Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

bare jeg som våkna 0615 idag? :P

Da kom jeg akuratt hjem fra en liten tur til sverige :P

ypaby8e8.jpgeseqazab.jpg

Vegde bilen i Sejersted, 2,38t :o haha, så var litt lasta ja, greit med nivåregulering vertfall!

Fant forresten ut at prickbort avfetting var halv pris av det den koster i Norge :)

Sent from iPaddo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er 192(23år), faren er 197, broderen 190( 19 år), tror nok stort sett gener er avgjørende. Sønnen min er høyere enn snittet, ser ut som en 3-åring, mens han er bare 1,5 år gammel. Både min mora mi og kona er 168 cm :D
Det er forsket på sammenhengen mellom næring og kropshøyden... og det er ingen tvil om at næringsrik mat er avgjørende. Etniske skandinaver er f.eks gjennomsnitlig 10-12 cm høyere idag enn for 100 år siden og hele 20 cm høyere enn vikingene. Som man ser går utviklingen ikke jevnt og helt ekstremt er det med japanere som bosatte seg i USA etter den annen verdenskrig. Fra å gå fra en kost som stort sett var basert på fisk og ris til en kost som alt overveiende er basert på rødt kjøtt har gjort at disse amerikanerne nå er gjennomsnitlig ca. 10 cm høyere enn deres besteforeldre (altså to generasjoner á 25 år). Etniske nederlendere er forøvrig verdens høyeste befolkning.

Vi kan si at det både er næring og gener ;) Nederlendere er veldig høye ja... Jeg har lyst til å se en Nederlender stå ved siden av en Ford GT40... Hehehe

Apropos inntak...

pFeqPHd.gif

Tror du han har inntatt noe før intervjuet her eller :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med læreren (i biokjemi og mikrobiologi) om høyde forleden. Var på lepramuseet og kom inn på emnet pga de små sengene der. Han sa det var visse forutsetninger i gener (fra foreldre), men kosthold var viktigste grunnen. Nevnte spesielt rug.

Men når vi får i oss det vi trenger, blir vi høyere. Og dette mens du lever og spiser, så det er ikke en kjempesakte prosess over flere generasjoner. Når vi får i oss det vi trenger, blir vi også fortere ferdig utviklet, så f.eks. jenter får nå mensen tidligere enn før.

Har selvsagt ikke kilder på dette. Hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange relativt nye eksempler som viser at vi har blitt ganske så mye høyere på bare et par generasjoner. Et ganske interessant eksempel er hvor korte sengene/køyene er på polarskipet Fram som bl.a seilte med Roald Amundsen og mannskap til Sydpolen i perioden 1910-12. Dette skipet kan man idag se på Frammuseet på Bygdøy i Oslo. Et mer nærliggende eksempel er hvor små de minste bilene var på 60 og 70-tallet i forhold til dagens småbiler. Selv en Citroën C1 er jo kjempestor i forhold til en original Mini... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på besøk hos mine besteforeldre i Valdres hvor min mor er fra, så får vi ligge i senger som er av svært varierende alder. Huset er ganske stort og er igrunn tegnet og bygget for å kunne huse hele slekta. Det er bare det at sengene er arv og mange av dem hentet fra en gård i Stongfjorden på vestlandet der en gren av familien er fra. Anslår alderen til rundt 80-100 år, stilmessig sett noe som er svært sannsynlig.

Ettersom min bror mangler 2cm fra å runde 2 meter, så har han den lengste senga, men senga var i utgangspunktet 20cm for kort! Min morfar er snekker, og møbelsnekker og har derfor skjøtet på denne senga 30 cm for å passe min bror(stilen er i aller høyeste grad ivaretatt og forlengelsen kan ikke sees). Min tvillingbror og jeg deler alltid rom, vi ligger i to helt like senger, alder er uvisst, men min mor og min tante hadde disse sengene i sin ungdom. Jeg må ligge diagonalt i denne sengen, med beina stikkende ut gjennom sengegavelen i enden :)

Ingen tvil om at man var kortere før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...