Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Haha, broren min har tilsvarende bil og ligger vel på nærmere 0.9 tror jeg :P Du må kjøre jevnt og pent :P

0,9 !!! :shock: Skal kjøre veldig hardt for å komme opp i det på min bil :? Om jeg kjører jevnt vet jeg ikke men pent vil jeg påstå jeg kjører, holder meg stort sett til fartsgrensa :wink: Med det bøtenivået vi har her i landet så tørr jeg ikke ta de helt store utskeielsene i trafikken!

en i familien min bruker godt over 1,5 på vanlige kjøring med 520 sin:s

Skrevet

Så har vår 2003 E46 318d Touring med 272000 Km på telleren fått fire nye støtdempere med tilbehør. Forskjellen er markant... ikke helt som å få en ny bil, men nesten. Jeg gjorde den samme operasjonen da bilen hadde kjørt rundt 110000 Km. Alt i alt kostet deler + verkstedtimer 7200 DKK (ca. 7500 NOK) og kan absolutt anbefales på eldre BMW´er med noen kilometer på telleren... :)

Følgende deler ble skiftet:

2 x Støtdempere foran (høyre/venstre)

2 x Dempertopper

2 x Gummi mellomlegg oppe

2 x Gummiunderlag nede

2 x Demperputer

2 x Gummimansjetter

2 x Støtdempere bak

2 x Dempertopper bak (forsterket versjon)

2 x Pakning til dempertopp

2 x Støtdemperputer

2 x Mansjetter

2 x Gummimellomlegg nederst

Skrevet
Synes ikke dette er et galt blandet forbruk for en bil med treliters sekser på 260 hester og 560 nm. Målingen er gjort til og fra jobb, en strekkning bestående av delvis tettbyggd strøk med 50 og 60 sone og noen kilometer motorvei med 90 sone.

63f3y2mwh5miz0k2tqbd.jpg

Diesel var jaggu ikke så galt likevel, angrer ikke ett sekund jeg!

Den relative forskjellen i forhold til motorer med mer effekt (og mindre effekt) er ikke så stor som du tror. 0,63 liter/mil er ca. 26% mindre enn en F10 535i med 306 HK presterer... og ditto 22% mer enn en F10 520d med 184 HK presterer. Er ikke alt som det nogenlunde skal være da?

Skrevet
Så har vår 2003 E46 318d Touring med 272000 Km på telleren fått fire nye støtdempere med tilbehør. Forskjellen er markant... ikke helt som å få en ny bil, men nesten. Jeg gjorde den samme operasjonen da bilen hadde kjørt rundt 110000 Km. Alt i alt kostet deler + verkstedtimer 7200 DKK (ca. 7500 NOK) og kan absolutt anbefales på eldre BMW´er med noen kilometer på telleren... :)

Følgende deler ble skiftet:

2 x Støtdempere foran (høyre/venstre)

2 x Dempertopper

2 x Gummiunderlag nede

2 x Demperputer

2 x Gummimansjetter

2 x Støtdempere bak

2 x Dempertopper bak (forsterket versjon)

2 x Pakning til dempertopp

2 x Støtdemperputer

2 x Mansjetter

2 x Gummimellomlegg nederst

7500 for deler + arbeidstimer? :shock: det er jo under halv pris av hva det ville koste her på berget...

Skrevet

7500 for deler + arbeidstimer? :shock: det er jo under halv pris av hva det ville koste her på berget...

Det er ingen problemer å finne godkjente verksteder her i Danmark som tar 400-450 kroner timen. Delene er uoriginale, men i OE kvalitet (typisk Schmiedmann/Koed kvalitet). Jeg har brukt dette verkstedet i 2-3 år nå og kvaliteten er prima vare... ingen problemer.

Skrevet

sr5x169mueysok1yecs8.jpg

Hentet E30'n i kveld. Den startet med en gang jeg vridde om nøkkelen, uten å mukke. Der hadde den stått i to år, kun startet èn ussel gang i løpet av den tiden. Vel hjemme kom jeg på at jeg skulle prøvemontere en panserbh jeg hadde liggende i kjelleren, det ble rått. Planen var opprinnelig å selge bilen på førstkommende onsdag, men nå frister det MYE mer å sveise nødvendig rust, og kjippe bilen i gjennom EU-kontrollen for så å lage meg en bruksbil/ratmobil av den. Valgets kvaler, jeg trenger egentlig ikke pengene for den, og jeg får ikke igjen det jeg har brukt på den, så hva lurer jeg egentlig på?

Planen:

395019817.jpg

Skrevet

Den relative forskjellen i forhold til motorer med mer effekt (og mindre effekt) er ikke så stor som du tror. 0,63 liter/mil er ca. 26% mindre enn en F10 535i med 306 HK presterer... og ditto 22% mer enn en F10 520d med 184 HK presterer. Er ikke alt som det nogenlunde skal være da?

Jo da det er sånn nogenlunde som det skal være! Men like vel, nye F10 520d bruker på bladet 0,51 l/ per mil noe som er imponerende for en så stor bil. Men det blir plutselig ikke så imponerende når F10 525d klarer seg med 0,62 l/ per mil. En mye mer større og sterkere motor med to ekstra sylindre, for ikke å snakk om E90 325d LCI som går på 0,46 l/per mil!

Er ikke noe poeng jeg vil fram til bare at større motor bruker nesten like mye som liten motor med ferre sylindre og hester!

Skrevet

Hentet E30'n i kveld. Den startet med en gang jeg vridde om nøkkelen, uten å mukke. Der hadde den stått i to år, kun startet èn ussel gang i løpet av den tiden. Vel hjemme kom jeg på at jeg skulle prøvemontere en panserbh jeg hadde liggende i kjelleren, det ble rått. Planen var opprinnelig å selge bilen på førstkommende onsdag, men nå frister det MYE mer å sveise nødvendig rust, og kjippe bilen i gjennom EU-kontrollen for så å lage meg en bruksbil/ratmobil av den. Valgets kvaler, jeg trenger egentlig ikke pengene for den, og jeg får ikke igjen det jeg har brukt på den, så hva lurer jeg egentlig på?

Som vanlig er bruksverdien mye større enn handelsverdien. Jeg ville ha restaurert bilen eller i det minste ha tatt rusten og gjort den til en god semiveteran/bruksbil... :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...