Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

4 500 i årsavgift er vel ikke ille? Har man den i hundre år så er kanskje prisen lik en norsk en.. Men så har man jo årsavgift i Norge år, så da bør man kanskje rekne 200 år for å utligne forskjellen.. Forsikring er man avhengig av i Norge og, greit nok den er dyrere der borte, men igjen, kan være dyrere ganske mange år før det ligner seg norges nivå.

Tror man heller bør sammenligne gjennomsnittlig lønnsnivå, som du viser til på slutten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Danmark er det dobbelt ille. Bilene er dyre og det koster en formue å bruke dem. Årsavgiften på BMW´en var nesten 7000 danske kroner. Folkevognen koster 540 kroner pr. år. En eldre litt større bil med sugediesel (f.eks MB W124 300D) kommer lett opp i 12-14000 kroner pr. år. Når man så legger til det danske skattenivået og eiendomsskattene føler man seg rimelig skviset av staten... :(

Såpass ja, glad årsavgiften er som den er her i Norge med tanke på E34en min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fler som har prøvd Biltemas spylervæske? Den lukter rett og slett sats.. Ingen lukttilsetninger der.. Og ingrediensen som hindrer at det fryser er  er vel derfor enten bare sats, eller meget dårlig destillert sats.. :drink:

Jula sin likter værre. Men sats, nei.. den lukter i grunn ganske godt den  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå snør det igjen i Oslo... Det hadde snødd i 10min...var så vidt ett tynt lag med snø på veiene før en saltbil kom og strødde... 20min etterpå var det slaps... også kom en måkebil og måkte alt...

Ps... var på Riktige Leker i oslo med ungen istad..er det kult at hun strakk seg etter lekebiler istedet for dukker? ja det er det.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja, glad årsavgiften er som den er her i Norge med tanke på E34en min ;)

Ja... din E34 koster rundt 7000 kroner i årsavgift (eller såkalt grøn ejerafgift som vi sier her nede). Det er nye satser fom. 2014 og vår E46 318d ville også ha kostet rundt 7000 kroner i årsavgift. Jeg tror ikke at den nye eieren av bilen var helt klar over hvor mye han egentlig skal betale i årlige avgifter.

Fenomenet med store årlige "grønne" avgifter på eldre biler er imidlertid ikke unikt for Danmark. De har noe lignende i Tyskland og Frankrike også. Dette er mest for å hjelpe egen bilindustri ved å få folk til å skifte ut bilene tidligere, men miljøeffekten er ikke ubetydelig. Folk kjøper mindre og mer drivstoffeffektive biler (som f.eks vår egen VW Up!). Det som imidlertid også skjer er at folk skal ha en ekstra motivasjon for å beholde eldre biler. De blir for spesielt interesserte. En X5 (E53) med dieselmotor har en årsavgift på rundt 15000 kroner. Tilsvarende også for modeller som f.eks E38 750iA og E34 M5. Man tenker seg om to ganger før man kjøper disse bilmodellene iom. at avgiften er der enten bilen kjører 100 Km årlig eller 25000 Km årlig. Eier man bilen og den har skilter fanger bordet.

Et annet poeng er at ansvarsforsikring på eldre BMW´er også er ganske dyrt. Den koster typisk 3-4000 kroner. Ergo koster en gammel X5 med dieselmotor rundt 20000 kroner årlig i avgifter og forsikringer før den har kjørt så mye som en meter. Det er ikke ofte man ser disse bilene i trafikken her i Danmark. De fleste er solgt til Østeuropa, Midtøsten eller Nordafrika. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fler som har prøvd Biltemas spylervæske? Den lukter rett og slett sats.. Ingen lukttilsetninger der.. Og ingrediensen som hindrer at det fryser er er vel derfor enten bare sats, eller meget dårlig destillert sats.. :drink:

Haha, akuratt det synst jeg og den gjør..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...