Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har faktisk brukt Spotify siden 2008 og det er ingen tvil om at lydkvaliteten jevnt over er mye bedre idag enn den gangen... også på eldre låter. Mange av låtene er sikkert lagret i databasen på nytt med en høyere bitrate, men teknologien rundt selve streamingen har nok også blitt bedre med tiden. Idag er det iallefall generelt lite å klage på når det gjelder lyden fra Spotify. Jeg hører mest via PC og mobil (iPhone) i bilen. Up' en er jo en moderne bil så anlegget i den er selvfølgelig spesielt tilpasset iPhone. Det lyder meget bra uten at det koster skjorten... :)

 

Apropos fornuftige stereonalegg i stuen. Jeg har et par Sonus Faber Minima FM-2 høyttalere som er en rest fra den gangen jeg hadde stuestereo som hobby. Da hadde jeg en Onkyo Integra A-8087 rørforsterker og en Madrigal Proceed CD spiller. Madrigal var et "billigmerke" under Mark Levinson med ikke mye dårligere kvalitet. Den kostet rundt 40K på begynnelsen av 90-tallet og spilte fantastisk. Lyden sammen med f.eks den originale CD innspillingen fra 1985 med "Brothers in Arms" fra Dire Straits var suveren. Jeg har stadig denne CD' en og man kan tydelig høre forskjell på lydbildet i forhold til nyere innspillinger og ikke minst Spotify. Den originale innspillingen er mye, mye bedre. På den annen side ble nettopp denne CD' en brukt til å reklamere for CD som et nytt musikkformat så det er kanskje ikke så merkelig at lyden er bra. Dette var før lang tid før digitale bærbare musikkspillere kom på markedet (f.eks iPod) så konkurrenten var primært vinylplater og det satte også standarden for lydkvaliteten. Senere utgaver av CD' en er tilpasset f.eks iPod og det kan man dessverre høre.

 

Idag har Sonus Faber høyttalerne fått følge av en NAD C352 forsterker (spiller også klasse-a lyd, men ikke like høyt) samt streaming fra iPhonen. Dette fungerer helt greit til alminnelig bruk, men jeg hører faktisk mer på min gamle Radionette Duett Hi-Fi radio fra 1960. Den har også en rørforsterker og lydbildet fra en stasjon som sender bra signaler over FM-båndet er genialt. Gode FM signaler gir et langt bedre lydbilde enn DAB noen gang kommer til å gjøre. Overgang til 100% DAB er heldigvis utsatt på ubestemt tid her i Danmark... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at dab har en veldig lav bitrate og derfor skifter mange over til dab+? Skjønte det sånn at BMW selv har nå dab+ radioer, men i starten kun dab.

Selv liker jeg ikke wimp og bruker kun spotify. På Mac var det sirup og når man kjører det i en Adobe air løsning som virka for meg en annen måte å kjøre Flash på sier det seg selv at den sluker alt som er. Noen år siden sist jeg testa, men har kanskje ikke forandra seg de siste åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står/stod en slik hos Mercedes-forhandleren hjemme (ja, en gul Black Series), men jeg vet ikke om det er den samme. I følge ryktene er det en lokal som har kjøpt den, og planen er å eksportere den til utlandet og la den gå der. Om det er tilfellet virker det ikke ut som om det er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentelig vitsen med å kjøpe slike grombiler i Norge for så å stresse med å eksportere dem til utlandet, må da være mye lettere å kjøpe dem der de skal brukes. Mange vil sikkert argumentere for at bilen da får Norske spesifikasjoner, men hva skal man med kraftigere varmeapperat og større spylervesketank hvis bilen skal brukes i f eks syd Frankrike?

En bekjent av min far kjøpte en ny E92 335I på Bavaria i Stavanger for å eksportere den til England hvor han skulle jobbe i noen år, det kan jeg forstå da han ville ha en bil der som han kunne styre fra "riktig"side. Etter noen år så tok han den hjem til Norge igjen og betalte nesten det som han ga for den ny (uten avgifter) for å få skilter på den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er flere grunner, men biler har gjerne en lavere "basispris" her til lands grunnet avgiftene. Hvorvidt dette spiller inn på slike biler er jeg derimot litt usikker på. :) I tillegg havner man under norske garanti- og reklamasjonsmuligheter. Sist vil jeg tro språkbarrierer, enklere betalingsløsninger, kjennskap/lojalitet til forhandleren og litt slike ting spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, riktig... Har fått en mulighet til å kjøpe et hus som er taksert til ca 3,5 millioner for 3 millioner. Det hørtes da ut som de 500 000 som var mellomlegget fungerte som egenkapital for meg.

Det blir uansett for dyrt og stort for meg men dette huset ser ut som et smart kjøp. Det ligger kjempefint plassert og ser veldig bra vedlikeholdt ut utvendig. Nye vinduer og bra tak. Hvor mye bør jeg beregne for nye gulv og panel innvendig i alle rom? Trenger ikke være det dyreste som finnes. Bad og kjøkken koster meg kanskje 200 000, holder det med 100 000 til diverse annet som for eks nye gulv og panel?

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=48251718&ref=stream&trel=ad

 

Nei, det er ikke helt riktig. Mellomlegget mellom salgspris og verditakst fungerer ikke som egenkapital, men den kan fungere som en liten sikkerhet for lånet. Det vil innebære at banken kan gi deg lån med mindre enn 15% egenkapital.

 

Jeg synes 200.000kr er for lite budsjettert til både bad og kjøkken. Det er nå krav om at det må foreligge dokumentasjon for at takstmann skal kunne vurdere badet. Om det ikke foreligger nødvendig dokumentasjon, vil baderommet få dårligste karakter selv om badet viser seg å være nyoppusset. Du bør nok hvertfall budsjettere minst 300.000kr på disse rommene.

 

Du kommer nok langt med 100.000kr i gulv og gips, men når du først renoverer bør du etter mitt syn, ikke spinke og spare på de billigste og dårligste materialene. Jeg ville nok doblet denne posten, så får du heller bli positivt overrasket om det skulle bli mindre. Summen går dessverre fort opp når gulv, gips, tapet, panel, lekter, listverk, garderobe etc. summeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er flere grunner, men biler har gjerne en lavere "basispris" her til lands grunnet avgiftene. Hvorvidt dette spiller inn på slike biler er jeg derimot litt usikker på. :) I tillegg havner man under norske garanti- og reklamasjonsmuligheter. Sist vil jeg tro språkbarrierer, enklere betalingsløsninger, kjennskap/lojalitet til forhandleren og litt slike ting spiller inn.

Det er mye mulig! Men tungvint å frakte bilen tilbake til Norge for å utbedre en reklamasjon, vi vet jo alle hvor steile merkeverkstedene er på dette. Dessuten så har de vel garanti hos utenlandske forhandlere også :P Eneste er vel om man skal ta bilen med tilbake til Norge igjen, da er det jo en fordel i markedet at bilen har Norske spesifikasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...