Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har noen erfaring med Wellcraft som båtmerke? Jeg har fåt tilbud om en 26" Cuddycabin med 2 x 260 HK innenbords Mercruisere fra 1989. Båten er etter forholdene i god stand og motorene påstås også å være i fornuftig stand. Er dette en båt der alt som kan gå galt vil gå galt eller skal jeg bruke tid på å få båten undersøkt av noen som vet hva de holder på med?... :?

Veeldig gode båter. Har bare erfaring med Scarab, som er fort-fortbåten deres, men stødigere og bedre sjøbåt har jeg aldri vært ute i..

Bensinmotorer går jeg ut fra? Du kommer til å bruke latterlig mye fuel isåfall..

Rekorden her er 3000 kr på en kveld/natt med en 6.4L Mercruiser..

Skrevet
Har noen erfaring med Wellcraft som båtmerke? Jeg har fåt tilbud om en 26" Cuddycabin med 2 x 260 HK innenbords Mercruisere fra 1989. Båten er etter forholdene i god stand og motorene påstås også å være i fornuftig stand. Er dette en båt der alt som kan gå galt vil gå galt eller skal jeg bruke tid på å få båten undersøkt av noen som vet hva de holder på med?... :?

Wellcraft er jo ett anerkjent amerikansk båtmarke som har laga båter lenge, går en del i den norske skjærgården også etter hva jeg har sett :) Men med disse to motorene kommer du til å bruke MYE bensin, også er det jo dobbelt opp med vedlikehold. Ikke en båt jeg forbinder med en fornuftig mann som deg :P

Er det noe skjærgård i Danmark da, er det ikke bare strender og sandbanker :?

Skrevet

Var i konfirmasjon i Sandvika i dag. Fant noen "fisker" på veien hjem. Synes disse passer greit til Dr.Fish :lol:

wctyhx182qngfkt4burk.jpg

Skrevet

Er det noe skjærgård i Danmark da, er det ikke bare strender og sandbanker :?

Har vært i Danmark med båt en gang, i Aalbæk og Skagen, og det finnes ingen skjærgård lik Norges og Sverige vestkyst(som i mine øyne er helt fantastisk), det er vel stort sett bare sand og moloer rundt havnene. Læsø har jeg hørt skal være en perle dog.

Når det gjelder bensinmotorer og Sverige, samt Danmark som ikke får kjøre avgiftsfritt, så er det ikke like viktig med dieseldrift som i Norge, men forbruket vil nok være noe større allikevel.

Så er det også stor forskjell på full spiker og kosefart! Selv foretrekker jeg den økonomiske varianten jeg mener alt for få benytter seg av, det er nemlig å kose seg på sjøen!

En Princess 45 fra starten av 90 tallet drikker på maks ca. 160 liter/h, mens på tomgang(bare gir innkoplet 700rpm) kan den holde 7-8 knop, og kan øke til 9 knop ved å øke turtall til 1000rpm. Ved en 8-9 knops fart kan man klare et snitt på 15 L/h ink. hjelpemaskin til matlaging(strøm aggregat) på en sommersesong. Da med et par runder med utblåsing av sot på 10-15 minutters intervaller innimellom. Dette høres kanskje drastisk ut, men dette stemmer iht. målinger. Det er stor forskjell på å la båten kose seg på lav fart og la det flyte bortover enn å presse 16 tonn båt opp i plan :P Med båtens lengde begynner båten først å grave ved ca. 11-12 knop. Båten har en planingsterskel på ca. 16 knop. Båten det her er snakk om har standardinstallasjonen fra verftet, altså 2x Volvo Penta TAMD 71A på til sammen 716 hk.

Skrevet

Apropos Wellcraften så er det en Scarab modell... skikkelig cowboy... med 2 stk. V8 bensinmotorer på tilsammen 520 HK (som helt sikkert har et forferdelig bensinforbruk). Jeg kjenner ikke historikken, men den selges av en seriøs forhandler. Ut fra det jeg forstår oppfattes båten som en vintagemodell og er ikke lenger egnet til barsk sjøgang. Dette betyr i dansk kontekst hyggeturer i Århusbukten med enkelte avstikkere ned til øyhavet syd for Fyn (innaskjærs på dansk).

Jeg tenkte at hvis båten bare er billig nok på slutten av sesongen kan jeg kanskje gjøre penger på den til neste år (litt som med en cabriolet) og kanskje selv bruke den resten av sesongen i år. Jeg skal ikke beholde den... den er for gammel og jeg er ikke en cowboy... :)

Skrevet
Apropos Wellcraften så er det en Scarab modell... skikkelig cowboy... med 2 stk. V8 bensinmotorer på tilsammen 520 HK (som helt sikkert har et forferdelig bensinforbruk). Jeg kjenner ikke historikken, men den selges av en seriøs forhandler. Ut fra det jeg forstår oppfattes båten som en vintagemodell og er ikke lenger egnet til barsk sjøgang. Dette betyr i dansk kontekst hyggeturer i Århusbukten med enkelte avstikkere ned til øyhavet syd for Fyn (innaskjærs på dansk).

Jeg tenkte at hvis båten bare er billig nok på slutten av sesongen kan jeg kanskje gjøre penger på den til neste år (litt som med en cabriolet) og kanskje selv bruke den resten av sesongen i år. Jeg skal ikke beholde den... den er for gammel og jeg er ikke en cowboy... :)

Ingen tvil, er det en brukbar deal og en høvelig stor båt. Kjøp. Er dealen god nok, aka noen som selger billig pga økonomien just nu. God investering som kan nytes underveis.. :)

Skrevet

Er ikke inn i båt, men har et par kompiser med båter (familieeide). En av dem har båtplass i Oslo som de ikke bruker akkurat nå, men som de ikke vil slipp på da etterspørselen er så høy at de kan risikere å vente i evigheter før noe blir ledig igjen!

Forbrukene nevnt ovenfor høres helt voldsomme ut... Bil er en ting, men båteierskap høres ut som noe hvermannsen ikke har råd til :/

Skrevet
Er ikke inn i båt, men har et par kompiser med båter (familieeide). En av dem har båtplass i Oslo som de ikke bruker akkurat nå, men som de ikke vil slipp på da etterspørselen er så høy at de kan risikere å vente i evigheter før noe blir ledig igjen!

Forbrukene nevnt ovenfor høres helt voldsomme ut... Bil er en ting, men båteierskap høres ut som noe hvermannsen ikke har råd til :/

De gyldne båttidene er vel kanskje slutt nå, men hele den økonomiske oppturen etter jappetiden til finanskrisen i 2008 var helt "magisk" for båtinteresserte. Man opplevde omtrent ingen prisfall i markedet under 500 000. Feks kjøpte min far seg en ny skibsplast 655 i -99. I 2011 hadde prisen for en ny 655 steget ca 30% og han kunne selge båten med et tap på 15% etter 12år når han byttet inn i en ny.

Fordelen med båter er at glassfiber aldri ruster etc. og det er stortsett kun uforsiktig bruk som gjør at de "eldes".

Avskrivningene er med andre ord relativt akseptable sett i forhold til bil, og sånn sett en langt mer fornuftig investering..

Skrevet

Elektronikken er det særdeles viktig å sjekke ut. Om ikke ALT funker, så kan du sitte på en tikkende bombe..

Eller - det kan du uansett når båten er så gammel.

Hvor mye må du gi for den? Jeg ville nok fått den sjekka ut av noen som kan det uansett, jeg stolte på en "seriøs båtforhandler" selv, og endte opp med en båt solgt med en sekk med løgner.

Trå varsomt - båt er sinnsykt dyrt. (Det er ikke uten grunn at 1000 Nkr kalles for en "båtpenge".)

Skrevet

Båt er dyrt og tidkrevende. En 45 fots seilbåt en kamerat disponerte, var en godt utrustet båt fra 1990. Løpende oppgradert og vedlikeholdt. Det var uansett alltid noe nytt som måtte ordnes hvert år. Høsten 2011 ble båten sandblåst for plastpest(vann trenger inn i polyesteren, som over tid svekker båtens solidit) og for at ferien sommeren 2012 skulle bli en realitet for oss unge lovende, så måtte man stå på. Hele båtens skrog under vannlinje ble sparklet mange lag og pusset 100% jevn, nye gjennomføringer, kraner, ørten lag med epoxy primer og bunnstoff. Ny gelcoat på akterspeil, ny teak, hele riggen var nede og måtte gjennomgås og monteres. Vi var 4 mann og jobbet i underkant av 250 timer hver oss på den båten. Vi sto på en båthavn og kjente eieren, dermed hadde vi tilgang på alt av finesser der, samt tillatelse til å bruke krana. Alt var gratis for min del(kun arbeidstimene jeg betalte med) for den sommeren. Men jeg fikk aldri vite hva sluttprisen på materiell ble. Den må ha vært avskrekkende. Vi klarte deadline satt et halvt år før med 3 timer på overtid(feriestart).

En drømmesituasjon at man har tilgang på alt utstyr og finesser gratis, et slikt prosjekt er noe jeg ikke hadde gått løs på uten.

Nå skal det også sies at denne båten har levd et hardt liv som seilbåt, har gått i både Australia og Hellas før den kom til Norge. Vært på jordomseiling 4 ganger og er på sin femte nå. Slitasjen tilsvarende en jordomseiling regnes omtrent som 10 års Norsk sesongbruk.

Vil si at det å ha båt er en livsstil, alle midler må brukes på båt.

asw03-1181_JPG.jpg

Å montere rigg er bare morro når man kan heise seg selv opp i en 22 meter høy kran og ha fjernkontroll med seg opp :)

314496_10152041020995341_1453770263_n.jpg

Skrevet

Bil er en ting, men båteierskap høres ut som noe hvermannsen ikke har råd til :/

Det kommer alt ann på åssen båt man har. En kompis som er snekker kjøpte en sliten 22 fots tresjekte til 5000,- som han pussa ned og lagde ny innredning i, motoren som var en Norskprodusert Marna overhalte han selv. Alt i alt kom hele stasen på 15 000 ,- og forsikring koster 250 kr i året :wink:

Selv så vurderer jeg båt til neste år, siden jeg ikke har garasjeplass for noen E24 ennå :? Har svært lyst på en Scand 7600 Dynamic med Volvo Penta KAD32 motoren, ikke noen racer men den passer inn i kravene mine som er Innabords diesel, liten kabin for overnatting til nød, marsjfart rundt 30 knop og ikke alt for kostbar i innkjøp. Hadde samme båten før, en 1990 modell 7600 med en Volvo Penta AQ 205 V6er på 205 hester. Veldig artig båt og motor hvis man glemte drivstoff kostnadene :wink: Har også vurderer en noe mindre Nidelv 610 med Mercruiser 1,7DTI på 117 hester, sykt billig motor i drift selv om den har sine effektbegrensninger. Fordelen her er at jeg kan ha båten med sine 1500 kilo på henger etter E34en, ikke helt lovlig på vekta selvsagt men...

Vi har båtplass i familien jeg har plenty men plass å sette den om vinteren så dette er noe jeg seriøst vurderer å anskaffe meg igjen etter to sommere på land nå, INGENTING slår det å komme seg ut på sjøen. Fantastisk avkobling og man glemmer alt av hverdagens mas og kjas :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...