Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror man gjør lurt i å huske på at bimmers.no stadig er et multikulturellt forum i den forstand at det finnes både andre og tredjegenerasjons innvandrere her inne.

Vi bør derfor etterstrebe en viss refleksjon før vi vinkler nyhetsartikler med det formål å le av både våre nye og gamle landsmenn.

Det er fort gjort å støte noen med sleivete bemerkninger... :?

Det er et poeng, men gjorde jeg egentlig dette i mitt innlegg? Jeg synes ikke det og jeg synes også at vi skal være litt forsiktige med å bli for sensitive i slike saker. Filmen "Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan" med Sacha Noam Baron Cohen tok opp temmelig mange fordommer vedr. Kasakhstansk kultur og det på en temmelig direkte måte... uten at den ble stoppet pga. rasisme eller av andre tilsvarende årsaker. Bl.a ble Kasakhstanere fremstilt som notoriske voldtekstsforbrytere. Filmen fikk bl.a 6 av 6 stjerner i Aftenposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørs om den anmelderen i aftenposten hadde trillet en sekser på terningen om han eller hun var av kazakhstansk opphav Fredrik.

Det skal godt gjøres å komme med et dårligere eksempel på toleranse enn akkurat Borat. Filmen ble gitt ut uten deres tillatelse og innspill overhodet, og Nasjonen Kazakhstan var svært indignert og skuffet over fremstillingen av deres land i denne filmen.

At Nordmenn sitter og ler av denne filmen og gir den 6/6 i aftenposten kan vanskelig sies å være noe argument for at akkurat denne filmen "bygde broer". Det er ikke den som mobber som bestemmer hva som oppfattes og ikke oppfattes som nettopp det, men mottageren.

Ambasssadøren for Kazakhstan i England kom med følgende uttalelse i forbindelse med premieren på Borat.

In London, Kazakhstan’s ambassador to the United Kingdom, Erlan Idrissov, published a spirited rebuke of the Borat movie in Britain's Guardian newspaper.

“We are an easy target. Borat could have been made the citizen of a country with a truly awful record on human rights — say Afghanistan in the days of the Taliban. But that would have been risky for Baron Cohen,” wrote Idrissov. “Many Kazakhs who have seen Borat on television have been offended and incredulous. But the critics of my country, including Baron Cohen, are more likely to receive an invitation to address their concerns at an expenses-paid conference in Kazakhstan than they are to receive a fatwa.”

Det er viktig å forsøke å ikke være for sensitiv når det kommer til rasisme og gjøndriving med andre kulturer, men det er en canossagang. Det er i de fleste tilfeller langt sikrere å praktisere en nulltoleranse for etniske slengbemerkninger - da fornærmer man ihvertfall ikke noen.

Å bruke Borat (Beklager at jeg ler, men jeg opplever det nesten som pinlig åpenbart :lol: )

som et eksempel på toleranse er total skivebom.

Hadde filmen tatt for seg et hvilket som helst annet land ville følgene vært ramaskrik eller dødsdommer - den er svært fornærmende. Og mange Kazakstanere ble såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det en film. Syntes du heller kunne linka til nyhetsartikkelen og hatt en annen kommentar, Fredrik.

Jeg orker ikke diskutere med deg, for du blir aldri ferdig, og ser ikke dine egne feil. Jeg blir regelrett krøllete i hodet av å lese postene dine når du kverulerer mot deg selv. Er du ikke en voksen mann!?

Og det du sier at de ser ut som typiske øst-europere pga kles-stilen er vel å dra alle under én kam. Det er mye dårlig valg av klær på nordmenn. Også dansker. Ikke forhåndsdøm utifra hva du ser på et bilde tatt med et kamera fra corn-flakes pakka.

Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva som hadde skjedd om filmen ble "laget om Norge"....? Eller dansker? Eller utflyttere fra Norge?

Dette er et viktig poeng.

Man burde prøve å forestille seg at man sitter på andre siden av bordet iblandt før man tar et stort tygg av brødskiva med brunost og ler av andre.

En tilsvarende film om Norge der Sacha Cohen besøkte utkantdistriktene i norge og fremstilte oss som - beklager uttrykket - innavla sauepulere hadde nok ikke slått ann - det heller.

For all del, jeg synes Borat er og var morsom når den kom ut.

Men man bør også reflektere litt over de politiske undertonene og mangelen på respekt for landet som blir fremstilt. En slik fremstilling ville nok for de fleste land ikke vært fordøyelig, men den seilte frem under "ytringsfrihet" flagget. Et verktøy man skal bruke med omhu spør du meg. Som et lite land ute av stand til å ta til motmæle eller forsvare seg ble de nå engang tvunget til å le nervøst med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusinepuling er vel strengt tatt ett mer amerikansk hillbillyfenomen enn norsk.

Er jo selvsagt ikke fremmed for at bygutta ser ned på oss fra bygda, men det er vel verre for dem enn for oss, er på bygda de fineste og mest oppegående jentene er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fest "oppi dar'n" for en stund siden, var veldig mye kusiner,fettere og tremenninger på den festen fant jeg ut etter litt :P Men med 500 innbyggere, ingen innflyttere og ødemark til alle kanter kan jeg ikke si at jeg var overaska :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo selvsagt ikke fremmed for at bygutta ser ned på oss fra bygda, men det er vel verre for dem enn for oss, er på bygda de fineste og mest oppegående jentene er ;)

Jeg syns jentene på bygdene ser ut som maltrakterte takras... så der kunne jeg overhodet ikke vært mer uenig. Bor 2 mil fra nærmeste fine jente f.eks :lol:

I byen er det flere, bedre utdannede, smartere, penere og mer sofistikerte jenter. For ikke å snakke om strøkne 30+ damer [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...