Marius2002 Skrevet Mars 19, 2012 Skrevet Mars 19, 2012 Noen kjendiser bare har for mye penger og for lite vett. Her har to ganske så kjente kjendiser modifisert en Maybach 57. http://www.leftlanenews.com/maybach-fro ... ction.html
VegarVS Skrevet Mars 19, 2012 Skrevet Mars 19, 2012 en solrik mandag detta gitt å godt er det! ha en fin dag eller bimmere!
asv Skrevet Mars 19, 2012 Skrevet Mars 19, 2012 Vi er 5 millioner nordmenn No offence, men jeg kan ikke på generelt grunnlag se det rasjonelle i at vi alt for hurtig bare blir flere og flere i Norge. Byene fylles opp av mennesker med uoverkommelige eiendomspriser for de aller fleste som resultat. Utbygging av infrastruktur og offentlige servicetilbud har mange steder et voldsomt etterslep. Det blir trengsel og redusert livskvalitet for de aller fleste... også selv om myndighetene påstår noe annet. Folk blir tvunget til å flytte langt ut av byene med håpløs pendling til følge. Det å bruke 2-3 timer hver dag for å komme til/fra jobben bør man kunne unngå i et land som Norge. Allikevel er det mange som allerede nå må bruke 40-60 timer hver måned på pendling. Man kan jo bare lure på hvor mye mer tid de samme menneskene vil bruke på pendling om 10 år. Næringslivets Hovedorganisasjon varslet for kort tid siden sammenbrudd i trafikken i og rundt Oslo. Transportøkonomisk Institutt har som en følge varslet at flere vil flytte ut av byene som en følge. Aftenposten skriver at Oslo iht. omdømsbarometeret for 2011 får elendig karakterer. Jobbmarkedet er det som får folk til å bo i Oslo, men mange vil nok egentlig ikke bo der. Forskjellen mellom by og land forsterkes derfor kraftig i disse tider. Vi ser det på Tines relativt nasjonalromantiske reklamer på melkekartongene og vi så det på reaksjonene da bandet Plumbo holdt en litt uheldig takketale i forbindelse med Spellemannsprisen 2011. Historisk er det alt annet enn positivt for Norge hvis forskjellene og motsetningene mellom by og land blir for store. Nå var det nok bare litt tulling meg og wicky imellom her Men! No offence, men ser ikke helt hvilken kontekst du prater etter, men la gå. Enig i en del av det du sier. Et av problemene i følge mitt hode er at stortinget ikke forstår at ola nordmann flest IKKE bor i Oslo sentrum. Å bygge 20-felts motorveg med midtdelere sidedelere skrådelere og oppneddelere i Oslo har de råd til, men å utbedre de stakkars vegene jeg kjører på (sammen med massevis av trailere) har de ikke råd til. I bestefall tar de seg råd til å lappe litt hver vår for å fikse telehiv. Men det var vel igrunn en helt annen sak enn det jeg egentlig skulle diskutere... Forskjellen mellom by og bygd passer meg igrunn ypperlig. Skal ikke på noen måte påstå at jeg kommer fra ei lita bygd der alle kjenner alle, og alle er i slekt 3 ganger, men det er da i det minste ingen by. For tiden, og noen år fremover, så studerer jeg i Ålesund. En liten by i forhold til mange andre, og likevel synes jeg det er direkte travelt å bo her. Alt for mye folk, for mye trafikk, for mye støy, og ikke minst for mange idioter her som ikke kan å kjøre bil Jeg trenger ikke å ha 20 bensinstasjoner innefor 5 minutters rekkevidde, jeg trenger ikke flere store kjøpesenter innenfor samme rekkevidde, og jeg trenger ikke 3 butikker av samme kjede innenfor den samme rekkevidden (dagligvare er forsåvidt greit mtp antalleg personer som skal handle). En ting jeg også har lagt merke til er at hjemme i Volda kan jeg komme i prat med folk på butikken eller hva det nå skulle være. Her i Ålesund har det aldri hendt. Folk farter avgårde og man skulle tro de manglet et par og tyve timer i døgnet sitt sånn de stresser. Føler at hele samfunnet er mer avslappet og rolig når jeg kommer hjem. Klart, vegene våre er dårlige, vi har ikke så mange bensinstasjoner og vi fikk først nå denne uka søndagsåpen butikk. Har en stor tro på at livskvaliteten til folk på bygda er bedre enn de som løper rundt som hodeløse høns i store byer og bruker halve livet sitt i kø. En av de to tur-retur turene jeg har hatt i fly i mitt "lange" liv gikk mellom sunnmøre og gardermoen. En ting jeg la merke til så langt oppe i luften var hvor lite av landet vårt som er utbygd. Det må da være mulig å spre befolkningen en anelse mer, og etablere bedriften og industri og hva det nå skulle være litt andre steder enn det sentrale østlandet... Om man bare fokuserer på Oslo, så blir det bare verre. Få folk ut av byen og tilrettelegg for arbeidsplasser så vil man slippe mange av dagens irritasjoner og problemer i dagliglivet. Kanskje må man kjøre et stykke om man skal på en spesiell butikk å handle, men det er da vel bedre å gjøre det i ny og ne, enn å måtte pendle omtrent tilsvarende strekning i kø hver dag... Mjeh, ble litt langt og hakkete det her, men får gå..
wicky124 Skrevet Mars 19, 2012 Skrevet Mars 19, 2012 Noen kjendiser bare har for mye penger og for lite vett. Her har to ganske så kjente kjendiser modifisert en Maybach 57.http://www.leftlanenews.com/maybach-fro ... ction.html Den ble jo auksjonert bort til MER enn det den kostet, og alle pengene gikk til hjemløse barn (mener jeg iallefall)
wicky124 Skrevet Mars 19, 2012 Skrevet Mars 19, 2012 ...wicky124: Kan du gi meg kjapp innføring i hvilken Saab en bør se på og ikke se på? Tenker på ordentlig 90-talls Saab... ! Jeg har hatt 900OG / 9-3NG / 9000OG / 9000NG cse.. Så har hatt en del saaber... 900OG coupe var en sann fryd..Stor komfortabel med enorm førerdør.. God trekkraft og egentlig helt kurante kjøreegenskaper (jeg var tross alt par og tjue da..) Men girkassa røk på den... 9-3NG var forfinet og bedre utstyrt enn 900OG.. Men uten turbo.. tøff med litt senkt og felger og soting (også coupe) men her forsvant 3/5 gir på girkassa... 9000OG Var "blodtrimma" med større turbo og IC med tørris og greier.. Lå no bremsepapirer med som tilsa ca 290hk på den.. Stygg som juling med ødelagt lakk og rødt interiør..Men komfortabel og rask som F! men også her...girkassen røk... 9000CSE var den "dyreste" av disse saabene mine.. Alt utstyr og komfort..Pene felger og litt senk og bilen var tøff som juling! Men..her røk utløser lageret i kassa... Delen kostet 79kr..men jobben Saab skulle ha for dette var faktisk 13000kr... (not joking!) Så da ble det heller innkjøp av 2,3T motor (girkassene er like) Men fullførte aldri jobben og solgte bilen på dagen for mer enn det jeg betalte for den.. Alt i alt...Gode komfortable biler med noe svake girkasser.. Få andre feil egentlig.. De gamle "ekte" saab turboene har begynt å sakte men sikkert øke i pris faktisk.. Fått en kult-status i entusiastmiljøet... Avhengig av penger du skal bruke, så anbefaler jeg 9-3NG turbo med det meste av utstyr til rundt 60-70k... da får du en god bil med nok punch og komfort
knut_olestad Skrevet Mars 19, 2012 Skrevet Mars 19, 2012 Merkelige værsvingninger for tiden. Strålende sommer på dagen i går, full vinter på kvelden, og nå regner og sludder det sidelengs.
Fredrik Skrevet Mars 19, 2012 Skrevet Mars 19, 2012 Men! No offence, men ser ikke helt hvilken kontekst du prater etter, men la gå. Enig i en del av det du sier. Vi er nok enige i det meste i denne sammenhengen. Mitt poeng var ikke et innlegg i debatten vedr. for/mot innvandring. Jeg er for en kontrollert innvandring bare så dette er nevnt, men jeg etterlyser det rasjonelle i å ha en innvandring som er så stor som den er nå. Det blir bare flaskehalser og mangel på kontrollert utbygging hvis innvandringen går for fort. Vi skal ikke lenger tilbake enn til år 2000 da vi var 4,5 millioner innbyggere i Norge. 500K nye innbyggere på kun 12 år er forholdsmessig temmelig voldsomt i denne sammenhengen og det er rekord i Europa. Jeg tror forøvrig at media blander sammen begrepene innbyggere i Norge og norske statsborgere. Såvidt jeg kan se mener SSB at det nå er 5 millioner innbyggere i Norge. Vi er kun ca. 4,3 millioner nordmenn. Dette endrer imidlertid ikke mitt og ditt poeng i diskusjonen.
Fredrik Skrevet Mars 19, 2012 Skrevet Mars 19, 2012 Jeg har hatt 900OG / 9-3NG / 9000OG / 9000NG cse.. Så har hatt en del saaber...900OG coupe var en sann fryd..Stor komfortabel med enorm førerdør.. God trekkraft og egentlig helt kurante kjøreegenskaper (jeg var tross alt par og tjue da..) Men girkassa røk på den... 9-3NG var forfinet og bedre utstyrt enn 900OG.. Men uten turbo.. tøff med litt senkt og felger og soting (også coupe) men her forsvant 3/5 gir på girkassa... 9000OG Var "blodtrimma" med større turbo og IC med tørris og greier.. Lå no bremsepapirer med som tilsa ca 290hk på den.. Stygg som juling med ødelagt lakk og rødt interiør..Men komfortabel og rask som F! men også her...girkassen røk... 9000CSE var den "dyreste" av disse saabene mine.. Alt utstyr og komfort..Pene felger og litt senk og bilen var tøff som juling! Men..her røk utløser lageret i kassa... Delen kostet 79kr..men jobben Saab skulle ha for dette var faktisk 13000kr... (not joking!) Så da ble det heller innkjøp av 2,3T motor (girkassene er like) Men fullførte aldri jobben og solgte bilen på dagen for mer enn det jeg betalte for den.. Alt i alt...Gode komfortable biler med noe svake girkasser.. Få andre feil egentlig.. De gamle "ekte" saab turboene har begynt å sakte men sikkert øke i pris faktisk.. Fått en kult-status i entusiastmiljøet... Avhengig av penger du skal bruke, så anbefaler jeg 9-3NG turbo med det meste av utstyr til rundt 60-70k... da får du en god bil med nok punch og komfort Dette var bra og interessant informasjon. Jeg liker Saab og vi har hatt noen modeller i familien (bl.a 900 og 900 Turbo). Jeg har imidlertid ikke hatt noen svenske biler selv. Når det gjelder Saab i fremtiden kan delesituasjonen bli vanskelig... spesielt for modeller som det er bygget få av. For andre modeller vil deler være tilgjengelig, men man bør ta høyde for lang bestillingstid for enkelte deler.
Hansh Skrevet Mars 19, 2012 Skrevet Mars 19, 2012 Vi er 5 millioner nordmenn No offence, men jeg kan ikke på generelt grunnlag se det rasjonelle i at vi alt for hurtig bare blir flere og flere i Norge. Byene fylles opp av mennesker med uoverkommelige eiendomspriser for de aller fleste som resultat. Utbygging av infrastruktur og offentlige servicetilbud har mange steder et voldsomt etterslep. Det blir trengsel og redusert livskvalitet for de aller fleste... også selv om myndighetene påstår noe annet. Folk blir tvunget til å flytte langt ut av byene med håpløs pendling til følge. Det å bruke 2-3 timer hver dag for å komme til/fra jobben bør man kunne unngå i et land som Norge. Allikevel er det mange som allerede nå må bruke 40-60 timer hver måned på pendling. Man kan jo bare lure på hvor mye mer tid de samme menneskene vil bruke på pendling om 10 år. Næringslivets Hovedorganisasjon varslet for kort tid siden sammenbrudd i trafikken i og rundt Oslo. Transportøkonomisk Institutt har som en følge varslet at flere vil flytte ut av byene som en følge. Aftenposten skriver at Oslo iht. omdømsbarometeret for 2011 får elendig karakterer. Jobbmarkedet er det som får folk til å bo i Oslo, men mange vil nok egentlig ikke bo der. Forskjellen mellom by og land forsterkes derfor kraftig i disse tider. Vi ser det på Tines relativt nasjonalromantiske reklamer på melkekartongene og vi så det på reaksjonene da bandet Plumbo holdt en litt uheldig takketale i forbindelse med Spellemannsprisen 2011. Historisk er det alt annet enn positivt for Norge hvis forskjellene og motsetningene mellom by og land blir for store. Nå var det nok bare litt tulling meg og wicky imellom her Men! No offence, men ser ikke helt hvilken kontekst du prater etter, men la gå. Enig i en del av det du sier. Et av problemene i følge mitt hode er at stortinget ikke forstår at ola nordmann flest IKKE bor i Oslo sentrum. Å bygge 20-felts motorveg med midtdelere sidedelere skrådelere og oppneddelere i Oslo har de råd til, men å utbedre de stakkars vegene jeg kjører på (sammen med massevis av trailere) har de ikke råd til. I bestefall tar de seg råd til å lappe litt hver vår for å fikse telehiv. Men det var vel igrunn en helt annen sak enn det jeg egentlig skulle diskutere... Forskjellen mellom by og bygd passer meg igrunn ypperlig. Skal ikke på noen måte påstå at jeg kommer fra ei lita bygd der alle kjenner alle, og alle er i slekt 3 ganger, men det er da i det minste ingen by. For tiden, og noen år fremover, så studerer jeg i Ålesund. En liten by i forhold til mange andre, og likevel synes jeg det er direkte travelt å bo her. Alt for mye folk, for mye trafikk, for mye støy, og ikke minst for mange idioter her som ikke kan å kjøre bil Jeg trenger ikke å ha 20 bensinstasjoner innefor 5 minutters rekkevidde, jeg trenger ikke flere store kjøpesenter innenfor samme rekkevidde, og jeg trenger ikke 3 butikker av samme kjede innenfor den samme rekkevidden (dagligvare er forsåvidt greit mtp antalleg personer som skal handle). En ting jeg også har lagt merke til er at hjemme i Volda kan jeg komme i prat med folk på butikken eller hva det nå skulle være. Her i Ålesund har det aldri hendt. Folk farter avgårde og man skulle tro de manglet et par og tyve timer i døgnet sitt sånn de stresser. Føler at hele samfunnet er mer avslappet og rolig når jeg kommer hjem. Klart, vegene våre er dårlige, vi har ikke så mange bensinstasjoner og vi fikk først nå denne uka søndagsåpen butikk. Har en stor tro på at livskvaliteten til folk på bygda er bedre enn de som løper rundt som hodeløse høns i store byer og bruker halve livet sitt i kø. En av de to tur-retur turene jeg har hatt i fly i mitt "lange" liv gikk mellom sunnmøre og gardermoen. En ting jeg la merke til så langt oppe i luften var hvor lite av landet vårt som er utbygd. Det må da være mulig å spre befolkningen en anelse mer, og etablere bedriften og industri og hva det nå skulle være litt andre steder enn det sentrale østlandet... Om man bare fokuserer på Oslo, så blir det bare verre. Få folk ut av byen og tilrettelegg for arbeidsplasser så vil man slippe mange av dagens irritasjoner og problemer i dagliglivet. Kanskje må man kjøre et stykke om man skal på en spesiell butikk å handle, men det er da vel bedre å gjøre det i ny og ne, enn å måtte pendle omtrent tilsvarende strekning i kø hver dag... Mjeh, ble litt langt og hakkete det her, men får gå.. Tror absolutt du har et poeng her, og staten har generelt vært ganske flink til å gi støtte til utkantbedrifter, samtidig som mange bedrifter vokste frem i sin tid pga. den "uendelige" tilgangen på energi (vannkraft) til en billig penge i hver krok av landet. En fordel som blir stadig mindre, og i dag er det største problemet at regjeringen ikke forstår at infrastrukturen er det store problemet for utkantbedrifter. Et skikkelig stamveinett hadde virkelig kunnet endre denne situasjonen. Det er mildt sagt både kostnadskrevende og tidkrevende å flytte varer i dette landet.
Larsinnj Skrevet Mars 19, 2012 Skrevet Mars 19, 2012 Glatt i Trondheim i dag gitt.. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... s.facebook
Fredrik Skrevet Mars 19, 2012 Skrevet Mars 19, 2012 Men! No offence, men ser ikke helt hvilken kontekst du prater etter, men la gå. Enig i en del av det du sier. Vi er nok enige i det meste i denne sammenhengen. Mitt poeng var ikke et innlegg i debatten vedr. for/mot innvandring. Jeg er for en kontrollert innvandring bare så dette er nevnt, men jeg etterlyser det rasjonelle i å ha en innvandring som er så stor som den er nå. Det blir bare flaskehalser og mangel på kontrollert utbygging hvis innvandringen går for fort. Vi skal ikke lenger tilbake enn til år 2000 da vi var 4,5 millioner innbyggere i Norge. 500K nye innbyggere på kun 12 år er forholdsmessig temmelig voldsomt i denne sammenhengen og det er rekord i Europa. Jeg tror forøvrig at media blander sammen begrepene innbyggere i Norge og norske statsborgere. Såvidt jeg kan se mener SSB at det nå er 5 millioner innbyggere i Norge. Vi er kun ca. 4,3 millioner nordmenn. Dette endrer imidlertid ikke mitt og ditt poeng i diskusjonen. Her er det NTB som blander kortene (antall innbyggere i Norge vs. antall nordmenn). Artikkelen er forøvrig en temmelig rotete fremstilling av den demografiske utviklingen i Norge. Svartedauden på 1300-tallet og fattigdom i distriktene på 1800-tallet nevnes som de viktigste årsakene til at innbyggertallet holdt seg lavt i Norge helt frem til 1900-tallet, men først langt ut i artikkelen. http://e24.no/makro-og-politikk/vi-bruk ... n/20175472 Minst halvparten av befolkningen i Norge døde pga. byllepesten som idag kalles svartedauden - et beskrivende navn pga. indre blødninger som ga sorte flekker på de sykes hud. Det skulle gå 2-300 år før innbyggertallet i Norge passerte antallet før pesten. Dårlig ernæring og høy barnedødelighet har mye av skylden for dette. Ca. 800000 nordmenn emigrerte til Nordamerika i løpet av 1800-tallet. Antallet svarer til 50-60% av befolkningen og var etter Irland forholdsmessig blandt de aller største utvandringene i Europa. Årsaken var armod og fattigdom. Norge var blandt europas fattigste stater helt frem tom. midten av 1970-tallet. Idag er det derfor ca. 5,3 millioner nordamerikanere som mener å ha etnisk norsk herkomst. Det er med andre ord flere mennesker av mer eller mindre etnisk norsk herkomst i Nordamerika enn det er i Norge. De aller fleste av disse bor i statene Minnesota, Wisconsin, California, Washington og Nord-Dakota.
Fredrik 90 Skrevet Mars 19, 2012 Skrevet Mars 19, 2012 Begynner å nærme seg innflytting nå, bare noen månder til med arbeid inne samt opparbeiding av tomt så blir dette bra E34en står så fornøyd i "steinrøysa" i bakgrunnen og gleder seg til isolert dobbelgarasje
mazdak1 Skrevet Mars 19, 2012 Skrevet Mars 19, 2012 Minst halvparten av befolkningen i Norge døde pga. byllepesten som idag kalles svartedauden - et beskrivende navn pga. indre blødninger som ga sorte flekker på de sykes hud. Det skulle gå 2-300 år før innbyggertallet i Norge passerte antallet før pesten. Dårlig ernæring og høy barnedødelighet har mye av skylden for dette. En bitte liten nerde-pirk. Svartedauden er vel en byllepest, og de sorte flekkene var dermed byller (abscess på latinsk). Det må ikke nødvendig være indre blødninger som er grunnen til dette. Kan være bakterier, råtne organ-vev etc.
Anbefalte innlegg