[space] Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 Ja, Jeg ser overraskende ofte nye 5-serier kjøre forbi kontoret. Men det er jo den første millionbilen en må jobbe skikkelig for. Når denne er nedbetalt og du bytter bil, er det ikke så drøyt mellomlegg, om du tjener godt og i tillegg har nedbetalt huset/leiligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 hmm....ja er vel enklere å "opprettholde" standarden når man først har kommet seg opp dit... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 synes det gjelder ALLE bmw'er om dagen. det kryr av dem. var ikke mange som kjørte BMW for 5-10 år siden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 En svenske jeg snakket med, mente at her i Norge er bilene så sinnsykt dyre hvis man skal ha litt motor pga avgifter. I Sverige er vel ikke prisen på for eksempel en 330 dyrere enn en 316 hvis man ser bort fra den generelle prisen fra fabrikken? Resultatet blir vel at i Sverige og andre land får flere av "vanlige mannen i gata" oppleve og kjøre skikkelige high tech motorer i stedet for de små pinglemotorene som er mest solgt i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 Men uansett så er jo en 525 mindre enn a6 3,0 så det blir vel mer rett og sammenligne med 530d... Vel! 2,7 TDIen til Audi utgår jo så da bli en nedstrupet versjon av 3,0 TDI direkte hovedkonkurrent til 525d! Man får fortsatt 3,0 TDI med 235 hester som direkte konkurrent til 530d! ":d7w83vvg]For 800-900.000 hadde jeg ikke engang vurdert BMW eller Audi. Men ny bil er ikke min greie."skal jeg kjøpe en ny kjedelig A6 til 800.000, eller skal jeg kjøpe en litt eldre Maserati Quattroporte, en Porsche Cayenne Turbo, eller en Mercedes-Benz CLS 55AMG?". Jeg hadde heller aldri handlet en ny bil til 800 -900 000 kr i dag, da måtte jeg i såfall ha tjent såpass mye at det ikke var store beløpes som måtte lånes! Skulle jeg brukt 800 -900 000 kr på bil i dag så hadde valget vært enkelt! Hadde nok mest sansynlig blitt denne her http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=27598426 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 ":2abiy554]Ja, Jeg ser overraskende ofte nye 5-serier kjøre forbi kontoret.Men det er jo den første millionbilen en må jobbe skikkelig for. Når denne er nedbetalt og du bytter bil, er det ikke så drøyt mellomlegg, om du tjener godt og i tillegg har nedbetalt huset/leiligheten. I gamle dager sa man at det var den første millionen som var vanskelig å tjene, men idag tror jeg at vi nesten må oppskalere dette til å gjelde de første 10 millionene. I dag er det vel nesten like mange milliardærer som det var millionærer i tiden rundt 1970. Selvfølgelig har den totale samfunnskaken blitt mye større med årene (heldigvis), men det er et faktum at de aller rikeste idag har en like stor del av samfunnskaken som under det vannvittige økonomiske oppsvinget på 1920-30 tallet. Tenk på den britiske og amerikanske overklassen... store slott, Rolls-Royce, Duisenberg, Hollywood, art deco arkitektur kontra fremveksten av en bevisst arbeiderklasse, manuelle samlebånd, kommunisme og tjenerskap og ultimativt den annen verdenskrig. Jeg har absolutt ingeting imot at folk kan tjene seg rike, men når det i praksis er umulig å leve et nogenlunde anstendig liv som lavere utdannet alenemor/far i de store byene reagerer jeg. Jeg synes heller ikke at det er ok at f.eks elektrolærlinger tjener mer enn grunnskolelærere. Poenget er ikke at elektrolæringen skal tjene mindre, men at samfunnsstigen er til å skjønne og ikke minst respektere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 En svenske jeg snakket med, mente at her i Norge er bilene så sinnsykt dyre hvis man skal ha litt motor pga avgifter.I Sverige er vel ikke prisen på for eksempel en 330 dyrere enn en 316 hvis man ser bort fra den generelle prisen fra fabrikken? Resultatet blir vel at i Sverige og andre land får flere av "vanlige mannen i gata" oppleve og kjøre skikkelige high tech motorer i stedet for de små pinglemotorene som er mest solgt i Norge. I Sverige har man i likhet med store deler av Europa en annen struktur når det gjelder eierforholdet av biler. Privatleie/leasing av biler står for en langt større del av den samlede bilparken. Det er heller ikke like vanlig at folk eier deres boliger i Sverige. Den relative forskjellen når det gjelder prisen inkl. avgifter på en E90 316i vs. 330i i hhv. Norge og Sverige er 55% kontra 37%. En stor forskjell, men kanskje ikke så stor som man skulle tro. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 aaah..tenk å være rik på starten av 1900tallet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 Ihht. http://www.worldsalaries.org tjener en gjennomsnittlig amerikaner 234 000,- pr år, mens nordmenn ligger på 333 000,- pr år. Mao. tjener vi gode 40% mere i gjennomsnitt. En E60 M5 ligger på mellom 200-350k i statene, mens her ligger de mellom 850 og 1.1mill. Det er vel 3-4 ganger prisen? ikke akkurat helt ihht. kjøpekraft.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 En svenske jeg snakket med, mente at her i Norge er bilene så sinnsykt dyre hvis man skal ha litt motor pga avgifter.I Sverige er vel ikke prisen på for eksempel en 330 dyrere enn en 316 hvis man ser bort fra den generelle prisen fra fabrikken? Resultatet blir vel at i Sverige og andre land får flere av "vanlige mannen i gata" oppleve og kjøre skikkelige high tech motorer i stedet for de små pinglemotorene som er mest solgt i Norge. Det som er greia er at det kan se ut som det er flere grom modeller i andre land enn det er i Norge! Men faktum er at det er langt flere 3-serier og 5-serier per innbygger i Norge enn det er i eksempelvis Sverige! Vi har større tetthet av 3-serier men da en god del 318, i Sverige så er det mindre tettehet av disse men de "få" er til gjengjeld grommere utgaver som 330! Avgiftene spiller også en stor rolle hvorfor det er sånn! Skal en Svenske svi av ca 300 000 (SEK) på en familiebil, noe som er veldig mye penger for en Svenske med tanke på dems lønnsnivå i forhold til vårt! Da kan medelsvenson enten plukke seg ut en helt ordinær E91 320I(I Sverige så er de fortsatt så underutviklet at de foretrekker bensin) eller en godt utstyrt V70 T5 med 230 hester! Da er det jo soleklart at han velger Volvoen som er mer bil, motor og utstyr for penga! Her i Norge så gjør jo avgiftene sitt til at Volvo dyre på lik linje med BMW og Audi, så hvorfor heller ikke kjøpe BMW! Skal en tilsvarende Nordmann kjøpe seg familebil på lik linje med svensken over her, da går vi opp til 450 000 kr som begynner å bli mye for en vanlig nordmann! Da kan han enten velge en V70 D3 med 163 hester som er sånn middels utstyrt eller en E91 318d som er spekka med utstyr, og da er jo ikke valget vanskelig for Ola Normann! Så skal Svensken først ha BMW så trøkker de til med en skikkelig en, hvis ikke så kan de likegodt kjøpe en feit Volvo. I Norge så kan vi like godt velge BMW som Volvo eller Passat, de koster omtrent det samme(Avhenger av motor og utstyr selvsagt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 Ihht. http://www.worldsalaries.org tjener en gjennomsnittlig amerikaner 234 000,- pr år, mens nordmenn ligger på 333 000,- pr år. Mao. tjener vi gode 40% mere i gjennomsnitt. En E60 M5 ligger på mellom 200-350k i statene, mens her ligger de mellom 850 og 1.1mill. Det er vel 3-4 ganger prisen? ikke akkurat helt ihht. kjøpekraft.. Nå har vel aldri USA vært et land vi normalt sammenligner oss med når det gjelder gjennomsnitlig kjøpekraft. Forskjellen på høy og lav i USA er mye, mye større enn i Norge. På den annen side er det ganske utrolig at gjennomsnittet er såpass høyt i USA når de teller over 300 millioner mennesker. Det skal betydelig mindre til i et land med knapt 5 millioner mennesker... bare se på Luxembourg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 (I Sverige så er de fortsatt så underutviklet at de foretrekker bensin) hva mener du med dette? At det er smartere å kjøre rundt i noe som støyer mer, forrurenser mer i nærmiljøet, dyrere vedlikehold, dyrere i innkjøp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 Nå har vel aldri USA vært et land vi normalt sammenligner oss med når det gjelder gjennomsnitlig kjøpekraft. Forskjellen på høy og lav i USA er mye, mye større enn i Norge. På den annen side er det ganske utrolig at gjennomsnittet er såpass høyt i USA når de teller over 300 millioner mennesker. Det skal betydelig mindre til i et land med knapt 5 millioner mennesker... bare se på Luxembourg. Nei, det er sant det, skal heller ikke si noe om hvor korrekte de tallene er. Skammelig forskjell på kjøretøysavgifter ihvertfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 (I Sverige så er de fortsatt så underutviklet at de foretrekker bensin) hva mener du med dette? At det er smartere å kjøre rundt i noe som støyer mer, forrurenser mer i nærmiljøet, dyrere vedlikehold, dyrere i innkjøp? Var litt mer humoristisk ment! Hadde vi ikke hatt den helvettes CO2 og HK-avgiften samt bensin som ikke koster 14 kroner litern så hadde jeg såklart valgt bensin! Stille gange og flott lydbilde er absolutt å foretrekke, men jeg gidder ikke betale 7-800 kroner i uka for å fylle tanken på en bensinbil som sparker litt ifra! Derfor valgte jeg heller en kvikk diesel bil hvor jeg kan fylle tanken for 400 kr i uka i stede Den dagen det blir mer eller like økonomisk forsvarlig å kjøre bensin framfor diesel så er jeg rett tilbake til bensin igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 29, 2011 Share Skrevet Mars 29, 2011 aaah..tenk å være rik på starten av 1900tallet... Jeg så for et par dager siden en dokumentar om den svenske skuespillerinnen Greta Garbo. Hun ble født i 1905 og vokste opp i beskjedne kår i Stockholm. Hennes far døde da hun var 14 år gammel og hun måtte derfor tidlig tjene til livets opphold. Hun var først frisør og senere ekspedient i et av Stockholms aller første varemagasiner. Hun var imidlertid klassisk billedskjønn og fikk enkelte modelloppdrag. Dette førte til at hun i 1922 kom inn på en av Stockholms mest kjente skuespillerskoler. Her ble hun oppdaget av regissøren Maurits Stiller og dermed var veien kort til å prøve seg i Hollywood. Garbo fikk kontrakt med filmselskapet Metro-Goldwyn-Mayer og allerede i 1926 kom hennes første amerikanske film "The x". Hun spilte inn tre filmer dette året og den siste filmen, "Flesh and the Devil" ble gjennombruddet. Frem til og med 1941 spilte hun inn 22 filmer da krigen dessverre medførte en avslutning på hennes karriere. Hun ble imidlertid en av Hollywoods aller rikeste stjerner og da hun døde i 1990 etterlot hun seg en formue godt over 100 millioner kroner. Dette var virkelig en stor sum penger når man tenker på at hun i praksis kun levde av formuen i hele 49 år. Hun må ha vært styrtrik på 30-tallet... også etter amerikansk målestokk. Ikke dårlig for en Stockholmpike fra enkle kår. Greta Garbo i 1930... 25 år gammel, verdensberømt og styrtrik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg