Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har jobba som telemontør i 3 år nå, en liten del av jobben har vært feilretting hjemme hos privatkunder spredt rundt i Oslo og storoslo! Fra mitt synspunkt lever de som bor på østkanten av Oslo et rundere og enklere liv, er svært hyggelige og imøtekommende. Samtidig har de aller aller fleste meget flotte hjem, velmøblert og koslig.

På vestkanten derimot, for det meste ser husene voldsomt flotte ut utenpå flott bil og alt det der, men når man går inn døra og møter en sur mann/dame som med en gang begynner å forlange gratis meg her og gratis meg der, i huset er det ingen sammenhengende stil og det er mye gammelt og slitt. Så har man rettet feilen og sender regning, da får man tilbake en skriftlig klage på regning og arbeidet som har blitt utført, kunden krever dispensasjon/gratis montørtid. Det er ikke sjeldent at kommer dit og en eller flere av familiens "barn" ligger å drar seg til langt på dag og må dras opp når man kommer fordi de ikke gidder å gå på skolen.. Så er standardreplikken når man går:"De kablene som henger fra den stolpen der, kan du ikke fjerne de?", eller "De kablene til naboen går over min have, kan ikke du fjerne de?".

Noen som skiller seg ut i positiv retning har det selvsagt vært.

Har inntrykk av at de skal se velstående ut på utsiden, men da må man spare inn på alt annet som ikke synes.

Dette innlegget synes jeg generelt er temmelig fordomsfullt. Jeg tviler imidlertid ikke på at noen kan ha det slik, men dette gjelder nok ganske sikkert i hele byen. Det som kan underbygge ditt inntrykk er at noen praktisk talt bor seg ihjel på vestkanten. Prisen på fast eiendom der er som kjent blandt verdens høyeste og dette er det nok noen som merker veldig godt kan jeg tenke meg.

Det er nok også viktig for noen å holde på fasaden, men jeg synes ikke at slikt snobberi er spesielt utpreget i Norge. Dette er mye mer påtrengende i land som f.eks England og Frankrike. De aller fleste i Norge (og Skandinavia generelt) er befriende lite snobbete. Dette merker man hvis man reiser rundt i verden. På den annen side er det ingen tvil om at det sosiale og økonomiske rottereset har godt tak i nordmenn også. Det å flashe nyvunnet rikdom har nærmest blitt en folkesport i Norge, men det er heldigvis stadig ikke helt amerikanske tilstander.

Forøvrig gir jeg ikke mye for å sette de ulike sidene av Oslo opp mot hverandre. Min mor sa alltid at vestkanten lå på den gale siden av byen med tanke på aftensolen. Store villaområder på vestkanten virker også litt gammelmodig og nedslitt. Mangelen på byfornyelse er påtrengende mange steder (utan at dette ser ut til å legge en demper på eiendomsprisene). For å bruke Noekult´s uttrykk... alt er relativt... :)

Skrevet

Puh... her er det varmt når man ikke er aklimatisert. 22 varmegrader i solen på det meste og 18,5 varmegrader i skyggen akkurat nå er mye for årstiden. Deilig er det allikevel... :)

Skrevet

Her på Nesodden går det mer på "solsiden og skyggesiden", solsiden ligger gjerne høyere priset enn resten av Nesodden.

Dette er dog en utvikling som har kommet de senere årene! Prisene stiger drastisk, og i den grad at jeg ser på muligheten for å kjøpe en enebolig her ute synker mer og mer for min del! Noe som er veldig synd da jeg er født og oppvokst her...

Her (solsiden) er det forøvrig 20 grader i skyggen for øyeblikket :) Var oppe i 22 for en times tid siden.

Skrevet

Ny bruktbil :D

bshkvuwwbqnp50ve7d39.jpg

3i6nd8o2cw2uxxuy1t9d.jpg

Jobb, fiske og turbil. Denne gangen ble det ikke Bmw da jeg kunne tenkt meg å komme meg fram her om vinter`n :P Opp og nesten ut i elva om sommer`n! Blir stas

Skrevet

Gratulerer med kul bil, Clerion! Du skulle hatt den midt på vinteren :D Men du vil kose deg i skogen og :) Følg med på delebiler, for originale Subaru-deler er dyre...

Skrevet
Ny bruktbil :D

bshkvuwwbqnp50ve7d39.jpg

3i6nd8o2cw2uxxuy1t9d.jpg

Jobb, fiske og turbil. Denne gangen ble det ikke Bmw da jeg kunne tenkt meg å komme meg fram her om vinter`n :P Opp og nesten ut i elva om sommer`n! Blir stas

BMW IX!! :wink: Neida, gratulerer med bil :) Er artige de Subaruene der, særlig om vintern. Bestefar hadde en lik en som jeg øvelseskjørte mye med, samt at fattern og jeg tok den ut i skogen noen ganger :)

Skrevet
Har jobba som telemontør i 3 år nå, en liten del av jobben har vært feilretting hjemme hos privatkunder spredt rundt i Oslo og storoslo! Fra mitt synspunkt lever de som bor på østkanten av Oslo et rundere og enklere liv, er svært hyggelige og imøtekommende. Samtidig har de aller aller fleste meget flotte hjem, velmøblert og koslig.

På vestkanten derimot, for det meste ser husene voldsomt flotte ut utenpå flott bil og alt det der, men når man går inn døra og møter en sur mann/dame som med en gang begynner å forlange gratis meg her og gratis meg der, i huset er det ingen sammenhengende stil og det er mye gammelt og slitt. Så har man rettet feilen og sender regning, da får man tilbake en skriftlig klage på regning og arbeidet som har blitt utført, kunden krever dispensasjon/gratis montørtid. Det er ikke sjeldent at kommer dit og en eller flere av familiens "barn" ligger å drar seg til langt på dag og må dras opp når man kommer fordi de ikke gidder å gå på skolen.. Så er standardreplikken når man går:"De kablene som henger fra den stolpen der, kan du ikke fjerne de?", eller "De kablene til naboen går over min have, kan ikke du fjerne de?".

Noen som skiller seg ut i positiv retning har det selvsagt vært.

Har inntrykk av at de skal se velstående ut på utsiden, men da må man spare inn på alt annet som ikke synes.

Dette innlegget synes jeg generelt er temmelig fordomsfullt. Jeg tviler imidlertid ikke på at noen kan ha det slik, men dette gjelder nok ganske sikkert i hele byen. Det som kan underbygge ditt inntrykk er at noen praktisk talt bor seg ihjel på vestkanten. Prisen på fast eiendom der er som kjent blandt verdens høyeste og dette er det nok noen som merker veldig godt kan jeg tenke meg.

Det er nok også viktig for noen å holde på fasaden, men jeg synes ikke at slikt snobberi er spesielt utpreget i Norge. Dette er mye mer påtrengende i land som f.eks England og Frankrike. De aller fleste i Norge (og Skandinavia generelt) er befriende lite snobbete. Dette merker man hvis man reiser rundt i verden. På den annen side er det ingen tvil om at det sosiale og økonomiske rottereset har godt tak i nordmenn også. Det å flashe nyvunnet rikdom har nærmest blitt en folkesport i Norge, men det er heldigvis stadig ikke helt amerikanske tilstander.

Forøvrig gir jeg ikke mye for å sette de ulike sidene av Oslo opp mot hverandre. Min mor sa alltid at vestkanten lå på den gale siden av byen med tanke på aftensolen. Store villaområder på vestkanten virker også litt gammelmodig og nedslitt. Mangelen på byfornyelse er påtrengende mange steder (utan at dette ser ut til å legge en demper på eiendomsprisene). For å bruke Noekult´s uttrykk... alt er relativt... :)

Her er jeg uenig med deg Fredrik. Har en kompis som ofte har kjørt russebuss. I fjor kjørte han for en skole midt i byen hvor halvparten av russen var fra øst og resten var fra vest.

Etter endt russetid gikk folkene fra vest ut bakdøren uten å si hade, mens østkant folkene kom frem til han og takket for russetiden.

Selvfølgelig så er det hyggelige folk på begge sider av byen, men jeg hører flere historier fra min håndverksbekjentskaper som bygger opp under det Simen sier.

Har også en kollega fra Holmenkollen og merker veldig godt at han har ett ett helt annet fokus på penger en de andre fra utenfor Oslo og vi som kommer fra øst.

Skrevet
Her er jeg uenig med deg Fredrik. Har en kompis som ofte har kjørt russebuss. I fjor kjørte han for en skole midt i byen hvor halvparten av russen var fra øst og resten var fra vest.

Etter endt russetid gikk folkene fra vest ut bakdøren uten å si hade, mens østkant folkene kom frem til han og takket for russetiden.

Selvfølgelig så er det hyggelige folk på begge sider av byen, men jeg hører flere historier fra min håndverksbekjentskaper som bygger opp under det Simen sier.

Har også en kollega fra Holmenkollen og merker veldig godt at han har ett ett helt annet fokus på penger en de andre fra utenfor Oslo og vi som kommer fra øst.

Jeg skal ikke på noen måter påstå hvordan slike ting er i Oslo idag, men helt generelt høres det urimelig ut hvis folk flest i Oslo vest oppfattes som uforskammede. Jeg har vanskelig for å tro dette iom at vi snakker om temmelig mange mennesker, men jeg har ikke bodd der fast de siste 12-13 årene og må ta et forbehold om dette.

Jeg har imidlertid fått med meg noe av det som er skrevet i avisene om dårlig oppførsel fra ungdom i Bærum (og sikkert også Oslo vest) når det gjelder helgeturer til bl.a Hemsedal og russetiden samt episoder der nettopp håndtverkere har blitt direkte dårlig behandlet etter oppdrag i Oslo vest. Man kan ikke argumentere rasjonelt mot slike påstander hvis det er dette inntrykket folk har av folk fra vestkanten i Oslo. Det tar evt. lang tid å rette opp slike emosjonelle og stort sett subjektive inntrykk... og heller ikke alle ønsker å rette opp slike inntrykk. Man ligger som man reder og alle har et ansvar i relasjon til sine medmennesker. Dette er det dessverre noen som glemmer midt i kampens hete (les: det sosiale og økonomiske rottereset).

Jeg tror imidlertid ikke at økonomisk velstand evt. generelt virker diskvalifiserende i relasjon til å oppvise alminnelig folkeskikk. Dette tror jeg virker like mye positivt og negativt både opp og ned på den sosiale stigen. Folk flest lærer imidlertid av sidemannen og hvis alle oppfører seg som noen klyser blir man lett en klyse selv. Det er absolutt mulig for et samfunn å bli usivilisert og utrivelig. Kanskje er det slike tendenser som gjør seg gjeldende lokalt i Oslo? Jeg har noen tanker om dette, men jeg vil ikke gå lenger her inne enn å si at det ikke er umulig at dette er tilfellet i større eller mindre grad. Det er imidlertid viktig å huske at det stort sett alltid er de få som ødelegger for de mange.

Skrevet
Her på Nesodden går det mer på "solsiden og skyggesiden", solsiden ligger gjerne høyere priset enn resten av Nesodden.

Dette er dog en utvikling som har kommet de senere årene! Prisene stiger drastisk, og i den grad at jeg ser på muligheten for å kjøpe en enebolig her ute synker mer og mer for min del! Noe som er veldig synd da jeg er født og oppvokst her...

Her (solsiden) er det forøvrig 20 grader i skyggen for øyeblikket :) Var oppe i 22 for en times tid siden.

Du og den sola di... Øst er best!

Skrevet

Er ihvertfall mektig imponert over draget i den selv med automat, da Power knappen rives inn går det faktisk unna nok for min del ;D Vet at dem er dyre. Akkurat bestilt time på verksted. Hehe. tok meg 5 minutter og 2 telefoner og spare 3800 kr fordelt på 2 deler XD

Sulland skulle ha 4600 kr for drivledd foran, mekonomen 3000 kr :P Sulland skulle ha 3800 kr for tankarmatur. Mekonomen 6000 kr.

Verdt å ringe litt rundt.

Skrevet

Aaah, påskeferie! Jobbet 13 timer på lørdag og 15 timer på søndag! Var usedvanlig digg å komme hjem i dag...! Ferie i 3 uker! :D

Skrevet

Tror det er få, om noen, her som har hatt like mye med folk på østlandet å gjøre som meg. Jeg velger å si det sånn at det er blandt vestkanfiffen du treffer flest og størst klyser. Selvsagt er det mye ålreite folk der også, men mitt inntrykk er at da er det ofte folk som har "lagd" pengene sine selv og ikke arvet og fått dem i fanget.

Og selvsagt fins det klyser på Tveita også, men de får liksom ikke til å være like nedlatende som en "vaskeekte bærumsoss"

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...