Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

BMW E39 er designmessig en av de fineste bilene BMW har laget, vanskelig å velge en bestemt modell da jeg synes alle 5 serier bortsett ifra E60 har er utrolig vellykket design. Du kan jo sammenlikne BMW E39 med samtidskonkurrenten Mercedes W210 når vi snakker design....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snakk om å sammenligne noe som helst. Ei dritstøgg jente blir ikke mere aktuell selv om hun står på siden av en dverg.

E39 pg E36 lider av det samme som 190 og 124 fra den andre tyskeren der, bare omvendt. Hos BMW ser det ut som det er ei krøkke som har designet alt foran a-stolpen og hos Mercedes bak c-stolpen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte den turkise/hvite 02en som var senka med no fete felger....Noen som har bilde av den? Tror den var til salgs for en stund siden også...

Var det ikke den folk kommenterte som "ferdig" teknisk sett? Slitent karosseri...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildesign handler for meg om å vurdere kunst på to forskjellige nivåer (subjektivt og objektivt) i relasjon til hvordan vi oppfattet verden da designet kom frem og hvor vi er nå. Det er alltid vanskelig å vurdere et bildesign objektivt i ettertid (altså i nåtid) iom. at designet spiller på oppfatninger og følelser som vi mer eller mindre har forlatt med tiden. Ulike tekniske begrensninger i fortiden kan også ha hatt innvirkning på designet i en grad som ikke er en utfordring idag. Går vi langt nok tilbake i tiden ser vi dette veldig tydelig, men på nyere modeller er det mer uklart.

E39 er et godt eksempel i denne sammenhengen. Designet begynner å virke litt gammelmodig, men selve bilmodellen er også snart 20 år gammel. Når dette er nevnt er designet på E39 også ganske klassisk elegant. Det er intet som stikker i øynene eller virker direkte merkelig. Jeg synes at E39 og f.eks Mercedes-Benz W124 deler mye i denne sammenhengen og de var begge spot on designmessig da de kom frem i hhv. 1996 og 1985.

E30 og Mercedes-Benz W201 har jeg et annet forhold til. De var utrolig elegante da de kom frem, men virker idag veldig gammeldagse når det gjelder designet (det skulle bare mangle når de også er hhv. 33 og 32 år gamle som bilmodeller). De har ikke modnet i den samme grad som E39 og W124. På den annen side er de begge hver især et fenomen og står trygt på egne ben. De behøver egentlig ikke å sammenlignes med noen andre bilmodeller, men hvis man endelig skal gjøre det må det være E21 og W123 som de designmessig slekter mest på og da ser man bedre hvor fullendte de er designmessig.

E36 er en annen historie. Først og fremst fordi den vitterlig er nyere, men også fordi designet er inspirert av nyere tider der aerodynamikken er en viktigere forutsetning. Det er lett å glemme at bilmodellen snart er 25 år gammel... et kvart århundre. Mye vann har rent ut i havet siden den gangen. Jeg synes at designet har gått igjennom ulike faser der designet vekselvis har vært elegant og merkelig i takt med skiftende tider, men at designet nå endelig begynner å eldes med stil. En helt original E36 sedan er en elegant bil i all sin enkelhet og hvis man kikker nærmere etter er det ikke så rent lite E36 i E39 designet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med overstått Halvor!

Til en annen sak, tenkte at jeg skulle ta turen til *bmwbutikk* i dag, men det var visst samme plass papsen kjøpte Vivaroen.. :(

På Vea eller hva det heter? :P

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenomenet med svindyre merkeklær til barn er bare idiotisk og forteller mest om foreldrenes dårlige dømmekraft og sosiale angst. Jeg er faktisk veldig glad for at mine barn har unngått dette tiltross for at de begge har gått og går på en privatskole der potensialet absolutt er til stede. At noen mennesker har mer penger enn forstand er etterhvert veldig tydelig i Norge (og mange andre steder). Som alltid har vi imidlertid alle et valg. Vi må jo ikke være en del av elendigheten og det er derfor alltid mulig å si nei takk.

Litt mer i den samme sjangeren... :-s

http://www.aftenposten.no/okonomi/Foreldre-ber-om-bankkort-til-firearinger-7423762.html#.UsfKOLRU3LQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg kødder overhode ikke...Men jeg skjønner jo at dere Amcar fans ikke liker filmer som handler om F1, der i gården er det jo Nascar for alle penga :P Begge deler er kult, men på hver sin måte ;)

Hehe, jeg har ikke noe imot F1. Men syns det var rotete filming.

Kan forstå at de som kjenner til historien liker filmen.

Skal også sies at kvaliteten på filen jeg så ikke var den beste, så det ødela sikkert litt av inntrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...