Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

vet ikke hvordan svart arbeid funker i taxi bransjen, men er det ikke bare å si feks 600kr fra lillestrøm til oslo s og ikke taste det inn på takstameterene?

Det kan du godt si, hvis du vil ha sparken etter 20 minutter :) Det følger en takst, som er høyere på kveld og natt, samt helligdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe kunnskaper om hvordan taxi sjåfører jobber eller tar svart arbeid, men jeg har opplevd å ta taxi uten at takstameteret har gått. Tok liten tur fra økern til kalbakken ifjor og betalte 250 eller 350 er litt usikker men det var vel ganske billig tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg bare lykke til... :)

tror du har misforstått meg også, er på ingen måter ute etter å ta taxi yrket og jobbe svart. Vi eier vår egen restaurant og har ennå aldri tatt noe svart herfra eller hatt arbeidere som jobber svart for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter man her, pynta og klar til 10 (+-/) timer med fest. En episode Trailer Park Boys, også ned til byen, spise litt grilla kjøtt (aka. ordentlig kebab, ikke kværna rester drit) og dra opp til stor fest. Ble invitert på middag også, men jeg hater å spise med veldig mange andre (sosial angst).

Godt nytt år ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du taxi her i Ålesund? Har vurdert tanken selv, en ekstra inntekt skader aldri, spesielt når en kan ha tidvis mye dødtid.

Hva er det man må gå gjennom for å kunne kjøre taxi?

Tror ikke jeg hadde gjort det om jeg var deg.. Selv er jeg bare 20 år og har jo hatt et par ganske bra biler, men jeg har ikke hatt behovet for å ta masse lån for å kunne finansiere de. Jeg tror du vil angre i etterkant når du skal begynne å se på bolig og allerede har tatt opp billån på 300k :P

Ikke glem at meninger forandrer seg fort i denne alderen.

Jeg kjører hjemme i Volda, ikke i Ålesund.

For å få kjøre drosje må man ha politiets kjøreseddel for føring av motorvogn mot vederlag, aka blålappen. For å få denne må du først til legen å få en legeattest som koster 3-400 kroner. Deretter drar du på politistasjonen og legger inn en søknad. Har du noenlunde grei vandel og legeattesten er grei så får du blålappen i posten en uke senere. Deretter må du muligens gjennom en kjentmannsprøve for at kjøreseddelen skal være gyldig i Ålesund. Akkurat det kan vel Eksos svare på.

taxi yrket frister noe jaøvlig med tanke på hvor mye taxieiere tjener, har jobbet litt for en kompis av faren, bare gått gjennom regnskapet hans og han hadde inntekt på 890 tusen fra 1 januar til 1 august 2013, det er sykt mye penger as. 

Som eier av drosje og løyve sitter man igjen med en hel del av kaka selv, men som vanlig leiesjåfør blir det straks litt mindre. Minimumsprovisjonen er 40% etter at 8% mva er trukket av. Det kan bli mye penger, men man må jaggu jobbe en del også. Jeg var på jobb fra 16:00 til 08:30 i går.. tjente rett over tusenlappen før skatt, mao ikke en god vakt...

vet ikke hvordan svart arbeid funker i taxi bransjen, men er det ikke bare å si feks 600kr fra lillestrøm til oslo s og ikke taste det inn på takstameterene? 

I all hovedsak så er det slik det foregår nå. Man kan likevel fort merke at taxiene blir kjørt rundt tomt mye og ofte, og slå ned på det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang å jobbe svart som det var litt snakk om her, man blir tatt tilslutt hvis det er i en skala som "gjør det verdt det"

Det bør man regne med om man hiver seg igang i større skala enn å ta en "ettermidagsjobb for kjente" av og til. Uansett hvor smart du tror du er er det så mye elektroniske spor for tiden som blir automatisk kryss-sjekket at det går åt skogen til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...