Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, fikk mye nye e87 116i - msport forrige torsdag. Fant ut at bilen hadde automatisk start stop funksjon. Dvs at bilen slår seg av når jeg setter den i fri og tar ut clutchen(stillestående vel og merke). Når jeg trykker inn clutchen igjen starter bilen. Hva er behovet for denne funksjonen?

Bruker bilen mindre bensin ved start-stop enn tomgang ?

Er ikke det å starte bilen noe av det værste man gjør?

Skrevet

Greit hvis jeg venter på noen, men da slår jeg jo av motoren selv om det er nødvendig. Mens om jeg står i kø, så slår bilen seg av, 10 ganger? Bruker ikke motoren bensin hver eneste gang den starter opp?

Skrevet

Denne ble deaktivert tvert på min E92. For det første har det liten effekt på forbruk, og for det andre vil jeg ikke ha 10 kaldstarter når jeg kan klare meg med 1. (Om morgenen kjører jeg rett inn i en kø).

Skrevet

Denne funksjonen gir i alle fall lavere utslipp på de testsyklusene som fabrikkene kjører for å finne forbruks- og utslippstall for bilene. Hvor mye det hjelper i vanlig kjøring er vel veldig avhengig av kjøremønster, men de har, som ingard er inne på, forfinet oppstarten veldig i forhold til hva som var vanlig før man begynte å tenke på auto-start-stopp. (Leste en artikkel om dette på nettet for en stund siden, skal se om jeg finner den igjen.)

Skrevet

Er det mulig å deaktivere denne funksjonen fullstendig, eller må man slå den av hver gang man starter opp bilen?

Snakk om å gjøre bilkjøring lite brukervennlig - jeg har kun kjørt med dette en gang på en leiebil, og det var helt for j...

Må jo bytte startmotoren annenhvert år hvis man bor i urbane strøk.

Skrevet

setter dere virkelig bilen i fri og slipper pedalen så ofte da? når jeg kjører kø holder jeg somregen clutchen inne om trafikken går så sakte. gidder jo ikke og sitte og dra spaken ut og inn i første gir hele tia.

jeg kjører kø hver dag. og det står skjeldent stille mer en 10-15 sek om gangen.

Skrevet
setter dere virkelig bilen i fri og slipper pedalen så ofte da? når jeg kjører kø holder jeg somregen clutchen inne om trafikken går så sakte. gidder jo ikke og sitte og dra spaken ut og inn i første gir hele tia.

jeg kjører kø hver dag. og det står skjeldent stille mer en 10-15 sek om gangen.

Jeg setter den som regel altid i fri når jeg står i kø, står i lyskryss el. blitt en vane/uvane

Skrevet

Jeg prøver unngå og slippe clutchen i det hele tatt ta den ut av gir jeg. Bare la den trille i første giret eller noe og hold jevn fart hvor mulig. Er ikke alltid det går men jeg føler det er mer økonomisk enn å clutche hver 5. meter....

Skrevet

Denne funksjonen er heller ikke aktiv når motoren er kald, derfor får du ikke "10 kaldstarter" som du så pent kallte det. Den er faktisk skjelden i bruk på vinteren, når det er skikkelig kaldt. Siden det er endel ting som skal ligge tilrette før bilen gjør dette, bla godt ladet batteri.

Skrevet

På min 2008-modell 116i (nettopp kjøpt brukt) ser dette ut til å vere deaktivert. Har knappen til å skru det av, men motoren stoppar aldri uansett. Og eg er glad til...greit nok at forbruket kanskje blir redusert bitte litt, men å starte motoren i hytt og pine slit mykje meir på både motor og startmotor enn å la den gå på tomgang.

Skrevet

Vi har en E46 318d Touring fra 2003 og den har (selvfølgelig) ikke start-stopp automatikk. Den har imidlertid en OBC og der kan vi til enhver tid be om å få opplyst aktuelt gjennomsnitsforbruk over en givet distanse. I tillegg har bilen en forbruksmåler i instrumentpanelet som viser drivstofforbruket i øyeblikket når man kjører. Beveger bilen seg ikke viser forbruksmåleren 0. Bilens gjennomsnitsforbruk er imidlertid ikke 0 når motoren er igang og dette er litt interessant. OBC´en teller relativt hurtig nedover i relasjon til kilometer/liter når bilen står stille med motoren igang. Ergo påvirker tomgangskjøring gjennomsnitsforbruket i signifikant grad... trolig så mye som 5-10% i bykjøring.

Moderne motorer har forøvrig også mer eller mindre drivstoffkutt ved motorbrems. Ergo bruker bilen faktisk mer drivstoff hvis man f.eks triller i frigear enn om man bruker motoren som brems i gear.

Skrevet
Vi har en E46 318d Touring fra 2003 og den har (selvfølgelig) ikke start-stopp automatikk. Den har imidlertid en OBC og der kan vi til enhver tid be om å få opplyst aktuelt gjennomsnitsforbruk over en givet distanse. I tillegg har bilen en forbruksmåler i instrumentpanelet som viser drivstofforbruket i øyeblikket når man kjører. Beveger bilen seg ikke viser forbruksmåleren 0. Bilens gjennomsnitsforbruk er imidlertid ikke 0 når motoren er igang og dette er litt interessant. OBC´en teller relativt hurtig nedover i relasjon til kilometer/liter når bilen står stille med motoren igang. Ergo påvirker tomgangskjøring gjennomsnitsforbruket i signifikant grad... trolig så mye som 5-10% i bykjøring.

Moderne motorer har forøvrig også mer eller mindre drivstoffkutt ved motorbrems. Ergo bruker bilen faktisk mer drivstoff hvis man f.eks triller i frigear enn om man bruker motoren som brems i gear.

Ja, tomgangskøyring vil nok i større eller mindre grad påvirke totalforbruket (og utsleppet). Derimot er eg langt frå sikker på at levetidskostnaden for bilen (inkl. forbruk, reparasjon, service osv.) blir mindre, og heller ikkje dei totale utsleppa av f.eks CO2. Ein motor som står på tomgang i 10 sekund vil få langt mindre slitasje enn å bli stoppa og starta igjen, ref. gamle Mercedes-drosjer som kunne rulle nesten inn i evigheita, og ein motor med automatisk start/stopp må dermed skiftast ut lenge før den motoren som har stått på tomgang den samme tida.

Energiforbruket og utsleppa ifm. produksjon av ein ny motor tilsvarer svært lang tid med tomgangskøyring, og utan å ha gjort ein einaste berekning vil eg tør påstå at det i lengden ikkje vil lønne seg å stoppe motoren for nokre få sekund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...