OveN Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Vel, lærlingene hos oss har grovt gjettet 400 brutto samlet sett i læreperioden. Og videre ligger de på rett over400 uten overtid videre i karrieren. En ingeniør, må først fullføre allmenn og kan ikke begynne på ingeniørfag før han er 19. Uten forkurs, miltæret og treårig bachelor, er han da 21 før han er ferdig utdannet. Og har 200 000 i studielån. Med gjennomsnitlig lånerente på 5prosent er dette i 2012 penger, røfflig 350 000. Og hatt en betydelig større innsats på skolen enn hva lærlingen har på jobb i perioden. Lærlingen har allerede tjent brutto 1,2 mill.. Differansen er 1,5mill. Har ingeniøren snittlønn på 600, (forventet startlønn for maskiningeniør ca 550) i2012 penger bruker han ca 7-8år før forsjellene er utgjevnet og ingeniøren har tangert samlet brutto inntekt. Ingeniøren har enda ikke begynt å spare egenkapital på boligkjøp og kommer senere inn i boligmarkedet..Det er ikke tatt høyde for inflasjon, eller at studenten jobber ved siden av studiene. Hvis det stemmer med 550+ i begynnerlønn har jeg satset på feil yrke(it-konsulent). Er dette noe du med sikkerhet vet,eller er det rykter? Jeg vet hva en nyutdannet innen it kan forvente seg i Oslo og det er sjeldent de får mer en 350 i året. En erfaren it-konsulent i Oslo tjener ca 500+ i året Begynnerlønn som ingeniør på 550K? Kan du sende meg navn på bedriftene som gir dette please? Tipper du kan telle på mindre enn to hender hvor mange bedrifter i Norge som vil gi deg over en halv million den dagen du starter din første jobb som ingeniør. (Snakker da grunnlønn såklart, overtid er det masse muligheter for) Ut fra hva jeg vet fra min bedrift og andre kompiser som er ingeniører i andre bedrifter så er nok 550k mer typisk lønn når du går opp til senior tittel. Den tittelen går gjerne på stillingsbeskrivelse og/eller ansinitet. Når det er sagt så er lønnsutviklingen en helt annen når du har høyere utdannelse. Det tar litt tid og ta igjen en som gikk yrkesfag men når begge er 40-50 åra så er nok saken en annen. Jeg har gått opp ca. 70% i lønn siden jeg startet som ingeniør for 7 år siden. Det tror jeg ikke du ser hos en med yrkesfaglig bakgrunn. Unntak finnes selvsagt. Du kan jobbe med utrolig mye forskjellige ting som ingeniør, folk som tror du da er låst til å sitte på ett kontor 24/7 tar veldig veldig feil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Nå er ikke lærlingene så mye mer verdt enn 5-6k pr mnd heller da. Det tar lang tid før en ingeniør har tatt igjen totale inntektene en i yrkesfag har hatt i perioden ingeniøren satt på skolebenken.. Dette beroer seg på mange faktorer, men som regel så vil jeg tro at en 2-4 år så har ingeniøren tangert lønnen til vedkommende i yrkesfaget og vil da fyke forbi. Jeg utdanner meg som ingeniør, går 1. året på ingeniørlinjen. Min noen år yngre bror går vel 2. året tømrer. Han vil mao komme seg ut i yrkeslivet før meg, men han må nok ha full lønn om han skal nå igjen min totale inntekt før jeg kommer meg i jobb Hvorfor jeg utdanner meg som ingeniør er dog litt uklart.. Jeg vil ikke ende opp på et kontor resten av mitt liv... såe... jau... Utdanner meg også som ingeniør om dagen, dog har jeg jobba i noen år som telemontør, begynte nå i høst. Har heller ingen planer om å sitte å slurpe i meg kaffe dag ut og dag inn, godt ingeniørrollen er såpass innvolverende ute på plassen der bygging og konstruksjon foregår at man får kommet seg ut i ny og ne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Her var det mye rare påstander. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haybimmsen Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Nå er ikke lærlingene så mye mer verdt enn 5-6k pr mnd heller da. Det tar lang tid før en ingeniør har tatt igjen totale inntektene en i yrkesfag har hatt i perioden ingeniøren satt på skolebenken.. Jeg gikk 3 år yrkesfaglig, å har nå 30 k på det jamne i lønn. Jeg var heldig at jeg fant en bedrift som ikke kunne ta lærlinger, så jeg fikk faktisk jobben, men driten e at e må gå opp son privatist, men det skal jeg ordne! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Vel, lærlingene hos oss har grovt gjettet 400 brutto samlet sett i læreperioden. Blir omtrent samme som her da. Lærlingen har og 30k bonus pr. år, pluss ymse småtillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Sånn, ferdig med lønnspratet? Er en halvgammel Passat greit i en periode? 1,9 TDI 4x4, ser omtrent sånn ut: Er vel ok på vinteren disse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T.H.O Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Vurderer alternative løsninger i en periode for å slippe billån... En 2003-2004 modell Passat 1,9 TDI 4x4. Kan det være en grei bil å kjøre rundt i en periode? Fullstendig klar over at det ikke er en BMW, ja! Passat 3bg som du snakker om er faktisk ganske greie biler. Jeg har en 2002mod 1,9 TDI stv. med sportseter (trendline), og den er god å kjøre, sitter godt. Går på halvliteren på mila Min har trilla 470K ca, men det føles ikke sånn ut. Så dette er biler som er holdbare hvis de blir passa på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 En kompis som e ferdig maskiningeniør som kom med tallet. Uansett, om det er 500 eller 550 så er ikke voldsomt relevant i denne sammenhengen. Det var bare å bevise hvorfor det er stupid politikk å ha minst mulig lønnsgap i et land som skriker etter kompetanse.. Og at fagarbeidere har det egentlig utrolig behaglig i norge sett i forhold til innsatsen de legger ned.. Det som skjer er at kompetansen blir flyttet ut av landet. I india blir det utdannet ca 300 000 ingeniører i året. Passat 3bg er greie biler det. Jeg hadde3b som 18åring. De har en del mer problemer med forstilling etc. Ikke særlig inspirerende og morsom men.. Får det man betaler for. Jeg hadde nok valgt ford istedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Vet at LMM er en ekstrem svakhet på disse Passatene. Men ellers svært gode biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Lmm problematikken er som regel relatert til uorginalt luftfilter på disse bilene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Er faktisk på tur til å få meg passat tdi syncro jeg også. Vet innsuget på de pleier å gro igjen så det lønner seg å pelle det av og rengjøre, og så fjerne egrventilen samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 I india blir det utdannet ca 300 000 ingeniører i året. I forhold til innbyggertallet tilsier dette altså at Norge må klemme ut 1000 ingeniører pr år? I 2010 ble det utdannet nesten 3600 i Norge. Altså 3.6 ganger så mange som i India. Misforsto jeg poenget ditt kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T.H.O Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 En kompis som e ferdig maskiningeniør som kom med tallet. Uansett, om det er 500 eller 550 så er ikke voldsomt relevant i denne sammenhengen. Det var bare å bevise hvorfor det er stupid politikk å ha minst mulig lønnsgap i et land som skriker etter kompetanse.. Og at fagarbeidere har det egentlig utrolig behaglig i norge sett i forhold til innsatsen de legger ned.. Det som skjer er at kompetansen blir flyttet ut av landet. I india blir det utdannet ca 300 000 ingeniører i året.Passat 3bg er greie biler det. Jeg hadde3b som 18åring. De har en del mer problemer med forstilling etc. Ikke særlig inspirerende og morsom men.. Får det man betaler for. Jeg hadde nok valgt ford istedet. De problemene med forstilling skal være utbedra på 3bg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 I india blir det utdannet ca 300 000 ingeniører i året. I forhold til innbyggertallet tilsier dette altså at Norge må klemme ut 1000 ingeniører pr år? I 2010 ble det utdannet nesten 3600 i Norge. Altså 3.6 ganger så mange som i India. Misforsto jeg poenget ditt kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Ifølge Nito er gjennomsnittlig årslønn i Olso med med null ansiennitet 430 000,-. Tipper det stemmer rimelig greit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg