Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Har gått å irritert meg over en lipelyd jeg ikke har funnet ut av på såverommet, nå fant jeg nett ut at det var padden jeg bruker som lagde lyd..... Det er vell ikke helt normalt? Koblet den ut , tror den går i bosset imorgen :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Dama har en slik som lager pipelyder når man trer i mobillader, forbanna irriterende. Lader ikke om natta :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått å irritert meg over en lipelyd jeg ikke har funnet ut av på såverommet, nå fant jeg nett ut at det var padden jeg bruker som lagde lyd..... Det er vell ikke helt normalt? Koblet den ut , tror den går i bosset imorgen :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Åh! Det har jeg irritert meg over også! Jeg tok ut alle laderne og den lyden var fortsatt der. Skal hjem og sjekke ut hvilken av iPadene som bråker (har en førstegenerasjons og en jeg kjøpte for ett år siden). Håper det er den første as...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama har en slik som lager pipelyder når man trer i mobillader, forbanna irriterende. Lader ikke om natta :P

Pipelyden er der fordi det brukes svitsjede regulatorer/strømforsyninger til de fleste ting som skal lades eller forsynes med strøm i et kompakt format.

En svitsjet strømforsyning har gjerne store fordeler fordi behovet for en forholdsvis stor transformator man finner i lineære strømforsyninger ikke behøves. Det sitter en oscillator i laderen som lager en sagtannspenning som styrer svitsjingen(av en transistor, oftest en MOSFET), og det er denne som ofte lager lyd. Hvorvidt pipelyden er der eller ikke varierer fra lader til lader(hørbart er det på de fleste, men man må på enkelte virkelig legge øret inntil)  :P Det finnes jo en rekke forskjellige strømforsyningsprinsipper av "svitsje"-typen, hvem som spesifikt brukes fra nettspenning og ned til 5V ~1A aner jeg ingenting om :)

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gang jeg jobbet som telemontør og jeg i perioder holdt meg til feilretting for Viken Fiber/Altibox hos privatkunder(igrunn en veldig fin jobb, dagene fløy unna).

Altibox har såkalte hjemmesentraler og de drives logisk nok av en svitsjet strømforsyning, og enkelte pep noe forferdelig :) Så var noen som hadde disse på soverommene sine og betalte gladelig opp mot 10 000kr i montørregning for å flytte den til andre enden av huset feks.

 

En annen kunde påsto det kom korte 'pip'-lyder fra hjemmesentralen sin og det ble sendt feilrettingsordre. Kunden hadde lett høyt og lavt på soverommet sitt i ukesvis uten å klare å skjønne hva lyden kom av og konkluderte med hjemmesentralen. Det viste seg dog å være en røykvarsler som lå innerst i en skuff i en kommode...

Dyre 3000kr for å får hjelp til å lete etter en røykvarsler med dårlig batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apple hører til i søpla ;)

 

Det er det delte meninger om, jeg er ikke enig. Apple har en hardware-kvalitet de fleste andre ikke kan måle seg med.

iPhonen er superenkel i bruk, og den bare funker. Macbook er bygget som en tanks og varer i mange mange år.

 

Min neste maskin blir fremdeles en Apple maskin, men planen er å kjøre den som en ren windowsmaskin, hvorfor? Fordi behovene mine endres og jeg vil fremdeles ha maskinvarekvaliteten :)

 

OSX er helt rå på å løse mindre/middels store oppgaver og gjør dette kjempefint, nettsuring og slikt, helt genialt. Skal man derimot bedrive multi-tasking i stor stil(hoppe mellom dokumenter, dele opp skjermen i vinduer etc., så blir det kronglete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det delte meninger om, jeg er ikke enig. Apple har en hardware-kvalitet de fleste andre ikke kan måle seg med.

iPhonen er superenkel i bruk, og den bare funker. Macbook er bygget som en tanks og varer i mange mange år.

Min neste maskin blir fremdeles en Apple maskin, men planen er å kjøre den som en ren windowsmaskin, hvorfor? Fordi behovene mine endres og jeg vil fremdeles ha maskinvarekvaliteten :)

OSX er helt rå på å løse mindre/middels store oppgaver og gjør dette kjempefint, nettsuring og slikt, helt genialt. Skal man derimot bedrive multi-tasking i stor stil(hoppe mellom dokumenter, dele opp skjermen i vinduer etc., så blir det kronglete.

Nest etter religion er temaet hvilket OS/hvilken plattform som er best, antakelig det mest debatterte på Internettet...

Denne videoen er ikke så dum:

https://youtu.be/KHZ8ek-6ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje ikke så mye vits å diskutere om Apple er best, men jeg er iallfall førnyd med min Mac og iPhone. Har ikke noe problem med å innrømme at jeg kjøpte begge to fordi jeg synes de er "kule", men kan ikke si jeg har blitt skuffet heller. I og med at den har lang batteritid (7-10 timer) og at den er veldig lett passer den meg bra som flyr endel. Jeg har hatt min i ca et år, og den har kun blitt avskrudd når oppdateringer krever restart, ellers klapser jeg bare igjen lokket. Tåler noen andre PCer en Mac dette? Eneste problemene jeg har hatt med min er at noen ganger når jeg setter i kontakten kan det ta 2-3 minutter før den begynner å lade, pluss at den ikke alltid starter når jeg åpner lokket. Løses enkelt med å lukke igjen og åpne på nytt. Dette har skjedd maks 5 ganger siden jeg kjøpte den. Synes også det er veldig praktisk med opplyst tastatur.

 

Angående iPhone er den så enkel å lære seg at til og med min mor  klarer å bruke den, uten nevneverdige problemer. Dårlig batteritid sammenlignet med min gamle Samsung S3, men holder fint 1 1/2 dag. Ellers savner jeg hurtigtast for å skru av og på mobilnett, selv om det nesten alltid står på uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt Nokia... til og med Mobira som var forgjengeren til Nokia, men få husker disse telefonene her inne. Ergo har jeg også vært med på Windows Phone fra begynnelsen. Idag er dette et skikkelig smidig og bra operativsystem, men slik var det ikke med de første versjon 7 variantene. Når det gjelder datamaskiner var min første PC faktisk en Apple Macintosh SE/30 i 1990. Det var en genial PC, men software til den var ekstremt dyrt (takket være Høyskoledata) så en overgang til Windows var påkrevet av økonomiske årsaker. Windows 3.11 var imidlertid helt tragisk i forhold til Mac OS 6/7. Apple lå lysår foran Microsoft på brukergrensesnitt og hastighet. Jeg har med andre ord hatt et forhold til Windows i temmelig lang tid.

 

Ifjor kjøpte jeg imidlertid min første iPhone (5C) og iPad (Mini). Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om dette bortsett fra at selve telefonen og paden har en byggekvalitet som det står stor respekt av. Finishen og materialene er førsteklasses. Selve operativsystemet synes jeg egentlig ikke er så veldig mye bedre enn dagens Windows 8.1 variant. Nå kommer også Windows 10 snart og hvis man skal tro teaserne som ligger ute på nettet blir dette veldig, veldig bra. Jeg liker også måten dette operativsystemet lar deg synke data på tvers av plattformene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig håndvask er helt klart det første steget inn i galskapen, Pautomagi.

 

Tips nr. 1 er vel å holde for øyene når du betaler, og å ikke informere eventuell samboer/kone om hva de forskjellige tingene koster!

 

Det er utrolig mye å sette seg inn i som nybegynner. Jeg begynte med en Collinite #845, en liter Surfex HD, en liter Prickbort, en liter Iron X og en liter P21S Power gel felgrens i tillegg til en stor vaskebøtte, vaskehanske og en god Chemical Guys såpe.

 

DENNE pakken her pluss DENNE voksen er en veldig god start. Her har du egentlig det du trenger for en skånsom vask og beskyttelse av bilen, pluss 5-10 microfiberkluter og noen påføringspads til voksen.

Etter det er det jo seff poleringsmaskiner, polish, rensemaskin til interiør, plastikkfornyer, vindusforsegling, forsegling til stoff og skinnrensesett ting som blir sett på som nødvendigheter.

 

Det er veldig mye jåleri ute og går også, men det er kanskje litt av moroa? Poenget mitt er iallfall at det kanskje ikke er nødvendig å investere 20-30 000 første året for å så finne ut at detailing ikke er noe for en allike vel. Da er det kanskje bedre å sette bort bilen en eller to ganger i året og få den polert for noen tusenlapper, også heller stå for vasking og voksing gjennom året selv. 

 

Er ca på det håndvask stadiet jeg er nå :) Jeg har vurdert å handle en pakke fra bilnerden. Men det får nok vente litt til da jeg føler jeg har gått amok på handling av bildeler. 

Først nye lykter, framskjermer, framfanger og div. motor før jeg tør å ta meg råd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...