Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Kunne egentlig tenkt meg en 70-tallsbil som vinterbil i tillegg til E36 M3`en som er min sommerbil...

Noe franskt hadde vært artig… kanskje en Renault 4….eller en peugeot...

Hvorfor en så gammel vinterbil? Om sommeren driter jeg nesten i hvor gammel bilen er, men om vinteren vil jeg bare ha moderne bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil jeg er litt svak for er Renault 4L, også kalt "Quatrelle" av de froskelårslafsende menneskene som er ansvarlige for modellen.

 

 

 

 

 

 

R4_3_v_sst.jpg

 

 

 

 

Renault begynte å produsere bilen i 1961. Bilen hadde bare det nødvendigste av utstyr, kun det viktigste var med. Den kom med rundt 20 hestekrefter til å begynne med, men etterhvert økte Renault hestekreftene. Bilen kom med forskjellige utstyrspakker. Den billigste het Renault 4 L, den andre Renault 4TL og den beste Renualt 4 GTL. I tillegg ble det produsert spesielle utgaver som R4 Safari, Sinpar med 4-hjulstrekk og cabrioleter. I dag er det veldig få igjen i Norge. Mange Renault 4 modeller er nå veteranbiler, men en del er det ikke. Bilen konkurrerte med Citroen 2CV som hadde omtrent like høy standard som Renault 4. Modellen ble produsert i mer enn 8 millioner eksemplarer og produksjonen opphørte i 1992.

 

 

Mange vil kanskje si at 2CV er det franskeske du får, men jeg synes 4L minst er like artig. Det oser alpelue, Baguette under armen og kanskje et sidesprang en klatretur unna til neste balkong. 

 

Er det ikke litt morsomt med biler det ikke er så mange av på veien da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare en New York greie. Det som skiller USA fra resten av vestlige verden er at alle går under "Americans". Snakker en spesifikt om etnisitet så nevnes hjemland eller eldre generasjoner, men generelt sett er det sånn at hvis du har amerikansk statsborgerskap så er du amerikaner.

 

Nemlig... de er først og fremst amerikanere, men også f.eks norsk-amerikanere uten at dette er et problem. Forklaringen er selvfølgelig at alle amerikanere (bortsett fra indianerne) har en annen etnisitet med i bagasjen. Jeg tror at dette etterhvert vil bli mindre viktig for de aller fleste amerikanere. Forøvrig akkurat som her i Europa. Vi har jo hatt noen bølger med tidlig innvandring til noen av kystbyene i Norge fra først og fremst Tyskland og Nederland. Spesielt Bergen er kjent i denne sammenhengen. Der er mange familienavn opprinnelig tyske og selv dialekten er preget av den tyske innvandringen iom. at de kun har to gramatiske kjønn (felleskjønn og intetkjønn). De har med andre ord ikke hunkjønn med a-endelser som i f.eks hytta og avisa. Få eller ingen tenker idag over at dette skyldes tysk innvandring på 1500 tallet fordi Bergen var en del av det tyske Hansaforbundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei litt av en innvandrerdebatt her... Var bare ment som en spøk... Ikke alltid man ser en gjeng med innvandrere med stasjonsvogner og RC biler.... det var lissom punchline...

 

Ikke hver dag jeg ser innvandrere skal jeg si deg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiiit, Ådne! Der snakker vi KLASSE :D

 

 

Apropos franske biler, jeg kunne også veldig gjerne hatt en.. Vi snakker tidløshet og komfort av en annen verden.

 

schwarzer_DS.jpg

 

 

DS er dessuten mer gangster enn 7-serie og S-klasse. ;-)

 

 

Når vi snakker om gangster, Tatra T87.. WOW..

 

 

Synd "alt" som produseres i dag ser skikkelig dritt ut i forhold til disse 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

316: Håper du knekker felgene dine idag.... Du jinxa meg...smalt i ett hull på motorveien igår, bilen rista... kjørte hjem..sjekka idag... må ha nytt bakdekk... haha :P

Oi... Ja ja, du jinxet vel deg selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater prutere, virkelig...

 

"Kan gi deg 2500 for felgene + jeg betale frakt!"

 

-Det kan du bare glemme, prisen er 4500. Du kan få de for 4000 og da er jeg grei. Dessuten kommer det en som skal se på de senere i dag.

 

"Ok, hvis han ikke vil kjøpe kan du skrive meg vi kan prate lit å bli enige med pris"

 

Her tenkte jeg å spørre om han ikke forstår norsk, sitatet er direkte så det var et unødvendig spørsmål. 

 

-Prisen er jeg enig med meg selv om allerede, så det er ferdig diskutert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...