Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Hermanoo: anbefaler deg å ta et semester eller 2 i utlandet. Antar skolen din kan ordne noe eller allerede har avtaler. Tenker da ikke på skole og fag men alt anna du får nytte av :)

Har hørt mye fint om det, men så veier jeg det mot utgiftene. Sikkert verdt det, men blir nok ihvertfall 50K fra egen lomme. Tenker da at kanskje å heller studere alt her og heller reise alle feriene, en uke her og en uke der ville passet meg bedre og kosta mindre. Men nå snakker jeg med 0 erfaring om å bo og studere i utlandet. Så jeg skal definitivt vurdere det, og høre på foredrag/og stuff om utveksling. Ja, skolen har mange avtaler faktisk =). Har du studert i utlandet, og i såfall hvor? Hva studerte du, og hvordan var det mtp eksamen og karakterer iforhold til her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dekt alt med lånekassa. Og har skolen avtale vil du som regel betale vanlig skoleavgift på din norske skole. Da dekker skolen resten.

Men har de ikke en slik løsning så stiger studiegjelda ja ;) men som sagt klarer man seg med det fra lånekassa.

Jeg var 1.5 år i Melbourne Australia. Studerte design. Studiet gir karakter, men for mitt studie har du alltid noe å vise til (design) som veier mer enn karakterer. Kan ikke snakke for andre studier enn det jeg tok på den skolen. Men i de fleste studier er det vel opp til deg selv hvor godt du gjør det ;)

Men det jeg mente i grunn med studier i utlandet, er at du får nye venner, nye opplevelser, opplever ny kultur og ikke minst det sosiale. Og det beste av alt er nettverk. I mine øyne mer og mer viktig og spesielt i utlandet. Pluss at du kommer deg vekk fra lille Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare på det ene og alene at du vil skille deg ut på CVen med utenlandsopphold vil gi deg mye større sjans for relevant jobb med en gang du er ferdig. Jeg takket ja til arbeid i Emiratene for å kunne pynte på den spinkle CVen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde konsekvent en skoledag mellom 8.30 og 16? Er det ikke mye pensum at det ikke vil fungere?

Jeg har konsekvent arbeidsdag/skoledag fra 08:30 til 16:00(noen dager 16:30 ved behov eller enda lenger, men det hører sjeldenheten til) hver ukedag, altså mandag til fredag. På den måten klarer jeg å holde jevnt følge i alle fag uten å føle at det går utover all fritid. Nøkkelen er fokus på skolearbeid i kjernetiden, så kan man roe ned litt på kvelden. Har ikke deltidsjobb ved siden av, lever på lønna jeg tjener i sommerjobb som er 2 måneder i et år(Jobber nesten døgnet rundt i 2 måneder, spise, sove(lite), jobbe). Ved prosjektarbeid og innleveringer kan en Lørdag eller Søndag formiddag brukes med god samvittighet, da er det jobbing etter frokost til ca. 15:00 som oftest :)

De siste ukene har det vært enormt med arbeid å gjøre, mange innleveringer, stort press for å holde følge i alle fag + et prosjektarbeid i programmering. Da har man måttet jobbe mer enn utover det som er nevnt, men er innspurt i førsteåret av bacheloren nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det bli krangel? Var en normal kommentar på lik linje med ett jeg ville skrevet etter all maset om trening etc...

 

 

 

Jeg synes du skal ta deg sammen og ta ansvar for eget liv. Nå har du sittet på Bimmers og klaget over jobben din i årevis, og folk som bare syter og klager er slitsomme. Hvis du oppfører deg slik på jobben også har kanskje begge parter godt av at du bytter arbeidsplass.

;)

 

 

Jeg kan ikke akkurat klage på jobb..de betaler tross alt årsavgiften på bilene mine og melk til ungen (har ikke råd til mer..glad kona tjener mer enn meg :P ) Men jeg er enig..jeg har klaget i par år angående jobben jeg har... men har nok bare vært for lat til å ta meg en ordentlig søkerunde og finne en jobb jeg virkelig vil ha... Elsket jobben på DHL, men der fikk 200stk sparken og jeg var dessverre en av dem... nedskjæringer og manglende økonomi... etter den tid har de nå frisert ytterligere 200 stillinger på DHL da de outsourcer all jobb til danmark og india...

 

Jeg har etter 3mnd hjemme på pappaperm faktisk lært dritmye..tatt meg sammen..til og med tatt oppvasken uten at kona maser!! Har allerede brukt helgen på å skrive en ordentlig søknad, samt fikse på CV min... føler jeg igrunn er klar for å komme meg videre nå!

 

Jobben er fornøyd med arbeidet mitt, jeg gjør det jeg skal og klager svært lite, har minimalt med fravær og er alltid positiv og blid på jobb...Men når jeg ikke gleder meg til å dra på jobb fordi sjefen er en sjef og ikke en leder, når eventuelt fravær blir møtt med ras/klaging og anklagelser om juging så får jeg igrunn nok...

 

I november/desember gjennomgikk jeg en liten operasjon i lysken.. sa ifra til sjefen at jeg måtte bli hjemme og legen hadde bedt meg holde meg hjemme minst 14dager, men at jeg skulle komme så fort jeg var oppe og gikk... "nei nå tuller du?? jeg kjenner flere som har gjort den operasjonen og de er på jobb en time etterpå! jeg har samme symptomene og jeg er på jobb hver dag".... er det slik en sjef skal reagere? attpåtil, så hadde kirurgene lagt inn en veke i operasjonssåret for å tømme eventuell blodansamlinger...Denne skulle jeg selv dra ut dagen derpå...men neida...den grodde fast...så måtte inn i snitte opp såret og sy igjen på nytt... dette ble også møtt med "javel..hvorfor fikk du veke? kan du ikke komme likevel på jobb?"... Jeg gikk opp i lønn 2året jeg jobbet der...etter det har lønna stått stille... ved spørsmål om lønnsforhandlinger så får alle beskjed om "ja men da er det bare å finne seg en annen jobb"... Vi lurte også på å organisere oss og fikk samme beskjeden "det er mange ledige stillinger på finn.no...bare å søke!"... Vi har ansatt en del inne på kontoret...voksne mennesker som har lang erfaring fra mange tilsvarende bransjer...alle har sluttet innen 3mnd da de blir sjokkert over måten ting blir gjort på...lovet lønn er plutselig ikke med i avtalen, avtalt bonus på salg er plutselig ikke slik de ble enige om..manglende opplæring etc... Så er ikke bare jeg som er lei for å si det slik...

 

Da er det kanskje ikke så rart at man blir noe lei jobben... Jeg er nå mentalt klar for å komme meg videre... Frem til nå har jeg bare tatt til takke med at "jaja jeg har jobb som jeg ikke trenger å gjøre så mye på"... men vet at viktigheten med å like jobben er viktigere enn mye annet...

 

Sånn...ser dere? "its not on bitches"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å komme seg til en ny og bedre jobb, slikt miljø 5 ganger i uken er slitsomt og irriterende. Kan virke på humøret resten av dagen og ja ødelegge litt av lisvkvaliteten/gleden.

 

Pappapermen må ha gjort deg mer tålmodig også, var ganske sikker på at det skulle bli en "fin" respons tilbake :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir automatisk mer tålmodig når man er ute med ungen og hun skal plukke opp hver eneste lille stein på veien og gi til meg...Men man kan ikke bli sur heller...hver gang hun gir meg en stein og jeg tar den så sier hun takk <3

 

Synes synd på menn som ikke tar ut pappapermen sin...skam dere... man er ikke mann før ungen din sier pappa til deg... og vær glad du kan sitte hjemme i 3mnd med en baby som forguder deg...og attpåtil få lønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du vil bytte jobb jeg Wicky, å forsette i ett slikt miljø vil spise deg opp innvendig sakte men sikkert. Kjenner meg litt igjen egentelig, trives i jobben min for all del men hele personalpolitikken er bare surr og rot. En kollega av meg som begynnte på denne tiden i fjor jobber fortsatt på prøvetid lønn, vi kan organisere oss men da blir frynsegoder inndradd, jeg ble lovet julegave av bedriften og jaggu fikk jeg den ikke også....i Mars :P Vi har også en sjef som liker kun å være sjef, behandler noengang voksene ansatte som deltider på 17 år. Han tør ikke si så mye til meg da for han vet jeg smeller igjen, men selv om jeg har lederansvaret så føler jeg egentelig at jeg til syvende og sist må få "godkjent" alt av avgjørelser og beslutninger....

Nei det blir å se seg om etter noe bedre etterhvert, aller helst noe bilrelatert. Noe bilrelatert blir det uansett da jeg går med planer om ett lite firma, men ikke noe å leve av så det må bli jobb i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par ting jeg synes at man bør holde fra hverandre når det gjelder å være ansatt i et firma. Mange har kjedelige arbeidsoppgaver som kan oppfattes som rutinepregede og lite inspirerende. Dette skyldes som regel arbeidets karakter og kvalifikasjonskrav. Kan du hentes mer eller mindre inn fra gaten sier det seg nesten selv at kvalifikasjonskravet er lavt, arbeidet enkelt og lønnen ganske moderat (dog ikke alltid). Arbeidsmiljøloven setter imidlertid noen begrensninger for hvor rutinepreget og ensformig arbeidet kan være før arbeidgiveren vil bli møtt med krav om jobbrotasjoner, nye arbeidsutfordringer, etterutdannelse etc.

 

Dette er imidlertid forhold man på forhånd vet eller burde vite i relasjon til stillingen. Man kan ikke forvente alt for mye når man har slike jobber. Noe helt annet er det å ikke bli satt pris på av arbeidsgiveren. Her er det mange faktorer som spiller inn, men helt typisk er det at man ikke på noen måter avanserer i stillingen eller over flere år ikke får lønnsforhøyelse. Det siste er spesielt alvorlig fordi man i realiteten får en negativ reallønnsvekst. Lønnen man får vis a vis inflasjonen gjør at pengebeløpet man får utbetalt blir mindre verdt år for år. Derfor er det viktig at man som et minimum hvert år får justert lønnen i takt med inflasjonen.

 

Det at man evt. ikke avanserer i stillingen og/eller blir forbigått av andre er mer demotiverende enn direkte alvorlig, men man bør ikke lukke øynene for at slikt kan virke psykisk stressende og dermed ødeleggende over tid. Begge faktorene er under alle omstendigheter tydelige signaler om at det er på tide å se seg om etter en annen jobb.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag på jobb etter pappaperm....og får beskjed om at enda 2stk skal slutte fordi de har fått jobb andre steder.... Så nå er det bare meg og en annen igjen...og han er gammel og har vært her i 15år...og er merkelig...så han bytter nok ikke jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...