Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk lånt en Ariel MD808pro med abonement i forbindelse med feilsøking på en E90 -06. Sto $12 & $2 på flere ting i menyene, selv om den skulle vært låst helt opp. Noen som har vært ut for det samme? Og ikke fikk jeg til å kjøre live på lambda.

Vurderer nå å bare kjøpe en egen. Diagnosebutikken sa at Foxwell NT680 skal klare det aller meste på en BMW, utenom programmering.

Ved å søke i denne tråden så var det egentlig ingen treff på Foxwell (bortsett fra en som ikke fikk den til).

Er ikke Foxwell NT680 brukanes på BMW?

Hadde vært kjekt med mulighet for programering også, så hva men Foxwell i70?

Endret av Jan E-28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å programmere og kode. Skal du programmere så må du ha et verktøy med PassThru og må uansett koble deg på noe subscription-basert fra BMW eller bruke ISTA. Da kan du like gjerne kjøpe en ICOM. Kode er det flere verktøy som kan, så noe av det finner du nok i i70, men neppe alt du kan tenke deg når det gjelder BMW. Du finner også noe veldig basic koding i NT-680 som injektorer og mulig batteribytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne noen ha oppklart en ting for meg.. 

Trenger å få kodet/programmert inn en ny modul. (den gamle fungerer ikke). 

1: Jeg har en versjon av ISTA D (husker ikke versjon) med en K+DCAN kabel. Etter hva jeg har skjønt er det ISTA P som er tingen ved modul bytte. Trenger jeg da ENET eller ICOM? 

2: Ser det er noen som snakker om at ISTA P ble erstattet av ISTA D med flere funksjoner. Vil det holde med en oppdatert versjon av ISTA D? 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enet/ICOM avhenger av bilmodell. På en E6x må du ha ICOM, på de nye kan du ha Enet. ISTA P på E-chassi. Nyere chassi er inkludert i ISTA+.

Endret av E.C.
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Starta 1-serien en morgen forrige uke, og den begynte å jage litt på turtall, opp og ned, ville ikke gå skikkelig på lave turtall. På høye turtall gikk den fint (type over 2000 rpm). Kom meg til jobb og hjem igjen, fikk tatt diagnose og leste ut følgende feilkoder med ISTA 😧

S 0398 Power management, battery condition: Battery faulty or worn out - 136561km
102001 Air mass plausibility: Air mass too high - 136541km. 

Bilen er 8 år og går på originalt batteri, og tok en Energy diagnosis i ISTA, som bekreftet at batteriet var utslitt. Bytta batteri til samme type 80Ah AGM fra Exide, registrerte batteribytte i ISTA service function. Håpte og trodde at det var batteriet som skapte krøll for en sensor, da feilkodene ble registrert på eksakt samme km.

Men den gang ei, bilen oppførte seg likt. Plugga deretter ut MAF-sensoren, og bilen gikk da kjempefint både på tomgang og ved pådrag. Men den går da på en estimert default value på Air mass og temperatur, og etterhvert i limp mode med motorlampe på.

Hadde den inne hos det lokale Mekonomen verkstedet som gjorde følgende:
-leste ut feilkoder,
-sjekka for lekkasjer på vakuumsystemet - OK
-sjekka for lekkasjer på innsugsiden - OK
-monterte ny brukt MAF sensor fra en i8 som jeg skaffa fra Knoksen samme dag, gått kun 37000km. 
-sletta feilkoder og prøvekjørte bilen - oppførte seg akkurat likt.
-Autologic support pekte på to ting: 1) er bilen chippet? nei. 2) mulig strekt registerkjede. Men da ville vel bilen ha oppført seg rart uavhengig av om MAF-sensoren er koblet til?

Spørsmålet:
Har prøvd å google litt rundt disse MAF-sensorene og ISTA, og såvidt jeg forstår fra diverse youtubevideoer så skal adapsjonsverdier i DME resettes når denne sensoren byttes? Det ble altså ikke gjort av verkstedet.

Men det står ingenting om dette under kapittelet "13 62 560 Removing and installing/replacing hot film air mass meter (N13)" i newTIS:

image.png.1e8dda47bfa0de906ca4775b906832e0.png

Selv om part nummeret er det samme for sensoren som brukes på tvers av en haug med BMW-modeller, må jo setpunktene og arbeidsområdet være forskjellig slik at en helt ny eller brukt sensor fra en annen bil kan ha andre nominelle verdier by default enn den jeg har i bilen?

Fra funksjonsbeskrivelsen av hot film air mass meter: 


image.png.cbe5bd6e7ef5076c764750f6608167ea.png

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, E.C. said:

Sjekket lambda? To sider av samme sak på hver sin ende av motoren.

Nei de har jeg ikke vært innom. De måler vel også kun oksygennivået i eksosen før og etter katalysatoren, og ikke luftmassen, som feilkoden går på? Det første jeg tenkte på var jo lekkasje på innsuget oppstrøms MAF-sensoren da den jo har detektert for mye luft som passerer sensoren (altså utenfor rangen til sensoren), og som DME ikke klarer å kompensere med mer bensin. 

Men innsuget har verkstedet sjekket og funnet i orden, selv om det er en relativt kjent sak at charge pipen i plast med tid og stunder kan få sprekker som fører til lekkasjer.

52BF7D07-84E3-4CCE-BADB-F52E28045699.thumb.jpeg.0672f7568b889b5f66b5ac7c05d1a498.jpeg

92145C92-D57E-4CFF-B8AB-6CCE8AF33619.thumb.jpeg.c88744e1e443a97455c50238df992e9b.jpeg

37A31FD8-14BA-4BFF-A1D1-E37843C1DF46.thumb.jpeg.8c4986eb26e740d659684129e2e83520.jpeg

0E9E9A8A-9451-40A2-B867-4393A3E0DF2F.thumb.jpeg.a6d6d952693a23e2c305bbc8df686c7c.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er per definisjon kun oksygenet vi er ute etter fra lufta for å få til en forbrenning av bensin, så lambda måler indirekte mengde uforbrent luft, andelen oksygen i lufta er rimelig konstant. Hvis LMM måler feil så vil det slå ut på lambda og motsatt. Lambda etter kat er for å måle effektiviteten til katalysatoren, ikke nødvendig for korrekt motoroperasjon sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, E.C. said:

Det er per definisjon kun oksygenet vi er ute etter fra lufta for å få til en forbrenning av bensin, så lambda måler indirekte mengde uforbrent luft, andelen oksygen i lufta er rimelig konstant. Hvis LMM måler feil så vil det slå ut på lambda og motsatt. Lambda etter kat er for å måle effektiviteten til katalysatoren, ikke nødvendig for korrekt motoroperasjon sånn sett.

Ah, understood. Måtte lese litt i newTIS på funksjonsbeskrivelsen på denne også, makes sense. 

Men mitt innledende spørsmål var egentlig; burde verkstedet ha resatt adapsjonene i DME og deretter tatt en laang kjøretur for å lære inn den nye brukte sensoren? De har sagt de kan gjøre det kjapt, de har ikke ISTA (åpenbart), men Autologic. 

Evt. burde jeg kunne gjøre det selv i ISTA under Service Functions etter bytte av MAF, uten at det skader motoren på noen måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autologic er kurant det, men ja du skal kunne gjøre det i ISTA. Det er ikke farlig, enkelte sensorer blir dårligere over tid eller feiler helt og da har du per definisjon kjørt mye med dårlig sensor. Bilen skal også kunne lære det selv over tid, uten resett. Samtidig kan det være noe annet du sliter med om problemet ikke gikk vekk ved bytte av sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom selve sensoren var ødelagt (type brudd på sløyfa eller ødelagte komponenter inni sensoren) skal det visstnok kunne gi utslag i feilkode på selve sensoren, ettersom denne har innebygd selvdiagnostikk ser det ut som. I mitt tilfelle er det dog at sensoren måler for mye luft inn i forhold til hva bilen skal ha, noe som i mitt hode tyder på
1) lekkasje på innsuget (men sjekket og funnet i orden)
2) sensoren har driftet ut av rangen sin over tid, og dermed ikke fungerer som den skal selv om alle interne wirings er OK. Hadde det vært brudd i ledningen til sensoren skal det også kunne trigge en egen feilkode. 

Men ja, i følge teknisk sjef hos Bavaria Bryne var det ekstremt sjeldent at MAF sensor feilet, normalt sett lå feilen en annen plass. Har fått time der torsdag/fredag men tenkte å prøve litt feilsøking selv fram til "deadline" for å se om det er noe åpenbart som er misset.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...