Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

[...] Dermed er den 96600 kroner dyrere enn Passaten med 240 HK og hele 161400 kroner dyrere enn den tilsvarende Passat modellen med 190 HK.

 

Nja. Fullt så ille er det faktisk ikke - i hvert fall om vi sammenligner sedaner. En Passat Highline 2,0 190hk TDI 4MOTION med 6-trinns DSG koster fra 527.800kr, mens en tilsvarende F10 520d xDrive 163hk med 8-trinns automat koster fra 550.800kr (+ ca 15.000kr for 190hk utgave). Altså snakker vi om en snau differanse på hhv. 23.000kr og 38.000kr i VW sin favør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er ingen tvil om at BMW tar seg bra betalt for ekstrautstyr, men en del av utsyret er faktisk ikke så mye dyrere hos BMW enn hos VW. Faktisk er navigasjonspakken til BMW (Navigasjonssystem Professional, Remote Services og ConnectedDrive Services)  2.600kr billigere enn det er for en tilsvarende pakke hos VW. Ellers ligger BMW gjevnt over det hele litt dyrere for tilsvarende utstyr enn hos VW, men det bør også bringes på det rene at det er en "helt annen bil" også. Mens BMW har 5 år/200.000km garanti på sine biler, må man betale et tillegg på 5.200kr hos VW for å få 5 år/150.000km garanti.

 

Når det er sagt må jeg få påpeke at den nye VW Passat har blitt rimelig fin og den har fått mye bra utstyr, men det overrasker meg at det var så lite som skilte en basismodell enn det gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Fullt så ille er det faktisk ikke - i hvert fall om vi sammenligner sedaner. En Passat Highline 2,0 190hk TDI 4MOTION med 6-trinns DSG koster fra 527.800kr, mens en tilsvarende F10 520d xDrive 163hk med 8-trinns automat koster fra 550.800kr (+ ca 15.000kr for 190hk utgave). Altså snakker vi om en snau differanse på hhv. 23.000kr og 38.000kr i VW sin favør. :)

 

Problemet er at BMW forlanger intet mindre enn 45300 kroner ekstra for en tilsvarende Touring (og få kjøper en sedan idag). VW skal kun ha et tillegg på 6600 kroner for stasjonsvogn. Man bør uten tvil kikke minst tre ganger på BMW's prislister før man bestemmer seg for hva man vil kjøpe... :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis du liker at prisen på alt det du liker bare stiger og stiger. Det er vitkig at vi er bevisste forbrukere/kunder og ikke lar oss villede. Det er ingen rasjonelle årsaker til hvorfor f.eks BMW skal ha 45000 kroner ekstra for Touringmodellen og den eneste årsaken til at denne modellen koster såpass mye ekstra er at BMW vet at Touringmodellen er populær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis du liker at prisen på alt det du liker bare stiger og stiger. Det er vitkig at vi er bevisste forbrukere/kunder og ikke lar oss villede. Det er ingen rasjonelle årsaker til hvorfor f.eks BMW skal ha 45000 kroner ekstra for Touringmodellen og den eneste årsaken til at denne modellen koster såpass mye ekstra er at BMW vet at Touringmodellen er populær.

Enig i det poenget. Både BMW i Tyskland og BMW Norge er dyktige forretningsfolk. Det er tendenser til oppmyking her og der, med xDrive-kampanjene som kommer med jevne mellomrom, introduksjon av utstyrspakker på mange populære modeller og Advantage Edition-pakka som gir nødvendig utstyr (som strengt tatt burde vært standard) til en "rimelig" penge. Men ja, det er ikke mye moro for lommeboka å kjøpe en godt utstyrt BMW.

 

Men for spørsmålet BMW kontra VW/andre er jeg helt klart enig med Wicky: "Er penger egentlig så viktig når man skal kjøpe noe man liker?" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på en annen side....Om jeg skal selge 1kg gull for 10000kr...og noen er villige til å betale 10000kr for den... Er det da teit at jeg selgern for 10000?

 

Nei. Poenget i denne sammenhengen er at selve prisdannelsen er åpen og at folk dermed vet hva 1 Kg gull koster på markedet. Er prisen for høy kan man vente med å kjøpe gull eller investere i noe annet som f.eks kobber. Passat selger på å være et prisgunstig alternativ til 5-serien og jeg tror at hvis bilkjøpere nettopp kikket tre ganger på BMW's prislister ville flere velge å kjøpe en Passat... og BMW i siste ende bli tvunget til å redusere prisen på 5-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de som SKAL ha bmw...de skal ha bmw...så enkelt er det... Du handler nok som faren min... sjekke pris, tilbud kvalitet og totalt økonomi...mens andre handler motsatt...Skal de ha så skal de ha... Mange betaler ekstra for merket på panseret... mange betaler ekstra for naboens sjalusiblikk... Andre tenker "ja men jeg bryr meg ikke om hva naboen tenker..bedre å kjøpe noe som er superfornuftig"...

 

Men det du egentlig mener er at BMW sin prisstrategi suger og at de egentlig burde dumpe prisene og bli superfolkelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg mener absolutt at BMW kan ta seg godt betalt iom. at det er skikkelige produkter de selger. Det er imidlertid ingen hemmelighet at BMW er i overkant grådige når det gjelder spesielt ekstrautstyr og åpenbart også når det gjelder Touringkarosseriet. Jeg tror at mange som er interessert i BMW ikke har satt seg skikkelig inn i konkret hvor mye ekstra de egentlig må betale for en BMW vs. andre tilsvarende alternativer. Prisene BMW opererer med virker ikke rasjonelle, men å gi BMW hele skylden for dette blir også galt. Kundene har også et ansvar for å være bevisste forbrukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd nye Passat, men den forrige var enkelt sagt så skuffende at mitt reelle alternativ til en ny 5-serie hadde vært en brukt 5-serie, langt foran Passat. Skulle jeg sett på noe tilsvarende er absolutt Mazda 6 med 4x4 første bilen jeg hadde prøvd. Jeg stiller meg nok og bak de som mener at skal man først handle familiecontainer hos VAG, kan man like gjerne gå rett til Skoda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...