Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Sjekk dette... dinside.no har begynt å skjerpe seg når det gjelder biltester. Dette bildet er fra da de testet den nye Ford Fiesta ST med 182 HK og 240 Nm (0-100 Km/t på 6,9 sekunder og en topphastighet på 220 Km/t). Småbilene begynner å bli seriøse... :P

[ Bilde ]

Jeg var tidligere ute og testa småbilen min. Litt irriterende at ikke bildet ble tatt 30 sek senere for da bikket vi 250 på måleren, og det var voksent på en A3 mens de enda var nye på markedet.

16847_262298037516_7717445_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk dette... dinside.no har begynt å skjerpe seg når det gjelder biltester. Dette bildet er fra da de testet den nye Ford Fiesta ST med 182 HK og 240 Nm (0-100 Km/t på 6,9 sekunder og en topphastighet på 220 Km/t). Småbilene begynner å bli seriøse... :P

[ Bilde ]

Jeg var tidligere ute og testa småbilen min. Litt irriterende at ikke bildet ble tatt 30 sek senere for da bikket vi 250 på måleren, og det var voksent på en A3 mens de enda var nye på markedet.

[ Bilde ]

Kald motor? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, vet hvordan det er å kjøre på reservetank fordi lønna er sen, for så å gå tom for bensin på ei tofils bro i rushen, du blir ikke dagens mann av det for å si det sånn ;)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

På tromsø brua? :lol: that sucks :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friskt å kjøre i 240km/t med en hånd på rattet også synes jeg da, selv om motoren ser kald ut ;)

Mens han tar bilde med den andre:p

Neida, bildet ble tatt av en kar i baksetet. Men jeg flyttet høyre for bildet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe meg med hva som er rett i forbindelse med ferie og min turnusplan?

Dette blir sikkert et forvirret og langt innlegg, men jeg skal prøve og forklare.

Jeg jobber turnus 1-1 (1 uke på og 1 uke fri)

Vi har rett på 4 uker ferie i året siden vi jobber 7 dagers uke og ikke 5 dagers uke.

Jeg mener at i vår situasjon må vi ta ut enten 2 perioder med 2 uker ferie sammenhengende eller 4 uker sammenhengende ferie.

Når jeg har jobbet en uke på (tilgjengelig 24 timer i døgnet i en uke) så har jeg jobbet meg opp en friuke.

Når jeg skal begynne på jobb igjen etter endt friuke tar jeg ut 1 uke ferie, men da har ikke jeg jobbet opp neste friuken, så jeg blir da tvunget til å ta neste uken også som ferie.

Dette blir altså 3 uker fri sammenhengende der 1 uke er friuke og 2 er ferie.

Det er da min sjef nå påstår at da har jeg brukt 3 uker av ferien min fordi friuke må telles med i sammenhengende ferie.

Så sier jeg til han at dette ikke er mulig fordi, "hvordan skal jeg da kunne ta ut den siste ferieuken min?" Jeg har jo krav på 4 uker ferie totalt.

Siden jeg jobber annenhver uke så vil det si at om jeg tar ut en uke ferie så vil jeg likevel ha sammenhengende fri i 3 uker og da er ikke den ene friuken min i løpet av den 3 ukers perioden opparbeidet.

Han sier rett og slett da at eneste mulighet for den siste ferieuken min er å ta den ut i en friuke :shock:

Slik jeg ser det så er dette helt på trynet, og jeg kan ikke fatte at han har rett?

I såfall så får jeg i realiteten kun 3 uker ferie i året, og da er faktisk 1 av de 3 ukene en opparbeidet friuke. Altså, kan man igjen tolke det som faktisk bare 2 uker ferie...

En annen mulighet er å ta ut 4 uker ferie på en gang, men det får vi heller ikke lov til fordi da får vi 5 uker sammenhengende fri og det har vi heller ikke krav på mener han.

Har lest litt rundt om ang ferieloven, men jeg finner ikke noe som konkret gir meg svar på min turnussituasjon.

Han har rett i at om en friperiode havner inne i en ferieperiode så skal den perioden telles som ferie. Men slik han fremstiller det føler jeg at han snyter oss for 2 uker ferie i forhold til kravet vi har på 4 uker i året...

Noen som klarte og henge med og sitter med informasjon/fakta som jeg kan ligge frem til arbeidsgiveren min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke riktig. Jeg går også i turnus 1-1.

"Når jeg skal begynne på jobb igjen etter endt friuke tar jeg ut 1 uke ferie, men da har ikke jeg jobbet opp neste friuken, så jeg blir da tvunget til å ta neste uken også som ferie.

Dette blir altså 3 uker fri sammenhengende der 1 uke er friuke og 2 er ferie.

Det er da min sjef nå påstår at da har jeg brukt 3 uker av ferien min fordi friuke må telles med i sammenhengende ferie."

Dette er absolutt helt feil! Timene du har arbeidet inn (før turnusfri) skal du selvfølgelig ikke behøve å søke ut igjen i ferie, dette er allerede opparbeidede timer, og kan ikke regnes som ferie på noen måte. Et eksempel: Jeg arbeider denne uken, og går av turnus på tirsdag 26. mars. Da har jeg TURNSUFRI frem til 2. april, og hvis jeg ønsker å ta ut ferie turnusen etter det, så søker jeg ut 3-4-5-6-7-8 og 9. april da jeg SKULLE HA arbeidet disse dagene. Da har jeg brukt (og har hatt) 7 feriedager, ikke 14. Mener han at du har ferie annenhver uke også eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke over hvor stygt det er med alle de led dottene som er på bilene om dagen. VW, Benz ++ grusomt stygt!

Jeg er helt enig og VW har de aller styggeste, men det finnes fine eksempler også. Eldstemann kikket forøvrig på en ny Citroën C1 her om dagen... hele 5000 kroner skal Citroën ha for LED lysene på den modellen her i Danmark. Dette tilsvarer ca. 7% av bilens nybilpris... helt håpløst... ](*,)

Kvasi: Hehehe... det kan godt være at du har rett i at bildet er fake... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

316: men slik som dy sier det, så kan du jo ta ut 1 uke ferie 4 ganger i året og dermed få 4 stk 3 ukersperioder med fri?

Eller begynner du bare på jobb igjen?

Altså bytter da hvilken uke du normalt jobber da? Det har ikke jeg mulighet til, da vi er 2 skift som jobber mot hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...