Shattered Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 (endret) Jeg vurderer også e46 (går ut i fra at det er e46 du tenker på) men etter regning på 20000kr for turbobytte i e91 vi hadde, har jeg tatt litt skrekken for bmw rekkefirer diesel. I tillegg er det også mange som sliter med koksing osv i disse. Mao høyere sannsynhet for prolaps enn vag 1,9tdi. E46 er imidlertid interessant som facelift 318i. At de går langt uten mye påkost er fredrik sin et glimrende eksempel på. 340kkm er imponerende når det er rusten som ødla bilen og ikke teknikk.. Yngve lindgren har en ute med m pakke innvendig. Absolutt en pen bil til 30 eller hva den ligger ute for. Fordelen er at den også gjør nytte som isbil vinterstid. Alternativet er å ha begge deler på godt og vondt. Den jeg har, sliter ikke med problemene angående soting. Turbobytte kan man alltids få billigere enn 20 lapper, hvis man får tak i en ok turbo og en mekaniker som kan skru svart. Såvidt jeg vet har ikke m47 de samme problemene som de nyere motorene, ville tatt en titt i dieselmotortråden. Jeg synes 320d er en helt ålreit bil, men man savner sekserlyden. Det merkes jo på godt og vondt at det ikke er en femmer, men jeg er i grunnen fornøyd. Ville ikke hatt 520d, da den veier en del mer med samme motoren. Fredrik hadde 318d, ikke i(?) Endret November 19, 2015 av Shattered Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 Jeg har ikke så mye til overs for svart arbeid, så det utgår. Det var også andre ting som ble gjort i tillegg til turbobytte så regningen var nærmere 25. Kan hende turbobytte ikke kostet mer enn 18 og, men fremdeles mye penger. På en e46 320d koster gjerne turbobytte halvparten av bilens verdi. En e39 bruker selvfølgelig mer suppe enn e46, men samtidig er det en penere og mer komfortabel bil. E39en jeg hadde var sykt komfortabel med orginalt understell og 16tommere. E46 er nok en god bil for pengene, men e39 er kanskje enda mer. Ikke trenger den sportseter for å ha god sittekomfort heller.. Bakdelen er forbruk. En kompis med 2,2 får ikke sin under 0,7.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 525d'en jeg har kjørt en stund var nede i 0.58 på langkjøring og ca 0,75 på normal kjøring. Synes ikke det var så ille. Men 320d'en bruker altså 0,55 ca. Turbo til 525tds kosta ca 20 lapper ny, det var vel nesten tre ganger bilens verdi. Jeg kjøpte en brukt, med bittelitt slark til 2000 i stedet. Men det endte jo med motorbytte, som sikkert flere har fått med seg Tror ikke du skal undervurdere treern før du har prøvd den. Jeg ble veldig positivt overrasket etter første turen (ca 3timer). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 Vi har m54 i x5en. Egentlig en fantastisk motor og bil (e39 på stylter) men med litt sportslig kjøring drar den 1,5 på mila. 1,2 til vanlig. 407en bruker til sammenligning 0,5 til vanlig og 0,55 om jeg kjører aktivt. Selv med 1tonn henger bak og søkklastet bil fra bergen til kongsvinger var ikke forbruket over 0,75. Under halvparten av hva x5en klarte. Litt av bruksområde blir derfor å være familiebil da x5en er dyrt i drift når vi skal lengre enn til butikken. Bilen må derfor ha plass til barnevogn uten å måtte demontere denne+isofix. E46 har vel mindre bagasjerom enn e53. I e39 er vel isofix standard etter 2002? Men flere før dette har også ettersom det var ekstrautstyr. Jeg har inntrykk av at det ikke er normalt i e46? Hdi motoren til psa syns jeg fungerer greit i en bruksbil, men bakdelen er at psa ikke er spesielt lettskrudd og umulig å finne guider/youtube videoer når man skal bytte noe.. Et vesentlig drawback da jeg foretrekker å skru det jeg kan selv. Alternative deler er også vanskelig å oppdrive.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 Automat er deilig Pleier alltid å velge annenhver bil med automat og manuell så blir jeg aldri lei. Nå har jeg en av hver [emoji38]Har 2 med manuell jeg [emoji14] Om neste blir manuell eller automat vet jeg ikke. Har litt lyst på E39, E38 eller E46, men må ha litt motor eller så kan jeg like godt holde meg til E34. [emoji14] Har litt lyst å prøve E32 også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 (endret) Skal man kjøpe billig bil, så hadde jeg nok holdt meg unna Audi/VW, kanskje også div. japansk. Av den enkle grunn at slitedeler er forferdelig dyre! Kan tilføye at naboen kom til oss med en Golf 4 1,6 som vi fikk for vrakpant. Tatt en overhaling av toppen på den + bytte av regreim og denslags.. Ble fremdeles billig for vår del da vi gjorde alt selv utenom plansliping og sliping av ventilseter etc.. Deleprisene viste seg å være ekstreme! Poenget, er at vi blir surere på den bilen for hver gang vi skrur på den.. For makan til keitete greier.. Det er svært lite som er gjennomtenkt når det ble skrudd sammen! BMW og MB er langt enklere å skru på. Særlig BMW har skummelt billige delepriser, selv for 50 år gamle modeller.. Tenker jo at en 3-serie er det beste alternativet om det skal koste lite.. Har en E36 på gården her selv, og den har vært problemfriheten selv! 316i facelift, bruker rundt 0,6 på mila om man passer godt på Endret November 19, 2015 av FredrikE24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 (endret) E46 har vel mindre bagasjerom enn e53. I e39 er vel isofix standard etter 2002? Men flere før dette har også ettersom det var ekstrautstyr. Jeg har inntrykk av at det ikke er normalt i e46? Hdi motoren til psa syns jeg fungerer greit i en bruksbil, men bakdelen er at psa ikke er spesielt lettskrudd og umulig å finne guider/youtube videoer når man skal bytte noe.. Et vesentlig drawback da jeg foretrekker å skru det jeg kan selv. Alternative deler er også vanskelig å oppdrive.. E46 Touring har iallefall større bagasjerom i antall liter enn E39 Touring, men om det er lettere å utnytte er en annen sak. Vår E46 Touring som ble produsert i november 2002 hadde isofix som standard. Fordelen med PSA's HDi dieselmotorer er at de er produsert i et enormt antall også som nyttekjøretøyer. Det er derfor plenty med brukte deler rundt omkring på nettet (iallefall her i DK, Tyskland og Nederland)... Endret November 19, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 Skal man kjøpe billig bil, så hadde jeg nok holdt meg unna Audi/VW, kanskje også div. japansk. Av den enkle grunn at slitedeler er forferdelig dyre! Kan tilføye at naboen kom til oss med en Golf 4 1,6 som vi fikk for vrakpant. Tatt en overhaling av toppen på den + bytte av regreim og denslags.. Ble fremdeles billig for vår del da vi gjorde alt selv utenom plansliping og sliping av ventilseter etc.. Deleprisene viste seg å være ekstreme! Poenget, er at vi blir surere på den bilen for hver gang vi skrur på den.. For makan til keitete greier.. Det er svært lite som er gjennomtenkt når det ble skrudd sammen! BMW og MB er langt enklere å skru på. Særlig BMW har skummelt billige delepriser, selv for 50 år gamle modeller.. Tenker jo at en 3-serie er det beste alternativet om det skal koste lite.. Har en E36 på gården her selv, og den har vært problemfriheten selv! 316i facelift, bruker rundt 0,6 på mila om man passer godt på Vet ikke helt, jeg. Kjøpte et oljelokk på Bilia, da Koed hadde like lang leveringstid + frakt i tillegg, kosta 400 kr for en liten bit med plastikk, noe jeg synes var ganske sprøtt Det finnes helt sikkert billigere alternativer enn BMW, men jeg ville ikke hatt noe annet (kanskje Mercedes lik din) som alternativ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 (endret) Vet ikke helt, jeg. Kjøpte et oljelokk på Bilia, da Koed hadde like lang leveringstid + frakt i tillegg, kosta 400 kr for en liten bit med plastikk, noe jeg synes var ganske sprøtt Det finnes helt sikkert billigere alternativer enn BMW, men jeg ville ikke hatt noe annet (kanskje Mercedes lik din) som alternativ Nå er vel ikke et oljelokk en vare det går mye av, jeg tenker aller mest på slitedeler, vannpumper, registerkjeder, understellsdeler. Vannpumpa til Golfen kosta rett over 2000kr, og det var ikke fra Møller engang. En vannpumpe til BMW koster gjerne ikke over 500kr. Jeg betalte vel 350kr for min M30 motor, til E39n så kosta det 500-lappen mener jeg på. Endret November 19, 2015 av FredrikE24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30_joakim Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 S13 med SR20 lite Comfort , men går veldig bra planen er å bruke den til trackday osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 (endret) Jippi!... idag ble en ny Porsche 911 Turbo i forbindelse med det nye statsbudsjettet hele 360000 kroner billigere her i Danmark. Nå koster den "bare" 3181500 kroner eller 3945000 norske kroner for de som lurte på det. Den samme bilen koster 2358000 kroner i Norge. BMW M5 er et rent røverkjøp i forhold iom. at den kun koster 2017500 kroner eller 2502000 norske kroner. I Norge koster den samme bilen 1704000 kroner. Jeg synes ikke at man bør klage på nybilprisene i Norge (det var en spøk)... Endret November 19, 2015 av Fredrik Diiesel reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 Når det kommer til plass, er spørsmålet om emmaljunga vognen går baki uten å demontere hverken hjul eller bag. Det går akkurat i e53en (står smått i press mot glasset). Hvis ikke det går, må bagasjerommet være dypt nok til at både bag og understell går på langs ved siden av hverandre. Egentlig en enda større prestasjon.. Det er litt av grunnen til a6 og passat er med i konkurransen, da jeg vet vag har mye tullete løsninger. Feks må fronten på golf 4 av for å bytte lyspærer hvis den har xenon. Det går akkurat for barnehender og bytte på halogenvarianten.. Psa sine motorer syns jeg er supre, og det finnes nok mange på høggeren, det jeg tenker på er hvor tåpelig konstruksjon de har i hjuloppheng osv. Har jeg forstått det rett, må man bytte nav hvis hjulageret er gåent på 407. En jobb til 16000? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 Nei. Dette er ikke korrekt, men man kan kjøpe navet med hjullager og nederste bærekule for rundt 1500 DKK + moms/mva. Dette er betydelig enklere å skifte enn å ha en kraftig presse tilgjengelig for å få ut hjullageret. Dette skifter du selv med litt inspirasjon fra Ed China i Wheller Dealers... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 (endret) Å bytte hele "hubben" forran komplett er veldig rett fram på disse Er det samme som på E39 feks. Bare noen bolter fra baksiden. Selv koniske lagre som Mercedes-Benz stadig stadig liker å montere på sine nye biler(uten 4Matic) blir en grisejobb i forhold til å skifte hele stasen. Bytta en slik en på en Tahoe.. Kosta 300kr og var bytta på en time med slegge, én skralle og én pipe Å bytte et pressa lager er jo forferdelig, jeg har bytta med navet sittende igjen på bilen på min MB, men det krever at man lager seg verktøy for jobben. En kjempe av en glidehammer og en stor skje møllers tran kan komme godt med om man heller vil gå for rå makt! Brukte en god del tid på å bytte på MBn, men tok også hjullagerne bak på E36n her også, og det gikk mye greiere når man hadde gjort akkurat det samme tidligere Jeg vet jo at jeg er litt svak for MB tidvis, og jeg er ikke snau, og kan anbefale deg en S210 om det ikke skal se fordømt strøkent ut til enhver tid! En kamerat kjøpte en 210-bil en 220CDI for nå 2 år siden, og den kjører fremdeles like bra som den gjorde og han betalte 20kkr for den bilen, en 2001 modell facelift loaded med utstyr. Det har vært ekstremt lite feil på denne, alder og km.stand tatt i betraktning. Bytta en øvre bærearm(kosta 160spenn), et sett bremseklosser og et framhjulslager. Ellers bare olje og oljefilter hver 10 000km. Bagasjeplassen bør ha vært klasseledende på den tiden, det er enormt og bakluka er litt Volvo-inspirert, nemlig temmelig rett.Som alle vet så ruster disse, og du bør dermed ikke kjøpe en for 50kkr. For 30kkr får man som oftest en helt ok bil med litt rustblemmer her og der, men bilene holder seg teknisk svært bra Endret November 19, 2015 av FredrikE24 Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet November 19, 2015 Share Skrevet November 19, 2015 (endret) Mulig jeg har misforsått hvor enkelt/vanskelig det er å bytte hjullager på 407 Endret November 19, 2015 av Hawkon88 Mattae reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg