kortere tid pga lavere rente.

Dette avhenger selvfølgelig at du får låne på bolig, og at du er streng med deg selv og øker innbetalingen på huslånet med tilsvarende som du fjerner fra billånet.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...