Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Spør her siden jeg ser at noen her har litt peiling. Holder på å innstalere DIS v44. Er komt så lang i prossessen at jeg egentlig har fått alt til bortsett fra å passere API testen. Jeg mener og føler jeg har gjort alt riktig og har fulgt alle mulige tutorials og tips fra forskjellige forum. På testen kommer 0009 TIMEOUT feilen. Noen som har innstalert dette og fått dette til å fungere skikkelig? Og som kunne sendt meg en pm og hjelpt meg med å innstalere dette. 

 

Takk på forhånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp dis og gå for rheingold med en gang.

Eller må du ha dis pga noe spesielt?

I nyere versjoner av disse verktøy, så betyr 0009 at kabel ikke svarer. Mao driver feil.

 

Har du testet Rheingold på eldre E39?

Jeg testet på en 98 mod, og virket som den ikke viste nøyaktig feilkoder, teksten beskrev liksom ikke noe..

Fikk en følelse av at det ikke var 100% kompatibelt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rheingold funker på alle da DIS er bygd rett inn i det. Hvis du ikkje får nøyaktige feilkoder så gjør du noe feil :)

Mange tidlige biler vil feks gi feil på ABS føler som : ABS system. Fault stored. Da må du gjennom test plan også gir den deg feilkoder i tekst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp dis og gå for rheingold med en gang.

Eller må du ha dis pga noe spesielt?

I nyere versjoner av disse verktøy, så betyr 0009 at kabel ikke svarer. Mao driver feil.

Trenger dis til å kode LCM3 modulen til min 97 e39. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp dis og gå for rheingold med en gang.

Eller må du ha dis pga noe spesielt?

I nyere versjoner av disse verktøy, så betyr 0009 at kabel ikke svarer. Mao driver feil.

 

Dette er bare tull. Dis har en del funskjoner som mangeler i reihold. Gidder ikke gå inn på det nå med ista, ja det er nyere og ser bedre ut. Fungerer reltivt kjapt når du først har fått loadet det, men og ta over for dis er veldig langt unna. Nå har jeg prøvd det en stund (på eldre model) 01mod så det er ikke noe f10 akkurat.

 

Mulig jeg ikke har funnet det, men for min del så leser ista alle moduler som mange andre programmer gjør og har en del repair instructions osv til de forskjellige feilene, men jeg finner ingen måter og faktisk gå inn i de forskjellige modulene og aktivere og kjøre en full feilsøk steg for steg og få et endelig resultat tilslutt som sier hva som MÅ være defekt vis du har fult instruksjoner til punkt og prikke.

 

Mulig jeg ikke kan programmet godt nok og det skal jeg ta på meg, men lærer meg slikt veldig fort og vis programmet ikke guider deg videre til hva du skal gjøre med feilen som har dukket opp og bare forteller deg at det er noe galt så holder det liksom ikke da vis noen som spør om jeg kan ta en diagnose og finne ut hva som er feil.

 

Har et eksempel. Electrical fan var defekt eller noe gjorde at den ikke fungerte. Startet ista og den fant selfølgelig feil i dme og sa at det var kortslutning (et sted) Det er ganske mye kabler i en bmw og ista fortalte ikke meg hvor jeg skulle måle og hva jeg skulle gjøre annet en at jeg skulle bestille ny vifte med det og det delenummreret og en sensor.

 

Ista fortalte meg egentlig bare noe jeg allerede viste og det var at vifta ikke fungerte. Hva som forårsaket det fikk jeg ingen beskjed om og jeg syntes det blir det samme som å få en feilkode i inpa.

 

Derrimot dis startet jeg opp for og skjekke dette grundig. Den fant feil på vifte akkurat som ista, men lagde en repair plan eller hva du kaller det. For det første så ba den meg skjekke at det var strøm i plugg. Så så mye motstand på diverse pinner i dme, måle volt ut av forskellige pinner i dme. Jeg kunne også tvangskjøre vifte med på 30% effekt & 60 90% I de forskjellige "revs" vifte skulle gå på så fikk jeg tydelig beskjed om hvilken verdier det skulle være på forskjellige pinner rundt om i motorrommet og dme. Alle disse stemte og når jeg svarte på dette i dis så ga den klar beskjed om at eneste mulige feil kunne være viftemotor.

 

JA ista sa vifte var defekt, men det er mye annet som kunne vært feil som så lite som vann i en kontakt og dette ville ikke ista kunne finne ut av. Dis derimot hadde fått deg til å måle feil et sted vis det hadde vært galt med noe annet en vifta og derreter videresendt deg for feilsøking med neste "ting" for og finne ut av om det var noe annet som var synderen.

 

Er ikke ute etter å disse ista for jeg liker det egentlig ganske godt, men vis du virkelig skal ha en diagnose pc så er dis et MUST. Både fordi det er enkelt å bruke og fordi det gir det en fulstendig feilsøking så du vet 100% Hva feilen er..

 

Hvor mange har ikke har feil på bilen som de tror er noe de vet også bytter de det men problemet fortsetter eller en ny feil dukker opp fordi feilsøking ikke er gjort skikkelig . Min mening "ikke drep meg" haha

 

De som er drevne på bmw software her inne vet allerede dette, men de som er nye innen data og bil sitter med et hode fult av meninger og feilinformasjon fordi noe prøver et program og de syntes det er veldig bra og skryter det opp i skyene uten og egentlig ha prøvd de eldre programmene og vet alt disse kan gjøre.

 

Min anbefaling er og få en som kan det til og faktisk skjekke det ordentlig for deg for en billig penge og vennetjeneste siden vi alle er på bimmers og skjønner hva de forskellige programmene gjør og hva de faktisk gjør.

 

Skaffer en som er ny ista/d så vil han bli skuffet og egentlig ikke få noe særlig mer ut av en du kan få av inpa vis du kan bruke det ordentlig.

 

Vi som faktisk har all denne softwaren og kabler, dedikerte maskiner kun til dette bruket gjør det ordentlig og sier ikke at bmw scanner kunne ikke fikse det du ville med lysene men det finne andre programmer men da må du finne noen andre. Vi gjør jobben ferdig med ganske avanserte programmer slik at det blir endret på måten bmw mente det skulle i sin fabrik og verksteder og derfor er vi faktisk ikke så dyre selv om dere som er nye kan se at dere får kjøpt en bmw scanner til 1000kr som blir installert på 5 og du kanskje sitter igjen med at den ikke kan jobbe med modulen i bilen din. Da er det faktisk verdt og i gi en liten slant til oss som har kunnskap og de riktige programmene til og gjøre det til en "fare" pris. Disse maskinene er satt opp kun for diagnose og er brukt timer, frustrasjon, flying inn og ut av døra for og se om ting fungerer og kanskje et par brente kabler i minus fordi det har skjedd noe galt. Ødelagte styreenheter på våres egne biler fordi vi skal lære programmene skikkelig og dette tar mange mange timer og dager. Og lære programmer har jeg holdt på med i 2 år nå og det er fortsatt ting som gir utfordringer og det blir stadig mer avansert og vi skjønner ting lett nå som vi ikke gjorde for 2 år siden.

 

Tenk dere om litt og prøv å se for dere hvor mye jobb det ligger bak før dere syntes det er letterere å kjøpe en billig scanner å gjøre det selv istedet for å spørre oss som kan det.

 

 

Takk for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn killarinc. Du kan ikke ista godt nok. Den funksjonen du beskriver som forteller deg hva du skal gjøre heter test plan og den har du på alle modeller i ista.

Du kan sette deg ned med manualen til ista så kan du se at DIS faktisk er flyttet rett over inn i ista i sin helhet. Dog med litt annet utseende.

Ingen kritikk. Men hvis du ikke vet at du kan få inn test planer i ista som forteller deg steg for steg prosedyre for test så kan du det ikke godt nok.

Eneste jeg kan se for meg som kan være litt kjipt med ista er at hvis det ikke er lagra feilkoder på feks lambda så kommer det ikke opp mulighet for å kjøre alle tester på lambda fordi det er ikke relevant i følge ista. Men men


Forresten. Siste del i innlegget ditt ang pris og slikt; helt enig! Kunne ikke sagt det bedre selv :)

 

EDIT: Jeg MÅ presisere at det ikke er noe kritikk til deg Killarinc dette her, men jeg har nesten utelukkende brukt ISTA det siste året og litt til, og aldri hatt noe trang for å gå tilbake til, eller behov for den saks skyld, til DIS.

Endret av SweetBMW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn killarinc. Du kan ikke ista godt nok. Den funksjonen du beskriver som forteller deg hva du skal gjøre heter test plan og den har du på alle modeller i ista.

Du kan sette deg ned med manualen til ista så kan du se at DIS faktisk er flyttet rett over inn i ista i sin helhet. Dog med litt annet utseende.

Ingen kritikk. Men hvis du ikke vet at du kan få inn test planer i ista som forteller deg steg for steg prosedyre for test så kan du det ikke godt nok.

Eneste jeg kan se for meg som kan være litt kjipt med ista er at hvis det ikke er lagra feilkoder på feks lambda så kommer det ikke opp mulighet for å kjøre alle tester på lambda fordi det er ikke relevant i følge ista. Men men

Forresten. Siste del i innlegget ditt ang pris og slikt; helt enig! Kunne ikke sagt det bedre selv :)

 

EDIT: Jeg MÅ presisere at det ikke er noe kritikk til deg Killarinc dette her, men jeg har nesten utelukkende brukt ISTA det siste året og litt til, og aldri hatt noe trang for å gå tilbake til, eller behov for den saks skyld, til DIS.

Tar det ikke som kritikk :) tar det som lære hehe. Men i dis så kan jeg f.eks gå in i expert mode osv og aktivere komponenter direkte, men dette fant jeg ikke i ista. Har du link til en bruksanvisning til ista du kunne gitt meg så kanskje jeg får brukt det på samme måte?

 

Og jeg leste et sted her at ista var så mye kjappere, men jeg syntes egentlig at den bruker mye lengre tid på og faktisk få jobber gjort. Identifisering og selve lesing av feilkoder osv syntes jeg tar veldig lang tid. Dis er ikke kjapt, men det eneste jeg syntes er tregt er at det virker tregt fordi tastevalg er litt "laggete" vis du skjønner? Kan ista gjør alt dis kan så er det selfølgelig noe jeg vil lære meg :)

 

Er det mulig å få installert ista/p på xp maskin uten og kødde det til for andre diagnoseprogrammer? Prøvde å installere det etter en guide på nettet men det endte med at verken dis, sss, eller noe annet fungerte lengre og jeg klarte faktisk ikke å reparere det enda jeg er ganske dreven så det endte med at jeg bare tok fullstendig formatering og la inn alt på nytt.

 

Driver og lager en backup av et xp system nå med dis, ista, sss, ediabas, og alt man trenger nå så alt av innstillinger osv allerede er ferdig ved å trykke på en knapp når xp er installert.

 

Vis noen er intressert i den så bare si ifra.

 

 

Edit: Det med raskhet osv kan selfølgelig ha noe med laptopen jeg bruker også!!! Bruker en samsung np270e5e 1,1ghz og 4gb ram og 5gb hardisk

Endret av killarinc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det ikke som kritikk :) tar det som lære hehe. Men i dis så kan jeg f.eks gå in i expert mode osv og aktivere komponenter direkte, men dette fant jeg ikke i ista. Har du link til en bruksanvisning til ista du kunne gitt meg så kanskje jeg får brukt det på samme måte?

 

Dette ligger under ECU functions eller service functions på vehicle management. Alle funksjoner finnes der, du må bare vite hvor du skal gå inn. Visse funksjoner som kan være skadelige for bilen ved at motor går mens den f.eks ikke skal gå under test, er ikke tilgjengelige. Dette er den største forskjellen fra DIS. Ellers er alt annet tilgjengelig. Men du får opp flere via en testplan. Dette fordi at unødvendige tester trengs ikke kjøres, dette for å spare tid. ISTA er et "smart" program og tenker mer for deg. Dette kan være kjipt i noen situasjoner, bra i andre. :)

Og jeg leste et sted her at ista var så mye kjappere, men jeg syntes egentlig at den bruker mye lengre tid på og faktisk få jobber gjort. Identifisering og selve lesing av feilkoder osv syntes jeg tar veldig lang tid. Dis er ikke kjapt, men det eneste jeg syntes er tregt er at det virker tregt fordi tastevalg er litt "laggete" vis du skjønner? Kan ista gjør alt dis kan så er det selfølgelig noe jeg vil lære meg :)

 

ISTA _er_ mye kjappere enn DIS. Men har du sett maskinvarekravene til ISTA? De er mye større enn DIS. Jeg kjører to versjoner av ISTA (ISPI NEXT). En versjon på laptop: AMD A10, 8gb ram, SSD disk. Her funker det knall.

 

En versjon(ISTA D og P) på server: Intel Xeon 2x4ghz dual core. (I teorien fire kjerner), 16gb ram, og 6x300GB SCSI disker i RAID.

Ingen problemer med treghet eller lag. Det er alt med maskinvaren din å gjøre.

Selve lesing av feilkoder som tar tid er fordi den leser noe som heter FASTA. Dette er ment for verksteder som laster opp til sin interne server for lagring, og det kan ikke unngåes. Dette må leses for at service funksjoner og jobber skal kunne utføres. Dette er mye kjappere på nyere biler som går på DCAN \ Ethernet enn gamle Kline. Dette sier seg selv pga overførings \ kommunikasjonshastighet. :)

 

Er det mulig å få installert ista/p på xp maskin uten og kødde det til for andre diagnoseprogrammer? Prøvde å installere det etter en guide på nettet men det endte med at verken dis, sss, eller noe annet fungerte lengre og jeg klarte faktisk ikke å reparere det enda jeg er ganske dreven så det endte med at jeg bare tok fullstendig formatering og la inn alt på nytt.

 

ISTA P\D kan installeres på XP os ja. Men jeg ville anbefalt å kjøre det på Win7. Dette pga maskinvaren i eldre maskiner som kjører XP rett og slett ikke egner seg for ISTA.

 

ISTA\P er jeg litt sånn iffy på å kjøre på laptop grunnet ustabilitet og andre ting. Men det er nå opp til deg. ISTA\P har for så vidt mye høyere krav til maskinvare enn ISTA\D.

Driver og lager en backup av et xp system nå med dis, ista, sss, ediabas, og alt man trenger nå så alt av innstillinger osv allerede er ferdig ved å trykke på en knapp når xp er installert.

Vis noen er intressert i den så bare si ifra.

Edit: Det med raskhet osv kan selfølgelig ha noe med laptopen jeg bruker også!!! Bruker en samsung np270e5e 1,1ghz og 4gb ram og 5gb hardisk

 

Se ovennevnte ;)

Manualen kan jeg sende deg, er vel på ca 400 sider ^^  Finfin do-lesing.

 

 

SweetBMW

Endret av SweetBMW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...