Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

00+ astra knuser nok en E34 mht sikkerhet uansett hvordan en vrir og vender på det.. Fifth Gear demonstrerte dette rimelig godt med gammel Volvo vs "ny" Renault.

Jeg vrir og vender på det og er derfor ikke helt sikker på at nytt alltid er så bra. Sikkert bedre men tror ikke det står mellom liv og død i de aktuelle bilene, da snakker vi nok heller ny Astra kontra E34. BMW var utrolig langt fremme på sikkerhet med denne modellen, deformasjons soner, forsterkede rammer rundt coupeen og airbag. Svakheten til disse bilene er sidekollisjon, som på de aller fleste biler fra denne perioden.

Føler meg ikke akkurat utrygg i gamle femmern ;)

Endret av Fredrik 90
Skrevet

Bare så det er sagt så er det Astra H det er snakk om om det blir Astra, og det er en relativt moderne bil. Som Dweezil nevner får man gjerne mer for pengene om man handler Opel kontra VW, og personlig har jeg også litt sansen for Opel. Foreldrene mine er forøvrig på sin fjerde Opel på rad, der tre av de har vært Astra, og har ikke hatt problemer med noen av disse.

Opel_Astra_H_1.6_Twinport_front_20100509

e46 er ikke aktuelt, og om det hadde vært det er det langt mellom gode eksemplarer der i mine øyne. Det er mye ungdsomskjørte biler ute og går, og rustmessig er de jo en katastrofe. e87 er som nevnt for dyrt, og de er strengt tatt ikke feilfrie de heller.

Utover det er dette som nevnt en bil som skal brukes i forbindelse med å kjøre til gamle folk og hente unger i barnehage, så jeg ser ikke helt hvorfor man på død og liv trenger en BMW til dette. :D

Skrevet

E34 er ikke en sikker bil sammenlignet med de typiske 00+ bilene. Sånn er det bare, jeg følte meg trygg i E36'en og, men den var jo en blikkboks. Sånn egentlig :)

Jeg ser greia med at en blir glad i bilene sine og vil tilegne de gode egenskaper både her og der, men en E34 er ikke særlig kollisjonssikker. E46'en min er ikke veldig sikker den heller, det var jeg smertelig klar over den gangen jeg gikk fra E87 til E46 :)

Skrevet (endret)

Bare så det er sagt så er det Astra H det er snakk om om det blir Astra, og det er en relativt moderne bil. Som Dweezil nevner får man gjerne mer for pengene om man handler Opel kontra VW, og personlig har jeg også litt sansen for Opel. Foreldrene mine er forøvrig på sin fjerde Opel på rad, der tre av de har vært Astra, og har ikke hatt problemer med noen av disse.

Opel_Astra_H_1.6_Twinport_front_20100509

Ser ikke ut i måneskinn, men jeg hadde MYE heller kræsja den der kontra en 80's BMW-konstruksjon :)

(Jada, jeg vet.. Dobbelpost. Fire at will)

Endret av Nytern
Skrevet

E34 er ikke en sikker bil sammenlignet med de typiske 00+ bilene. Sånn er det bare, jeg følte meg trygg i E36'en og, men den var jo en blikkboks. Sånn egentlig :)

Jeg ser greia med at en blir glad i bilene sine og vil tilegne de gode egenskaper både her og der, men en E34 er ikke særlig kollisjonssikker. E46'en min er ikke veldig sikker den heller, det var jeg smertelig klar over den gangen jeg gikk fra E87 til E46 :)

Har du noen tall å vise til?

AMS gjorde ett interessant forsøk da de frontkolliderte en E39 mot en den gang helt ny Golf ifra generasjon 6, ett hakk fremover i generasjon på begge bilene kontra hva vi diskuterer men likevel. Golfen kom ganske greit ut av det men resultatet av testen var ikke så galt som de først hadde "håpet" på, deformasjons soner og airbag gjorde at begge "dukkene" ikke hadde store skader. Jeg sier ikke at E34 er noen sikker bil i dag med sine 25 år på nakken, men da dette var en ny bil så ble den ansett som en av de aller sikreste i sin klasse. Men hvis noen tror at de er sikra for å daue i trafikken i en ny bil så har dere misforstått, for å sette det på spissen.

Jeg skal finne den artikkelen jeg snakker om, den er ganske interessant om man kan lese tysk ;)

Skrevet

Har du kjørt Astra ifra det aktuelle tidsrommet? Har to kollegaer som har den generasjonen Astra, de bilene der er rett og slett bygget med utrolig dårlig kvalitet kontra en Golf eller 1-serie. Ja prisene er stivere på en Golf men så er det en vesentlig bedre bil også, på alle mulige måter.

Nei, har aldri kjørt en Opel. Men det virker ikke som om hverken engasjerende kjørefølelse eller opplevd kvalitetsfølelse er viktige kriterier for awt for dette bilkjøpet. Og jeg kan ikke tenke meg at den faktiske kvaliteten er vesentlig dårligere enn på tilsvarende VW-produkt.

Skrevet

For fruen trenger en bil i jobbsammenheng (hjemmetjeneste), og da er ingen av de bilene vi har særlig egnet. I tillegg klarer jeg ikke helt å forsvare det å ha tre biler. :)

Trodde alle i hjemmetjenesten kjørte ny Fiesta jeg.
Skrevet (endret)

Nei, har aldri kjørt en Opel. Men det virker ikke som om hverken engasjerende kjørefølelse eller opplevd kvalitetsfølelse er viktige kriterier for awt for dette bilkjøpet. Og jeg kan ikke tenke meg at den faktiske kvaliteten er vesentlig dårligere enn på tilsvarende VW-produkt.

Ta en titt på ADAC sin feilstatestikk, 2005 Golf har en feilprosent på 34 % per 1000 biler, 2005 Astra har en feilprosent på hele 59 %. På 2006 modellene er feilprosenten henholdsvis 27 % og forsatt høye 58 % for Astra...just saying :)

https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/pannenstatistik_detailergebnisse_2014/pannenstatistik_untere_mittelklasse.aspx?ComponentId=204573&SourcePageId=47921

Endret av Fredrik 90
Skrevet (endret)

Ta en titt på ADAC sin feilstatestikk, 2005 Golf har en feilprosent på 34 % per 1000 biler, 2005 Astra har en feilprosent på hele 59 %. På 2006 modellene er feilprosenten henholdsvis 27 % og forsatt høye 58 % for Astra...just saying :)https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/pannenstatistik_detailergebnisse_2014/pannenstatistik_untere_mittelklasse.aspx?ComponentId=204573&SourcePageId=47921

Tallenes klare tale, vanskelig å argumentere mot! :) Bør absolutt tas i betraktning når konebil skal handles inn.

Endret av Dweezil
Skrevet

Her er skylappene på, logikk fortrengt og piggene ute. Som vanlig. Autofil ekstremisme.. Ikke bare en skremmende tanke, her er det fritt frem for skuelystne. Trist. Jeg melder meg ut, atter en gang.

Men det er da vel lov å være uenige, og jeg er heller ikke helt uenig med deg. Vi henger da på ett diskusjonsforum og det er jo nettopp for å diskutere, er det ikke det da? :) Ingen grunn til å føle seg vonbroten ;)

Skrevet

Trodde alle i hjemmetjenesten kjørte ny Fiesta jeg.

Joda, kommunens biler er Fiesta, men de har ikke nok biler tilgjengelig, så da må man til tider bruke egen bil dessverre. Helt idiotisk synes jeg, men ikke så mye å gjøre med det...

Skrevet

Satan, klokka har passert ett... Jeg logger av og køyer. Dere kan gjerne være oppe lenger, men husk å slukke lyset når dere går til sengs. Natta!

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...