Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig og selv om jeg ikke har hørt eksoslyden "live" er jeg litt/ganske skeptisk. Ikke fordi den nødvendigvis er dårlig eller mindreverdig, men fordi eksoslyden fra Porsches boxerseksere er fantastisk. På den annen side var det tilsvarende med nettopp 924, 944, 968 og faktisk også 928 (selv om den hadde en grom V8 motor). Det var/er definitivt Porsche, men på en annen måte... :)

Situasjonen minner ikke så rent lite om da E30 M3 kom med S14 rekkefireren eller da E90 M3 kom med S65 V8 motoren. For ikke å snakke om da E39 M5 kom med S62 V8 motoren eller da E60 M5 kom med S85 V10 motoren (altså i relasjon til de tradisjonelle høytytende rekkesekserne)... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fredrik skrev:

Med priser som starter på rundt 3 millioner kroner ($350000) før norske avgifter for en Singer 911... og du skal ha en donor 964 i god stand i tillegg... så krever det at man er litt gal for å kjøpe Singer, men du verden for noen fine 911'er de bygger... :)

Det skal forøvrig bli spennende å se om noen på et eller annet tidspunkt kommer til å gjøre det samme som Singer gjør med 911 (964) med f.eks 928 eller 968. Jeg tror det... :)

 

Denne bilen liker jeg veldig godt, jeg er vel en av få som heller foretrekker en av disse transaksel modellene fremfor den legendariske 911. Jeg har sagt det før at jeg skal med tid og stunder ha en 928 S, det står jeg for enda. Etter ett besøk på Porsche Museum i Stuttgart så har ikke lysten på enn slik blitt mindre ;) Men det må være en 928 ifra 1987 eller nyere da de har ett penere design på hekken, så da passer det jo fint at disse runder veterangrensen nå til neste år ;) En 911 er den ultimate sportsbil, men for min del blir det for mye kompromisser. 928 har en kraftig V8er, tidløst design, er super til motorveicruising og den kan romme fler enn kun to personer. Akkruat sånn jeg liker det.

Eneste problemet jeg ser for meg er mye kompleks elektronikk som kan skape problemer, motorene er vel heller ikke akkurat billige å skru på om noe går i stykker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Space: Ja, men så er det dette med vekten og balansen da. En rekkesekser og boxersekser er lengere og tyngre enn en rekkefirer/boxerfirer og dette kan påvirke hvordan bilen oppfører seg på veien. BMW's nestor Paul Rosche hadde helt bevisst dette i tankene da han konstruerte S14 rekkefireren i E30 M3.

Når dette er nevnt tilhører E30 M3 en annen æra enn de senere M3 modellene E36 M3 og E46 M3. Fokuset var et annet der f.eks stabilitet og fart i høyere Autobahn hastigheter ikke var så viktig. På den annen side er det få biler som slår en skikkelig E30 M3 på relativt trange og små veier. Jeg vet ikke om det er tilsvarende med dagens Boxster/Cayman, men som Thomas Majchrzak nevner i den aktuelle testen er dagens Cayman en signifikant mindre bil enn 911 og når den i tillegg har midtmotor, som også har en lavere vekt, kan det nesten ikke bli bedre. Det beste kjøpet er nok Cayman S med 350 HK... den ligger ytelsesmessig ikke langt tilbake for 911 Carrera med 370 HK... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90: Blandt entusiastene er det de første 928 modellene som er mest populære (spesielt 928S med manuelt gear). Årsaken er nettopp det litt særpregede designet samt langt enklere teknikk. 928 S4 fom. 1987 er på mange måter en annen bil med langt mer sofistikert teknikk (få om noen tekniske komponenter er felles med tidligere varianter). 928 deles derfor gjerne opp i to distinkte genereasjoner... før 928 S4 og 928 S4 samt GT og GTS. Personlig ville jeg ha satset enten på en sen 928S eller en 928 GTS... det beste fra to ytterligheter... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også hatt en 928 med den "nye" rumpa. 928 er en bil jeg kan digge i et øyeblikk , og ikke klare designet på i neste.

Jeg kommer nok aldri til å eie en slik. 

Når det kommer til 944/968 liker jeg best fronten på 944 turbo, med de lave lysene, og bakenden på 968.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så modellene med den "nye" rumpa heter 928 S4? Det virker litt som at de beste kjøpene er de som er ifra 1980 og opp til 1985, der kan man få ganske grei bil for en grei penge. De tidligere (før 1980) er dyre hvis de er strøkene og de etter 1987 blir bare dyrere og dyrer jo nyere de er. En GTS modell ifra tidlig 90 tallet koster fort over 400 000 kr i Norge, da er det plutselig mye annet som frister ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den originale 928 modellen fra 1977 har et veldig spesielt og rent klassisk design som mange verdsetter idag. 928S varianten fra 1980 har en større (opp fra 4474 cm3 til 4664 cm3) og kraftigere V8 motor (opp fra 240 HK til 300 HK), men også en ekstra frontleppe og en liten vinge bak. Designet ble etter min mening ikke bedre med disse endringene, men den oppgraderte motoren gjorde 928 til et virkelig Autobahnmonster (altså på begynnelsen av 80-tallet). 928S kom med 3 og 4-trinns automatgear (fra Mercedes-Benz) samt en 5-trinns Getrag manuell gearkasse. 3-trinns automatgearet bør du definitivt unngå (alt for stor spredning på gearene). Modellen med 5-trinns manuelt gear er sjelden og 4-trinns automatgear kom først i 1984. Såvidt jeg husker ble rundt 70% av alle 928 variantene produsert med automatgear.

928 S4 anno 1987 var som tidligere nevnt en temmelig stor oppgradering av 928 modellen. Motoren var langt på vei helt ny og digitaliseringen gjorde for alvor sitt inntog i modellen. Dette gjør at denne modellen er ekstra kostbar å vedlikeholde idag i relasjon til tidligere versjoner. På plussiden er motoren både større (opp fra 4664 cm3 til 4957 cm3) og sterkere med en betydelig bredere dreiemomentkurve. Designet ble også betydelig mer moderne samt at modellen generelt ble mer raffinert og gjennomført.

I 1989 kom 928 GT, men den modellen var generelt kun en lettere oppgradert S4. To år senere kom 928 GTS og da hadde V8 motoren vokst fra 4957 cm3 til 5397 cm3. Effekten var nå offisielt 350 HK og 500 Nm, men det er ganske bred enighet om at effekten i realiteten var nærmere 400 HK. Porsche oppga 275 Km/t som topphastighet, men den klarer over 290 Km/t. 928 GTS er derfor relativt moderne mhp. fartsytelser selv idag og fremstår som den ultimative 928 modellen. 

Selv om 928 modellen var et fenomen da den var i produksjon er det viktig å minne seg selv på at den idag er en gammel modell. Den fremstår allikevel på alle måter som en av de mest moderne bilene fra 80-tallet og fortjener helt klart entusiastiske eiere med god økonomi (som f.eks Chris Harris og Magnus Walker som begge har en 928S). Porsche produserer fortsatt enkelte vitale deler til modellen, men f.eks interiørdetaljer må man idag kjøpe/reparere hos spesialister og det er langt fra billig. Totalt bygget Porsche rundt 61000 stk. 928 modeller i perioden 1977-1995... :)    

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

As we speak oldschool Porsche. Denne guiden er for det amerikanske markedet (tekniske detaljer, tilgjengelighet og priser varierer litt i forhold til ditto europeiske), men gir allikevel en fin indikasjon vedr. de enkelte modellene... :)

http://www.thedrive.com/new-cars/4557/the-guide-to-buying-a-porsche-you-can-actually-afford?xid=the-drive_socialflow_facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært veldig opptatt en stund og dessverre ikke hatt tid til å være på Bimmers. Håper at jeg ikke spør om noe som allerede har vært diskutert.

Spørsmålet denne gangen er om det er noen som har fulgt med på prisutviklingen på 997.1 de siste årene og som kan anslå hvor mye verditap jeg får hvis jeg kjøper en godt utstyrt 2006 C4S Tiptronic med under 100k på telleren til rundt 650.000 nå og selger den om et års tid?

Finnes det noen nettsider med bruktpriser for tidligere år?

Øivind

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Porscheentusiaster-gruppa på facebook. Sikkert noen gode tips der. Ellers er det vel slik at 993 og eldre stiger i verdi, og 996 ser ut til å ha flatet ut rundt 300+. Tipper de nyere fortsatt synker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner Porsche priser så vil jeg jo mene denne bilen er såpass ny enda at den fortsatt kommer til å tape seg en del i årene fremover. Det er mange av dem på markedet og bilen er ikke helt der at den er blitt ettertraktet enda. Da tror jeg du har større sjanse med en E92 M3, du får en fin 2008 modell til ditt budsjett. Denne er også for ny enda men føler de begynner å nå bunnen nå, jeg mener E46 M3 har stabilisert seg på 350 000 kr. E92 M3 er jo siste selvpustende M3 og den eneste med V8er :) Bare ett forslag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forhørt meg litt rundt, og det er litt forskjellige oppfatninger rundt verditap på 997 C4S. Det kan virke som 80-100k er et fornuftig anslag for verditap det første året, og det blir jo mye penger. Samtidig så er det en del fordeler med en såpass ny bil når den skal brukes daglig.

@Fredrik 90 Jeg er enig med deg i at E92 M3 vil holde seg bedre i pris. Det ser imidlertid ut som at den er noe dyrere på servicer og deler. Problemet for meg er at jeg har en medført hjerneskade som gjør at jeg synes 911 har en helt spesiell sjarm. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...