Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nye Beetle har jeg riktig sansen for, her har Vw tatt retrostilen enda lengre samtidig som de har laget en moderene bil med hovedfokus på de yngre bilkjøpere. På avstand så er kanskje forskjellene minimale men tar man bilen i nærmere øyensyn så ser man store forskjeller, særlig i interiøret. Forrige modell skuffet interiørmessig, mens denne nye har et mye bedre utformet interiør og førermiljø.

Men en startpris på 248 100 for 1,2 TSI med 105 bensinhester så er også bilen tilgjengelig for den yngre kjøpegruppen den er tiltenkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg liker å bli kalt en guru, men jeg har opparbeidet meg litt erfaring med årene. Min egen 2003 E46 318d Touring (som har den samme M47D20 motoren som den tidlige E46 320d modellen) har etterhvert kjørt noen kilometer (312000) uten problemer. Jeg har hatt den siden den var praktisk talt ny.

Helt generelt er dessverre rust det du bør vie mest oppmerksomhet når det gjelder E46. Dårlig forarbeide med grunningen gjør at den ikke beskytter stålplatene på en skikkelig måte og det gir rusten mulighet for å utvikle seg under lakken. Spesielt dørene, men også skjermene og panseret er utsatt. Min E46 er moderat angrepet og har kun litt rust på den ene fordøren og den ene forskjermen.

På den tidlige E46 320d modellene med 136 HK (ikke common-rail) er det først og fremst høytrykkspumpen som pleier å skape problemer (elektronikken). En ny pumpe koster 7-10000 kroner, men det skal være mulig å overhale pumpen for et litt rimeligere beløp. På de senere E46 320d modellene med M47TUD20 motoren (med common-rail), bl.a 150 HK versjonen, er det turboladeren som pleier å skape problemer.

Clutchen er ikke dimensjonert for store effektøkninger og blir relativt hurtig slitt hvis motoren presses på lavt turtall. Det samme gjelder svinghjulet. Min bil er ikke chippet, men jeg har allikevel måttet skifte svinghjulet to ganger og clutchen tre ganger (inkl. et par reklamasjoner).

E46 er solid bygget (hvis man ser bort fra subframe disaster problematikken på de sterkere modellene). Det elektriske anlegget holder høy kvalitet og understelet er som på de fleste andre BMW modellene. Diverse foringer må skiftes løpende (spesielt i forstillingen). Dette gjelder også alminnelige slitedeler som f.eks støtdempere og bremser. Jeg har ikke hatt unormal slitasje i denne sammenhengen... snarere tvert imot. Mange slitedeler er stadig originale på min bil f.eks dynamoen og samtlige fire hjullagere (bilen har stort sett kjørt på 195/65-15 felger/dekk). Til og med batteriet er originalt fra da bilen ble bygget for 10 år siden.

Jeg må nesten trekke frem den høye kvaliteten på interiøret. Vår bil har standard interiør med stoffseter. Stoffet på setene er falmet av solen, men det er stadig helt og pent. Dette er ganske bemerkelsesverdig med tanke på bilens kjørelengde og at den hele tiden har vært familiens eneste bruksbil. To voksne, to barn + vovsen har brukt bilen til alt fra daglig pendling til/fra barnehage/skole/sfo til 6-7 lange turer til den franske riviera samt mange flere turer til Norge og skiferier. Det er et par bilder i begynnelsen av tråden som dokumenterer tilstanden på setene/stoffet og de fremstår tilsvarende idag også. Jeg er svært tilfreds med kvaliteten BMW presterer på dette området... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Beetle har jeg riktig sansen for, her har Vw tatt retrostilen enda lengre samtidig som de har laget en moderene bil med hovedfokus på de yngre bilkjøpere. På avstand så er kanskje forskjellene minimale men tar man bilen i nærmere øyensyn så ser man store forskjeller, særlig i interiøret. Forrige modell skuffet interiørmessig, mens denne nye har et mye bedre utformet interiør og førermiljø.

Men en startpris på 248 100 for 1,2 TSI med 105 bensinhester så er også bilen tilgjengelig for den yngre kjøpegruppen den er tiltenkt :)

Forrige beetle gjorde det vel ganske dårlig ifht salg og suksess.

Kan ikke se at denne kan endre denne trenden.

Og av alle retro biler er dette den minst vellykkede i mine øyne, at en mann blir fristet av denne betyr at man enten er frisør, eller bør ta en selvransakelse ifht egen legning.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Boblen har blitt mottatt med temmelig positiv omtale bl.a av Auto Motor & Sport, langt mer positiv enn forgjengeren som var et for stort kompromiss på de fleste områder. VAG´s nye små bensinmotorer med turbo passer som hånd i handske på Boblen. Vekten er lav... kun 1275 Kg og selv med 1,2 liter motoren på 105 HK har den derfor fornuftige ytelser. I USA selges Boblen bl.a med en bensinrekkefemmer på 2480 cm3 som yter 170 HK. Skikkelig godlyd kombinert med helt OK ytelser og en ganske cool fremtoning er en sikker oppskrift på en fremtidig kultbil... :)

n0mc2iteo9ecwoqj2xxp.jpg

ot22zochhdavbqjtlssx.jpg

c1wsferulcx53j2l9twc.jpg

6vykgtrcvphqauh9uxgq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige beetle gjorde det vel ganske dårlig ifht salg og suksess.

Kan ikke se at denne kan endre denne trenden.

Og av alle retro biler er dette den minst vellykkede i mine øyne, at en mann blir fristet av denne betyr at man enten er frisør, eller bør ta en selvransakelse ifht egen legning.

;)

Forrige Beetle slo ikke så godt ann nei, var en liten suksess i USA de første to åra før det dabbet kraftig av der også. Mye av årsaken tror jeg at den gang, altså sent på 90 tallet så var ikke verden helt klar for retrobiler som New Beetle. Volkswagen var rett og slett for tidlig ute, det samme kan man si om Ford Thunderbird fra samme tid som heller ikke ble den suksessen produsenten hadde håpet på. Var først med Mini i 2001 at de så smått løsnet på interessen for moderene og retro inspirerte biler, og trenden ble tatt videre ut over 2000 tallet med Mustang fra 2004, Fiat 500 fra 2007 osv :) I dag så er slike biler i vinden som aldri før og jeg har stor tro på at nye Beetle vil slå godt og bedre ann en forgjenngern.

Påstanden om at man har en tvilsom legning fordi man liker nye Beetle er bare tåplig og minner ikke så rent lite om trangsyn. Legning har intet med smak av bil å gjøre mener nå jeg og hvem som helst kan like den nye Beetle uten at man skal stille spørsmålstegn ved personens legning. Jeg hadde en kompis som hadde forrige utgave av Beetle, en strøken sølvgrå 1,8 Turbo og den bilen hadde han fordi han var VAG entusiast og ville ha noe annet enn Golf. Han er også så langt i fra "homo" som man kan komme, høy og grovbygd kar som jobber som håndtverker :wink:

På bildene som Adivass la ut så fremstår Beetle for meg som dødskul, særlig med den "Porsche" aktige dekoren på dørene :) Virkelig en tøff bil blandt VW sitt heller trauste sortiment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montro om den nye bobla er statssubsidiert til diverse asylmottak..men er en del somalere som kjører rundt i slike biler...

Vil nok heller tro at dette dreier seg om Somaliere som har en ordentlig jobb i samfunnet og kan nyte av dets goder som f eks muligheten til å kjøpe seg en helt ny bil :) problemet med disse bilene er at andelen kvinnlige kjøpere er vesentlig høyere enn mannlige kjøpere og derfor er flere menn skeptiske til å kjøpe bilen mht "hva andre vil si" :wink:

Kanskje nye Beetle kan gjøre noe med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...