Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
noekult, du glemte jo det viktigste - E30!! :love:

Blikke den litt 80's da? :)

E30 kom allerede i 1982 så den tilhører absolutt 80-tallet selv om et par touringmodeller holdt det gående til 1994. Husk også at bilmodeller normalt passerer point of no return utviklingsmessig 2-3 år før de blir produsert. Ergo er E30 egentlig en 70-talls konstruksjon.

De fleste vil vel også mene at 80-tallet var toppen når det gjelder konstruksjonsintegriteten for mange bilmerker. Mercedes-Benz hadde W126, (1979) W201 (1983) og W124 (1985). Mercedes-Benz har vel egentlig aldri helt klart å overgå dette trekløveret. Tilsvarende også med noen av de mest sportslige Audiene. Audi 80/90 hadde f.eks et ekte quattrosystem i motsetning til dagens Haldexvarianter. Porsche overgikk seg selv med 944 S2 og 928 GTS. Peugeot hadde modellene 205, 309 og 405... alle utrolige kompetente som GTI. Tilsvarende også med VAG... Golf II GTI 16-ventiler og Corrado G60/VR6. BMW... E30 M3, E34 M5 og det tekniske vidunderet E32 750i... og for ikke å snakke om E31 850i.

w140 fra tidlig 90-tallet var vel ikke noe å spøke med, mitt inntrykk er jo at dette er noe av det beste mb har levert kvalitets og komfortmessig. At den blir litt stor og tung er en annen sak.

Angående Haldex så var det vel siste AMS hvor de hadde testet en del firehjulstrekkere og de kom frem til at nye typen haldex har en veldig positiv effekt på kjøreegenskaper. Siden den er lynkjapp på og fordele kreftene foran og bak, samt at de nyeste nå også fordeler effekten på akslingen bak. Det vil si at den kan programmeres til å gi mer krefter til ytre bakhjul i sving og det kan du ikke med mekanisk. Så min personlig mening er at haldex virkelig er undervurdert.

Skrevet

Jeg kjenner noen som hadde en 92 modell s-klasse coupe, var vel før den het cl med v12ern. 408hk og 570nm med veldig mye utstyr. Var en utrolig bil.

Edit: Het vel w140 600sec.

De som eide denne kjørte Spania-Norge-Spania på sommern og byttet fra sin w126 300sel til s600. De reduserte kjøretiden med nesten en dag 8)

Bensinforbruket la på 1.2-1.4 ved motorveiskjøring i ca 120-140 km/t som de hadde funnet ut at var mest økonomisk. By-kjøring skled den glatt over 2 liter på mila. Men med 100 liters tank, så gikk det ca 70 mil mellom hvergang de behøvde å fylle.

en kompis hadde i samme tidsrom en 740i så jeg hadde ett lite sammenlikningsgrunnlag. MB hadde mye bedre komfort og ytelser, men når det kom til svinger ble du fort fra kjørt.

Men alikevel.... en fantastisk stykke bil.

Skrevet
Jeg kjenner noen som hadde en 92 modell s-klasse coupe, var vel før den het cl med v12ern. 408hk og 570nm med veldig mye utstyr. Var en utrolig bil.

Edit: Het vel w140 600sec.

De som eide denne kjørte Spania-Norge-Spania på sommern og byttet fra sin w126 300sel til s600. De reduserte kjøretiden med nesten en dag 8)

Bensinforbruket la på 1.2-1.4 ved motorveiskjøring i ca 120-140 km/t som de hadde funnet ut at var mest økonomisk. By-kjøring skled den glatt over 2 liter på mila. Men med 100 liters tank, så gikk det ca 70 mil mellom hvergang de behøvde å fylle.

en kompis hadde i samme tidsrom en 740i så jeg hadde ett lite sammenlikningsgrunnlag. MB hadde mye bedre komfort og ytelser, men når det kom til svinger ble du fort fra kjørt.

Men alikevel.... en fantastisk stykke bil.

http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=27710799

Skrevet

w140 fra tidlig 90-tallet var vel ikke noe å spøke med, mitt inntrykk er jo at dette er noe av det beste mb har levert kvalitets og komfortmessig. At den blir litt stor og tung er en annen sak.

Angående Haldex så var det vel siste AMS hvor de hadde testet en del firehjulstrekkere og de kom frem til at nye typen haldex har en veldig positiv effekt på kjøreegenskaper. Siden den er lynkjapp på og fordele kreftene foran og bak, samt at de nyeste nå også fordeler effekten på akslingen bak. Det vil si at den kan programmeres til å gi mer krefter til ytre bakhjul i sving og det kan du ikke med mekanisk. Så min personlig mening er at haldex virkelig er undervurdert.

Dagens Haldexsystemer er absolutt kompetente, men de første generasjonene var ikke mye å skryte av i forhold til quattrosystemene.

Mercedes-Benz W140 fikk svært mye kritikk da den kom på markedet... både fordi den designmessig helt klart var noen klasser under den elegante forgjengeren W126, men også fordi konkurrenten BMW E32 var så mye mer sofistikert og sober. W202, W210 og W140 var begynnelsen til 15 års mareritt for Mercedes-Benz.

W126

x3hcetb9jpexldtxz465.jpg

W140

h15ps9y979pxn7tp0l0z.jpg

Skrevet

nå tror jeg du er på feilspor her...greit nok w140 ble stemplet som mastodont og megamonster rett etter jappetidens fall, men w140 var IKKE ett mareritt for mercedes...tvert imot...w210 w202 w220 var ett mareritt før facelift versionene av bilene kom...

Skrevet

Dagens Haldexsystemer er absolutt kompetente, men de første generasjonene var ikke mye å skryte av i forhold til quattrosystemene.

Mercedes-Benz W140 fikk svært mye kritikk da den kom på markedet... både fordi den designmessig helt klart var noen klasser under den elegante forgjengeren W126, men også fordi konkurrenten BMW E32 var så mye mer sofistikert og sober. W202, W210 og W140 var begynnelsen til 15 års mareritt for Mercedes-Benz.

W126

x3hcetb9jpexldtxz465.jpg

W140

h15ps9y979pxn7tp0l0z.jpg

Lurer på hvordan det hadde stått til i Afrika i dag uten disse modellene? (Og forgjengerne) :mrgreen:

Er vel omtrent ikke mulig å være diktator med respekt for seg selv uten en S-klasse!

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...