Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med lysdemping og lerret her? :)

Vi har matt hvitt gipstak og bølgeformet betongvegg i cafe latte (også matt).

Uansett.. Lerretet reflekterer lys hele veien rundt seg, ca 1 m langs tak og vegger, som igjen lyser opp stuen, i området foran lerret. Dette i scener med dagslys, eller mørke scener der det kommer dagslys fra et vindu, sterk lampe e.l på filmen.

Da blir alle de lysere scenene utvasket og mister mye kontrast og farger. De mørke ser helt ypperlig ut. Er god lyskontroll fra utsiden av rom, da det er kjellerleilighet med små vinduer, høyt oppe på veggen. Disse blir forseglet når vi bruker projektor. Ser ikke en dritt i rommet, uten projektoren på.

Men problemet er altså lyst interiør og refleksjon/forurensning.

Lurer på om det vil funke å lage en sort boks rundt lerret? Med f.eks. Sorte gardiner, pledd e.l. Da vil skjermen ligge inni en 1m lang tunnel, på en måte. Det er det verste området som tar opp/reflekterer mest lys og sender det videre rundt i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med lysdemping og lerret her? :)

Vi har matt hvitt gipstak og bølgeformet betongvegg i cafe latte (også matt).

Uansett.. Lerretet reflekterer lys hele veien rundt seg, ca 1 m langs tak og vegger, som igjen lyser opp stuen, i området foran lerret. Dette i scener med dagslys, eller mørke scener der det kommer dagslys fra et vindu, sterk lampe e.l på filmen.

Da blir alle de lysere scenene utvasket og mister mye kontrast og farger. De mørke ser helt ypperlig ut. Er god lyskontroll fra utsiden av rom, da det er kjellerleilighet med små vinduer, høyt oppe på veggen. Disse blir forseglet når vi bruker projektor. Ser ikke en dritt i rommet, uten projektoren på.

Men problemet er altså lyst interiør og refleksjon/forurensning.

Lurer på om det vil funke å lage en sort boks rundt lerret? Med f.eks. Sorte gardiner, pledd e.l. Da vil skjermen ligge inni en 1m lang tunnel, på en måte. Det er det verste området som tar opp/reflekterer mest lys og sender det videre rundt i rommet.

Har ikke peiling på dette, men vil tro det er lettere med en matt sort boks foran projektoren?

Noe ala slik http://img.archiexpo.com/images_ae/photo-g/fresnel-projectors-theatre-halogen-lamps-60942-6139733.jpg

Men har som sagt liten peiling på dette.

Spør på avforum, de har sikkert noen gode råd.

Ny episode av Suits ute, for de som ser på det ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil nok hjelpe heller dårlig. :)

Ellers har jeg tenkt litt i samme baner som deg selv Thundercoil, men det er ikke så aller verst hos meg igrunn, så er ikke noe jeg gjør noe med før jeg pusser opp.

Nå vet jeg ikke hvilket lerret du har, men jeg har grått, og vil igrunn anbefale det. Spesielt siden du har dette i en kjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del spørsmål på det forumet i det siste og fikk kun ett svar, da på halve spørsmålet og ikke resten. Ikke svar på følgespørsmål heller. Nå har jeg gitt det 3 uker og fortsatt ingen (flere) svar. Virker som det er rimelig dødt der inne. Hehe.

 

Men problemet er ikke at projektoren lyser opp rommet, det er lyset som reflekterer ut fra lerretet.Det blir omtrent som å ha en lampe foran lerretet.

 

Har noen bildeeksempler av heller dårlig kvalitet (mobil).

 

På de to under her, ser du at det er en lyskilde på en side av skjermen (lyskilden er på film, ikke rommet) Blir for lyst bilde og veldig utvasket.

post-49688-0-62311300-1394296128_thumb.j

 

post-49688-0-77878000-1394296162_thumb.j

 

Her ser du en relativ mørk scene; Ser krystallklart ut irl og er en fryd for øyet. Bildet ødelegger voldsomt da.

post-49688-0-64219000-1394296199_thumb.j

 

Under her ser du først en ganske mørk scene. Det er helt sort rund lerretet og det sorte i bildet blander seg/forsvinner.

post-49688-0-23669300-1394296204_thumb.j

 

Her ser du hvor det lyser opp ved lyse scener (Myyye lysere irl):

post-49688-0-94026700-1394296210_thumb.j

 

Awt: Har hvitt lerret med gain på 1.1. Dette er en elektrisk 100". 16:9

Projektor er JVC RS10 (eller HD350 som noen kaller den)

 

Beste hadde jo vært å male hele rommet sort, i helmatt eller hva det nå kalles, men det blir litt uaktuelt i en stue som er mørk nok til vanlig. Hehe. 

Tanken var å feste et pledd elns i taket, ca 1-1,5 meter ut fra lerret, og gardin på veggene, fra gulv til tak, som jeg kan trekke ut halvannen meter når vi skal se film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte remixer av sanger på YouTube egentlig! 

 

Har alltid hatt en greie for CHVRCHES, denne traff meg midt i smørøyet!

http://www.youtube.com/watch?v=DZIA7H24F48

 

Kygo er vell temmelig ukjent for mange, men er en nordmann på god vei oppover.. Fin chillout-sang :)
http://www.youtube.com/watch?v=_fmKGQ-1we0

 

Tove Lo - Habits remix
http://www.youtube.com/watch?v=9pi8AVfwWis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha vært sengeliggende i 4 dager etter en lyskestrekk så var det dritdeilig å ta en kjøretur med  bimmern idag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha vært sengeliggende i 4 dager etter en lyskestrekk så var det dritdeilig å ta en kjøretur med  bimmern idag :)

Må man ikke faktisk gjøre noe fysisk med beina for å oppnå lyskestrekk? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...