Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det jeg imidlertid ville ha vært litt oppmerksom på når det gjelder E60/61 er fremtidig verditap. Med mindre et eller annet gjøres på avgiftssiden når det gjelder elektriske biler er det ingen tvil om at familiebiler med store dieselmotorer (store motorer generelt) står svært utsatt til når det gjelder fremtidig verditap. Når mange nok ønsker å selge disse bilene på samme tid faller prisen som en sten. Umiddelbart er dette interessant hvis man er i kjøpers marked, men når prisen fortsetter å falle er det ikke morsomt mer.

Jeg likte heller ikke E60/61 men designet har virkelig modnet godt med årene og står seg meget bra i dag, der er vanskelig å tro at disse bilene nå er 11 år gamle. Med M-Sport var også E60 helt kart det råeste alternativet i klassen, se bare på Mercedes W211 som er utrolig døll og kjedelig sammenliknet med E60 M-Sport. Dessverre så var ikke E60/61 så driftsikre som man forventer av en BMW og ga BMW en ripe i lakken der, tror ikke jeg kjenner EN som ikke har hatt noe probmer med E60/61. Ting ble mye bedre på LCI da bare så det er sagt.

Når det gjelder verditap så ville jeg vært like skeptisk med EL bil, disse kan være noen potensielle tapsbomber på sikt. For det første så er kjøpegruppen relativt begrenset, vi har 2,5 millioner personbiler i Norge og 30 000 av disse er EL biler. Med den utviklingen vi har i batteriteknologien så går ikke mange åra før en elbil vil være relativt utdatert. Så har vi avgiftene og usikkerheten rundt dette, nå ryker straks muligheten for å kjøre i kollektivfila og bare der blir elbil ikke lengere interessent for mange...

Det er denne utviklingen vi ser på kontinentet og den blir forsterket av ulike avgifter som f.eks de danske eieravgiftene som klart favoriserer mindre biler med små motorer (dvs. kjører langt på en liter drivstoff og har et lavt CO2 utslipp). Din BMW koster f.eks i årlig eieravgift 8200 kroner og det er før du har kjørt så mye som en meter. Har du derimot en Golf 1,4 TSI slipper du med 580 kroner i årlig eieravgift. Elektriske biler har ingen årlig eieravgift. 8200 kroner hjelper godt når den nye Model S´en skal lånefinansieres og i tillegg kommer kostnadene som en eldre bil alltid har.

Jeg trodde aldri jeg skulle si det men Norge er faktisk ett ganske okei land å være bilentusiast i, hvis vi ser bort i fra nybilpriser og bøtenivået. Når en Ferrari F12 og en Ford Fieste 1,0 liter betaler det samme i årsavgift og i bommene så er mye allerede gjort når vi tenker på bruk. Slik systemet er lagt opp i Danmark og England så er det rimelig håpløst for den vanlige mann i gata å ha en grom bil med stor motor, som f eks en E39 540I eller en E46 M3. Det hjelper liksom lite når man kan kjøpe bilen billig når det koster en formue å bruke den og forsikre den hvis vi ser hvordan det ligger an i England. Min gamle 520I ville vel koster 7000 i årsavgift i Danmark om jeg ikke husker feil, det er nok til at jeg faktisk ikke hadde sett den økonomiske fordelen med å beholde bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en rekke forskjellige direkte og indirekte bilavgifter og skatter i f.eks Tyskland også. Et veldig godt eksempel er miljøsonene de har innført i de største byene. Den medfører at dieselbiler uten et partikkelfilter ikke er lovlige å kjøre i byene. I praksis betyr dette dieselbiler som er produsert før 2005/06. Dette er sannelig litt av en "avgiftsbombe" hvis man f.eks har en E39 530d eller en tidlig E90 320d (mange av disse bilene er blitt eksportert til bl.a Norge).

De har tilsvarende spesielle avgifter i Frankrike også og det er derfor sjelden man ser en eldre bil med stor motor i byene. I dette tilfellet er avgiftene begrunnet med importvern (spesielt i forhold til japanske og koreanske biler) samt for å understøtte egen bilindustri ved at folk oftere må kjøpe en ny bil.

Det er derfor ikke utenkelig at norske myndigheter etterhvert vil justere bilavgiftene i Norge slik at de "harmoniserer" bedre med hva man har i EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med M-Sport var også E60 helt kart det råeste alternativet i klassen, se bare på Mercedes W211 som er utrolig døll og kjedelig sammenliknet med E60 M-Sport.

Når E60 var ny ble den testet mot en W211 200K Avantgarde i et norsk bilblad. De ble testet på autoslalom/banen på Gardermoen Raceway, og W211 var overlegen. E60 understyrte som ei ku i forhold og satte dårlig tid. For å komme opp på nivå med W211 måtte E60 ha tilleggsutstyret Active Steering.....

Problemet med E60 da var at den trengte store mengder ekstrautstyr for å komme opp på samme nivå som W211 - W211 kostet fra ca 500 000 kr og hadde masse standardutstyr, mens E60 måtte opp i 600 000 kr for å matche.

Rent designmessig var en 211 med Avantgarde-pakka og AMG-felger faktisk finere enn en standard E60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg tror helt sikkert at det er alminnelige biler med stor motor som vil lide av el-bilenes inntog. Dette handler ikke om interesse for bil og motor, men derimot om økonomi og spesielt kostnaden som verditapet representerer. Biler med mindre motorer har et langt mindre verditap og når også driftskostnadene mer eller mindre er på det samme nivået som el-biler vil de små bilene for mange økonomisk være et reelt alternativ til el-bilene. Større biler med stor motor vil bli alt for dyre for folk flest... iallefall til daglig transport.

Det er denne utviklingen vi ser på kontinentet og den blir forsterket av ulike avgifter som f.eks de danske eieravgiftene som klart favoriserer mindre biler med små motorer (dvs. kjører langt på en liter drivstoff og har et lavt CO2 utslipp). Din BMW koster f.eks i årlig eieravgift 8200 kroner og det er før du har kjørt så mye som en meter. Har du derimot en Golf 1,4 TSI slipper du med 580 kroner i årlig eieravgift. Elektriske biler har ingen årlig eieravgift. 8200 kroner hjelper godt når den nye Model S´en skal lånefinansieres og i tillegg kommer kostnadene som en eldre bil alltid har.

Hmm.. vel, kanskje jeg kan gjøre noen gode kjøp på godt motoriserte biler i fremtiden da. Har lenge håpet på at biler som Model S skulle presse prisene på bl.a F01, w221 og D3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når E60 var ny ble den testet mot en W211 200K Avantgarde i et norsk bilblad. De ble testet på autoslalom/banen på Gardermoen Raceway, og W211 var overlegen. E60 understyrte som ei ku i forhold og satte dårlig tid. For å komme opp på nivå med W211 måtte E60 ha tilleggsutstyret Active Steering.....

Problemet med E60 da var at den trengte store mengder ekstrautstyr for å komme opp på samme nivå som W211 - W211 kostet fra ca 500 000 kr og hadde masse standardutstyr, mens E60 måtte opp i 600 000 kr for å matche.

Rent designmessig var en 211 med Avantgarde-pakka og AMG-felger faktisk finere enn en standard E60.

Hvordan skal active steering rette på understyring? Høres mer ut som det er han som betjener rattet det står på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som skal tilbake på jobb etter juleferien i morgen? Kjenner det blir en hard overgang for å si det mildt. Skal sitte på kurs mandag - fredag, så jobbe lørdag, søndag og mandag før jeg tar helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Kjetil Bolneset som kjørte bilene.

Ok, Kjetil kan nok fortsatt kjøre, men mitt opprinnelige spørsmål står.

Du ser hvorfor jeg blir skeptisk når man mener at en bil understyrer mindre med active steering? active steering er variabelt rattutslag, og påvirker således ikke bilens tendens til å understyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en standard W211 E200 Kompressor er mer sportslig rundt en bane enn en standard E60 523I....? Er du vittig eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...