Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Mye fyll, rølp og ræl. Jeg er der fra tid til annen ifm jobb, men kun det. Tror ikke jeg har konsumert mer enn et halvt glass alkohol på de treffene, til sammen. Holder man seg på asfalten i nye depoet så unngår man en god del iallefall.

På den annen side så finnes det etterhvert en del som er seriøse og som er der for å enten kjøre skikkelig fort eller sikkelig bredt, og har meget god greie på dette. Nismo biler, audi dtm, e30 dtm osv osv. Proff bygde biler som går fælt med flinke førere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte hjem fra bryllup i Fredrikstad i dag. Kom en E46 325ci med heller tvilsomme forbikjøringer et stykke før Alvdal. En skikkelig nesten-ulykke og blinde forbikjøringer i svinger. Rart bilfolk får dårlig rykte..

Ikke bedre ble det at før dette kjørte en politibil og konstant regulerte farta opp og ned. 5 mil bak denne, hvor han varierte mellom å kjøre rett på 80 og ned på 65, bremse opp på langstrekker osv. Frustrerende og slitsomt. Verste bilturen på lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du mente noe annet, men er det ikke akkurat det du sier her da? Ikke ta dette som et angrep, jeg spør bare.

Selvfølgelig er det sjeldent at vogntog og bil med henger kjører noe fortere enn 80, da de færreste har lov til det (unntak er hengere og drag på personbil som er godkjent for 100). Det er jo heller ingen som prater om disse, men personer som rett og slett synes det er helt greit å lunke av gårde i hastigheter langt under fartsgrensa på en oversiktlig motorveg med gode kjøreforohold.

Det er ikke å snu ting på hodet. Om man ikke greier å forvente at noen kjører forbi i 150 på en motorveg med 130 grense, så vet jeg faktisk ikke om man er helt skikket til å kjøre bil. Jeg vet at det iallefall ikke påvirker meg det grann om det skjer med meg mens jeg ligger og lunker i høyre fil.

Eksempelet ditt er jo også tildels, vel, ekstremt. Det er de færreste biler som greier å legge på 150-200km/t på en 130 grense altså. Selv på 110 så skal du ta i litt da. Hvis du videre mener at det er ok å sjekke speilet, vente i 10 sekunder (!) før man legger seg ut uten å sjekke både speil og blindsoner på nytt så blir jeg faktisk litt overrasket. Den type oppførsel bør man ikke ha når man evt tar førerkort, for da får man ikke førerkort.

Det er heller ikke slike hastigheter vi prata om, det høyeste som har vært nevnt som et "teit" er nordmenn i 185 på 130 veg.

Missforstå meg riktig Fredrik, det er ikke slik at det er veldig bra å banke avgårde i 185 uten hensyn til andre, ei heller er det lov. Men jeg opplever det som langt viktigere at folk er oppmerksomme, overholder vikeplikt (!!!!! uavhengig av hastighet til den man viker for), og har fokus på effektivt og trygt å avvikle trafikk. Gjerne uten å fokusere for mye på hva alle andre gjør. Jeg vet selv at jeg ikke bryr meg nevneverdig om folk kjører forbi meg på motorveg, ei heller bryr jeg meg om noen velger å ligge 30km/t over fartsgrensa. Det påvriker rett og slett ikke meg i større grad enn at jeg kanskje må legge meg inn igjen i høyre fil for å la de uhindret passere, og det er for meg ikke noe problem.

edit: Og jo, brudd på vikeplikt er i aller høyste grad alvorlig da det får en umiddelbar og konkret konsekvens, hvorpå en fartsovertredelse i beste/værste fall øker sannsynlighet for at noe inntreffer samt konsekvensen hvis noe inntreffer.

Neida... jeg oppfatter absolutt ikke dette innlegget som et angrep eller noe i den retningen. Jeg tror bare at det er klokt å holde tingene litt fra hverandre. Vi snakker om to helt separate lovbrudd som i en bestemt sammenheng kan få alvorlige konsekvenser hvis de skjer samtidig. Det ene lovbruddet blir ikke mildere av det andre lovbruddet og visa versa. Mitt eksempel gjelder uansett gjeldende hastighet på veien iom. at poenget er at det er den store hastighetsforskjellen mellom bilene som skaper farlige situasjoner. Ikke nødvendigvis stor hastighet (lovlig eller ikke lovlig) eller brudd på vikeplikten isolert sett (selv om lovbruddene hver for seg er alvorlige nok).

Jeg er med andre ord ikke enig med deg i at brudd på vikeplikten i denne sammenhengen får en umiddelbar og mer alvorlig konsekvens enn høy hastighet. Det er en kombinasjon av to faktorer som til sammen fører til en stor risiko for at en alvorlig ulykke kan skje. Man er også pliktig til å være aktsom i trafikken og nettopp dette er også viktig for den som kjører forbi langsommere trafikk. Både på motorveiene her i DK og på Autobahn i Tyskland syndes det ofte mot dette prinsippet og det får dessverre ofte fatale konsekvenser.

Tungtrafikken på Autobahn inkl. busser og biler med campingvogn går stort sett i 100-110 Km/t... også der det er fri fartsgrense. Ergo er det en ytterst farlig situasjon som oppstår når biler legger seg ut i venstrefilen for å kjøre forbi. Hvis en bil i denne situasjonen kommer bakfra i 250 Km/t skal det ikke mye til for at det kan gå galt. Derfor er det viktig at man setter ned hastigheten tidsnok til at man kan kjøre forbi eller bremse ned på en forsvarlig måte. Gjør man ikke dette kan det oppstå alvorlige ulykker selv om bilen som skiftet fil foran faktisk gjorde forsøk på å overholde vikeplikten på en korrekt måte. Utfordringen er at alt skjer utrolig hurtig når man kjører i 250 Km/t (les: eksempelet med at hastigheten er rundt 70 meter i sekundet og ikke 40-50 meter i sekundet - jeg regnet feil i mitt tidligere innlegg).

I Danmark er hastighetene ikke like høye, men folk er heller ikke vant til høyere hastigheter og dette øker risikoen for at farlige situasjoner på den samme måten kan oppstå hvis noen bryter fartsgrensene med 20-30 Km/t på 130 Km/t motorveiene. I dette tilfellet vil hastighetsforskjellen i noen tilfeller være 50-60 Km/t og det er nok til at farlige situasjoner kan oppstå ved forbikjøringer og spesielt hvis andre bilister ikke er forberedt på at noen kjører i en tildels mye høyere hastighet.

Jeg har kjørt mye i høye hastigheter på Autobahn (opp tom. rundt 260 Km/t), men jeg gjør kun dette hvis det er klar vei og ikke vesentlig trafikk i høyre veibane. Det skal være langt mellom bilene i høyre veibane og ihvertfall ikke større kjøretøyer med biler bak. En god regel er derfor å vente med de helt høye hastighetene til det enten er relativt liten trafikk eller det er minst tre spor i hver retning og liten trafikk i det midterste sporet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gatebil er en samling av rølp og ræl, det gjelder både enkelte deltakere og bilene deres også. Ser at det avtales hvor og når det er mulig å kjøre inn dit med ulovlige trafikkfarlige biler, for å unngå kontroll.

Har du egentlig vært der noen gang? Bilene slik jeg opplever det er ofte ålreite teknisk sett, men noen har større turbo og senk som ikke er godkjent f.eks og derfor vil man ikke bli stoppet. Rølp er det ja, men de færreste jeg snakket med hadde kun vært i campen for å drikke. Alle ville se kjøring osv, og de som ikke vil se er jenter som har kjæreste som er der.. Men jeg ser ikke helt hva som er feil med rølp eller fyll, jeg blir kun full og drikker kun øl for jeg trives ikke når jeg ikke har kontroll. Mens andre rølper og er kava rava dritings dag inn og ut, men det er jo litt komisk å se på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gatebil.

Duden stod og denga pikken sin på stanga rett før jeg tok screenshot. Etter å ha sett 99% fyllesnaps så er jeg iallefall enig i at folk ikke drar på gatebil for å se på bil men for å drekke.

post-42422-0-84197500-1436769147_thumb.j

Endret av Wicky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du egentlig vært der noen gang? Bilene slik jeg opplever det er ofte ålreite teknisk sett, men noen har større turbo og senk som ikke er godkjent f.eks og derfor vil man ikke bli stoppet. Rølp er det ja, men de færreste jeg snakket med hadde kun vært i campen for å drikke. Alle ville se kjøring osv, og de som ikke vil se er jenter som har kjæreste som er der.. Men jeg ser ikke helt hva som er feil med rølp eller fyll, jeg blir kun full og drikker kun øl for jeg trives ikke når jeg ikke har kontroll. Mens andre rølper og er kava rava dritings dag inn og ut, men det er jo litt komisk å se på.

Det er jo ikke bare det, det er også kappa fjærer, og diverse annet. Pluss slike nisser som han som slenger pikken i den stanga, hva er liksom greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som vet om det er noe spesielt som skjer på Sørlandet i dagene som kommer? Er et par kompiser på tur som begynner å få lyst til å finne ut om det er noe happenings på gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er INGEN her inne som har litt rett til og si at jeg ikke er bil interisert, vil faktisk dra det så langt å si det at jeg er langt over snittet bil interisert, med 100 biler bak meg å et fagbrev så er det vel ingen tvil.

men Gatebil uten fyll er ikke et tema for meg, det er gøy å se på biler på dagen å enda gøyere å være møkk dritings på kvelden.

det er en kombinasjon av fest og bil interesse, åja noen drar det litt lang nede på campen,men det er generelt bare morro, men vertfall oppe på depoet så pleier det å væra lite "liv laga" ( vertfall på våler, stort sett kun der jeg er )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare det, det er også kappa fjærer, og diverse annet. Pluss slike nisser som han som slenger pikken i den stanga, hva er liksom greia?

ja så liker noen å klaske pikk i stang,bryr det deg ? har du så vanskelig å se en annen vei om folk blir litt fjasette i fylla ?

å nå kan jeg vel også legge til bare for å terge deg litt, jeg har hatt en bruksbil med kappa fjører i over 4 år jeg , ser ikke problemet ,ikke subba den ved rattutslag å den var helt fin å kjøre.  nå kjørte jeg godt over 100.000 med den bilen, så nå ønskler jeg en forklaring på hva som er så vanvittig farlig med ei "kappa" fjør, ( sannheten er at hvis man gjør det riktig så er det ingen problemer ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja så liker noen å klaske pikk i stang,bryr det deg ? har du så vanskelig å se en annen vei om folk blir litt fjasette i fylla ?

å nå kan jeg vel også legge til bare for å terge deg litt, jeg har hatt en bruksbil med kappa fjører i over 4 år jeg , ser ikke problemet ,ikke subba den ved rattutslag å den var helt fin å kjøre.  nå kjørte jeg godt over 100.000 med den bilen, så nå ønskler jeg en forklaring på hva som er så vanvittig farlig med ei "kappa" fjør, ( sannheten er at hvis man gjør det riktig så er det ingen problemer )

Og du har fagbrev??

Som snekker da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...