Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde mange erfarne og flinke elektrikere på min avdeling som hadde sett seg lei på det, men det de senere årene. Forskjellen fra da til nå er at de jobbet akkord. Akkorden ble det satset hardt på og alle jobbet og beinfløy for å holde akkorden. Slik "denging" er det ikke å se på prosjektene idag, det er ingen som presser hverandre til å yte maksimalt og man har lett for å skape misnøye. Erfaringen min tilsier at så fort man har lite å gjøre på plassen så begynner man å prate mer med hverandre og da skal jeg si deg at det er misnøye og prat om hvor dårlig firmaet man jobber i er. Dette er svært negativt og drar raskt samholdet og harmonien ned i arbeidslaget.

Det finnes ikke tempo på byggeplassene lenger og yrkesstoltheten blir stadig mer eller mindre ikke tilstedeværende. Da blir livet på gulvet kjedelig i lengden.

Det du skriver der er fakta faen over alt tror jeg.

Jobbet som flislegger fulltid fra i sommer til jeg begynte som lærling nå, og i bransjen er sjefene ganske strenge og resultatkrevende. Noe som fører til at alle jobber så svetta fyker for å sveive inn på akkord lønna. Husker spessielt godt hvor mye jeg stussa på at elektrikkerne ALLTID sto og prata når jeg kom rundt ett hjørne de hadde gjemt seg, virka som det var null motivasjon kun prat.

Og det fikk jeg erfare når jeg begynte læretiden min nå da jeg som sagt er ganske vandt med og jobbe som en sovietisk neger slave fra flislegger jobben, og så kommer jeg inn i elektrikker bransjen klar for å ta i ett tak eller tolv men... hver gang jeg går inn på lageret for å hente noe så står gjengen aaaaltid samla og prater om hva som helst eller ofte hvor lei de er, hvor er arbeidslysta, gleder meg til ferie osv osv.... For all del jeg ser greia, å dra kabel time på time, dag på dag, uke på uke da blir du lei ja, og alle mister motivasjonen, for meg så er det stort nederlag hehe, jeg får ikke dagene til å gå om jeg skal stå og prate å klage, da går tiden saaakte men samtidig så blir man fort ståendes og se ut i lufta når man har dratt 10km med nettverkskabel uten å gjøre noe annet.... Men that's life, bare å bite seg gjennom læretiden som alle andre som du sier å jobbe videre på CV'en. Er vell en grunn til at det ikke er så mange "gamle" i bransjen, og er ikke bare sånn i min bedrift, det går igjen på de fleste prosjekter jeg har vært på iløpet av mine arbeids år så står trikkere å prater å klager hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At elektrikere ikke gjør noe og bare er late er det dummeste jeg har hørt!

...de griller:

file_zps716cf70b.jpg

...bygger møbler:

file_zpsd9775f3b.jpg

...pimper biler:

file_zps1aea2cd5.jpg

...lager snømenn:

file_zpse70f6901.jpg

...lager amfibiesykkel:

309_31329655774_7855_n.jpg

Alt i alt en hard og travel arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lada Turbo!

Jeg bare hev på litt grillkrydder så det ikke hørtes så fættig ut.. Lambo, lambo, ferrari, lambo, r8, volvo.. :stupid:

Meen.. Vi kommer til å vinne, siden de andre må stoppe å fylle drivstoff hele tiden.. :)

Hvorfor i alledager kjører du ikke BMWen? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lada Turbo!

Jeg bare hev på litt grillkrydder så det ikke hørtes så fættig ut.. Lambo, lambo, ferrari, lambo, r8, volvo.. :stupid:

Meen.. Vi kommer til å vinne, siden de andre må stoppe å fylle drivstoff hele tiden.. :)

Hvorfor i alledager kjører du ikke BMWen? :shock:

Fordi den er solgt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mange erfarne og flinke elektrikere på min avdeling som hadde sett seg lei på det, men det de senere årene. Forskjellen fra da til nå er at de jobbet akkord. Akkorden ble det satset hardt på og alle jobbet og beinfløy for å holde akkorden. Slik "denging" er det ikke å se på prosjektene idag, det er ingen som presser hverandre til å yte maksimalt og man har lett for å skape misnøye. Erfaringen min tilsier at så fort man har lite å gjøre på plassen så begynner man å prate mer med hverandre og da skal jeg si deg at det er misnøye og prat om hvor dårlig firmaet man jobber i er. Dette er svært negativt og drar raskt samholdet og harmonien ned i arbeidslaget.

Det finnes ikke tempo på byggeplassene lenger og yrkesstoltheten blir stadig mer eller mindre ikke tilstedeværende. Da blir livet på gulvet kjedelig i lengden.

Det du skriver der er fakta faen over alt tror jeg.

Jobbet som flislegger fulltid fra i sommer til jeg begynte som lærling nå, og i bransjen er sjefene ganske strenge og resultatkrevende. Noe som fører til at alle jobber så svetta fyker for å sveive inn på akkord lønna. Husker spessielt godt hvor mye jeg stussa på at elektrikkerne ALLTID sto og prata når jeg kom rundt ett hjørne de hadde gjemt seg, virka som det var null motivasjon kun prat.

Og det fikk jeg erfare når jeg begynte læretiden min nå da jeg som sagt er ganske vandt med og jobbe som en sovietisk neger slave fra flislegger jobben, og så kommer jeg inn i elektrikker bransjen klar for å ta i ett tak eller tolv men... hver gang jeg går inn på lageret for å hente noe så står gjengen aaaaltid samla og prater om hva som helst eller ofte hvor lei de er, hvor er arbeidslysta, gleder meg til ferie osv osv.... For all del jeg ser greia, å dra kabel time på time, dag på dag, uke på uke da blir du lei ja, og alle mister motivasjonen, for meg så er det stort nederlag hehe, jeg får ikke dagene til å gå om jeg skal stå og prate å klage, da går tiden saaakte men samtidig så blir man fort ståendes og se ut i lufta når man har dratt 10km med nettverkskabel uten å gjøre noe annet.... Men that's life, bare å bite seg gjennom læretiden som alle andre som du sier å jobbe videre på CV'en. Er vell en grunn til at det ikke er så mange "gamle" i bransjen, og er ikke bare sånn i min bedrift, det går igjen på de fleste prosjekter jeg har vært på iløpet av mine arbeids år så står trikkere å prater å klager hehe...

Det jeg ville gjort var å undersøkt om du kunne få begynt å jobbe litt med servicejobber. Det er et svært takknemlig arbeid, du har en litt lavere lønn, men har servicebil til og fra arbeidssted(gratis vei til jobb). Den gang jeg jobbet med fiber to the home(Altibox) i Oslo på feilretting gikk dagene så fort at arbeidsdagen burde vært 3 timer lenger.. Varierte og utfordrende feilrettingsoppdrag var alltid spennende man hadde tidspress om å løse feilen fordi neste avtale gjaldt like godt om feilen var vanskelig eller enkel. Det fikk deg til å jobbe strukturert og skikkelig, enkelte oppdrag krevde gjerne flere mann noe som kunne være en sosial avveksling, her handlet det litt om å gi og ta litt tjenester av hverandre. Selv om det kunne være en stressende hverdag for mange så trivdes jeg svært godt slik selvom en og annen kunde var pottesur og vanskelig og ha med å gjøre er det læring i det også. Jeg gikk inn i jobben som telemontør med litt sosial angst og telefonskrekk(litt utrolig å tenke tilbake på), men kom ut av det med et godt og velbygd snakketøy og praktiske ferdigheter en akademiker kan misunne i måten man kan behandle forskjellige typer mennesker på. Jobben gikk ut på enkel sveising av røket fiber, lokalisering av brudd og feil hos kunde, til nedkjørte kabler og stolpearbeid med stolpesko i finværet.

Det jeg også ville prøvd på er å melde deg på norgesmesterskapet i elektrikkerfaget, det hjelper deg nok til å fortsette å være motivert, det hjelper nok også dine kollegaer med motivasjonen ved å støtte deg gjennom det. Det merket jeg når jeg deltok og vant og deltok i VM i telekomfaget senere. Det er heller ingen dum ting å ha på CVen.

Jeg skriver mye nå, men jeg føler absolutt med deg i måten bransjen er blitt og ønsker derfor å gi deg noen råd på veien for at ikke du skal gi opp som mange andre unge gjør i yrkeslivet fordi ting kan bli litt kjedelig innimellom. Ting er i stor grad det du selv vil at det skal være. Du kan allerede nå vise at du ønsker å jobbe med ting du ønsker og få det oppfylt på sikt. Mitt aller største råd er å tenke at du ikke skal være som de andre, ikke vis misnøye eller ligg på latsiden siden de andre gjør det. Hvis ledelsen at du kan noe og kan stå på egne ben, få så mye ansvar som du føler at du kan takle til enhver tid, så blir ting litt mer utfordrende og spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt en butikkjobb er deprimerende har vel mye med arbeidsmiljøet å gjøre. Jeg jobba i 14mnd og nå forrige sommer på Europris. Mye plagsomme og urettmessig ufornøyde kunder som holdt hel***e hele tiden, men jeg likte meg godt.

Sånt får meg til å lure på om Eu****is har noe spesielle kunder. Stemmer liksom ikke overens med det ansatte i andre butikker forteller meg. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vinner den turen der! Om noen vinner så vinner jeg pga kulhet :P

Alle planer klare for s-klassen nå <3

Feil. Jeg har endret dine planer, men du vet det ikke ennå...

Jeg blir med dere, som sjåfør. Du og broren din skal sitte i baksetet som sheiker, med riktig bekledning selvsagt. Jeg kjører i sjåføruniform. Nå begynner det å bli kult. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...