Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Tror ikke Q2 blir så mye å snakke om sammenlignet med Model 3.

Jeg har sett lanseringen av Model 3. Utrolig hvor mye bil man ser ut til å få for pengene ved å bestille en slik her Norge sett opp mot konkurrentene. Det gjelder jo spesielt så lenge bilen slipper merverdiavgift og andre avgifter som "konkurrentene" har.

Model 3 skal ha klasseledende plass og sikkerhet i sitt segment. 0-100 på under 6 sekunder (i tregeste utgave). Rekkevidde på minst 215miles (ca 345km). Relativt mye "avansert teknologi" som standard, innebygget superlader og langt lavere driftskostnader enn konkurrentene. Det til en pris på 35.000$ i USA, eller røflig 300.000NOK med dagens valutakurs og avgifter.

Utviklingen på hvor mye el-bil man får for pengene går fort! Det blir også en ekstrem økning på ladepunkter de neste årene. Eksempelvis, over dobbelt så mange superladere på verdensbasis innen slutten av 2017.

115.000 biler har blitt forhåndsreservert siste døgnet. Det var før bilen hadde blitt avduket. Kommer nok til å bli lang ventetid for de som ikke legger inn reservasjon, eller kommer langt bak i køen. Reservasjonene fosser nok inn skrivende stund....

Rykende fersk videosnutt fra lanseringen som viser designet:

Edit, bilder:

12321694_1586254438356865_67688704432979

Taket ser sort ut, men det er et gigantisk panorama vindu.12923387_1586251428357166_20731319701221

 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde visst du satt oppe og så på :)

Jeg har bladd meg gjennom en del på toget på vei til jobb. Jeg kan ikke skjønne annet enn at den kommer til å selge i bøtter og spann her hjemme (såfremt avgiftene ikke endres).

La du merke til at den faktisk ikke har speedometer? Alt vises på 15"-skjermen i midkonsollen. Er det for mye å forvente head up display tro?

Vet det er mange biler som har speedo og andre ting i midtkonsollen, men jeg liker nå å ha det bak rattet.

I want!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, om en stiller seg på liste i dag, hvilke muligheter har en til å backe ut og få igjen depositumet tro?

En ting er jo å selge plassen i køen, men om plutselig myndighetene finner på noe, så er plutselig all interesse borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@[space] mulig du forveksler meg med Fredrik. Om profilbildet mitt er for likt Fredrik sitt så kan jeg bytte. (Han hadde lignende bilde først)... Mitt bilde ser ned på panseret til en blå E36. :)

Jeg var våken og hadde tid til å se presentasjonen. Er jo litt som en religiøs menighet som er tilstede ved lanseringene. Litt artig å se live... :) Jeg storkoser meg med (E36) M3 jeg. Ingen behov for elektrisk M3 (Model 3) her.... :P 

Jeg synes 330e nylig har "revolusjonert" markedet med hvor mye ny 3-serie man kan få for 420k+ her i Norge. Sånn med tanke på at bilen bare koster 10k mer enn enn 320I og 70k mer enn 318I. Men når vi ser på hvor mye bil man (potensielt) får for pengene i Model 3... Gamechanger!

Så spørs det hva staten kommer til å gjøre i fremtiden med tanke på moms og mer... Kunder flest får nok ikke sin Model 3 før ut i 2018. Men selv med full moms så ser det ut til at man får mye bil for pengene... Uten moms så fremstår bilen som ett kupp.

12 minutes ago, [space] said:

Hm, om en stiller seg på liste i dag, hvilke muligheter har en til å backe ut og få igjen depositumet tro?

Jeg ville sjekket ut Model 3 avdelingen på elbilforum angående reservasjonsspørsmål. Ser det er noen tråder der...

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, [space] said:

La du merke til at den faktisk ikke har speedometer? Alt vises på 15"-skjermen i midkonsollen. Er det for mye å forvente head up display tro?

Om det blir head up også vil nok tiden vise. Ingen snakk om det i videoen nedenfor.... Litt sær løsning, men det funker sikkert å ha hastigheten oppe i venstre hjørnet av skjermen siden det er løsningen de går for.

En M3 og en Model 3 høres ikke ut som en dum kombo.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva er egentlig essensiell informasjon å se på en elbil?

Fart
Rekkevidde
Tripteller
Utetemperatur
nær/fjernlys/blinklysindikator (Denne bør være i synsfeltet mener jeg)

Utover det er det vel navi og multimedia (radiokanaler/album/låt osv)

Kan godt hende løsningen fungerer bra, men er nok litt uvant i starten.

Ingen knapper på rattet er et minus. Regner med cruise control er på spak bak rattet, som på BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen rykter sier at Elon Musk bekreftet at det skal være 2 skjermer når bilen er klar, som på S og X. Altså at interiøret ikke er 100% spikret ennå. En interessant detalj på bildene er at den grå matte har dørhåndtakene fra model S, mens den andre har de nye manuelle, som jeg egentlig har mer sansen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at det kommer to skjermer når bilen er klar for produksjon. Det er selvfølgelig mulig at nødvendig og lovpliktig informasjon som f.eks speedometeret vises på en HUD, men med tanke på hvor mye kritikk Citroën fikk med det minimalistiske instrumentpanelet på C4 Cactus tror jeg ikke at Tesla vil implementere et enda mer radikalt design. Forøvrig fungerer designløsningen fint på Cactusen. Knapper til f.eks nødblinklyset og ESC skal også i hht. regelverket være fysiske og ikke som en del av en touchskjerm (i alle fall i Europa).

Ellers synes jeg nettopp at den store touchskjermen virker litt snodig i både størrelse og plassering. Den tar for mye plass i bredden og/eller er montert for lavt i forhold til sjåførens behov for benplass. Jeg tror derfor at vi vil se et helt annet design når bilen blir klar for produksjon (trolig blir designet mer som på Model S/X). Når dette er nevnt liker jeg det overordnede designet på bilen selv om både denne og Model X rett forfra får meg til å tenke på klassisk VW industridesign.

Hvis prisen holder stikk er det liten tvil om at Model 3 kommer til å selge som varme hveteboller på Espa en kald vinterdag. Det store spørsmålet er om Tesla kan produsere mange nok og hurtig nok. Det eneste som kanskje kan begrense etterspørselen i relasjon til alminnelige barnefamilier er at en stasjonsvogn og/eller en mindre SUV hadde vært mer attraktivt, men det kommer nok også med tiden. En pris rundt 300-400K er det i alle fall ingenting å si på i relasjon til f.eks 3-serien, som jeg tror kommer til å få seriøs konkurranse med mindre BMW også kommer frem med en tilsvarende totalpakke. Utfordringen for BMW er at f.eks 330e med lit utstyr fort havner på nærmere 500K og for de pengene får man toppmodellen når det gjelder Model 3. Dette betyr bl.a det store batteriet og 0-100 Km/t ned mot 4 sekunder.

[Space]: Jeg så ikke på introduksjonen av Model 3 i natt, men jeg fikk med meg Bjørn Nyland's korte klipp på Youtube fra seansen sammen med morgenkaffen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lave kronekursen legger en demper på den helt store euforien når det gjelder de mest påkostede modellene, men dette kan fort endre seg avhengig av hvordan det går med den norske økonomien fremover. I dette markedet, som ikke er like lite prisfølsomt som markedet de vesentlig dyrere modellene S/X befinner seg i, vil trolig Model 3 basismodellen være mest interessant. Hvis det står mellom en standard Model 3 (som bl.a klarer 0-100 Km/t på under 6 sekunder) og f.eks en 318i med en 1500 cm3 stor 3-sylindret motor på 136 HK sier det seg nesten selv hvilken bil som er mest spennende med mindre man virkelig ikke kan tilpasse seg tanken om å fylle på strøm istedenfor bensin. 

Det er heller ingen tvil om at når man kommer ned på dette nivået blir det mye tydeligere at elektriske motorer er langt mer effektive enn relativt små stempelmotorer. En teoretisk rekkevidde på 345 Km burde også holde for de aller fleste og spesielt hvis man kan holde seg innenfor 20-80% intervallet på batteriet (mest effektiv utnyttelse av batteriet i relasjon til 20-30 minutters ladetid).

Jeg tenker at ganske mye taler for å kjøpe en Model 3 istedenfor f.eks en 318i/320i/318d/320d, men la oss ikke glemme hva som gjør en av de fineste BMW modellene til en ekte BMW... fahrfreude eller kjøreglede på norsk. Jeg tror ikke at Model 3 på noen måter kommer til å kunne konkurrere mot 3-serien når det gjelder ren kjøreglede (altså hvis vi ser bort fra akselerasjonstider). 3-seriens geniale fine balanse og gode styrefølsomhet tror jeg ikke at Model 3 uten videre klarer å kopiere. Like lite som Audi og Mercedes-Benz har klart å kopiere dette med A4 og C-klassen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det foreløpige designet vedr. dashboardet på Model 3 er det enkelte klare likheter med designet på Citroën C4 Cactus... den store touchscreen skjermen (som er litt mindre i Cactusen), rattet med flat topp og bunn samt selve dashboardet hvis vi ser bort fra det lille heldigitale instrumentpanelet i Cactusen. Jeg tror imidlertid ikke at Tesla med produksjonsmodellen går like langt som Citroën når det gjelder et minimalistisk dashboard. C4 Cactus er for spesielt interesserte... :)

citroen-c4-cactus-review-2014_26.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det. I videoen over her blir det nevn luftstrømmen fra aircon som kommer ut av dashbordet på en meget elegant måte, og at et cluster/skjerm ville hindret det.

En ting jeg føørst la merke til nå, på denne videoen fra Bjørn er hvor utrolig tighte "panel gaps" det er på denne bilen, som igjen betyr bedre aerodynamikk.

...og felger med senterbolt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...