Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg bestile nettopp denne i 50A-utførelse, men jeg har ikke fått den, så jeg kan vel egentlig ikke anbefale den enda. :)

Til nå har jeg benyttet meg av en Biltema-lader med supply-funksjon. Det har stort sett gått greit, men den er egentlig hakket for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så stor rocket science laboratorium PSU? Jeg tviler på at du trenger en så diger 100 ampere's psu, med mindre du skal drive stereoanlegg, setevarme og masse lys mens du holder på? 

Jeg tror det kan bli noe kødd om den konstant leverer 100A med rundt 13 volt. Har en dårlig magefølelse. 

Sånn jeg drepte en ECU på ett dieselaggregat på jobben når jeg koblet til en 13,2 volts Mascot PSU rett på batteripolene, og batteriet begynte å koke. Mulig det var noe feil med PSU'n. 

Jeg ville definitivt lagt pengene i en god og kraftig lader, som justerer strøm og spenning utifra hva batteriet trenger. Da har du også en lader du kan lade med, og ikke en ensformig psu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er og ha 100% stabil spenning, spesielt når man koder.

En kompis som har vært på kurs med bosch osv for bildiagnose osv sa dem bruker noen ladere/PSU som leverer rundt 40 amp tror jeg det var, og kosta mange mange tusen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er og ha 100% stabil spenning, spesielt når man koder.

En kompis som har vært på kurs med bosch osv for bildiagnose osv sa dem bruker noen ladere/PSU som leverer rundt 40 amp tror jeg det var, og kosta mange mange tusen. :)

Ja det er for diagnose. Gjerne findiagnostisering av sensorer og slikt. Men for hobby-garasje-mekk så er en brukbar lader mer enn nok. Når vi skal teste sensorer, aktuatorer, hyd.pumper, servoer, testprober, ledningsnett, elektromotorer og slikt på maskinene på jobben så må vi bruke 100% stabil og ren spenning. Men det er for å ikke få forstyrrelser ut på ledningsnettet om spenningen varierer litt. Da har vi ofte 2-3 laptoper+oscilloskoper koblet til samtidig som overvåker hver sine deler. 

Når jeg har flashet og kodet ECU'r, ECM'r og andre enheter så har jeg aldri giddi å slengt på noe annet enn en CTEK lader. Setter på det dagen i forveien, men har aldri hatt behov for det egentlig. Dette er riktignok andre typer maskiner(generatorer og industrimotorer) men elektronikk er elektronikk enten det er på snøfresere(Honda hybridfreserne, med ett bus-system lignende canbus og masse elektronikk. Steike avanserte greier faktisk!), biler eller fly. 

Jeg liker bedre å bruke maskinens egen spenning til å finne ut av feil, istedenfor å lage en kunstig og pulsfri spenning. Ved å bruke maskinens spenning så ser man også fort om noe er utenfor normale verdier. Men dette er på ett så langt nivå inn ryggmargen at det er for å finne feil i ledningsnett/koblinger. De fleste ville da bare byttet ledningsnettet om man får feil på omtrent alle sensorene i en sløyfe(del av ett ledningsnett/alle som har en eller annen kabel felles). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet ryggelys pærer på min bil, og det ble bedre og lysere ryggelys :-)

Skal komme med bilder etterhvert når jeg får pc tilbake etter reprasjon (intrigert skjermkort røket).

MEN nå komme det opp feil melding på ryggelys, hva må man kode vekk for at denne meldingen ikke skal komme opp?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...