Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei noen så kan hjelpe meg med en feilkode? Jeg har en bmw x5 e53 der a/c plutselig sluttet å virke. Og da jeg tar en diagnose test med scanner 1.4.0 så for jeg opp feilkode 1B 027 magnetic clutch air conditioning compressor. Altså problemet er at cluchen ikke legger inn.

Der er nok freon gass på anlegget å tror at det kan vera aux viftamsom er problemet da jeg ikke får den til å svive. Jeg har målt spenningen (14v) men den skal få et puls signal men det hvet jeg ikke hvordan jeg måler. Og går det an eventuelt å tvangs starte kompressoren eller vifta vi scanneren som jeg har?

Eller hvordan lkan jeg laske følerene eventuelt hvis det er problemet?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei noen så kan hjelpe meg med en feilkode? Jeg har en bmw x5 e53 der a/c plutselig sluttet å virke. Og da jeg tar en diagnose test med scanner 1.4.0 så for jeg opp feilkode 1B 027 magnetic clutch air conditioning compressor. Altså problemet er at cluchen ikke legger inn.

Der er nok freon gass på anlegget å tror at det kan vera aux viftamsom er problemet da jeg ikke får den til å svive. Jeg har målt spenningen (14v) men den skal få et puls signal men det hvet jeg ikke hvordan jeg måler. Og går det an eventuelt å tvangs starte kompressoren eller vifta vi scanneren som jeg har?

Eller hvordan lkan jeg laske følerene eventuelt hvis det er problemet?

Takker for svar

 

Vifta styres av pulstog, dette kan måles med osciloscop (du skjønner hva jeg mener.. :P )

Det du kan gjøre er og måle ledninga som går inn til clutchen, og se om det kommer strøm der når du slår på AC.

Tror ikke du kan teste noe med bmw scanner, men med DIS kan du testkjøre vifta osv.

Det kan du muligens gjøre med inpa også uten og si det sikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta styres av pulstog, dette kan måles med osciloscop (du skjønner hva jeg mener.. :P )

Det du kan gjøre er og måle ledninga som går inn til clutchen, og se om det kommer strøm der når du slår på AC.

Tror ikke du kan teste noe med bmw scanner, men med DIS kan du testkjøre vifta osv.

Det kan du muligens gjøre med inpa også uten og si det sikkert. :)

Så det går ikke an å måle pulsen med et multimeter?

Ja planen er å sjekke strømmen til kompressoren. Probleme e bare at det er jo et tonn med deksel så må av under bilen for å komme til ledningen :(

Tenke kansje å prøve å laske rele' et ( viss eg finne det) har hørt det skal ligge under airbagen på passasjer siden.

Men sko likt å vist hvor mangen sensor det er eller pressostat. Kan tenke meg en det er en føler med fordamperen og kondensatoren samt en lavttrykk og høyttrykk pressostat kansje det er en føler på varmgass røret ( altså høyttrykksrøret).

Noen som kan bekrefte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar mye plass en del av tingene ja, lasta ned DIS og SSS, sliter fortsatt med å få det til å fungere.

 

Ekstremt uoversiktlig var det også, flere ting som ligger dobbelt opp, noe er pakket inn i arkiver, noe er av en eller annen grunn stappet inn i virtuelle maskiner, 20 bruksanvisninger som sier hvert sitt .

 

Tror jeg må nesten kjøpe en laptop ekstra og dedikere den til diagnoseverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte sss, men gikk så forbanna treigt og var ustabilt at jeg ga opp, brukte no 5 min bare for å komme inn og velge hva jeg ville, og set var ikke SÅ mye man kan gjøre der, mest retrofits osv.

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei lurer på om noen kan hjelpe meg litt.

jeg har lenge hatt lyst til å skaffe meg en icom a2, men nå når jeg endelig har bestemt meg å kontaktet en del selgere så ser det ut til at de ikke har serlig mye peiling eller ikke vil svare på det jeg lurer på.

spørsmålene mine er som følger.

 

ispi next med expert mode ser ikke ut til å kunne støtte koding med ncs o.l ?

ista p/d har dette ?

eller hva bør man bruke på litt nyere biler?

 

er det noen som har litt erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har i dag inpa, dis 44 og 57 og sss progman.

 

med sss progman kan man kun gjøre enkle kodinger og ckm (car key memory) og retrofit.

men oppdateringer av software på moduler og mere avansert koding så bruker man bmw standard tools (nsc,tool32 osv)

jeg har på min bil kodet litt med ncs og har skiftet lysmodul til en nyere fra en x5 da denne har pwm styring på lys samt støtte for led i EA så de ikke blinker når de er kalde.

har gjort en del andre endringer også men nå kunne jeg tenke meg å gå litt videre siden de nyere bilene har mange flere ting som kan kodes frem. 

 

kan jeg bruke den ncs`n som eg bruker i dag hvis jeg kjøper meg en ledning for d-can istedet for k-can kabelen jeg har i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...