Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det er en interessant diskusjon (og høyst aktuell mtp spådd renteøkning)

Hvor mye regner du med at du sparer på å ha passivhus?

Argumentasjonen om bedre inneklima etc. faller vekk, da dette er standard i TEK10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har pollen allergi og tatt sprøyte mot dette?

Funka det bra? :)

Doktoren min tok helomvending etter hun hadde sett på blodprøvene, der det var utslag på "en del" :P

Så nå får jeg endelig den jævla sprøyta i steden for sterkere tabletter som jeg først fikk. :)

Fruen fikk sprøyte to uker siden nå. Funka veldig bra. :)

Prøvene hennes viste off the scale på Burot var det vel.

Hun har tatt tabletter hvert år om våren, og blir liksom helt utenfor fordi hun blir så trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har pollen allergi og tatt sprøyte mot dette?

Funka det bra? :)

Doktoren min tok helomvending etter hun hadde sett på blodprøvene, der det var utslag på "en del" :P

Så nå får jeg endelig den jævla sprøyta i steden for sterkere tabletter som jeg først fikk. :)

Bruker Aereus allergi tabletter for å få bukt med Pollenallergi jeg, funker forsåvidt bra bare man begynner å ta dem i god tid før sesongen begynner.

Selv så hater jeg sprøyter, har gjort det siden jeg var liten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvene mine viste vist litt på mye rart.. :P

Har tatt tabletter i mange år selv, men følt at det aldri har hatt noen effekt.

Jeg har prøvd flere sorter, aereus, zyrtec, zetrisin osv. Har også brukt nesespray og øyedråper samtidig. Har dog ikke merket noe særlig til trøtthet og slikt heldigvis.. :)

Har knapt kunne vært ute en times tid før det begynner og renne, så grilling har vært fort gjort med meg for og si det slik.. :roll:

Er ikke spesielt glad i sprøyter selv, men om dette kan hjelpe så stiller jeg gjerne opp! :D

Sommer har vært noe dritt for meg i flere år, beste har vært dagene det regner, eller rett etter det slutter og regne. :) Og det er jo helt feil. :P

Så da håper jeg at det funker knall og at jeg går en bra sommer i møte! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en interessant diskusjon (og høyst aktuell mtp spådd renteøkning)

Hvor mye regner du med at du sparer på å ha passivhus?

Argumentasjonen om bedre inneklima etc. faller vekk, da dette er standard i TEK10.

For oss var et bedre inneklima veldig viktig og absolutt noe vi ville betale ekstra for da vi bygget huset for snart 14 år siden, men selvfølgelig er det økonomiske aspektet viktig. Vi sparer ca. 7000 kWh i året og dette tilsvarer 14-16000 kroner i året her i Danmark. Dette igjen tilsvarer nominelt ca. 180-190000 kroner over en 10 års periode (inkl. inflasjon). I tillegg får man et mer attraktivt hus som både er lettere å selge samt har en større verdistigning enn et tradisjonelt hus. I dansk kontekst slik den økonomiske situasjonen er nå betyr dette at huset har hatt et mindre verditap enn tilsvarende konvensjonelle hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik;

Kan jeg spørre hvor mye dere betaler i skatt i Danmark?

Det varierer jo selvsagt men, sånn på generell basis?

Jobber av og til sammen med en danske som påstår at man betaler over 50% skatt i Danmark :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14-16000kr er omtrentlig hva jeg regner med at oppvarmingskostnadene mine er i løpet av året totalt sett. I Norge er strømmen noe billigere som begrenser de sparte kostnadene.

Når jeg får installert luft/luft varmepumpe, vil jeg reelt sett spare 40% av dette igjen, og regnestykket for passivhus blir enda dårligere..

Slik jeg ser det og slik taksten foreligger, sparte jeg reelt 5000kr pr kvm for å kjøpe et eldre hus (76modell) kontra et nytt hus. (156kvm x 5000 = 780 000kr) Selvsagt har jeg ikke balansert ventilasjon etc, men jeg er/var ikke i posisjon til å ta meg råd til noe mer uansett.

Med dagens rente, utgjør dette ekstra 780 000x 0,038= 29640pr år. = 2470kr pr mnd. Stiger renten til 5% er kostnaden 3250 pr mnd.

Denne ekstra kostnaden er såpass fordyrende, at det aldri vil lønne seg å bygge nytt/passivt i Norge før strømregningen er blitt mange doblet.

Dette bringer oss over på et nytt spørsmål vedr de nye kravene. Og det er den totale boligpolitikken vedrørende fordyrende standarder for å spare strøm. Jeg er uansett veldig interessert i et godt svar for hvordan man kan forsvare de nye kravene sett i forhold til det absurde prisnivået boligmarkedet ligger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Dette bringer oss over på et nytt spørsmål vedr de nye kravene. Og det er den totale boligpolitikken vedrørende fordyrende standarder for å spare strøm. Jeg er uansett veldig interessert i et godt svar for hvordan man kan forsvare de nye kravene sett i forhold til det absurde prisnivået boligmarkedet ligger på.

Miljø og signalpolitikk. Jeg tror bestemt ikke at myndighetene har boligmarkedets prisdannelse i tankene når de utformer nye byggestandarder. Slik er det iallefall her i Danmark hvor skatte og avgiftsnivået er enda høyere enn i Norge... :x

Alpejohn: Man kan maksimalt få ca. 55% skatt av personinntekter over ca. 400K kroner. De siste tjente kronene skattelegges hardest. Det finnes imidlertid ganske mange fradragsmuligheter så ca. 80% av befolkningen har en effektiv skatt på rundt 40%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har man kjørt opel vivaro 190 mil på 2 dager :P anbefales ikke :D va heldigvis 2 som delte på det

men men ble nå iaf en m52tub28 i hus

[ Bilde ]

Vi var en gjeng for et par år siden som dro på tur/retur sverige på 24 timer i en svær merce sprinter som hadde dååårlige bremser og trøblete dieselfilter.. rett rundt 150 mil på 24 timer... anbefales virkelig ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpejohn: Man kan maksimalt få ca. 55% skatt av personinntekter over ca. 400K kroner. De siste tjente kronene skattelegges hardest. Det finnes imidlertid ganske mange fradragsmuligheter så ca. 80% av befolkningen har en effektiv skatt på rundt 40%.

Da er det med andre ord ikke SÅ ille sammenlignet med norge da kanskje? :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...