Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

On 14/7/2016 at 16.56, Fredrik skrev:

Leverandøren av Teslas autopilotsystem er det israelske selskapet Mobileye. Dette er det samme selskapet som BMW også bruker til deres selvkjørende system. Mobileye skal fom. 2021 i samarbeide med Intel levere 100% selvkjørende systemer til ulike BMW modeller. Tesla har samarbeidet med Mobileye de siste 4-5 årene og har kunnet levere delvis selvkjørende biler siden 2014.

Slik jeg opplever situasjonen med de forskjellige ulykkene knyttet til Teslas selvkjørende system er at Tesla mest trolig har oversolgt systemet på samme måte som de i sin tid oversolgte effekten på P85D modellen. Lettere sleip markedsføring burde være unødvendig når produktet grunnleggende er så bra som i Teslas tilfelle, men det tegner seg dessverre et bilde av at Tesla har en markedsavdeling som noen ganger tyr til litt for kreative grep og bl.a unngår å fortelle kundene alt de bør få vite om bilene. Her kan man også legge til den famøse saken om kontantpriser på biler der et fiktivt fradrag for drivstoffutgifter spilte en viktig rolle.

Mobileye gikk imidlertid i juni 2016  ut med en pressemelding der de understreket at deres selvkjørende system, som brukes i Teslas modeller, ikke skal oppfattes som et 100% selvkjørende system (dette kan iht. Mobileye leveres på Tesla fom. 2018). Det er derfor stadig enkelte situasjoner som dagens system ikke kan håndtere, som f.eks objekter som plutselig kommer inn fra siden foran bilen. Sjåføren skal derfor stadig være oppmerksom som om han/hun kjører bilen samt primært bruke det selvkjørende systemet på veier uten kryssende trafikk (typisk motorveier og større hovedveier).

Etter nok en alvorlig ulykke med en Tesla der det selvkjørende systemet var aktivert understreker Tesla nå at sjåføren skal være fullt oppmerksom når systemet er aktivert, primært ha begge hendene på rattet samt være klar til å gripe inn hvis dette er nødvendig for å unngå ulykker (altså mer eller mindre som om man kjører bilen selv).

http://finans.dk/live/erhverv/ECE8849519/tesla-endte-i-groeften-paa-autopilot/?ctxref=ext      

 

Mercedes-Benz har etter råd fra deres advokater i USA med umiddelbar virkning valgt å stoppe markedsføringen av "selvkjørende" biler ved hjelp av Drive Pilot (altså i relasjon til Teslas Autopilot). Årsaken er at markedsføringen av systemet ble oppfattet som villedende overfor kundene/sjåførene og for å unngå evt. dyre rettssaker i fremtiden (les: dieselgate viser hvor galt det noen ganger kan gå for bilprodusentene) er derfor alle markedsføringstiltak der uttrykket "selvkjørende" opptrer trukket tilbake.

http://www.thedrive.com/news/4632/mercedes-benz-to-stop-running-self-driving-car-ads?xid=the-drive_socialflow_facebook

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Davide Cironi er en ganske artig type og jeg arbeider meg stadig langsomt igjennom Youtube filmene han har laget (primært de med engelsk teksting). Dagens to filmer er interessante av minst tre årsaker... downsizing som fenomen og dagens generelle mangel på interessante motorkonfigurasjoner (les: alt relativt alminnelig er jo bare tre og firesylindrede motorer) + Chris Bangle's svennestykke hos Fiat før han fikk jobben som BMW's designsjef i 1992... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 interessante artikler i dag fra henholdsvis Petrolicious og Top Gear:

 

Bristol Bullet:

http://petrolicious.com/what-do-you-think-of-the-bristol-bullet

med en V8 fra BMW under panseret. Herlig retro design!

Bristol-Bullet-front-xlarge_trans++FU9rY

2017-bristol-bullet-speedster-0.jpg

2002 Hommage concept:

http://www.topgear.com/car-news/concept/close-bmw-2002-hommage-concept#1

Konseptbiler fra BMW er sjeldent helt feil.

bmw-2002-hommage-concept-inline3-photo-6

gallery-1463765295-p90219722-highres-bmw

BMW-2002-hommage-villa-deste-14-750x500.

Jeg kjører gjerne rundt i en sånn jeg, om noen spør pent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bristol Bullet gir meg skikkelig Volvo P1800 vibrasjoner (og det er ikke en dårlig ting) og jeg kan klart forestille meg at bilen vil kunne bli populær blandt litt mer eksentriske "rike & berømte". Det siste er nesten et krav iom. at Bristol er kjent for relativt hårreisende stive priser på deres bilmodeller (i alle fall historisk). Kul bil!... :)

Med BMW'en tenker jeg at designet på mange måter virker litt rotete (mange biler i et design), men at noen av enkeltdetaljene er ganske interessante og kule. Rett bakfra, 3/4 bakfra og rett forfra snakker vi skikkelig tøft design og jeg liker spesielt hvordan bilen er gjort bredere a la i8. Jeg registrerer også at nyrene tilter lett forover og det hadde ikke vært dumt hvis BMW igjen fikk "sharknose" som et viktig designelement... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fiat Coupé (1993-2000) har vi omtalt noen ganger her inne og nå har også Petrolicious satt fokus på modellen, som i et BMW perspektiv er interessant fordi den på mange måter var Chris Bangle's svennestykke hos Fiat før han ble designsjef hos BMW. Mange designlinjer fra denne modellen finner vi igjen i spesielt E85 Z4, men disse linjene dannet også utgangspunktet for BMW's moderne design fom. E87 og E90.

http://petrolicious.com/has-the-chris-bangle-designed-fiat-coupe-finally-come-of-age

Molbopolitikk i København. Her er det helt åpenbart at noen politikere ikke forstår hvordan overganger mellom gammel og ny teknologi foregår i praksis. Visjonsløse politikere er det siste vi trenger i miljødebatten.

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE3330575/nye-parkeringsregler-vil-bortvise-soerens-hybrid-bmw-fra-ladestanderen/

Den amerikanske gruppen Lambchop er for spesielt interesserte, men denne låten liker jeg virkelig... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, likte spesielt godt dette:

"og så vil jeg foreslå ham, at han parkerer på en plads lige ved siden af pladserne til elbiler, og så kan han trække et kabel hen til ladestanderen. Det er lovligt«, foreslår borgmesteren"

Altså er det greit å ta opp plassen til en vanlig bil samtidig som han hindrer en elbil å lade. I praksis bruker han da 2 plasser. Flott løsning!

I Oslo kan hybridbiler stå på gratis ladeplasser så lenge de har kabelen koblet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dustepolitikk, men jeg har også tidligere registrert at det her i Danmark er relativt mye motstand mot elektriske og hybridbiler. Veldig mye av dette handler mest om misunnelse fordi disse bilene har lavere avgifter. Såpass mye misunnelse var det at regjeringen til og med ble presset til å innføre avgifter på rene elektriske biler. Det som er verdt å merke seg er at misunnelsen først fikk et stort omfang da folk flest visste om Tesla Model S... noe som først ble tilfellet for et par år siden blandt danskene. Vel... resultatet er at det nå knapt selges elektriske biler overhode i Danmark selv om disse bilene stadig er veldig mye billigere enn alminnelige biler. Noen ganger er Danmark mest av alt bare en stor landsby.

Over til noe helt annet. Hvem hadde trodd for noen år siden at den geniale 80-talls klassikeren Peugeot 205 GTi skulle komme til å koste ganske mye penger, men slik er det nå for bra eksemplarer. Jeg forstår hvorfor for disse bilene handler om 100% ren kjøreglede. 131 HK fordelt på kun 880 Kg går relativt bra selv idag, men det er nærheten til veien og elementene kombinert med en helt utrolig direkte styring som gjør 205 GTi til noe helt spesielt... :)

http://www.side3.no/motor/den-gamle-peugeoten-er-akkurat-solgt-for-345000-kroner/3423249836.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... 106 GTi, 106 Rallye, 309 GTi, 309 GTi16, 306 GTi-6, 306 S16, 405 Mi16, 405 Mi16x4, 405 T16 og 208 GTi er også ganske interessante. I tillegg vil jeg legge til at Peugeot var veldig tidlig ute når det gjaldt fine dieselmotorer og 406 2,1 TD samt 406 2,0 HDi var fullt på høyde med hva de tyske premium bilmerkene kunne varte opp med på midten/slutten av 90-tallet. Jeg mener derfor at det med et par unntak først var på begynnelsen av 2000 tallet at Peugeot begynte å ha litt kjedelige modeller... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega hadde fabrikksny Peugot en gang og da husker jeg at underholdningen i lunchen var å gjette hvilken el-feil han fikk neste gang :) Han var så fornøyd med bilen at Peugot tok den i retur etter et halvt års tid når de ikke klarte å fikse problemet med den elektriske skyvedøren etter mange forsøk over lang tid. 

Er nå igrunnen litt enig med Gorg angående 205n :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 7-8 forskjellige Peugeot modeller (inkl. 205 GTi) og jeg har faktisk aldri opplevd noen større problemer med disse bilene. Snarere tvert imot egentlig så har bilene vært temmelig pålitelige alle sammen. Helt generelt er problemet for Peugeot og Citroën allikevel at kvaliteten på bilene de bygger at den ikke er konsistent. Noen opplever mange problemer, mens andre kjører både langt og lenge uten problemer. Det er dessverre stort sett bare de dårlige historiene vi hører om og dette tenderer til å være litt urettferdig mot de franske bilprodusentene synes jeg.

Jeg har hatt mange tyske biler også (bl.a fire Porscher, tre MB'er og tre BMW'er) og selv om disse bilene har vært både finere og ganske mye dyrere var de langt fra problemfrie. Den siste BMW'en (2003 E46 318d Touring) kjørte jeg i ti år og til sammen 340000 Km. Det var en fantastisk fin bil, men allikevel hadde jeg større og dyrere problemer med den enn i noen av Peugeotene. Det meste er relativt... spesielt når det gjelder fordommer og grenseløs entusiasme mot/for bestemte bilmerker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den var den definitivt siste var vel å sette det litt på spissen. Men når de på tidlig 90 tallet gjorde store designforandringer ble det fort få igjen av de virkelig gode bilene fra Peugeot. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del går grensen ved 307 og 407 modellene. 306 hadde et fint design fullt på høyde med Golf og vel så det. 307 fikk plutselig et MPV lignende og volumiøst design (alt annet enn en lav og bred hatchback). 406 var en pen mellomklassebil og designmessig fullt på høyde med Audi A4/A6 og betydelig mer sexy enn Ford Mondeo og Opel Omega som den ellers konkurrerte mot prismessig. 407 fikk plutselig et design a la en forvokst 207 (altså alt annet enn et klassisk design som er normalt i denne klassen).

Peugeot's egen designavdeling var på bærtur med 307 og 407 modellene etter at Pininfarina tradisjonelt hadde bistått med store deler av designet på de tidligere modellene (og det synes i den grad). Dagens 308 og 508 modeller er betydelig mer elegante, men stadig ikke helt på høyde med 306 og 406 modellene (altså i relativ forstand med tanke på det skiller rundt 20 år mellom modellene). Personlig liker jeg best designet på 205, 405, 306 og 406... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎12‎.‎08‎.‎2016 at 10.53, Fredrik skrev:

Noen ganger er Danmark mest av alt bare en stor landsby.

 

:lol:

Jeg hadde faktisk sansen for 206 - en fin småbil, og spesielt i RC-versjon. En tidligere kollega kjørte en da ganske ny 407 stasjonsvogn i 2006, og jeg fikk ingen gode vibber av den bilen. 406 derimot har alltid vært en slank, elegant bil med bra drivverk og motstand mot rust.

I går ble fredagen ordentlig kanon da jeg fikk et gjenhør på radioen med en glemt perle. En helt fantastisk tidløs sang som også kan nytes på høyt volum bak rattet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...