Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg sliter litt med å finne den statestikken troverdig når de fleste amerikanske bilmerker ligger over de europeiske premium merkene inkl Volvo. USA er jo ikke akkurat kjent for å lage biler som oser av kvalitet og det samme gjelder de koreanske bilmerkene som også gjør det bra på denne listen. Det at amerikanske merker dominerer toppsjiktet kan muligens ha noe med at undersøkelsen er nettopp amerikansk :wink: På europeiske undersøkelser så kommer jo ikke akkurat de amerikanske merkene bra ut, mens de tyske topper lista.

På en annen side så kan undersøkelsen være basert på kundenes forventinger til kvalitet knyttet til merket. De amerikanske bilprodusentene har tatt ett kraftig skippertak når det gjelder kvalitet og i hvilken grad den oppleves, det samme har Kia og Hyundai selv om de har ett lite stykke igjen. De tyske premium merkene føler jeg her er på stedet hvil, Mercedes har muligens tatt seg opp de siste åra men på Audi og BMW så er jeg litt usikker altså :? Dessverre...

Vi kan vel alle være enige at BMWer som E34, E38, E39 og E46 ikke lages lengere når det kommer til opplevd kvalitet. Men å lage biler med premiumfølelse mester BMW stadig bra synes jeg, selv F20 føles som en luksuriøs bil. Men premium og kvalitet er jo to forskjellige ting da...

Er iallfall slik jeg ser saken :)

Av 10 ulike statistikker finner man gjerne 10 ulike konklusjoner.

Den siste jeg så av disse statistikkene så hadde BMW som branding den sterkeste av alle, ifht verdi.

Audi var verdt 1/8 ifht BMW, og Porsche var ennå lenger ned.

BMW selger uansett mer biler enn noensinne, og i serien er spennende, samt det er mer på gang, kommende X4, etterhvert en ny X6, og kanskje en X7?

Som du selv nevner, BMW med sine nyere modeller er klart mer premium enn nøkterne E9* f.eks.

Se bare på nåværende og svært nøkterne E70, kontra F15.

Vil vel heller hevde BMW har hevdet seg ifht Audi, MB har fått skikk på eksteriøret, mens interiøret stadig er en skandale.

BMW er den ledende premium produsenten, og jeg tror de takler utfordringen ifra Audi og MB meget bra, hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja konkurranse sett så har BMW det store forspranget, dette tror jeg også de kommer til å opprettholde i framtiden. Særlig slik de satses nå med forskjellige modellserier, eneste de mangler nå er en superbil i klassen til R8 og SLS :)

BMW er som kjent verdens største produsent av premium biler og har ett av det sterkeste merkevarene i verden, helt i høyden med Apple, Coca cola og Toyota. Jeg har også sett BMW gå best ut av diverse andre kvalitetsundersøkelser og derfor finner jeg undersøkelsen på forrige side noe utroverdig. Samme hvor seriøse de er :? Men den som har forbedret seg mest de siste åra i premiumklassen er Mercedes, jeg føler at BMW har stått mer stille. Men dette er på ingen måte negativt og modellene til BMW i dag er knallgode, se bare på F30 som gjør rent bord i alle tester. Til og med gamle E70 X5 kicker ass på nye ML i flere tester jeg har lest :)

BMW er helt klart i verdenstoppen når det gjelder å lage biler, både på kvalitet og driftsikkerhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror definitivt også at BMW er bedre enn hva den aktuelle statistikken fra J.D. Power forteller, men det gjenstår å forklare hvordan BMW kan falle fra en plass blandt de fem beste bilprodusentene på listen til en 19. plass. Noe må det jo være som i den grad gjør Porsche til et mer tilfredsstillende merke for kjøperne/eierne av bilene. Kan det f.eks være at salget går så godt for BMW at verksteder og hele serviceapparatet ikke klarer å henge med i svingene (altså i USA)?

Min erfaring med vår E46 igjennom 10 år passer til denne beskrivelsen. Oppfølgingen og servicenivået jeg har opplevd fra BMW her i Danmark og i Norge er intet å skrive hjem om. Det har vært gjennomsnitlig, men heller ikke bedre. Oppfølgingen og servicen hos Citroën Danmark var signifikant bedre for å si det på den måten selv om utgangspunktet (C5 av første generasjon) var temmelig håpløst. Min redning med E46´en har vært gode frittstående verksteder, bimmers, internettet generelt samt at jeg kanskje også har vært litt heldig med bilen (inkl. at E46 generelt holder god kvalitet på nær når det gjelder rust). På den måten har jeg så langt kunnet kjøre godt og vel 335000 Km uten alt for store problemer og kostnader... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror definitivt også at BMW er bedre enn hva den aktuelle statistikken fra J.D. Power forteller, men det gjenstår å forklare hvordan BMW kan falle fra en plass blandt de fem beste bilprodusentene på listen til en 19. plass. Noe må det jo være som i den grad gjør Porsche til et mer tilfredsstillende merke for kjøperne/eierne av bilene. Kan det f.eks være at salget går så godt for BMW at verksteder og hele serviceapparatet ikke klarer å henge med i svingene (altså i USA)?

Ja jeg synes dette høres veldig rart ut :-k Amerikanske bilkunder er jo veldig kresene når det kommer til europeiske premium merker, litt ulikt Norge hvor BMW er en bil for folk flest pga mindre motorer og generelt sett bedre privatøkonomi. Kan årsaken være at populære modeller som 528I og 328I er blitt firesylindrede, at dette gjør noe med amerikanerenes syn på bilens totalopplevelse. Jeg mener, de har jo i alle år vært vandt med store motorer og mange sylindre og særlig på ett rent status symbol som BMW. Det at de nå må dure rundt i firere på lik linje med Toyota og Honda kan kanskje ha gjort noe med deres syn på BMW, siden det er kun disse av de tre store som har introdusert slike motorer på det amerikanske markedet og er dem som ha sunket mest :?

Her kan man ikke annet enn spekulere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du har et viktig poeng og at nettopp overgangen til fire sylindre for noen av de mer prestisjefylte modellene absolutt kan ha noe med saken å gjøre. Objektiv er det imidlertid ingen tvil om at nettopp disse modellene er vel så effektive og til og med mer effektive enn forgjengerne med seks sylindre, men så var det dette med opplevd fahrfreude og følelser da. Vi er nok ikke de eneste som ikke riktig kjøper BMW´s nye konsept.

Amerikanerne er direkte bortskjemte med store V8 motorer. Selv en relativt god rekkesekser er uglesett der borte... forståelig nok siden 2 sylindre mer samt en ekstra liter motorvolum normalt gir endel bedre bunndrag og punch... og prisen er den samme. Nye tider trenger seg imidlertid på når det gjelder miljø og lavere drivstofforbruk, men jeg tror at vi her i Europa ligger 5-10 år foran amerikanerne på dette punktet... iallefall konkret på gatenivå (altså ikke kun hva politikerne nødvendigvis sier og lover til enhver tid). Når vi er skeptiske til BMW´s nye konsept med miljøvennlige modeller med fire sylindre som f.eks 328i og 325d er det derfor ingen tvil om at amerikanerne er minst like skeptiske. Jeg skal imidlertid innrømme at jeg er veldig usikker på hvordan undersøkelsen fra J.D. Power skal tolkes. Et eller annet er imidlertid helt galt for BMW, men hva?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 135i har vel en helt annen pris enn GTI her i Norge (og Danmark), med tanke på mange flere hestekrefter?

135i hadde vært finfin, men prisen er 750.000 FØR ekstrautstyr. Da ender en vel fort på 850.000 når en har huket av for M-pakke ut- og innvendig + andre ting en må ha. ( http://www.bmw.no/no/no/_teaserpool/dow ... sliste.pdf )

For den prisen får en f.eks. en strøken 993 turbo, 996 GT3, 996 Turbo, 997 4S, Ferrari 360 Modena, MB CL500 AMG, eller rett og slett en e92 M3, så da faller den LITT av lasset for min del... Eller hva med en Aston Martin V8 Vantage?

Brukte biler, ok, men i forhold til en innstegsmodell fra BMW henger det ikke på grep.

edit:

Golfen koster 480.000,- Altså i et totalt annet sjikt her i landet. Du får da altså en Golf GTI + f.eks. en e46 M3, eller 993 C2 for samme pris som en 135i. Noe å tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å "kverrulere" litt; M-pakke er standard på M135i. :) Man får ikke kjøpt den uten.

Ellers er jeg helt enig med deg, og det er veldig mange andre biler jeg heller hadde kjøpt for den summen penger. Når M235i kommer derimot tror jeg valget er hakket verre for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også det at 135i blir vel litt urettferdig å sette opp mot GTI, denne retter seg helt klart mer mot R32. Iallfall i ytelser og pris i Norge :) Ett annet artig poeng er at Golf GTI skal KUN selges med performance pakke i Norge på 230 hester 8)

Jeg har lenge lekt med tanken hvilket artig konsept det hadde vært å kjøpt en helt standard M135I, helt uten utstyr da man kun vil ha en ren kjørebil. Slikt ville jo vært selvmord i bruktmarkedet med tanken fascinerer meg, om bare bilen da kunne kostet rundt 350 000 i stede for 750 000,- #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel tror jeg kanskje det ikke er så vanskelig å klemme på 100.000 i ekstrautstyr. Min gamle e46 hadde ekstrautstyr for 120.000 og den hadde ikke skinnseter engang, så ikke spør hvor de pengene var brukt :) Ratt, pedaler og sikkerhetsbelter sikkert.

Se forøvrig Golfprisen som jeg la inn før jeg så du hadde kommentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke man hadde tapt mer penger om man hadde kjøpt en bil helt ribbet for utstyr kontra en med utstyr for 200K. Jeg vet man alltid hører dette, men jeg tror realiteten er en annen. Her er et veldig teoretisk eksempel:

Scenario 1: Bil til 750K, ekstrautstyr til 200K, totalpris 950K.

Scenario 2: Bil til 750K, ekstrautstyr til 20K, totalpris 770K.

La oss si at bilene har falt med 50% på tre år for å gjøre det enkelt. Bil #1 vil da være verdt ca. 475K i teorien, mens bil #2 vil være verdt 385K. Bil #1 blir solgt for 450K etter en liten stund, mens det naturligvis går tregere for bil #2 grunnet mangelen på ekstrautstyr. Prisen blir droppet og bilen blir til slutt solgt for 300K.

Kjøper av bil #1 har opplevd et verdifall på 500K, mens kjøper av bil #2 har opplevd et verdifall på 470K. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisfallet er greit nok men man skal jo gjerne få solgt bilen også :wink: Jeg har i den senere tid lagt merke til denne bilen her:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42472058

Denne er så si ribbet for utstyr, men med manuell og motor så er den nok absolutt en gøyal bil å kjøre. Men den har ligget ute for salg i snart ett år og har vært hos tre forskjellige forhandlere etter hva jeg kan huske, andre og langt dyrere 535I har kommet og gått mens denne fortsatt ligger ute :?

Er dette jeg er redd ville blitt skjebnen for en ribbet M135I også, kjøpere i denne klassen vet hva de skal ha og kan betale for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror heller ikke en helt ribbet bil er lettsolgt, men den 535i-en er fortsatt for dyr, og det blir litt av det samme som [space] er inne på. De som har råd til denne har også råd til en dyrere bil. Kommer man et godt stykke ned i prisklasse blir det litt andre kjøpegrupper. En annen ting er at en 5-serie "skal" ha mer utstyr enn en 1-serie. :) Ironisk nok så hadde 116i-en min mer utstyr fra fabrikk enn det 523i-en hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...