Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Er på et hotell utenfor Bergen nå, og ser at det er noe intervjugreier ved inngangen når jeg går inn. Setter på TV-en når jeg kommer på rommet og der er det plutselig NRK som har direktesending utenfor. :)

Den opplevelsen alene er vel verdt lisenspengene? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir nok ikke feil det kan jeg tenke meg? ;)

Skal opp og hente takboksen min "fra lakk" i dag! :D lakket den i går, så skal den få stå til jeg er ferdig på jobb, så monterer jeg da ;) skiguard 850 med samme farge som bilen på lokket, og med svart bunn(orket ikke å lakke bunnen også) satser på at det blir greit, sammen med svart takstativ og svarte rails..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den opplevelsen alene er vel verdt lisenspengene? :lol:

Kanskje det, men jeg har aldri betalt en krone i lisens. :)

Om noen skulle mase om at jeg lurer meg unna, så kan jeg meddele at jeg ikke har noen form for TV-kanaler eller tunere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å vurderer å starte eget firma og lurer på om noen her har satt seg litt inn i hvordan det gjøres for en ung person uten store egenkapitalen?

Tenker enten bruktbilhandel, import av biler eller nettbutikk med bildeler.

Har lest meg grønn og gul på regler og styr, og såvidt jeg har funnet ut skal det la seg løse med en god nok plan.

Håper noen har noe gode innspill eller erfaringer.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha minimum 30 000 i egenkapital etter de nye reglene for å starte AS. Dette kan likeså være verdier (PC, bil, kontormøbler så lenge de har en realistisk verdi). Du bør også sette opp en markedsplan inkl de 4 p'ene osv.

Enkeltmannsforetak vs AS

I et aksjeselskap, vil du måtte spytte inn egenkapital (30 000 minimum) og har krav til revisor for regnskapet. Du må betale 14,1% arbeidsgiveravgift på bruttolønn. Fordelen er at du som privat person, ikke er økonomisk ansvarlig dersom noe skulle gå galt. Feks hvis du ikke får betalt regningene dine.

I et enkeltmannsforetak, vil du i ytterste konsekvens risikere å bli økonomisk konkurs pga dette.

Hele netto omsetningen din (etter moms), vil bli vurdert som inntekt- og dette må du skatte for. Det blir altså ingen juridiske skiller på firmaets økonomi, og din privat økonomi.

Ellers så kan det være greit å tenke gjennom følgende.

Markedsplan, med fokus på følgende:

HVA er det du gjør bedre/kan tilby kundene dine, som ikke allerede andre på markedet kan tilby? (dette er essensen av de 4p'ene)

HVORDAN kan du fortelle dette til kundene dine?

HVIS ting tar lengre tid enn du tror, hvordan overlever du økonomisk? (en god regel, er at det tar minst 1-3år før du begynner å drive lønnsomt, selv med gode ideer for erfarne grundere)

HVORFOR skal du starte for deg selv? (handler om motivasjon)

Når dette er klart, kan du begynne å sette opp et budsjett..

Håper det hjelper deg litt på vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et ryddig og informativt svar! Skal ringe litt rundt å høre hvordan det kan løse seg for meg. Vi er tre stykker som planlegger å begynne for oss selv. Utifra det jeg har lest og hørt hittil så er det gode muligheter for oss unge i Norge å starte eget firma.

Vi må sitte oss ned å tenke over hva som "trengs" her i Norge/på Vestlandet.

Er jo ikke helt lett å komme med noe nytt, så får heller gjøre litt research angående hva vi "mangler" her på Vestlandet i første omgang.. ;)

Satser på at drømmen om eget firma kan gjennomføres i nærmeste framtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...