Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Når man starter denne ISTAgui.exe, så får man spørsmål om lisensinformasjon. Navn og e-post, så i neste bilde kommer det opp key info, og "send via Email".

Hva fylles ut her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---------------------------
Error
---------------------------
Failed to start ISTA.
Please make sure your ISTA configuration is valid.
In doubt reset any non standard ISTA configuration and reinstall ISTA.
---------------------------
OK   
---------------------------
 

 

Noen som har vært borti denne før? Har installert begge exe filene som ligger der, usikker på om den siste ble installert men kjørte den ihvertfall et par ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Rheingold/ISTA startet greit etter innstallasjon, men virker ikke som jeg får kontakt med bilen (E39).

Er denne kabelen ok for bruk på en E39 528 1996 mod??

Skal det lyse noe når man har kontakt i programmet? Bilen har ikke pin 15 i diagnosekontakten. Jeg prøvde å endre inngang til USB uten at det hjalp.

Må det innstalleres en egen driver for kabel (det har jeg ikke gjort)? Har hatt denne kabelen liggende en stund. men ser ut til å være samme kabel som denne: http://www.ebay.com/itm/OBD2-for-BMW-Diagnostic-Interface-USB-Cable-Scanner-Scan-Tool-OBD-INPA-Ediabas-/121774213392?hash=item1c5a4f0910:g:blEAAOSw4HVWC4tP

Er nok ganske så dum for øyeblikket vedrørende bruk av programmet :shock:. finnes det en enkel oversikt for "dummis" hvordan man gjør det mest elementære (koble til bilen, feilsøke og slette feilkoder)?

Og til sist kan denne kabelen brukes til en F10, eller kan jeg bruke samme kabel som jeg bruker til Esys?

post-61718-0-05939900-1383669391_thumb.j

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maxmek
Har du endret innstilingen i ISTA?
Har du endret innstillingen i enhetsbehandling med rett com port?
Den kabelen ser ut til å skal virke med din bil. Har du testet med INPA?
Det lyser ingenting i ISTA ved rett tilkobling til bilen.
Normalt sett, om det er en skikkelig kabel med ekte chip så ordner Windows driver selv. Se i enhetsbehandling om noe er markert med utropstegn eller noe annet.

Trenger du en guide for bruk av ISTA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Otis skrev:

@Maxmek
Har du endret innstilingen i ISTA?  først uten å endre, så endret jeg inngang til USB
Har du endret innstillingen i enhetsbehandling med rett com port? Nei, må det gjøres?
Den kabelen ser ut til å skal virke med din bil. Har du testet med INPA? NEI
Det lyser ingenting i ISTA ved rett tilkobling til bilen.OK
Normalt sett, om det er en skikkelig kabel med ekte chip så ordner Windows driver selv. Se i enhetsbehandling om noe er markert med utropstegn eller noe annet. Skal sjekke.

Trenger du en guide for bruk av ISTA? Det hadde vært fint!!

Tusen takk Otis for din tålmodighet, velvilje og hjepsomhet med nerder som meg. :-D 

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha installert BMW standard tools for å få EDIABAS opp å gå, såvidt jeg vet.
Du må velge EDIABAS og ikke USB, om du ikke da har den spesielle omnitec usb løsningen? (Har aldri hørt om at noen bruker det)
Du må gå til C:\EDIABAS\Ediabas-Konfigurator og starte EDIABAS konfigurator å velge STD:OBD.
Du må gå på rett com port i enhetsbehandling og velge latency til 1 ms, sett også til com port 1, da det er lettest å forholde seg til.

Guide for å bruke ISTA/Rheingold:
Koble kabel til bilen trykk på operations -> read out vehicle data -> complete identification.
Velg så vehicle information -> control unit tree, da ser du alle bokser i bilen med fargekoding. Forklaring for farger står nederst i samme vindu.
I samme vindu kan du velge å slette eller lese feilkoder, husker ikke hva knappene heter...
Du kan også velge call up ECU functions, om du først trykker på en "boks" aka modul, da kan du se veldig mye for akkurat den "boksen"
Om du har brukt INPA før, så er det samme prinsippet, men bare med grafikk :)

Tenk det slik; INPA/ISTA snakker først med en hovedsentral (LCM/CAS) som igjen forteller INPA/ISTA hva som finnes i bilen (utstyrslisten) som igjen bestemmer antall bokser og hvor de er tilkoblet. så kan INPA/ISTA gå til hver modul og si, hva er feil med deg og de svarer. Så listes alt opp av INPA/ISTA og vises til deg.

Når du velger call up ECU functions, ber du om å snakke direkte med den boksen og kan velge mer avanserte ting, som feks å se temperatur på vannventilen til klima anlegget på venstre side. Eller forventet levetid på DPF, eller varme i setet, avhengig av hvilken modul du snakker med.

Når du evt finner en modul med feil på, så kan du starte en feilsøkings prosedyre for akkurat den feilen, og det er her ISTA har sin styrke! Den gir deg forslag og muligeter for mer feilsøking enn hva du ellers får til uten å velge feilsøking eller hva INPA kan tilby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for svar og guide. jeg har ikke innstallert BMW standardtools. da er det kanskje det som er feil da:oops: trodde det var et annet program som ikke hadde noe med Rheingold/ISTA å gjøre.

Men skal prøve på i morgen, tusen takk Otis (foreløpig)

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vanskeligere enn jeg trodde det her, hva er den beste metoden å slette alt på? Vil begynne på ny :) Og noen som vet om en manual til oppsett av Rheingold, mente jeg leste om det men klarte ikke finne den igjen nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har jeg gitt opp å få Rheingold/ISTA ti å funke. muligens det er kabelen.

Men er enda usikker på om INPA må innstalleres for at Rheingold/ISTA skal funke. jeg innser at jeg pr nå mangler kunnskap og forståelse av programmene, samt en fullgod forklaring på innstallasjon og hvor filer skal legges.

Hadde E39 på verksted idag med feilsøking og sitter igjen med feil på airbag førerside. Antagligvis feil i ratt med slepering, hvordan bli kvitt den??? Forslag mottas med takk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BMWlog skrev:

Var vanskeligere enn jeg trodde det her, hva er den beste metoden å slette alt på? Vil begynne på ny :) Og noen som vet om en manual til oppsett av Rheingold, mente jeg leste om det men klarte ikke finne den igjen nå..

For å slette rheingold, så sletter du bare rheingold mappen i c:\program files x86\ mappen.

Skal du fjerne INPA kan du da å bare slette mappen til INPA.
Men det er ingen grunn til å slette noe som helst.

Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...