Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig på nett igjen. Vert 3 uker uten nå pga flytting. Men har en STOOR garasje å tilbringe tiden i nå da :)

Skrevet
nå tror jeg du er på feilspor her...greit nok w140 ble stemplet som mastodont og megamonster rett etter jappetidens fall, men w140 var IKKE ett mareritt for mercedes...tvert imot...w210 w202 w220 var ett mareritt før facelift versionene av bilene kom...

W202 fikk spesielt kritikk for interiøret og for å være relativt simpelt konstruert i forhold til W201. W210 ble betraktet som for amerikansk (dvs. for stor) og hadde signifikante problemer med rust umiddelbart rett etter at den kom på markedet. W140 var uten tvil en teknisk oppvisning fra Mercedes-Benz, men designet var en fiasko og bilen rustet.

Den viktigste årsaken til at designet var en fiasko er ikke primært at bilen virket stor og klumpete vis av vis f.eks E32, men derimot at designet var gammeldags allerede før modellen kom på markedet. W140 tilhører den samme designfilosofien som W201, W124 og R129. W201 kom på markedet allerede i 1982 og etter nesten 10 år med den modellen og W124 (fom. 1985) var designet mer eller mindre brukt opp. Mercedes-Benz var utmerket godt klar over problemet og W124 fikk da også hele to facelifter i løpet av kun 4 år (1989 og 1993).

Utfordringen var at R129 var basert på W124 platformen og den modellen kom først i 1989. Mercedes-Benz var av markedsmessige årsaker tvunget til å skape en designmessig forbindelse mellom de to mest prestisjefulle modellene. Den nye S-klassen måtte ha en klar designrelasjon til SL-modellen og dermed var W140 dømt til å være designmessig gammeldags da den kom på markedet i 1991. W203, W210 og W220 markerte et klart stilskifte hos Mercedes-Benz. Designfadesen skulle ikke gjentas.

I dette perspektivet er det lettere å se hvorfor BMW også ønsket en ny designretning for deres modeller etter E46, E39 og E38. Chris Bangle fikk oppgaven med å unngå at BMW gjentok Mercedes-Benz fatale strategiske bommert 10 år tidligere.

Skrevet

http://bil.bt.no/bil/article4086224.ece

Synes at Statens Veivesen burde vise ansvar i denne saken og ha en trafikkontroll på passende sted med hovedformål å luke denne gruppen uansvarlige bilister (politiet) ut av trafikken. De er jo veldig strenge på dette med ombygde biler og loven vet vi jo at er lik for alle...................

Skrevet
Urk, tanken på å delta i et billøp med en bil uten nakkestøtte (og det meste annet av sikkerhetsutstyr) er lite tiltalende...

Tja per dags dato er det sant. Men før i tiden var jo det normalt.

milestones_06.jpg

Skrevet

fredrik....sorry as mann men tror du blander feil biler her....jeg har vært i mercedes miljøet i LANG tid...og har aldri hørt om rustproblemer på w140 karosseriet. W220 rusta, sammen med w210 og w202....Men w124 w201 og w140 var IKKE kjent for å ruste..dette var på mercedes sin storhets tid når de tenkte kvalitet istedet for kvantitet....

Skrevet
fredrik....sorry as mann men tror du blander feil biler her....jeg har vært i mercedes miljøet i LANG tid...og har aldri hørt om rustproblemer på w140 karosseriet. W220 rusta, sammen med w210 og w202....Men w124 w201 og w140 var IKKE kjent for å ruste..dette var på mercedes sin storhets tid når de tenkte kvalitet istedet for kvantitet....

Wicky... jeg kjøpte min første Mercedes-Benz allerede i 1985. Den gangen het Bertel O. Steens avdeling Autostern på Ullevål Cederwall-Larsen & Patt AS. Min neste Mercedes-Benz kjøpte jeg ny fra nettopp Autostern på Ullevål i 1989 og min Mercedes nr. tre ble også kjøpt ny fra Autostern. Det var i 1991. Mercedes-Benz var bilmerket i mitt tidligere liv for å si det på den måten og jeg kjente etterhvert dagens salgssjef hos Autostern temmelig godt. Jeg var f.eks en av de aller første privatkundene i Norge som fikk kjøre R129... nettopp fordi jeg hadde såpass gode kontakter internt i Autosternsystemet.

W140 ruster ikke på den samme måten som f.eks W210, men modellene ble produsert på den samme tiden og heller ikke W140 var problemfri på dette området. Det er ytterst sjelden man ser denne modellen idag og her i Danmark er det trolig flere W126 i kjørbar stand enn det er W140 utgaver. Hovedproblemet med W140 var imidlertid designet. Jeg husker da den akkurat var kommet til landet ble parkert ved siden av en av de siste W126 i Autosterns lokaler på Ullevål. Alle som var til stede sto bare å ristet på hodet. Hvordan i alle dager skulle de klare å selge den klumpen vis a vis f.eks E32. To år tidligere var det i de samme lokalene ville ovasjoner da R129 ble presentert... og dette var midt i krisen etter jappenedturen. W140 er litt av en gjøkunge i S-klassens historie.

Skrevet
ble w140 og w210 solgt på samme tid? w210 kom vel siste året med w140...?

De overlappet hverandre med 4 år... altså omtrent halvparten av levetiden for W140.

Skrevet
Hovedproblemet med W140 var imidlertid designet. Jeg husker da den akkurat var kommet til landet ble parkert ved siden av en av de siste W126 i Autosterns lokaler på Ullevål. Alle som var til stede sto bare å ristet på hodet. Hvordan i alle dager skulle de klare å selge den klumpen vis a vis f.eks E32. To år tidligere var det i de samme lokalene ville ovasjoner da R129 ble presentert... og dette var midt i krisen etter jappenedturen. W140 er litt av en gjøkunge i S-klassens historie.

Coupe modellen der i mot har jo ett veldig annet utseende.

merc_1998_clclass_coupe.jpg

og

cl50019954ao2.jpg

Jeg synes denne er veldig mer vellykket i designet, og innvendig er den jo egentlig kliss lik w210

edit: må ha med denne

sicksclass.jpg

Skrevet

Er det noen som kan hjelpe meg å finne enten red dot sikte eller reflex sikte til Walther cp88? Vet det skal finnes.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...