hsd Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 Å justere høyden på xenonlysa var latterlig enkelt på E46-en. Det er en liten skrusak på hver lykt ( på toppen av lykte når man åpner panseret). Skrudde et par vindinger og lyset hevet seg gradvis. Kjempeenkelt. Det er ikke kronene jeg bryr meg om, det er det at jeg ikke har tid til å levere bilen på verksted for dette. Bare lurte på om noen viste hvor høyt på veggen det skulle være Poenget mitt var bare at det blir aldri helt 100% uansett hvor mye du styrer. Har man xenon burde man være litt streng med lyktene sine, for feilstilte xenonlykter er vanvittig irriterende for andre bilister, men de er vell hovudsaklig de som er for høyt stilte. Du trenger ikke levere bilen engang, jeg bare kjørte rett inn, han hev opp panseret og kom med "blinken" jeg tror faktisk det tok mindre enn 90sec fra jeg så verkstedet igjennom bilruten til jeg var på vei hjem. Så tidsbruktet er intet problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 Fint at de "risper opp" snø og is for oss som kjører piggfritt da Blir litt polert med piggfrie. Ja men vi kjører jo på bare snøfrie veier 98 prosent av vinteren, så fremt man da ikke bor i innlandet eller i Nord Norge. Her sør på langs kysten og rundt byene er de så alt for glad i å salte... De få dagene veiene er hvite så er det vel ikke for mye forlangt å ta det litt piano Her må du komme med konkrete beviser, for det er ikke hold i alle disse påstandene dine. Om så hadde vært tilfelle, så hadde nok piggdekk vært ulovlig fra lenge siden. Å at svevestøv er fremkallet kun ved bruk av piggdekk, det er også bare svada. Å ja, uten tvil, Piggdekkene river opp igjen noe av hinnen som de piggfrie dekkene fremkaller.. Les og lær... Piggdekk vs piggfri: http://www.dinside.no/852383/pigg-eller-piggfritt Piggdekk og svevestøv: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6227&MainContent_6263=6464:0:25,6236&List_6212=6218:0:25,6240:1:0:0:::0:0 http://www.forskning.no/artikler/2004/oktober/1098257884.26 Piggdekk gir falsk trygghet: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=27951 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 Ja men vi kjører jo på bare snøfrie veier 98 prosent av vinteren, så fremt man da ikke bor i innlandet eller i Nord Norge. Her sør på langs kysten og rundt byene er de så alt for glad i å salte... De få dagene veiene er hvite så er det vel ikke for mye forlangt å ta det litt piano Les og lær... Piggdekk vs piggfri: http://www.dinside.no/852383/pigg-eller-piggfritt Piggdekk og svevestøv: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6227&MainContent_6263=6464:0:25,6236&List_6212=6218:0:25,6240:1:0:0:::0:0 http://www.forskning.no/artikler/2004/oktober/1098257884.26 Piggdekk gir falsk trygghet: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=27951 Falsk trygghet kommer jo fra mennesker som dama di, som tenker sommerføre med en gang de får de rette skoa på bilen slik du nevnte. Du kan jo tenke deg ett praktisk eksempel, hadde du tatt ett piggfrittdekk, pigga det og testa dem likt mot likt i en serie øvelser. Tror du det pigga dekket hadde komt negativt ut? Jeg er enig i at en god del mennesker kunne klart seg med piggfritt, men for oss som ikke bare farter rundt i byen er piggdekk greia. Her i området er det hver eneste vinter overaskendes lange avstander med blankpolert is, og da fungerer piggfrit helt sikkert kjempeflott helt til man faktisk må stanse raskt. Klart man ikke kommer utenom at vi piggdekkførere farter mye på bare salta veier, men det hjelper ikke den dagen jeg møter på is. Det med vannplaning blir litt feil, for man skal uansett kjøre etter forholdene. Blir litt som de som sier at dårlige veier tar liv, når det er sjåførene som ikke har forstått det nevnte konseptet om at man må avpasse farten etter hva man har fremfor seg. Diiesel og wicky124 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 "Men hvis vi tar utgangspunkt en gjennomgang laget av ekspertene i medlemsorganisasjonen The Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO), må svaret bli at piggdekk er det sikreste alternativet." Fra din egen link. At noen tror piggdekk er som varm slicks på tørre veier betyr jo ikke at det er en falsk trygghet for de som er bevisst begrensingene. Eg ville nok ikkje endra kjørestilen min noe særlig om eg gikk over til piggdekk, men i mange situasjoner ville eg hatt større marginer, og i noen situasjoner mindre. Eg treng ikkje piggdekk, derfor bruker eg ikkje piggdekk. Diiesel reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 Poenget mitt var bare at det blir aldri helt 100% uansett hvor mye du styrer. Har man xenon burde man være litt streng med lyktene sine, for feilstilte xenonlykter er vanvittig irriterende for andre bilister, men de er vell hovudsaklig de som er for høyt stilte. Du trenger ikke levere bilen engang, jeg bare kjørte rett inn, han hev opp panseret og kom med "blinken" jeg tror faktisk det tok mindre enn 90sec fra jeg så verkstedet igjennom bilruten til jeg var på vei hjem. Så tidsbruktet er intet problem. Det er nok sant, nå var mine lys veldig lave og fikk ihvertfall justert de opp litt. Tar vel turen innom et verksted slik at jeg vet det blir 100% riktig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 Mer fra linken din freddy90: "Det som nok vil overraske langt flere, er at STRO mener at piggdekk generelt også er bedre enn piggfrie vinterdekk både på våt og tørr asfalt. I tillegg mener STRO at piggdekkene generelt gir best stabilitet." "Men under ekstreme forhold, som underkjølt regn og smeltende is, så viser tester at piggdekkene ender opp med de korteste stoppstrekningene. " "Er piggdekk altså det sikreste valget? Ja, med utgangspunkt i ovenstående - samt en rapport som nylig ble publisert av det svenske Trafikverket - kan vi nok svare ja på dette spørsmålet." "Trafikverkets vinterdekkstudie konkluderer med at piggdekk reduserer risikoen for en ulykke med dødelig utfall med hele 42 prosent sammenlignet med piggfrie dekk. Falsk trygghet? Eg vil iallefall heller småbulke 1-2 ganger i året med piggdekk enn å omkomme en gang med piggfritt. Så får det heller bare være at det er flere ulykker per bil med piggdekk enn piggfritt. hsd og Diiesel reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS-Heggem Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 Det meste blir feil der. Ja men vi kjører jo på bare snøfrie veier 98 prosent av vinteren, så fremt man da ikke bor i innlandet eller i Nord Norge. Her sør på langs kysten og rundt byene er de så alt for glad i å salte... De få dagene veiene er hvite så er det vel ikke for mye forlangt å ta det litt piano Les og lær... Piggdekk vs piggfri:http://www.dinside.no/852383/pigg-eller-piggfritt Piggdekk og svevestøv:http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6227&MainContent_6263=6464:0:25,6236&List_6212=6218:0:25,6240:1:0:0:::0:0http://www.forskning.no/artikler/2004/oktober/1098257884.26 Piggdekk gir falsk trygghet:http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=27951 Det meste blir feil her. For det første så er ikke piggdekk skyldig i 100% av alt svevestøv. Langt ifra 50 også. Til og med svv mener en andel på 15-20% av bilistene bør ha piggdekk, nettopp for å holde borte hinne og is fra nettopp piggfrie dekk. Nå kjører jeg heller ikke på sørlandet, å der vet jeg det er til tider totalt unødvendig med piggdekk. Men du må huske på at Norges land er ganske mye mer enn kun palmekysten. Bare opp til Haugesund-Bergen og mot Møre. Når det er vinter og vekslende varmt og kaldt, så er det til tider meget krevende forhold. Det positive med piggdekk i dette tilfellet, er at om det er en ulykke så du må stoppe i stigning/helling, så har du muligheten til å klore deg fast i isen, uten å begynne å skli. Det er nettopp denne egenskapen jeg er veldig glad i. Det hadde du villet være også, om du hadde trillet deg noen nordlandsturer om vinteren, når det virkelig er trist vær nordover. Så ja. Om forholdene er optimale vinteren igjennom, så er nok piggdekk det sikreste valg. Diiesel reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VegarVS Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 Har i det siste sett mange av Statens Vegvesens biler med gule skilt det står " REGISTRERING" på. hva betyr dette ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 Er ikke det sånne biler med kamera som sjekker EU-kontroll, årsavgift, forsikring også videre...? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 Utrolig hvor mange idioter det er på veien som ikke kan kjøre; E18 har blitt stengt to steder i kveld pga ulykker (Vestfold) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 Det er ikke mye som skiller egenskapene nå lengre, kun på ren is det er en liten forskjell. Selv så misliker jeg piggdekk sterkt, helt unødvendig om man ikke kjører under spesielle forhold. Det ødelegger veiene våre, veiene som får lite nok penger til vedlikehold fra før av om vi ikke skal slite dem ekstra ned. Kjører opp hjulspor som om sommeren blir til strie bekker under regnvær, som i sin tur gir bilister vannplaning og forårsaker ulykker med dødelig utgang. Så var de svevestøvet i byene da.... Det at bilen min blir seende helt jævlig ut pga de som kjøre med piggdekk er forøvrig bare en bagatell i den store sammenheng Og de som kjører med piggdekk smeller mest, ergo de gir falsk trygghet Men vis det er bedre gummi i poggfri så biter dem i teorien bedre på alt uten om is da. Jeg kjører selv piggfritt pga det enten er snødekte veier eller bart med saltlake her jeg bor. Sent from space using Tapatalk - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 Problemet med piggdekk sånn jeg ser det er at perioden man har _gode_ dekk virker noe kortere. Gummiblandingen er hardere og piggene blir slitt ned, da er det i mange tilfeller vel så greit med piggfrie. Har pigg på E46 og piggfritt på E36, kan ikke si at jeg tenker over dette når jeg switcher biler. Er det megaglatt kjører jeg saktere, en skulle ikke tro at dette var så vanskelig, men mange insisterer på å holde sommertempo uansett føre.Der sitter jeg da, i min aldrende E36 og kjører etter forholdene mens BR/AS-regga biler suser forbi i soniske hastigheter vel vitende om at det mest trolig ikke er de som betaler den høyeste prisen i en eventuell ulykke. På tur langs rv3 i mørke og snøføyke i stad kom jeg over en bil som hadde fått stopp rett etter en sving, vanligvis stopper jeg for å hjelpe men i kveld hadde jeg seriøse issues med E46'en, den sliter med periodisk redusert motorkraft i kulda. Derfor valgte jeg å stole på at noen andre stoppet, jeg ville helst bare halte meg hjem. Kjørte en snau mil før engelen på skuldra mi vant og ba meg om å snu. Dette er en vei der man oftere møter vogntog enn personbiler, så det var jo mildt sagt veldig skummelt å være strandet langs veien. Kommer tilbake til bilen, en Volvo med defekt varselblink og der står han enda. Ingen! Har stoppet den tida han har stått der, sikkert 45min. Vil anslå at minst 100 biler har passert og INGEN velger å stoppe. Hopper utav bilen med min monstrøse ledlykt og ber karen om å strobe i retning av alt som ser skummelt ut, selv hekter jeg på slepetau fort som fanden idet vogntog suser forbi i fartsgrensa. Jeg pleier vanligvis å ha en god følelse etter å ha hjulpet folk langs veien, men denne gangen hadde jeg ikke det. Jeg skammet meg over å først ha passert uten å stoppe. Ja, jeg var redd for at min egen bil skulle bryte sammen og lage enda mer kaos men det er ingen unnskyldning. Klarer etterhvert å få taua Volvoen inn på en sidevei med store protester fra min syke E46 og fyren vil betale meg. Neineinei! Det burde være en selvfølge at vi hjelper hverandre, da spesielt når man møter på folk som befinner seg i livstruende situasjoner. Bare det at jeg ble tilbydd betaling for dette er for meg ett varsku om hvor vi befinner oss i 2014. Jeg håper at alle de som passerte uten å hjelpe har den samme følelsen som jeg selv har nå, skam. thbrekke, Fredrik 90, TRF og 5 andre reagerte på dette 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS-Heggem Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 Er ikke det sånne biler med kamera som sjekker EU-kontroll, årsavgift, forsikring også videre...? Stemmer. Så har du de med innretningen på slep som måler friksjon. Jeg har et par kamerater i svv brøytebil-ansatte. Før i tiden var det grådig enkelt. Var det glatt så strødde man. (salt hadde man i minimale mengder i sanden, så den ikke frøs sammen. Var det snø, så brøytet man. Nå, så er det pda-registrering, dybdemåling, de sjekker hvor mye grus man slipper ut, friksonsmåling osv osv..deretter er det prioriteringer av hvor man skal strø og brøyte, for det er forskjeller ettersom klassifiseringen på hver enkelt vei.. Sent from my RM-892_eu_sweden_243 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kvammis Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 Det er såpass altså.. Må si jeg forundrer meg litt når jeg møter på saltebil når det er bare (våte) veier, regner ute og er meldt (og det ble også) plussgrader i flere uker etterpå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diiesel Skrevet Januar 15, 2014 Share Skrevet Januar 15, 2014 Bra jobba Nytern! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg