Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Is på veien i dag , morro og få ligget sidelengs med e39 stasjonsvogn , fin bil og ligge bredt med :wub:

Var litt is på det ene hjørne av parkeringsplassen her i går, måtte bare dra enn bitteliten sladd med E34en på sommerdekk ;)

Mercedes og BMW har sine styrker og svakheter begge to - det går ann å ha en forkjærlighet for sitt merke, men samtidig være åpen for at de ikke er best på alt - ikke sant Fredrik 90?

Det er ikke til å stikke under en stol at Mercedes sin know-how etter 30 år og milliarder av km i taxinæringen kan et og annet om hva som holder og ikke.

E-klasser med mellom 500.000 og 800.000 på tellern rusler og går og bytter eier for overraskende greie priser på Finn, dette vitner om stor tillit til merket.

Tradisjonelt sett har BMW vært for de kjøreglade som ofrer litt holdbarhet og kvalitet for å ha det gøyere på svingete veier, mens mercedes er bedre sammenskrudd og av høyere kvalitet, men litt kjedeligere å kjøre. Så får vi se da, om fasiten om 20 år vil vise det samme for F10 og F30 - eller om det er status quo på det feltet :)

Jeg er glad i BMW, men herregud så mye penger man må kaste på de eldre bilene... :)

Begge merker har sine styrker og svakheter, der en ene er dårlig på noe er den andre god og omvendt. BMW er overhode ikke best på alt, det er helt sikkert men jeg synes de er bra på veldig mye som ikke de andre premiummerkene er.

Tror du virkelig at det kun er Mercedes som er i stand til å lage biler som kan gå over 500 000 km? Hva med VW, Toyota og Volvo som også er populære taximerker, de går da like forbaska langt de selv om de ikke har samme "know how" som Mercedes. De få drosjeeierne som trosser dårlig servicetilbud og likevel kjøper BMW som drosje kjører da like langt med sine biler som sine kolleger som kjører MB. Nå nettopp har det kommet en spell ny F10 som taxi her i byen, nok en BMW med lampe på taket så noe må da BMW gjøre riktig i dette segmentet også.

Det var neimen ikke mye som minner om "know how" da MB lanserte rusthugen W210, eller W211 med dårlige CDI motorer eller W212 med 5 trinns automatkasse... Skal vi tro det vi har sett av S211en til Wicky så er det neimen ikke barebare å ha en MB med høy kilometerstand, bare for noen få sider siden så fikk vi se at bilde av kvitteringsbunken. Har vel gått med mer penger der en hva der har gjort på alle mine BMWer til sammen tenker jeg, Mercedes skal tjene penger på bilene sine de også så "know how" my ass...

Nå har det seg slik at BMW har iallfall de siste 10 åra ligget over MB på statestikker for kvalitet og driftsikkerhet, det kan du selvsagt bare stikke fingrene i ørene og overse men man kommer ikke unna at det er harde fakta. BMW har ikke blitt verdens ledende produsent av premiumbiler ved å lage dårligere biler enn Mercedes, hvem hadde på 90 tallet trodd at om få å skulle BMW dunke Mercedes tilbake på 3 plass på pallen...til og med bak Audi? Det er klart at BMW har gjort noe veldig riktig de siste årene, enten du liker det eller ikke.

Men for all del, jeg liker veldig godt Mercedes så lenge de er fra før 1985. Men jeg ser på andre venner og bekjente med MB at de står like mye å skrur på bilene sine som alle andre, senest i går faktisk kom en bekjent hjem med en R129 300 SL hvor det var bare å brette opp armene...

Men nå er du vel fornøyd, du har fått fyrt opp en totalt meningsløs diskusjon nok en gang...

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wicky: Artig... det meste var mulig på 50 og 60-tallet i USA. Ford utviklet faktisk i 1958 et konsept på en bil (Ford Nucleon) som hadde en atomreaktor som drivkilde. Utfordringen var at bensinen var så billig at det var vanskelig å gjøre en god forretning med alternativer til bensinmotoren. Chrysler gjorde imidlertid et hederlig forsøk i 1963 med Chrysler Turbine Car, som hadde en gassturbin som drivkilde. Heller ikke den ble en kommersiell suksess av nevnte årsak og kun 55 stk. ble bygget. 3 stk. kan stadig kjøres og Jay Leno har en av disse... :)

For å hoppe direkte over til prøvekjøringen... gå til 15:36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å følge med på "Mystery Cars" på tv til tider, og de presenterte den samt mange andre prototyper fra usa fra de glade 50 / 60tall...Mye rart blant de bilene...Blant annet barbermaskin og iskremmaskin i bilen :P Det var mye morsommere å leve på den tiden føler jeg...alt var lov og ingenting skadet det...kontra nå...Er visst ikke lov å dra katta i nakkeskinnet lenger...

Fredrik90: Min mercedes har nå rulla 580tusen km....Si ifra når en av dine har kjørt like langt på 7år så skal vi se hvor mye penger du har brukt på den....Jeg personlig har brukt en del kr på den ja...men det er fordi jeg har kjørt nærmere 70kkm siden februar ifjor...da sier det seg selv at bilen krever en del vedlikehold :) 

Men for å sette en strek en gang for alle:

BMW ER BEST

MERCEDES ER BEST

AUDI ER PEST

Vi alle er enige om at begge bilmerkene er gode og dårlige på forskjellige plasser... Bilmerkene har forskjellige retninger de vil gå i og de gamle modellene har sine gode og dårlige egenskaper...

Ingen vits å kverulere i det uendelige... La heller Audi gutta krangle med VW gutta om hvem som lager den beste bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser aldri BMW`er med den KM-standen Wicky har , verken på finn eller ellers - så det blir umulig å sette regningene til Wicky i perspektiv.

Alle biler kan rusle 700.000 KM, det er bare å påkoste den nye deler etterhvert som de gamle feiler det.

Så at en BMW kan gå så langt kan vi alle være enige om, men når det ikke finnes noen empiriske eksempler på det så sier jo det egentlig sitt.

Håndkleet er vel kasta inn lenge før den tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik90: hva er dine tanker rundt at blant biler over 250 000km, 2008 og nyere, er det 99 mercer til salgs, og 3 bmw'er?

Mine tanker rundt det er at det er mange oppbrukte taximercedeser til salgs, og at folk tydeligvis er fornøyd med bmwene sine og ikke har avertert de til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser aldri BMW`er med den KM-standen Wicky har , verken på finn eller ellers - så det blir umulig å sette regningene til Wicky i perspektiv.

Alle biler kan rusle 700.000 KM, det er bare å påkoste den nye deler etterhvert som de gamle feiler det.

Så at en BMW kan gå så langt kan vi alle være enige om, men når det ikke finnes noen empiriske eksempler på det så sier jo det egentlig sitt.

Håndkleet er vel kasta inn lenge før den tid...

Det er svært sjelden at det dukker opp BMWer som har gått over en halv million kilometer, nettopp fordi det er svært få BMWer som har gått som taxi. Men av og til dukker det opp langkjørte eksemplarer, men det går nok også MYE biler der ute med tilbakestille kilometertellere. Hvor mange privatkjørte Mercer har gått over en halv million, tenker det er akkurat like mange som BMW. En stakkar her på forumet fant jo ut at E39en hans var gått over 800 000 km og hadde blitt tilbakestillt flere ganger.

Men ta deg en kikk på f eks amerikanske BMW forum, ikke uvanlig at enkelte forteller at bilene dems har gått 500 000 km og mer. De har ett litt annet perspektiv på kilometerstand i det landet der enn hva vi har i lille noldusnorge... Når det ligger flust med 18 år gamle E39 til slags med 180 000 km på klokka så sier det seg selv at noe er galt, ikke kom og fortell meg at den gjennomsnittlige 5-serie i Norge blir kjørt skarve 10 000 km i året....

Fredrik90: hva er dine tanker rundt at blant biler over 250 000km, 2008 og nyere, er det 99 mercer til salgs, og 3 bmw'er?

Da tenker jeg som jeg alltid har sagt, selvfølgelig er det slik. Som Norges mest populære taximerke så er det langt flere biler med høy kilometerstand på markedet en øvrige modeller

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fint at en BMW kan kjøres like langt som en Mercedes, men at det som regel ikke er økonomisk forsvarlig. Her i DK er utfordringen med BMW at Mercedes holder verdien mye bedre enn en BMW selv om man koster på bilene like mye i vedlikehold. Hvorvidt dette er et uttrykk for at Mercedes objektivt holder bedre er jeg usikker på. Mye kan tyde på at mange tror at Mercedes holder bedre og at dette fører til at Mercedes holder verdien bedre... også selv om BMW teknisk burde være like bra med det samme vedlikeholdet. Mange tør derfor ikke å satse på en godt brukt BMW selv om det egentlig ikke er noen god grunn til ikke å gjøre det (hvis man da ser bort fra at Mercedes av nevnte årsak holder verdien bedre). Det er litt den samme historien med f.eks franske biler. De har liten tillit i bruktmarkedet og det igjen blir en selvforsterkende effekt når det gjelder verditapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er vel ingen som selger bmwene sine... :roll:

Nja det er ett lite snev av sannhet i det ser du. BMW har alltid vært blandt de beste på kundetilfredshet ;)

Jeg tror fint at en BMW kan kjøres like langt som en Mercedes, men at det som regel ikke er økonomisk forsvarlig. Her i DK er utfordringen med en BMW at Mercedes holder verdien mye bedre enn en BMW selv om man koster på bilene like mye i vedlikehold. Hvorvidt dette er et uttrykk for at Mercedes objektivt holder bedre er jeg usikker på. Mye kan tyde på at mange tror at Mercedes holder bedre og at dette fører til at Mercedes holder verdien bedre... også selv om BMW teknisk burde være like bra med det samme vedlikeholdet. Mange tør derfor ikke å satse på en godt brukt BMW selv om det egentlig ikke er noen god grunn til ikke å gjøre det (hvis man da ser bort fra at Mercedes av nevnte årsak holder verdien bedre). Det er litt av den samme historien med f.eks franske biler. De har liten tillit i bruktmarkedet og det igjen blir en selvforsterkende effekt når det gjelder verditapet.

Der forklarer du det egentelig veldig enkelt og greit :)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært sjelden at det dukker opp BMWer som har gått over en halv million kilometer, nettopp fordi det er svært få BMWer som har gått som taxi. Men av og til dukker det opp langkjørte eksemplarer, men det går nok også MYE biler der ute med tilbakestille kilometertellere. Hvor mange privatkjørte Mercer har gått over en halv million, tenker det er akkurat like mange som BMW. En stakkar her på forumet fant jo ut at E39en hans var gått over 800 000 km og hadde blitt tilbakestillt flere ganger.

Men ta deg en kikk på f eks amerikanske BMW forum, ikke uvanlig at enkelte forteller at bilene dems har gått 500 000 km og mer. De har ett litt annet perspektiv på kilometerstand i det landet der enn hva vi har i lille noldusnorge... Når det ligger flust med 18 år gamle E39 til slags med 180 000 km på klokka så sier det seg selv at noe er galt, ikke kom og fortell meg at den gjennomsnittlige 5-serie i Norge blir kjørt skarve 10 000 km i året....

Tilbakestilling av KM gjøres på Mercedes-benz og, så det er ikke et gyldig poeng.  Du har tidligere poengtert at BMW fortere blir ungdomsbiler , mens Mercedes-Benz blir pent kjørt av gamle menn med hatt... selv om denne påstanden er litt vel generaliserende så er jeg ikke uenig i det. Et mer interessant poeng er jo nettopp hvorfor en BMW blir ungdomsbil. En Mercedes med 200.000 KM er jo knapt innkjørt, mens en BMW med tilsvarende stand gjerne faller i ungdomsbilkategorien fortere da den anses som litt oppbrukt og med "høy KM" med tilsvarende verditap.  Hvorfor er det sånn? Har påstandene noe for seg?  Det er ikke tilfeldig at så mange mercedeser rusler og går en halv million og fremdeles oppnår gode priser på finn.no. Det er fordi det er god økonomi å ha mercedes når man kjører mye og langt, og god annenhåndsverdi. sånn er det fremdeles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha belegg for dette, har jeg imidlertid inntrykk av at andelen Mercedes med høy kilometerstand er større, da den prosentmessige andelen av taxi er vesentlig høyere enn hos BMW. Det er derfor ikke usannsynlig å hevde at den andelen Mercedes som ligger ute, utelukkende har gått i næringsvirksomhet. Det er nok også generelt sett en større aksept om høyere kilometerstand hos Mercedes enn BMW, og at de derfor er lett(ere) omsettelige. En BMW med høy kilometerstand og lav aksept vil (muligens?) være vanskelig å omsette og prisen blir derfor deretter. Istedet for å selge bilen til skampris, velger nok heller folk å se nytteverdien i kjøretøyet og bruke den til den er oppbrukt.

Jeg vet om flere nyere modeller som har gått lenger enn 300.000km, og felles for de alle er godt stell og lite problematiske. Her kan blant annet E60 520i (320.000km), E53 X5 3.0i (330.000km), E60 520d (410.000km) nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde stolt mer på en E-klasse med 450.000 enn en 5-serie, for å si det sånn. Grunnen til det er at jeg VET E-klassen rister av seg slike kilometre som om det ikke var noenting, det har drosjenæringen ettertrykkelig bevist. Var en W211 09 modell til salgs med 783.000 ( !) KM til salgs på finn forleden. Selger opplyste om at "førersetet har enkelte slitasjemerker på venstre side ". 

Vedlikehold og påkost på en E60 med 450.000 KM er jeg mer usikker på... lite erfaring her til lands med sånt...

Som han her inne med den voldsomme samlergarasjen i Asker sa : "Vi samler på BMW, men til daglig kjører vi mercedes  ;) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...