Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Tror det skal bli julegave til senioren. Er det palisander du har? Ser nesten slik ut på bilde... Slik ser treverket ut i palisander, kontra "vanlig". 

Ja, det er palisander i den jeg har stående, den er faktisk mørkere enn det som fremstår av bilde.

Apropos gamle radioer, gamle tekniske dippedutter og 50-60 år gammel skitt. Hvordan fjerner man best slik skitt som faktisk sitter fast og er seigt/klissete?

Ikke akkurat moderne teknikk... :)

Avgifter og skatter hadde man i 1960 også.

Jeg ser for meg en boks med Q-tips og noe tørt som dunster bort etter litt tid, jeg vet brodern som har jobbet en del med dette bruker teknisk sprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens BMW holder igjen på rekkesekser, kan det virke som Mercedes Benz gjør noe annet :)

http://www.teknikensvarld.se/2013/11/11/44051/mercedes-e-klass-far-raka-sexa/

Når sant skal sies, så har BMW hatt rekkeseksere i bruk hele tiden, mens Mercedes ikke har hatt en rekkesekser på over 10 år :P

Men jeg liker utviklingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satse på det blir en "ny" om606 da, hehe :D

Lurer på om jeg har dårlig/gåen startmotor. Har slitt en del i det siste at den ikke reagerer, 0 liv. Kommer bare et lite tikk fra startmotoren og noen ganger ikke. Så starter den bare helt normalt når jeg vrir om nøkkelen som vanlig.

I kvell var det ikke sjangs å få start på bilen, prøvde å kortslutte starteren og får prøve få den til å gå rundt, men ikke sjangs, klarte ikke dra motoren rundt.

Men når jeg satt på startkabler fra en kompis sin bil fyrte den lett som ingenting, er nå vandt med at biler totalt uten strøm er litt seige å dra i gang om dem har så lite strøm at startmotor ikke slår inn. 

Så lurer på om startmotoren begynner å bli gåen og da trenger veldig store mengder strøm for å klare begynne dra rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens BMW holder igjen på rekkesekser, kan det virke som Mercedes Benz gjør noe annet :)

http://www.teknikensvarld.se/2013/11/11/44051/mercedes-e-klass-far-raka-sexa/

Når sant skal sies, så har BMW hatt rekkeseksere i bruk hele tiden, mens Mercedes ikke har hatt en rekkesekser på over 10 år :P

Men jeg liker utviklingen!

Mens BMW holder på med firere og tre sylindrede motorer mener du vel, så holder Mercedes liv i de skikkelige motorene :) Og mens BMW driter seg ut med uinspirerende små turbomotorer og latterlige elbiler så lager Mercedes nydelige luksus couper med V12 (nye CL), miljøvennlige seksere og SLS....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satse på det blir en "ny" om606 da, hehe :D

Lurer på om jeg har dårlig/gåen startmotor. Har slitt en del i det siste at den ikke reagerer, 0 liv. Kommer bare et lite tikk fra startmotoren og noen ganger ikke. Så starter den bare helt normalt når jeg vrir om nøkkelen som vanlig.

I kvell var det ikke sjangs å få start på bilen, prøvde å kortslutte starteren og får prøve få den til å gå rundt, men ikke sjangs, klarte ikke dra motoren rundt.

Men når jeg satt på startkabler fra en kompis sin bil fyrte den lett som ingenting, er nå vandt med at biler totalt uten strøm er litt seige å dra i gang om dem har så lite strøm at startmotor ikke slår inn. 

Så lurer på om startmotoren begynner å bli gåen og da trenger veldig store mengder strøm for å klare begynne dra rundt?

Gi starteren etpar reale dask med hammer el.l. Hvis den slutter å kødde da er enten børstene utslitte eller henger i støv og dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi starteren etpar reale dask med hammer el.l. Hvis den slutter å kødde da er enten børstene utslitte eller henger i støv og dritt.

Ja får prøve det :)

Kom på en kompis har en 323i e36 motor stående og, tror starteren fra den skal passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig billig den du la ut bilde av, Huldra 8 hadde veil pris 1465,- rimelig stivt. Beklager at jeg ikke fikk redigert dette inn i det forrige innlegget, hvordan gjøres det med mobiltelefon nå?

Tandberg var/er et vesentlig finere og mer sofistikert radiomerke enn Radionette (begge radioene var imidlertid norske). Prisforskjellen var imidlertid ikke fullt så stor som man skulle tro. Det var en ganske voldsom inflasjon på 60-tallet (gode økonomiske tider) slik at prisstigningen fra 1960 da min radio ble bygget til 1965 da Huldra 8 kom på markedet var betydelig. Dette betyr at prisstigningen målt mot dagens pengeverdi er 1033% på min radio mot "kun" 832% for din radio... :mrgreen:

Din Huldra 8 er forøvrig en generasjon nyere rent teknisk enn min Duett Hi-Fi. Min radio har kun radiorør, mens din radio også har moderne transistorer. Din radio er blandt de eldste moderne radioene, mens min radio er blandt de nyeste gammeldagse radioene. Teknologien i min radio og de aller eldste radioene fra begynnelsen av 1900 tallet er stort sett helt lik.

Nikola Tesla (jepp ham Tesla Motors er oppkalt etter) regnes forøvrig som radioens oppfinner etter et forsøk han gjorde i 1893... :)

Fish og FredrikE24: Takk for gode tips... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens BMW holder på med firere og tre sylindrede motorer mener du vel, så holder Mercedes liv i de skikkelige motorene :) Og mens BMW driter seg ut med uinspirerende små turbomotorer og latterlige elbiler så lager Mercedes nydelige luksus couper med V12 (nye CL), miljøvennlige seksere og SLS....

Nå har Mercedes holdt seg til V6 stort sett de siste 10 år, at de nå tar i bruk rekkesekser er i bunn og grunn fordi at man skal ha en modulmotor som skal fåes i 3 og 6 sylindre(sikkert flere konfigurasjoner også), siste rekkesekseren deres var den som sitter i min bil og ble igrunn avskrevet rundt år 2000 med dieselrekkepumpe(ikke helt optimalt?) med turbo og ca. 180hk. Forøvrig en kjempemotor. Sammenligner man motoren med 530D motoren til E39 liker jeg denne noe bedre, en mye mer moderne motor som jeg kan se.

At de tar i bruk en rekkeseks konstruksjon igjen synes jeg er ganske morsomt, en langstilt sekser gjør det "billigst" å lage en bil med bakhulstrekk, og det lover godt for framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere er inne på gamle radioer. En på jobben var å handla seg den råeste Tandberg forsterkeren forrige uke. Det var visst den første tilsalgs på 5 år så han måtte bare slå til. Produsert 800 stk el no. Han ga 15 k for den som er under halve prisen av hva den kostet for 20 år siden.

Sent from space using Tapatalk -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...