turbina10 Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 En kompis av meg mener at w124 og 190 bilene er like bare at det er forskjellige motorer, det kan vel ikke stemme ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 Jeg hadde nekta henne tilgang til bilene…velger man sånn liten elbil fortjener man å fryse og ta bussen siste biten Baktanken er jo at ho skal få se litt hvor tungvint det kan være med elbil av og til, og da skal ho låne min vanlige bil for å se hvor mye enkelre det er i det store løp. Elbil er en mote ting for henne, ho har bestilt den hvit med sort tak (panorma tak) og sorte felger. E UP har ikke varmepumpe og er det skikkelig kaldt ute så vil den være vanskelig å holde varm, jada det er sjelden veldig kaldt her nede vinterstid men av og til er det -10 og da tror jeg varmeapperatet i E34en er bedre da det er ca ti ganger kraftigere F10 er som dieselbiler flest og bruker lang tid på å bli varm så i vinter så foretrakk jeg E34en fremfor E90en på de kaldeste dagene, etter 5 min kjøring er motor driftsvarm og varmeapperatet har full effekt Noe annet som jeg mobber henne litt for er at ho kjøper sin egen bil for å bli uavhengig av mine biler, som ho sier ho får dårlig samvittighet av å bruke uten å betale noe annet enn drivstoff. Men det er bare det at med elbil så blir ho jo ikke helt uavhengig likevel, skal ho lengere enn Kr sand i vest eller Porsgrunn i øst så må ho ty til BMW power Men når det først er så "galt" så er jo E Up en allrigt liten bil, god byggekvalitet, god rekkevidde, greit utstyrsnivå og vi fikk en meget god deal på bilen. Hadde en meget god deal på trappene på en 218d men det hjelper ikke når den likevel er langt utenfor budsjettet hennes dessverre Vw e-up er ikke så ille, kollega har den og er veldig fornøyd. Hadde rekkevidden holdt til fruen kjøring hadde vi sterkt vurdert en slik. Eneste jeg ble litt skuffet over er at man må sette nøkkelen i tenningslåsen og vri rundt. Regner også med at dama de har gitt deg forbud mot å kjøre den. Ja som jeg sa så synes jeg den er overraskende allrigth til å være elbil Det med nøkkelen hang jeg meg også opp i, den flipp nøkkelen har vel VW/Audi holdt seg til siden 1998 eller noe... Neida, jeg måtte bruke den så mye jeg ville. Den er jo gratis å kjøre med så det måtte jeg bare få lov til, men spørsmålet er vel heller om jeg vil ahj reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 En kompis av meg mener at w124 og 190 bilene er like bare at det er forskjellige motorer, det kan vel ikke stemme ? Kvitt deg med den kompisen…. haha Nei det er to forskjellige bilmodeller fra samme merke... Baktanken er jo at ho skal få se litt hvor tungvint det kan være med elbil av og til, og da skal ho låne min vanlige bil for å se hvor mye enkelre det er i det store løp. Elbil er en mote ting for henne, ho har bestilt den hvit med sort tak (panorma tak) og sorte felger. E UP har ikke varmepumpe og er det skikkelig kaldt ute så vil den være vanskelig å holde varm, jada det er sjelden veldig kaldt her nede vinterstid men av og til er det -10 og da tror jeg varmeapperatet i E34en er bedre da det er ca ti ganger kraftigere F10 er som dieselbiler flest og bruker lang tid på å bli varm så i vinter så foretrakk jeg E34en fremfor E90en på de kaldeste dagene, etter 5 min kjøring er motor driftsvarm og varmeapperatet har full effekt Noe annet som jeg mobber henne litt for er at ho kjøper sin egen bil for å bli uavhengig av mine biler, som ho sier ho får dårlig samvittighet av å bruke uten å betale noe annet enn drivstoff. Men det er bare det at med elbil så blir ho jo ikke helt uavhengig likevel, skal ho lengere enn Kr sand i vest eller Porsgrunn i øst så må ho ty til BMW power Men når det først er så "galt" så er jo E Up en allrigt liten bil, god byggekvalitet, god rekkevidde, greit utstyrsnivå og vi fikk en meget god deal på bilen. Hadde en meget god deal på trappene på en 218d men det hjelper ikke når den likevel er langt utenfor budsjettet hennes dessverre Ja som jeg sa så synes jeg den er overraskende allrigth til å være elbil Det med nøkkelen hang jeg meg også opp i, den flipp nøkkelen har vel VW/Audi holdt seg til siden 1998 eller noe... Neida, jeg måtte bruke den så mye jeg ville. Den er jo gratis å kjøre med så det måtte jeg bare få lov til, men spørsmålet er vel heller om jeg vil Jeg klarer ikke helt å forsvare de 80tusen ekstra man betaler for en E Up kontra vanlig Up… Man får MYE bensin og bompenger for 80lapper…og da slipper man å stresse med rekkevidde og kald bil på vintern…. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 Jeg klarer ikke helt å forsvare de 80tusen ekstra man betaler for en E Up kontra vanlig Up… Man får MYE bensin og bompenger for 80lapper…og da slipper man å stresse med rekkevidde og kald bil på vintern…. Nøyaktig det sa jeg også, nesten ordrett! Man kan betale mye bensin og årsavgifter for den prisdifferansen Men ho får finne ut av det selv, jeg skal ha slepetauet og skjøteledningen klar i bagasjen på BMWen wicky124, thbrekke og Fredrik reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 En kompis av meg mener at w124 og 190 bilene er like bare at det er forskjellige motorer, det kan vel ikke stemme ? Din kompis kan vel ikke være helt edru etter fylla igår? 190 er av typen 201 og er en helt annen bil. Det de bilene har mest til felles er hjulopphengets konstruksjon, særlig bak da 201 var den første Mercedes med multi-lenkarm bakstilling, 124 kom like etterpå 124 bilene er forstørret alle veier og interiøret har et helt annet design med tanke på midtkonsoll og dashboard. 201 dashboardet slekter mer på 126(satt på spissen). Motorene er ikke fryktelig like heller, 201 kom med M103 rekkesekser på 2,6 liter(190E 2.6), denne ble levert i 124 også som 260E. De firesylindrede bensinmotorene som kom i 190 var 190 1,8(gasser), 190E 1,8, 190E 2.0, 190E 2.3 16V og 2.5 16V. Som diesel het den 190D. 124 modellene het alt fra 200 til 300 avhengig av motorvolum. Det er dette som forvirrer mange, for det var først i 1994 at man kunne kalle en 124 bil for en E-klasse, derav feks. E300 Diesel(som jeg har). Tenker man på datidens "S-klasse" var det 126, og den fikk betegnelsen S bak motorvolumet for å si at dette var 126 og ikke 123/124. Feks. ble en 126 med 3 liters M103 motor hetende 300SE, mens en 124 med samme M103 motor fikk betegnelsen 300E. Dvs. at 190 er selve navnet på bilen, dette står på venstre side på bakluka, karosserikoden heter 201 og motorvolum, og evt. antall ventiler>8(strengt større enn) vil bli nevnt på motsatt side av bakluka. *SNIPP* Får gratulere hun med ny bil da! Jeg mener nå det at skal man først handle EL-bil som ikke koster skjorta så er VW E-Up veien å gå! Passe stor, som å kjøre en vanlig Polo og går som Elbiler flest. Man slipper også dette japse-preget som resten av Elbil-flåten har(unntaket her er vel i3). Man føler seg litt hjemme om man har kjørt en del VAG tidligere. En kamerat har denne og hatt den nesten siden lansering. Jeg er negativ til El-biler til mitt bruk, men for han funker det greit, selvom en lørdag gikk helt i vasken takket være at bilen ble tom for strøm før vi klarte å komme oss hjem, vi skulle innom tre butikker. En i Ski utenfor Oslo, og to i Oslo, så var det tomt. Så vi brukte vel 3,5 time på å komme oss hjem. Hurtigladern på Furuset funka ikke, så vi måtte lade på 16A kurs ved siden av til vi fikk nok rekkevidde til å få kjørt til Sandvika til hurtigladeren der. Så gikk vi rundt og kjeda oss i nesten en time før vi kunne dra mot Kolbotn igjen Når det gjelder det økonomiske, så forstår jeg godt min kamerat som drar igjennom både Bærumsringen og Osloringen 2 ganger pr. dag. I tillegg får man såkalt "grønn" forsikring, og "grønnt" lån. Så han sa vel det at det faktisk lønte seg å låne på bilen istedefor å cashe den ut som han hadde planlagt Han har dog lagt i regnskapet sitt at bilen avskrives over en 5 års periode med en sluttverdi på 0. Jeg regnet litt på det, og for han sitt vedkommende hadde ingen billigbil noe å stille opp med med tanke på antatte utgifter sammenlignet med El-bilen beregnet over den samme 5 års perioden. Fredrik 90, turbina10, Ess og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 En kompis av meg mener at w124 og 190 bilene er like bare at det er forskjellige motorer, det kan vel ikke stemme ? W124 og W201 har like motorer (med unntak av de kraftigste motorene), men er ellers ganske forskjellige. Den generelle kvaliteten er stort sett den samme, men jeg holder faktisk en knapp på W201 etter faceliften i 1988. turbina10 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ess Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 De firesylindrede bensinmotorene som kom i 190 var 190 1,8(gasser), 190E 1,8, 190E 2.0, 190E 2.3 16V og 2.5 16V. Som diesel het den 190D. Den kom også med M102 2,3 8V. Ellers kan det nevnes at 190D 2.5 Turbo hadde akseptable prestasjoner til å være en dieselbil da den ble lansert. 0-100 på 11,5 sekunder var ikke dårlig for en dieselbil på åttitallet. Jeg vet ikke hvor mange av denne som ble produsert, men den er i hvert fall sjelden på bruktmarkedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 Den kom også med M102 2,3 8V. Hmm ja, ser man det! Hmm samme som i 230E det da? 132 hk? Husker et eldre ektepar kjørte en strøken slik der jeg bodde før(typ 70 meter fra utgangsdøra). Hadde så lyst til å kjøpe den og da jeg skulle kjøpe bil hadde de strøket med og bilen fant jeg aldri igjen Da jeg skulle ha bil fant jeg en 2.5-16 kjørt av en eldre herremann med manuell kasse og blå HC-lapp i ruta. Ble lagt ut på Finn sent på kvelden, men selger var allerede nedringt. Det var allerede to personer som hadde begynt å krangle mellom seg av bilen.. Håpløst! Det skal sies at E24 som førstebil var veldig tilfeldig og veldig spontant.. Kjøpte den faktisk usett! Hadde jeg visst det jeg vet idag om akkurat den modellen hadde jeg snudd på hælen Det jeg ønsket meg var E28 med 528i eller 535i( en modell som min bror hadde kjøpt et år i forveien, og har den fremdeles), E32 730/735 eller da W201 fra Mercedes. Var en tur innom W126 også, en flott 83 280SE med 140 000km på telleren til en riktig pris, men den drakk mye bensin og var temmelig sluffete å kjøre.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 Den kom også med M102 2,3 8V. Ellers kan det nevnes at 190D 2.5 Turbo hadde akseptable prestasjoner til å være en dieselbil da den ble lansert. Jeg vet ikke hvor mange av denne som ble produsert, men den er i hvert fall sjelden på bruktmarkedet. Jeg husker at den var svindyr... forøvrig i likhet med W124 300D Turbo. Den mer alminnelige 190D 2,5 og 250D solgte imidlertid ganske bra i Norge. 602 rekkefemmeren ble forøvrig omtalt som den "viskende" dieselmotoren fordi den hadde et vesentlig mer dempet lydbilde enn andre dieselmotorer på den tiden. Ess reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 Akkurat det med dempet lydbilde nevnte også en tidligere kollega som jobber på aggregatavdelingen(nødstrøm). Han har mange tiårs erfaring med dieselmotorer, både små og store. Han hadde sittet i en 124 250D som taxi da den var helt ny på 80-tallet og "kunne ikke tro" at dette var en diesel. Gikk visst voldsomt pent, og ser man idag så hører man jo disse gamle MB dieselene "på mils" avstand, og særlig på tomgang. Det vil vel si at dieselmotor brukt i personbiler har hatt en rivende utvikling ettersom årene har gått. Man kan vel heller ikke si at lyden i en 4 sylindret eldre VAG diesel er så veldig pen, men nyere seksere fra feks. BMW låter harmonisk og fint.De gamle MB dieselene bråker mye fra dieselpumpa og dyser, særlig når de er halvvarme Med litt turtall og last på veiva så låter de flott, og da særlig OM603 sekseren på 3 liter, gjerne uten turbo. Herlig gange og eksoslyd når man gir på litt Listeprisen sjekket jeg for min 94' E300 Diesel, og som stasjonsvogn, uten utstyr, uten avgifter og A/C medregnet(jeg har begge deler) så mener jeg listeprisen lå i underkant av 700 000kr(som sedan, rett under 600 000). Jeg var ikke gamle karen i 94, så jeg har ingen formening om hvor mye penger det var den gang. Listeprisen på en E300 Turbodiesel 4Matic bikket millionen uten ekstrautstyret medregnet(takluke og AC gjorde utslaget). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 Iht. SSB's konsumprisindeks kostet din 1994 E300 Diesel T-modell ca. 1050000 kroner i 2014 penger. 1 million kroner i 1994 tilsvarer godt og vel 1450000 kroner idag. Dette var helt klart svært dyre biler den gangen for 20 år siden. Jeg vil tro at en gjennomsnitlig årslønn i Norge var godt under 300000 kroner på begynnelsen av 90-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ess Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 Den var faktisk under 200 000 også ... http://www.ssb.no/a/histstat/aarbok/ht-0901-lonn.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knoskar Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 Kanskje feil plass å spør... Men noen som veit om noen steder de går å ta bilder av bilen i Ålesund/Rauma/Vestnes området? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvor_nor Skrevet September 7, 2014 Share Skrevet September 7, 2014 Kjøpte no hifi anlegg av gubben til søstra mi, noe jeg fikk billig siden det bare sto i kjellerstua og tok opp plass er 2 stk "Proson Stratego Top 10 SAH" høyttalere med 2×10" og 2×(6,5"?) I hver... sammen med en harmon/kardon avr7500 forsterker og en h/k dvd av no slag. noen som har noe å si om dette? Har egentlig ikke gått testa det no særlig enda Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet September 7, 2014 Share Skrevet September 7, 2014 Noen som skal hit idag? https://www.facebook.com/events/914842615195831/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg