Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
✓ Saddam Hussein, ✓ Osama Bin Laden, ☐ Justin Bieber

Hehehe... samt en viktig korrigering... :lol:

✓ Saddam Hussein, ✓ Osama Bin Laden, ☐ Muammar al-Gaddafi, ☐ Justin Bieber

Skrevet

Får 1.2 mill her i området får du sikkert 25 kvm. med et vindu og en dør, i en gudsforlatt bygning som stinker urin...

Her på bygda koser jeg meg med 160 kvadrat og 3 mål tomt for 1.2 mill :)

Ikke verst :)

Skrevet

Får 1.2 mill her i området får du sikkert 25 kvm. med et vindu og en dør, i en gudsforlatt bygning som stinker urin...

Her på bygda koser jeg meg med 160 kvadrat og 3 mål tomt for 1.2 mill :)

Ikke verst :)

Dette er selvfølgelig et valg man tar, men hvor/hvordan man har vokst opp betyr selvfølgelig mye. Jeg er født og oppvokst på Vinderen/Smestad og jeg bodde i dette området helt til jeg var 32 år gammel. Da var vi fast bestemt på å kjøpe et hus med have, men allerede den gangen var prisene i Oslo svært høye synes vi (noe vi ler litt av idag) og vi valgte derfor å flytte til min bedre halvdels hjemtrakter i Århusområdet (Jylland i Danmark). Her var prisene direkte hyggelige og for 2 millioner kroner kunne vi bygge et helt nytt hus på 180 kvm. i en 1 mål stor hage 10-12 minutter fra Århus sentrum.

Vi synes at valget var rimelig fornuftig, men selvfølgelig har jeg hatt hjemlengsel flere ganger. Det å bo i Danmark er 95% som å bo i Norge (iallefall for meg med mitt ganske konservative bokmål), men jeg savner å kunne snakke skikkelig norsk og jeg savner naturen i Norge.

Poenget i denne sammenhengen er at en evt. overgang til å flytte på landet utenfor... la oss si Bergen eller Stavanger på mange måter ville ha vært like stor som å flytte til Århus. Har man vokst opp i Oslo er det ikke så mye som minner om det andre steder i Norge. Forøvrig minner Århus rent størrelsesmessig faktisk litt om Oslo på 70-tallet. Avstandene er korte og man kan gå eller sykle til det aller meste... deilig... :)

Skrevet

Dette er selvfølgelig et valg man tar, men hvor/hvordan man har vokst opp betyr selvfølgelig mye. Jeg er født og oppvokst på Vinderen/Smestad og jeg bodde i dette området helt til jeg var 32 år gammel. Da var vi fast bestemt på å kjøpe et hus med have, men allerede den gangen var prisene i Oslo svært høye synes vi (noe vi ler litt av idag) og vi valgte derfor å flytte til min bedre halvdels hjemtrakter i Århusområdet (Jylland i Danmark). Her var prisene direkte hyggelige og for 2 millioner kroner kunne vi bygge et helt nytt hus på 180 kvm. i en 1 mål stor hage 10-12 minutter fra Århus sentrum.

Vi synes at valget var rimelig fornuftig, men selvfølgelig har jeg hatt hjemlengsel flere ganger. Det å bo i Danmark er 95% som å bo i Norge (iallefall for meg med mitt ganske konservative bokmål), men jeg savner å kunne snakke skikkelig norsk og jeg savner naturen i Norge.

Poenget i denne sammenhengen er at en evt. overgang til å flytte på landet utenfor... la oss si Bergen eller Stavanger på mange måter ville ha vært like stor som å flytte til Århus. Har man vokst opp i Oslo er det ikke så mye som minner om det andre steder i Norge. Forøvrig minner Århus rent størrelsesmessig faktisk litt om Oslo på 70-tallet. Avstandene er korte og man kan gå eller sykle til det aller meste... deilig... :)

Jeg er oppvokst i samme bygda som jeg kjøpte hus i. Jeg synes det er passe usentralt. 45 min til haugesund, 15 min til stord. Rundt 3 timer til både Stavanger og Bergen.

Jeg bor litt i Stavanger i jobbsammenheng, men greier ikke å slappe ordentlig av før jeg er hjemme i bygda og har skogen i bakgården.

Når man har bil som hobby, bør man bo litt usentralt. :lol:

Skrevet

Jeg kjenner meg og igjen i den Yngve. Har hybel på Sunndalsøra men føler ikke at jeg klarer å slå meg til ro før jeg sittet hjemme der jeg kommer fra, med som du sier, skogen i bakgården.

Jeg har forøvrig gullhår i ræva hva angår bolig. Jeg er 20 år å har odelen på en gård. Aner ikke hvor stort hovedhuset er, men kårhuset (som jeg bor i nå) er på rundt 165 kvadrat. Nyoppusset øveretasje.

Har vel rundt 150 mål med innmark og nærmere 1000 mål med utmark. :) Så har fin plass å boltre seg på. :)

Skrevet

Fiat Strada Abarth 130TC anno 1984 var en ganske interessant modell på midten av 80-tallet. 950 Kg, 130 HK... 0-100 Km/t på 7,7 sekunder og en topphastighet på 200 Km/t var meget imponerende i 1984. Volkswagen Golf II GTI 16v anno 1986 med knapt 140 HK klarte 0-100 Km/t på 8,2 sekunder og en topphastighet på 204 Km/t. Jeg husker denne glimrende Fiat´en ganske godt, men trolig er de alle sammen rustet bort nå... litt trist egentlig... :roll:

ebt8qykk9m67kmcx81iq.jpg

Skrevet
Fiat Strada Abarth 130TC anno 1984 var en ganske interessant modell på midten av 80-tallet. 950 Kg, 130 HK... 0-100 Km/t på 7,7 sekunder og en topphastighet på 200 Km/t var meget imponerende i 1984. Volkswagen Golf II GTI 16v anno 1986 med knapt 140 HK klarte 0-100 Km/t på 8,2 sekunder og en topphastighet på 204 Km/t. Jeg husker denne glimrende Fiat´en ganske godt, men trolig er de alle sammen rustet bort nå... litt trist egentlig... :roll:

http://images.bimmers.no/files/ebt8qykk9m67kmcx81iq.jpg

Jeg hadde faktisk heller valgt Peugeot 205 GTI foran akkurat den der utseendemessig, og jeg er igrunn ikke spesielt glad i Peugeot.

Peugeot_205_GTi_side.jpg

Skrevet
Jeg kjenner meg og igjen i den Yngve. Har hybel på Sunndalsøra men føler ikke at jeg klarer å slå meg til ro før jeg sittet hjemme der jeg kommer fra, med som du sier, skogen i bakgården.

Jeg har forøvrig gullhår i ræva hva angår bolig. Jeg er 20 år å har odelen på en gård. Aner ikke hvor stort hovedhuset er, men kårhuset (som jeg bor i nå) er på rundt 165 kvadrat. Nyoppusset øveretasje.

Har vel rundt 150 mål med innmark og nærmere 1000 mål med utmark. Så har fin plass å boltre seg på.

Jeg føler det på samme måte som deg og Yngvejos. Får aldri helt fred før jeg kommer hjem på landet og får satt meg i ro.

Bo på landet er skikkelig godt, du gjør som du vil, og ingen skal mene noe om alt opp i trynet på deg. I byen tikker det inn klager og mas på ALT (gjerne når det ikke angår deg, men de ønsker at du skal mene noe om en sak de ønsker å få fremmet... BAH). Bikkjer som bjeffer i unøde, idioter som ikke holder kjeft natterstid, bilinnbrudd, parkeringsvakter, bøter og faenskap. ALDRI sier jeg bare. Aldri vil jeg påføre meg noe sånt over lang tid.

Ulempen med landet er at folk som aldri har bodd på landet skal tre ned direktiver og lover som aldri fungerer utenfor en by.

F.eks kan man ikke pusse opp et småbruk og få tilbake markedsverdi. Denne satsen bestemmes av landsbruksdept. Ergo: Oppusset gård til 5 mill, er ikke verdt mer enn 2,5 siden det ødelegger markedet (Les: Kjøper's marked av gårdsbruk) om man går høyere. Dette er en regel jeg har jobbet, og skal jobbe beinhard for å smyge forbi.

Skrevet

Jeg er ingen gårdsmann, men jeg er født og oppvokst på landet, og jeg kommer nok til å gjøre en innsats for å få banket det inn i huet på kjærringa at det er på landet vi skal bo. Forstår ikke hvordan folk kan foretrekke 40kvm leilighet med en nabo på andre siden av alle rommets flater, versus det å bo i et eget hus på 150-250kvm med stor eiendom, og kanskje til og med sjøtomt/brygge. Men alt bunner vel i oppveksten som Fredrik er inne på.

Det største minuset med hjembygda for meg blir at det er ei halvøy, mao må du ta ferge for å komme dit. Jeg hater ferge..

Hvordan skal jeg liksom få min (fremtidige) upraktisk senkede 850i med csi front ombord når det er ekstremt lavvann eller springflo?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...