wicky124 Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Fredrik90: Var BMW perfekt første gangen de laget en bil? Nope! Tesla er fremdeles i startfasen..Elbil utviklingen i øvre segmentet er fremdeles ett marked veldig få tør å satse på (ref i3)... Og det med toppfart...hvor ofte kjører man i 320km/t over lengre periode? Gi tesla 5år så skal vi se om du mener det samme...Og ja.. sjekk ut videoen...går fortere å bytte batteripakke på en Tesla enn å tanke en bil... http://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Hehehe. M5 sportscoupe? Men er enig med at BMW er flink til å få kreftene i bakken. Nye RS6 virker kjekk den. Hørt rykter om at de har fått bukt med understyringsproblemet med denne modellen. Frem til F11 har jeg også synes at Audi har hatt penest stasjongsvogner. Men det karosseriet er ikke aktuelt for meg. Liker tyske biler generelt, men også mange andre. BMW er bare merket jeg liker best, og som har flest biler/modeller jeg liker. Sorry, mente M3 selvsagt Ja Audi har ett veldig pent og elegant design, men det blir for meg og andre litt kjedelig. Samme med interiøret, savner interiøret fra min 2006 A6 men kvaliteten later til å være mye bedre i E90 interiøret som jeg har nå. Ennå dette skal være en mindre eksklusiv modell enn A6. Audi har mange nydelig stasjonsvogner og særlig A4 B7 er flott, men så har ikke A6 stasjonsvognene vært så pene igjen synes jeg. Men dette er det mer smak og behag som avgjør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Fredrik; Tesla gir 8 års garanti og ubegrenset antall km på batteripakken, superchargerne lader den fra 0-50% på en halvtime og du får en for en million mindre enn en M5? Det er faktisk vanskelig å fremme gode grunner til å kjøpe en M5 foran enn Model S pga den store prisforskjellen spør du meg. Jeg er i allefall mektig imponert etter å ha prøvd en P85 Model S. Herregud for en bil! EDIT: De gir 8 års garanti og ubegrenset antall kilometer. Jeg går nesten ut i fra dette inkluderer batteriet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Fredrik; Tesla gir 8 års garanti og ubegrenset antall km på batteripakken, superchargerne lader den fra 0-50% på en halvtime og du får en for en million mindre enn en M5? Det er faktisk vanskelig å fremme gode grunner til å kjøpe en M5 foran enn Model S pga den store prisforskjellen spør du meg. Jeg er i allefall mektig imponert etter å ha prøvd en P85 Model S. Herregud for en bil! EDIT: De gir 8 års garanti og ubegrenset antall kilometer. Jeg går nesten ut i fra dette inkluderer batteriet på den minste batteripakken er det "bare" garanti opp til 200tusen km.. De andre batteripakkene er ubegrensa km og 8år på batteripakken. Ellers gir dem 5år på bilen... De kommer med batteribytte opsjoner snart også...så "70tusen for å bytte batteri" er bare tull... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Jeg går nesten ut i fra at ingen i Norge kjøper den minste batteripakken. Den batteri-roboten du linker til er vel kun ment som en idé for fremtiden, det er vel ikke planlagt noe produksjon av disse stasjonene enda. Er vel kun superchargere som står på listen foreløpig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Jo er en del som har gjort det... Den har 302hk og 370km rekkevidde og 0-100 på 6,2sek...Det er igrunn nok...Men mye vil ha mer...Og når prisforskjellen opp til største pakken ikke er all verden så... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Ja for all del, men hvis man tenker prisforskjellen kontra verditap så tror jeg ikke det er veldig lønnsomt å kjøpe den minste versjonen. Uansett. når Tesla går ut med 8 års garanti på de store batteripakkene så blir Fredrik sitt argument om en kostnad på 70 000kr innen 5 år bare vås. Dessuten kan du jo kjøpe 10 nye batteripakker før du kommer opp i prisnivået på en M5, og når forskjellen i ytelse i bunn og grunn er toppfart så er det lett å forstå hvorfor Model S selger som hakka møkk. Kunne tenkt meg en selv, ufattelig morsom bil med riktig så god "value for money". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Når virker jeg sikkert veldig trangsynt men dette er altså fakta, det er med rette vi kan si at BMW er best og det er herlig å vite at du er entusiast av riktig merke. Jeg husker da jeg hadde Audi, BMW var fortsatt mitt merke men jeg følte liksom at jeg måtte forsvare Audi litt mot BMW når jeg diskuterte med kamerater. Var alltid jævlig vanskelig å finne gode nok argumenter på at Audi er best, med BMW så er det heller bare "hvor skal jeg begynne" Fredrik. jeg må si jeg er imponert av innleggene dine, spesielt dette innlegget jeg siterer slutten på. Makan til argumentasjon, fremlegging av fakta og historie i et og samme innlegg ser man sjelden... En ting som ofte mangler i Tesla-diskusjonen er jo det faktum at den gode ytelsen ikke holder så lenge. Etter 35 mil med pen kjøring vil bilen gå i sparemodus for og ikke gå tom, og da kan ikke bilen lenger sammenlignes med M5, men heller en Prius. Den er som totalpakke ganske full av mangler. Som et eksempel - forrige helg kjørte jeg ifølge med to andre biler på en motorvei, vi lå i 160-220km/t i ca 1,5t, mao som på motorveiene i Europa. En Tesla hadde ikke kommet mange milene med denne kjøringen før den måtte parkert til lading, mens jeg kunne fortsette hele veien hjem. Tesla er grei til posering, men som et skikkelig verktøy er den ikke bra nok - og sammenligningene med Audi, BMW og MB er HELT på jordet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Det er tre gode argumenter for å kjøpe en M5 fremfor en Model S. Det er godlyd, rekkevidde og det faktum at den er en BMW. Ellers vil jeg mene at Model S stort sett er bedre på de fleste andre viktige punktene. Prøv f.eks å regne på kilometerkostnaden. Jeg tipper M5 er 5-6 ganger dyrere å kjøre f.eks 100 Km enn Model S. Selv den største entusiasten merker slikt i lommeboken... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Fredrik90: Var BMW perfekt første gangen de laget en bil? Nope! Tesla er fremdeles i startfasen..Elbil utviklingen i øvre segmentet er fremdeles ett marked veldig få tør å satse på (ref i3)... Og det med toppfart...hvor ofte kjører man i 320km/t over lengre periode? Gi tesla 5år så skal vi se om du mener det samme...Og ja.. sjekk ut videoen...går fortere å bytte batteripakke på en Tesla enn å tanke en bil... http://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY Men iallfall så har du helt rett i det du sier, og jeg synes absolutt at Telsa modell S er det beste elbil alternativet på markedet i dag. I3 er jo bare latterlig i sammenlikning sånnsett. Men jeg tviler sterkt på at elbiler er framtiden, fordelene med å bruke disse utenfor Norge er så små og ulempene så mange. Miljøeffekten er også kraftig begrenset ute på kontinentet hvor flesteparten får strøm i fra Atomkraft eller kullkraft. Men hvor mye koster det å bytte en slik batteripakke? Skal man bytte den for hver 500 kilometer så blir det en dyr tur tror jeg Da var det plutselig billigere å kjøpe den billigere M5en og koster mindre å kjøre per mil... Fredrik; Tesla gir 8 års garanti og ubegrenset antall km på batteripakken, superchargerne lader den fra 0-50% på en halvtime og du får en for en million mindre enn en M5? Det er faktisk vanskelig å fremme gode grunner til å kjøpe en M5 foran enn Model S pga den store prisforskjellen spør du meg. Jeg er i allefall mektig imponert etter å ha prøvd en P85 Model S. Herregud for en bil! EDIT: De gir 8 års garanti og ubegrenset antall kilometer. Jeg går nesten ut i fra dette inkluderer batteriet Ja i Norge er det vanskelig å finne bedre argumenter ja, men hvor mye koster det å bytte den batteripakken da. Og hvor mange tror du kommer til å kjøpe elbil fremfor vanlig bil når det blir avgifter på dem og fordelene inndras? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Ja i Norge er det vanskelig å finne bedre argumenter ja, men hvor mye koster det å bytte den batteripakken da. Og hvor mange tror du kommer til å kjøpe elbil fremfor vanlig bil når det blir avgifter på dem og fordelene inndras? Batteripakken vil jo bli en engangskostnad hvert 8. år, hvor mye den koster aner jeg ikke. Vanlige små byelbiler har vel en batteripakke som koster 30-40k å skifte, Tesla sin koster sikkert minst det dobbelte. Men hvis du må bytte en pakke til 80 000kr hvert 8. år så er det jo 10 000kr i året. Disse sparer du inn i drivstoff, bompenger, parkering og sparte service utgifter på en fossildrevet bil ( oljer, filter osv ). Og ja, Tesla selger godt fordi den er fritatt fra moms osv. Men per dags dato er det egentlig litt kupp-tilstander på denne bilen, mannen i gata trenger ikke stort mer enn det en Model S kan tilby. - Du kommer 30-40 mil, som holder for de fleste som ikke er på bilferie ( og det er planlagt superchargere i hele skandinavia, så da er jo problemet med bilferie innenfor skandinavia løst. Norge har jo fått superchargere allerede! ) - Masse goder, gratis parkering, ingen bompenger osv. - Sykt mye bil for pengene, får vel en greit utstyrt Passat for samme pris!? Jeg virker kanskje i overkant positiv til Tesla til å være på et BMW-forum nå, men jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor de selger masse biler her til lands. EDIT: Faktum er jo at hvis det blir innført moms, skatt osv på Model S de nærmeste årene så vil jo de som kjøpte bilen nå få en verdiboost på sin bil. Bruktverdien vil jo faktisk øke for de som kjøpte sin for 700k, hvis den plutselig blir skattebelagt og koster 1.2 millioner ny. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Ja jeg nevner papir racere! M5en står oppgitt til 4,3 sekunder men kan med en dyktig sjåfør kjøres helt ned på 3,7 sekunder... Så klart er RS6 raskere av streken, den har jo firehjulsdrift og ingenting slår det veigrepet man får da. Men hver gang man kommer litt opp i fart så tar M5en av gårde. Lå en video på Youtube hvor det var festet kamera i speedometeret på nye RS6 og M5, helt i start var Audien raskest men M5en var både førstemann til 250 km/t og hadde høyest toppfart på 320 km/t mot Audien 312 km/t. Noen Svensker har testet F10 M5 opp i mot en del av sine konkurrenter, med utgangspunkt i rullende start slik at biler med firehjulsdrift ikke skal ha sin fordel. Her mot Panamera Turbo S som skal gå til 100 på 3,8 sekunder, altså ett halvt sekund raskere enn F10 M5 på papiret: http://m.youtube.com/watch?v=kWNNV98ZjN4 Også mot CLS 63 AMG som skal gå til til 100 på 4,2 sekunder og er over 100 kilo lettere enn M5, likevel.... http://m.youtube.com/watch?v=7elXvrYeKqo ...og her sammen med ett knipe andre konkurrenter som E63 AMG og XFR: http://m.youtube.com/watch?v=3zsApdoO-IU Så ikke kom å fortell meg eventyr om at M5en blir fra kjørt, å langt derifra! BMW har så gode girkasser og drivlinjer at de blir overlegene selv med mindre effekt og mer vekt. Også må vi ikke glemme M5 Competition med 575 hester og 0-100 på 4,1 sekund på papiret, mon tro ikke denne denne kunne kjøres på under 3,5 sekunder Hvorfor blir jeg sitert når jeg ikke har nevnt aksellerasjonstider eller tidssammenligninger i det hele tatt!? Jeg sa at RS-Audier ofte er raskere i det virkelige liv. For eksempel så er det noe som heter nedbør og dårlige veier, noe vi har masse av nesten over alt i verden - spesielt Norge. Der kommer firehjulstrekket godt med. Også er 99.99% av supersedankjøperne amatører: firehjulstrekket tilbyr mer grep og trygghet for amatøren ute på vanlige veier enn det bakhjulstrekk gjør, noe som igjen vil medføre at en Quattro-sjåfør vil tørre å presse hardere enn om han kun hadde bakhjulstrekk. Men du vet best. Helt på jordet er du når du sammenlikner M3 som er en sportscoupe med en superbil som R8, trodde du hadde bedre peiling enn dette halvhjertede forsøket... Trodde du som var Nürburgring-gudinnen her inne faktisk visste hva jeg snakket om: i GT2-klassen RACING på Nürburgring 24 timers løpet hvert år er det alltid E92 M3 vs. R8 når det er snakk om Audi vs. BMW. Det samme gjelder veldig mange andre race og racingklasser også. Faktum er det at den mest passende touringrace basisen fra BMW er M3 og Audi er heldige og har R8. Hva tar du meg for btw.? Tror du ikke at jeg visste at M3 og R8 er forskjellige bilklasser? Men du vet best. Jeg har for all del ikke noe i mot VAG, de er veldig gode på sine ting, men jeg har noe i mot når de settes opp i mot BMW med påstander om at de er bedre enn BMW. For det første så kan ikke VAG sammenliknes med BMW som konsern, vi snakker helt andre mål og budsjetter og noe annet vitner om liten kunnskap fra din side. Hvor begynte denne diskusjonen? Jo, at merkeblinde kompisen din gallay sa at VAG suger "og sånn er det bare". Jeg sa at VAG leverer sykt mye bra, og mye av det er beyond hva BMW leverer per i dag eller hadde klart. Selvsagt kan ikke VAG og BMW sammenlignes, og det var jo også mitt poeng: VAG er ikke automatisk bare Audi eller VW som noen brukere her inne tydeligvis tror. Men du vet best. Jeg gir meg her og setter deg på ignorerte brukere. Første gang jeg har gjort det på et brukerforum, ever. Gratulerer. -Erik- reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Men, Fredrik... 0-100 ditt, 0-350 datt. Hvordan og hvorfor kan du si at en RS6 er en plastracer? Kunne godt hatt RS6 jeg. Ved vanlig kjører drar det 40/60 (foran-bak) og ved pådrag økes det til maksimalt 84% på bakhjulene ved behov. Hvordan det kan være kjedelig og dritt skjønner ikke jeg. Over til noe annet. Synes om dette? Fikk strobekit fra ChingChong så da var det bare å montere på firmabilen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 En sånn der har onkelen til samboeren som familiebil. Et bøttelass med unger. Får også fylt den opp på svensketur. Hehehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Har vel ikke varebil da, eller? Nydelig bil, SÅ mange klasser over Hiace! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg