Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Er fordonstest det samme som forstillingskontroll?

Fordonstest i Sverige er omtrent det samme som "NAF-test" i Norge.

Fordon er vel direkte oversatt til "kjøretøy".(Farkost?)

316: Akkurat nå lever jeg på oppsparte midler. Jeg jobber som en helt hver sommerferie på min tidligere jobb. Da tjener jeg såpass at jeg klarer meg gjennom et helt år på de midlene + at jeg får spart opp noen kroner. Det er trangt mot sommeren, men det går rundt om jeg er forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser diskusjonen om videreutdanning løper her. Er jo selv elektriker, går teknisk fagskole elkraft på 4. året deltid nå (siste året). Leverte oppsigelse i dag, og starter i ny jobb 1. november, der jeg får brukt min nye kunnskap mye mer enn nå :) Selv om jeg ikke er ferdig utdannet, så har jeg fått ny jobb, veldig glad jeg har strevet meg gjennom 3 år skolegang ved siden av full jobb! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har bare et år igjen, så er det selvfølgelig best å bare kjøre på og seire.

Min motivasjon er at jeg kom fra et arbeidsmiljø som var heller dårlig, og jeg tenker på mine tidligere arbeidsdager og jobbing innendørs med trekking av kabel dagen lang(jobbe ute er mye bedre). Jeg har nå snart gått 3 år på skole, og man merker at på den tiden så har venner som jobber fått god tid til å etablere seg, det er vanskelig når de har økonomisk frihet og ikke jeg, og vanene deres er å svi av gryn på både det ene og det andre. Jeg nøyer meg med de hygge-tilbudene jeg har, og det er ikke alle som er like heldige som meg når det gjelder slikt(steder å reise, både på fjellet og utenlands, hygge seg på sjøen osv).

Det er viktig å gjøre det man har lyst til i karrieren, personlig kan jeg fint fortsette med yrkesfag, men jeg tenker at når jeg er ferdig utdannet som ingeniør(dersom arbeidsmarkedet er umettet fremdeles) blir hverdagen noe helt annet og ikke fullt så A4.

Jeg har tidligere rullert i alle avdelinger i min tidligere jobb på jakt etter utfordringer, konkurrert i relaterte yrkes-konkurranser både nasjonalt og internasjonalt(Norgesmesterskap og WorldSkills London 2011) og det har vært spennende og gøy der og da, men alt blir en vane. Jeg håper at arbeidsoppgavene vil være mer utfordrende og kan berøre verden på et helt annet nivå. Så blir ikke hverdagen så innmari rutine.

Lønn og status interesserer meg ikke stort, lønna jeg har i firmaet med fagbrev er bedre enn startlønn for en forholdsvis fersk ingeniør.

Jeg mente da jeg begynte i læra i 2009 at jeg hadde fått meg en jobb jeg kunne trives med til pensjonistalder, og min far stilte spørsmålstegn ved det. "Vil du virkelig drive med det resten av yrkeslivet?". Jeg svarte kontant:"JA". I 2012 begynte jeg på skole, da følte jeg at jeg ikke kunne få gjort stort mer enn å møte opp på jobb, utføre rutinearbeid og reise hjem. Så ting forandrer seg, og jeg vet at jeg kommer til å angre stort dersom jeg slutter. Er man i en situasjon hvor man kan studere, så grip sjansen, den kommer nok aldri tilbake på samme måte.

Er egentlig enig i mye av det du skriver Fredrik. Du ordlegger deg svært bra! :)

Jeg var matroslærling på båt, og trivdes svært bra på dekk. Samme med folka jeg gikk med. Selvfølgelig er det alltid noen råtne epler i kurven... Men, skal være den første til å innrømme at det blir mye rutinearbeid (mest vedlikehold). Mulig det er annerledes på andre båter, men der jeg har vært (Forsyningsskip i nordsjøen, Subsea båt i nordsjøen og Seismikk i Mexico) har det stort sett gått i det samme. Dette kjente jeg at var noe jeg på sikt ville bli lei av. Derfor var skole en vei å gå, ser ikke for meg at 12 timer i en kran hver dag blir så veldig mye mer spennende ei heller papirabeid på broa på båten...Men utfordringer vil det nok bli mange av, manøvrering osv. Samt det å stige i gradene og eventuelt få kapteinspapirer. Da er plutselig mulighetene mange. Så er mye mulig jeg må gå dypt ned å få hentet noe motivasjon og komme meg gjennom skola ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har opplevd å få riper i glasset til instrument panel på F-serien? Skulle tørke støv og kom bort i med neglene, var litt lat å brukte bare hånda.. Surt som f å se på noen få riper... Tok ikke i hardt engang.

Dette er vel så og si lik bil.

http://bimmers.no/topic/784747-riper-i-navi-skjerm-f11/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, skole.. Haha.

Jeg har ikke "fullført" vgs (ikke bestått eksamen) og angrer den dag i dag på at jeg gjorde som jeg gjorde.

Jeg har nå fast jobb med OK lønn, bil, hus familie og tatt fagbrev i Produksjonteknikk, gudene vet hva jeg kan med det, gjennom jobb.

Hadde jeg kunne gjort om noe i livet, hadde det nok vært å gå på skole, eller valgt riktig linje fra dag 1. Ødela hele min skolegang. Null motivasjon, masse fravær etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser diskusjonen om videreutdanning løper her. Er jo selv elektriker, går teknisk fagskole elkraft på 4. året deltid nå (siste året). Leverte oppsigelse i dag, og starter i ny jobb 1. november, der jeg får brukt min nye kunnskap mye mer enn nå :) Selv om jeg ikke er ferdig utdannet, så har jeg fått ny jobb, veldig glad jeg har strevet meg gjennom 3 år skolegang ved siden av full jobb!

Blir spennende å få deg som "sjef". For det er vel dessverre det du blir for meg etter hvert... :P Du har å oppføre deg ordentlig, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi noen lignende "24 hours of Lemons" racing (USA) i Skandinavia også? Utenom rallycross med vrak? Det er så syyyyyykt moro ut!!

http://www.nytimes.com/2008/09/28/automobiles/28LEMONS.html?pagewanted=all&_r=0

JEG VIL OGSÅÅÅÅ

Start noe sånt istedet for delebutikk på nett! Skal love deg det der er mye mer lukrativt!!!

Visste dere at det finnes ett eget program om parkering på travel channel? Altså.... De viser forskjellige parkeriinger, automater, p-hus etc rundt om i verden....? At det finnes OL for p-betjenter / valet-parking....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordonstest i Sverige er omtrent det samme som "NAF-test" i Norge.

Fordon er vel direkte oversatt til "kjøretøy".(Farkost?)

316: Akkurat nå lever jeg på oppsparte midler. Jeg jobber som en helt hver sommerferie på min tidligere jobb. Da tjener jeg såpass at jeg klarer meg gjennom et helt år på de midlene + at jeg får spart opp noen kroner. Det er trangt mot sommeren, men det går rundt om jeg er forsiktig.

Jeg tror også det er lurt å få seg en utdanning. Tok meg et "friår" for å finne en jobb jeg kanskje kunne drevet med en stund framover. Det ble vanskelig å finne noe, men har vært vikar for Ringnes en stund, og stortrives der. Uheldigvis skal Norgesgruppen (Joker, Kiwi, Meny, Ultra osv) kutte oss ut på nyåret, så da blir det nedskjæring i mannskapet. Ellers kunne jeg tenkt meg 100% der hvis jeg hadde blitt tilbudt det (ene vikaren har vært vikar i 4 år fast uten å bli ansatt). Men jeg så at med nedskjæring hadde jeg nok endt arbeidsledig igjen fra nyttår, så jeg endte opp med å søke 4-5 forskjellige skoler, og tok det første og beste jeg kom inn på. Går nå det som heter marineteknisk drift, altså maskinist. Tror det blir jævlig bra hvis jeg kommer igjennom. Har spart opp ca 40 000 til "sløsing" og lommepenger og har pr nå over 20 på kontoen, så blir det å jobbe for Ringnes hvis de trenger meg i ferier for å tjene mer penger.

Bor "heldigvis" hjemme, selv om jeg kunne tenkt meg å bo nærmere skolen (ca 30 min hver vei med bil). Men det er verre å sitte hjemme med lekser, enn å sitte på skolen. Sliter en del med matte, så dette blir spennende å se hvordan går. Mulig matte må tas opp igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg var noen mester i matematikk selv. Jeg besto matte på ungdomskolen og videregående, og vel så det, men jeg gav det ikke noe ekstra oppmerksomhet. Jeg vet at hadde jeg gjort hjemmearbeid, så kunne man fått 5 i faget uten problem, men fikk 4 og det er jo greit nok når man ikke har lagt en eneste hel arbeidstime i faget iløpet av et helt år :P

Det eneste som funker for å bli bedre i matematikk er å regne oppgaver. Du kan lese en mattebok fra perm til perm så mye du orker, men du vil ikke klare å løse veldig mye av den grunn. Oppgaveregning er det eneste som funker for å mestre det. Jeg kom inn på Høgskole på noe som kalles Forkurs og begynte fra scratch, regnet meg igjennom hele læreboka fra perm til perm, regnet alle tilhørende oppgaver til kapitler samtidig som kapittelet ble gjennomgått på forelesning. Så hadde man en hel oppgavebok i tillegg som også ble regnet igjennom. I snitt kan jeg tenke meg at jeg brukte rundt 2 timer hver eneste dag på matematikk det året.

Det har jeg igjen for nå merker jeg, går sammen med studenter som kommer direkte fra videregående, og merker at de fleste er litt mer ustødig på basic-ting. Det skal sies at jeg ikke er den typen som tar ting veldig lett, det må jobbes mye med, men alle er forskjellige.

Det morsomme er at man på reisen får en del a-ha opplevelser når man forstår at matematikk er grunnlag for de utroligste ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er lurt å få seg en utdanning. Tok meg et "friår" for å finne en jobb jeg kanskje kunne drevet med en stund framover. Det ble vanskelig å finne noe, men har vært vikar for Ringnes en stund, og stortrives der. Uheldigvis skal Norgesgruppen (Joker, Kiwi, Meny, Ultra osv) kutte oss ut på nyåret, så da blir det nedskjæring i mannskapet. Ellers kunne jeg tenkt meg 100% der hvis jeg hadde blitt tilbudt det (ene vikaren har vært vikar i 4 år fast uten å bli ansatt). Men jeg så at med nedskjæring hadde jeg nok endt arbeidsledig igjen fra nyttår, så jeg endte opp med å søke 4-5 forskjellige skoler, og tok det første og beste jeg kom inn på. Går nå det som heter marineteknisk drift, altså maskinist. Tror det blir jævlig bra hvis jeg kommer igjennom. Har spart opp ca 40 000 til "sløsing" og lommepenger og har pr nå over 20 på kontoen, så blir det å jobbe for Ringnes hvis de trenger meg i ferier for å tjene mer penger.

Bor "heldigvis" hjemme, selv om jeg kunne tenkt meg å bo nærmere skolen (ca 30 min hver vei med bil). Men det er verre å sitte hjemme med lekser, enn å sitte på skolen. Sliter en del med matte, så dette blir spennende å se hvordan går. Mulig matte må tas opp igjen :P

Samme linja som eg e begynt på da, altså Maskin offiser på ledelsenivå som det hette her i kristiansand. Har jobbet i 4 år så kan sei det sånn at det va utrolig tungt å begynne igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...