Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... Zonda F CS' tid rundt Nordschleife er fra så langt tilbake som 2007. Det store på den tiden var at den var hurtigere enn Carrera GT som var state of art da den kom i 2004. Rundetiden på 7:27.82 er imidlertid stadig imponerende og dette var også mitt poeng i relasjon til prototypen på 991 GT3.

Personlig foretrekker jeg også tre pedaler og en stikke, men jeg synes allikevel at du er veldig hard mot Porsches PDK gearkasse. På den annen side handler dette som du påpeker mest om smak og behag. Ferrari er på de fleste områder toppen av kransekaken idag når det gjelder sportsbiler og prisen på deres modeller er deretter. Porsche er helt klart mer "folkelig" (om man kan si noe slikt om en Porsche) og har vel egentlig alltid vært dette.

Porsche har aldri handlet om rafinement og kompromissløs ingeniørkunst mhp. på komfort. Porsche handler dypest sett om less is more og ubetinget effektivitet. Derfor blir f.eks Cayenne og Panamera i min bok aldri helt like mye Porsche som de andre modellene. Det er litt interessant at historien gjentar seg på dette området iom. at det også var tilsvarende med 928 i relasjon til 911 og 924/944.

Takk for dine kommentarer vedr. Zonda... så er dette klart for alle... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne serien med Christian Von Koenigsegg har dessverre gått meg hus forbi, men i dette avsnittet snakker han om et konsept (Free Valve) der en motor kjører uten en tradisjonell kamaksel til å styre ventilene. Disse blir istedenfor kontrollert ved hjelp av et imponerende system som er basert på lufttrykk. Luften kan gjenbrukes og bl.a gi motoren en slags turboeffekt uten behov for en turbo.

Konseptet er testet på en SAAB 9-5 og Christian Von Koenigsegg anslår at fordelene er signifikante. Testbilen har så langt kjørt ca. 60000 Km uten problemer og den gjennomsntlige drivstoffreduksjonen er på imponerende 30% samtidig som bilen har 30% mer dreiemoment og 30% mer effekt... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, men har du noen personlig mening om Pagani?

Absolutt... og jeg mener at Horacio Pagani idag på mange måter har tatt over arven etter Enzo Ferrari. Så imponerende er hans resultater med Pagani Automobili... og som jeg skrev for kort tid siden er Pagani idag en mer interessant bilprodusent enn Lamborghini. Jeg har samlet et par severdige filmer vedr. Pagani... enjoy... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japanerne har alltid bygget teknisk gode biler og de har alltid ligget langt fremme i forhold til å ta i bruk løsninger som f.eks europeiske bilprodusenter ventet ytterligere 10-15 år med å implementere på alminnelige biler. Dette gjelder f.eks uavhengig fjæring, 5-trinns gearkasser, twin-cam topplokk (DOHC), fokus på det elektriske anlegget i bilene, pålitelig forgasser/bensininnsprøytning etc.

Utfordringen med eldre japanske bilmodeller er at de designmessig ofte var kopier av amerikanske og britiske bilmodeller. Dette medførte at de manglet et selvstendig design til å bygge opp et eget image og i denne sammenhengen er det viktig å kort fokusere på hvorfor det var slik. Bilmarkedet var helt annerledes på 60 og 70-tallet enn det er idag. På den tiden dominerte amerikanske og britiske bilmodeller (og kultur/produkter generelt) verden. Selv Ford og Opel i Europa var et offer for den amerikanske innflydelsen. Deres modeller var også stort sett kopier av amerikanske bilmodeller (les: Ford og Opel/Vauxhall var og er amerikansk eiet).

Amerikanerne hadde som en del av kapitulasjonsavtalen med Japan etter den annen verdenskrig stor medinnflydelse på japansk økonomi. Japan fikk deres egen Marshallhjelp fra USA og i likhet med i Vesttyskland førte dette til et økonomisk mirakel. Amerkanerne var imidlertid arkitektene bak mirakelet og den primære hensikten var å demme opp for den kommunistiske innflydelsen i både Asia og Vesteuropa etter krigen. I praksis ble bilmarkedet delt opp i tre store deler der de tre store amerikanske bilprodusentene (Ford, GM og Chrysler) hadde svært stor innflydelse på samtlige markeder... enten i form av egne modeller eller igjennom eierskap i sentrale lokale bilprodusenter. Det er i dette bildet vi må vurdere eldre japanske og europeiske bilmodeller.

Som en liten digresjon bør jeg ta med et par ord om spesielt suverene engelske, tyske og franske bilprodusenter etter krigen.

Storbritania gikk bankerot som en følge av krigen og dette medførte at den politiske og økonomiske dominansen som imperiet førte med seg gikk tapt. De suverene britiske bilprodusentene skulle aldri i britisk eierskap komme seg over dette tapet.

Den nye tyske forbundstaten var som tidligere nevnt fullstendig dominert av alliert innflydelse (les: amerikansk) og de tyske bilprodusentene hadde ingen andre muligheter enn å bygge biler etter amerikanernes smak og det var også kun amerikanerne som hadde betalingsevne etter krigen. Mercedes-Benz, VAG og Porsche produserte alle biler efter amerikansk smak. Porsche fikk sogar deres emblem kun fordi den amerikanske importøren mente at dette var mer fancy pansy enn bare navnet Porsche (som ingen i USA kunne uttale korrekt allikevel). BMW var også et offer for den amerikansk innflydelsen og det ble ikke nogenlunde skikk på sakene før Neue Klasse ble introdusert i 1962.

Frankrike fikk som en følge av krigen også store politiske og økonomiske utfordringer, men siden de hadde deres egen imperialistiske agenda og samtidig var svært skeptiske til den anglosaksiske dominansen i verden kjørte de deres eget løp vis a vis USA. Bilene de produserte var mildt sagt et tydelig resultat av å tenke alternativt og de fikk aldri stor suksess utenfor den frankofile verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg også tre pedaler og en stikke, men jeg synes allikevel at du er veldig hard mot Porsches PDK gearkasse.

Jeg tror nok BMWZ bruker egen erfaring oppimot hva ofte andre kun leser og eller føler.

Autostrada er vel kanskje kjeden som selger de mest sexy bilene her til lands, og gisle har selv en syk Porsche, og med Petter på laget blir det vel ikke mindre Porsche der i gården.

Jeg betviler ikke BMWZ sin påstand ifht hvem som behersker dobbeltclutch og hvem som ikke gjør det.

En ekte sportsbil bør uansett ha stikke i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor respekt for bmwZ´s kommentarer og jeg er glad for at han kommenterer i denne tråden med tanke på den erfaringen han besetter. Jeg tviler derfor ikke på hans uttalelser. Mitt poeng er at Porsche faktisk har fått mye skryt for nettopp PDK gearkassen (og den har blitt mye bedre med årene), men som bmwZ påpeker er det en smaksak hvor begeistret man er vis a vis andre dobbelclutch systemer. At Ferrari kan sine saker fikk vi kjennskap til med 458 Italia og det skulle vel bare mangle at nettopp Ferrari kan gearkasser. På den annen side er Ferrari i godt selskap med Maserati igjennom morselskapet Fiat... og Maserati har inntil nå ikke imponert med deres gearkasser. VAG gjør utvilsom en bedre jobb i forhold til å skape synergieffekter mellom deres ulike bilmerker.

Jeg har også lyst til å kommentere din bemerkning vedr. det å kommentere ting & tang på teoretisk grunnlag vis a vis praktisk erfaring. Det er jo ikke slik at man selv må ha vært en tyv for å kunne mene noe fornuftig om tyveri og andre kjeltringstreker. Man kan faktisk vite ganske mye om biler og det som rører seg i bilverden ved å være belest og ha litt praktisk innsikt hva som gjør en bil til en god bil. Alle nogenlunde oppegående kommentarer i denne sammenhengen er selvfølgelig mer enn velkomne i tråden... det er tross alt dette som er poenget med tråden... :)

For ordens skyld så har jeg kjørt en Porsche med PDK gearkassen (Boxster 987). Jeg har imidlertid ikke den helt store erfaringen med dobbelclutch gearkassene så systemet er for meg greit nok, men ikke noe jeg selv ville ha kjøpt i forbindelse med en sportsbil (dog har man ikke alltid et valg). I en alminnelig bruksbil stiller saken seg imidlertid annerledes (spesielt i kombinasjon med en dieselmotor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW M sjefen, Friedrich Nitschke, uttaler til britiske Autocar at BMW´s M-modeller forblir trofaste mot bakhjulstrekket også i fremtiden. Han er sitert på følgende: "Our philosophy in regards to steering feel and precision is that rear-wheel drive is the best solution". "xDrive brings an 80-90kg weight penalty and the M differential is the industry’s best rear-drive set-up".

Nitscke sier også at så lenge det er etterspørsel etter manuelle gearkasser vil BMW fortsette å tilby dette i M-modellene. Han sier videre at overgangen til S-motorer med ladeluft ikke er en endring i filosofi/konsept, men derimot en teknologisk endring (underforstått at teknologien går fremover).

http://www.autocar.co.uk/car-news/indus ... heel-drive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny forskningsrapport fra EU-kommisjonens forskningsenter... det såkalte European Commission's Joint Research Centre (JCR)... konkluderer med at bilprodusentenes offisielle målinger for drivstofforbruk og utledning av avgasser når det gjelder dieselbiler er direkte misvisende og alltid har vært misvisende. Årsaken er at den målemetoden bilprodusentene bruker for å måle drivstofforbruket og avgasser (New European Driving Cycle) ikke er realistisk i forhold til hvordan bilene blir kjørt i virkeligheten.

Dette betyr at JCR f.eks ikke har kunnet måle en signifikant reduksjon av CO2 og NOx i motorer som tilfredsstiller Euro4 og Euro5 normene i European Emission Standards. I relasjon til BMW er dette f.eks forskjellen på M47TU2D20 og N47D20 motorene fra hhv. 2004 og 2007. M47D20 og M47TUD20 motorene tilfredsstiller forøvrig hhv. Euro3 og Euro4 normene er fra hhv. 2000 og 2005.

JCR har dermed kunnet påvise at bilprodusentenes målinger avviker kraftig fra deres egne testmålinger og en helt ny standard for målemetoder vil derfor komme på plass fom. 2017. Den nye og noe mer strenge Euro6 normen når det gjelder NOx vil imidlertid bli introdusert fom. 2014.

http://publications.jrc.ec.europa.eu/re ... online.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst til å kommentere din bemerkning vedr. det å kommentere ting & tang på teoretisk grunnlag vis a vis praktisk erfaring. Det er jo ikke slik at man selv må ha vært en tyv for å kunne mene noe fornuftig om tyveri og andre kjeltringstreker. Man kan faktisk vite ganske mye om biler og det som rører seg i bilverden ved å være belest og ha litt praktisk innsikt hva som gjør en bil til en god bil. Alle nogenlunde oppegående kommentarer i denne sammenhengen er selvfølgelig mer enn velkomne i tråden... det er tross alt dette som er poenget med tråden... :)

Enig, reflekterte, gjennomtenkte synspunkter er av stor verdi enten de kommer praktiske erfaringer, eller er tilegnet gjennom studier av bakgrunnsinformasjon.

Personer med genuin, allmenn bilinteresse slår fanboys - any day. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den nye F-Type bare er i nærheten av Mazda MX-5 (som jeg også hadde i 1990/91) når det gjelder kjøreglede vil jeg mene at Jaguar har kommet et temmelig langt og viktig skritt fremover i å innhente de tradisjonelt store sportsbilprodusentene.

Den originale MX-5 modellen var et fenomen da den kom i 1990 (min 1990 modell var 1 av 40 biler Kolberg Motors tok inn til landet før den offisielle importen begynte i 1991) og den er faktisk også ganske avansert rent konstruksjonsmessig. Se litt på denne konstruksjonen langs transakselen for å stive opp karosseriet... en monocoque... rørramme. Hvor mange alminnelige sportsbiler har en rørramme selv idag snart 25 år senere?... :P

Inside_4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW tar en Apple... må man vel kunne si om BMW´s nye "BMW Genius" salgsinitiativ. Apple har i noen år hatt deres "Genius Bar" der spesielt utdannede salgsrepresentanter hjelper kundene med teknisk avanserte IT-begreper. "BMW Genius" representantene skal ditto kunne alt om avanserte BMW teknologier som xDrive, iDrive, Dynamic Drive, Active Steering, Advanced Safety Electronics, Night Vision with Dynamic light spot etc.

BMW har i likhet med bl.a Lexus erkjent at kundene ikke kan være 100% oppdaterte med alle de forskjellige tekniske nyvinningene som til enhver tid kommer på markedet... og BMW ligger helt i front på dette området. Ergo må de ha egne salgsrepresentanter som virkelig kan deres fag. Det holder med andre ord ikke lenger å komme direkte fra Elkjøp med erfaring i å selge vaskemaskiner når man skal selge avanserte BMW´er... :)

http://www.forbes.com/sites/dalebuss/20 ... showrooms/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MX-5 har jeg alltid følt litt "frisør", men jeg har alltid hatt lyst på en. I ungdomstiden freste jeg rundt i en kvikk liten Honda CRX på ca. 900 kg med 1,6 på 130 hk. Morsom bil til tross for at den har forhjulstrekk. En MX-5 coupe tror jeg ville vært en biltype som treffer mange. Stivere og lettere karosseri og man slipper strulet med cab. Det eneste jeg kommer på av alternativ i dag må være Toyota GT86.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...